Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Parkering og lading av elbil på Sandfærhus parkering

Startet av pudderjagar, onsdag 12. oktober 2016, klokken 12:13

« forrige - neste »

pudderjagar

Er da nokon som veit om destinasjonsladarane til Tesla kan benyttes av andre elbilar enn Tesla. Eg ser at dei oppererer med 2 typer skilt, raude og kvite men skriften er den same på begge.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

TB

Ref http://lektrisk.blogspot.no/2016/04/hundrevis-av-nye-destinasjonsladarar-i.html er destinasjonsladar sett opp i samarbeid med eigar av parkeringsplassen. Dermed er det den som bestemmer kven som kan nytte seg av den?

Eller inneberer støtten Tesla ein form for favorisering?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Arath

var i Kroatia med model s i sommer og ladet på en destinasjonslader.
Det var to stk tesla ladere der, den ene merket med tesla og den andre merket andre elbiler. Fra den som var merket andre elbiler fikk jeg kun 11 kw, men den tesla merkede var parkert inne så vet ikke om jeg hadde fått 22 kw fra denne.

Tror tesla trenger en modifisert (lasket) lader/kabel for å kunne lade 22kw. Vet ikke hvordan en annen bil med type2 liker en modifisert kabel?

Rav4_EV

#3
Ingen lasking for 22 kW ladestasjoner. 3x32A 400V rett frem.

Lasking er historie fordi Tesla monterer rele som løser enfaselading med høy strøm (32A)i bilen.

Teslas destinasjonsladere kan derimot settes opp med kvasi 3fas lading for IT nett. Effekten her vil ikke kunne komme opp i 22 kW uansett.
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

aronesen

Du vil slite med å lade Zoe på disse laderne. De jeg har testet ut her i Norge gir deg bare "red light from hell" og nekter lading.
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

goggo

Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

fredag

Sitat fra: aronesen på tirsdag 23. august 2016, klokken 10:48
Du vil slite med å lade Zoe på disse laderne. De jeg har testet ut her i Norge gir deg bare "red light from hell" og nekter lading.

Har dette vært ladebokser som er koblet på 400V TN trefas og som skal gi 11kW eller 22kW?

Tesla sine ladebokser kan kobles til på mange forskjellige måter, både IT enfas, TN-enfas, IT-trefas og TN-trefas (400V). Zoe klarer vel kun å ta til seg strøm hvis den er koblet til på TN-trefas, tenker jeg. Kanskje TN enfas også?

Men hvis det er bokser som skal gi 11kW eller 22kW, så må de nødvendigvis være tilkoblet TN-trefas.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

KjellG

Kan dere utdype Tesla: "kvasi 3-fase IT" og 3-fase på IT? Trodde problemet var mangel på N-leder, i det minste som referanse?

aronesen

Har prøvd på 11 og 22kW stolper der jeg vet at det er TN nett. De er muligens koblet på en måte som ZOE ikke liker.  :-\
Et eksempel er Ved Kvitåvatn Fjellstue på Rjukan (11kW). Et annet eksempel er Sola Strandhotell 22kW.
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

fredag

Sitat fra: KjellG på tirsdag 23. august 2016, klokken 13:35
Kan dere utdype Tesla: "kvasi 3-fase IT" og 3-fase på IT? Trodde problemet var mangel på N-leder, i det minste som referanse?

Teslas nye Wall Connector for Europa kan settes opp til å bruke norsk IT-trefase. Den tar da ut to 230V faser fra IT-trefase, og Tesla Model S og Model X håndterer det, selv om det ikke er i henhold til standard for type2 (som ikke har noe støtte for norsk IT trefase overhodet). Fordelen er mindre skjev belastning på fasene på IT-trefase enn om den hadde vært koblet på enfase slik at enkelte netteiere blir fornøyde, og bitte litt høyere ladehastighet enn kun enfase. Andre elbiler vil sannsynligvis bare kunne lade på enfase på en Tesla Wall Connector som er satt opp slik, eller få feil.

Mer detaljer i denne tråden:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,27718.0.html
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

pudderjagar

Var innom Tesla sitt ladekart over destinasjonsladarar. Her ser eg at da er 3 kategoriar av ladarar.

Nokon er public
Nokon er partons
Nokon er customs

Er da nokon som veit kva forskjellen er på desse og om nokon av dei forskjellige kategoriane kan brukast av andre bilar enn Tesla?
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

arnkl

Public - Tilgjengeleg for all
Patrons - Kun for betalande gjestar. F.eks. hotell- og restaurantgjestar.
Custom  - ?
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

pudderjagar

Vil da sei at alle Tesla destinasjonsladarar kan benyttast av alle?

Meine å ha lest at nokon av dei er reservert for Tesla.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

aronesen

Et typisk eksempel er Kvitåvatn fjellstue ved Gaustatoppen. Her er det 3 destinasjonsladere for Tesla på 11kW.
Her er 2 av laderne kun for Tesla, mens den tredje er for betalende gjester. Du betaler i resepsjonen. Laderen virker forøvrig ikke på Zoe, selv om det er TN-Nett.
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

pudderjagar

Da er dette eg frykta. På Tesla si side står da at da er 2 ladarar og patrons only på Kvitåvatn fjellstugu. Den 3dje skriv dei ikkje noko om.

Kan da bety at "patrons only" ikkje kan brukast på andre bilar enn Tesla og at dei ikkje bryr seg med dei som er åpne for alle.

Litt rart for Myrkdalen alpinsenter har fått 2 nye ladarar og på dei står da "public" og da er sagt at dei går på alle bilar.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA