Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Installasjon av CEE-uttak på eksisterende kurs

Startet av Thomas Brathaug, onsdag 12. oktober 2016, klokken 11:11

« forrige - neste »

Snorre

#15
"Autolease anslår at verdien på en Tesla Model S85D vil være 55 prosent etter tre år. BMW i3 ventes å halvere seg i verdi." http://www.hegnar.no/Nyheter/Motor/2015/01/Saa-mye-taper-du-ved-aa-velge-elbil

En gammel i3 som er tre år skal altså ha en markedspris på 150k (ny 300k) Det finnes per dd ingen 3 år gamle i3'er i markedet, men dette er hva du kan forvente. Etter tre år er den verdt 110k med normal 10% avskrivning for biler.
En ny i3 som koster 300k vil etter tre år være verdt 150k

Men iom det er en forskjell på bilene 94Ah vs gammel så kan du nok regne mer enn 10% verdifall på gammel i3.

La oss si 15%. Da sitter du igjen med verditap på 150k ny i3 og 58k for gammel i3. Jeg har valgt ny i3 pga rekkevidden og nybilsfølelse.
BMW i3 94Ah

Magster

Han bommer jo totalt på Tesla? Får vel nesten mer for en 1.5 år gammel Tesla Model S85D enn det man betalte for ny.

Han bommer mest sannsynlig på i3 også. En bil som kostet 369.000kr for over 2.5 år siden ligger på finn til 269.000kr, mens en som kostet 350.000 ligger ute til 235.000kr. Flere tilfeller hvor 2-2.5 år gamle biler ligger ute med ca 30% verdifall, og dette er etter lansering av 94ah (prisene falt ved lansering, men virker å ha stabilisert seg nå ser jeg)

Jeg hadde forresten også valgt ny 94ah i3 :)


klilleng

Vil nok nødvendigvis være variasjon i forhold til hva som til en hver tid er populært og ikke, samt valutasvingninger (påvirker nybilpris, som er naturlig å sammenlikne med). Akkurat nå er dollaren sterk og elbiler populært - da holder de seg bedre i pris.

I tillegg er det ikke nødvendigvis sånn at man får det bilen annonseres for. :-). Med rabatt får man en greit utstyrt ny i3 for 300'. Fullspekket for 330', med stort batteri (og storkunderabatt). Da gir det ganske liten mening å betale 269' for en som er over 2 år gammel..

Vind

Ny og gammel bil er nesten identiske, så det hele ender opp med kjøremønster og stil - og det er individuelt. 

Har selv hatt den gamle modellen i 2 1/2 år, og bare to ganger hatt "rekkeviddeangst", men når ny modell kommer - ser jeg at jeg vil benytte i3'en enda mere - også på langturer.

Salgsverdi etter 2 1/2 år, kobinert med pris og pakke på nybil, samt kostnadene på elbil (vanlig drift) gjør at i3en er den billigste nybilen jeg noen gang har hatt, er ikke sikker på at min nye i3 kommer like godt ut, da det om 2-3 år når jeg ønsker å bytte den ut antagelig er mange flere varianter og muligheter på markedet.  Bil er uansett ikke en forferdelig god investering i ett rent økonomisk perspektiv.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

LMOR

Verditapet på i3 er ikke mer enn på andre biler jeg har hatt. Nye biler taper seg mye første året, fordi kjøperen ellers ville kjøpt ny bil.
Autolease er ikke helt til å stole på, da snakker vi om godt brukt biler, og i andre land kommer normale skatter og avgifter i tillegg, og da sammenligner en bruktprisene med helt andre modeller enn i Norge.

En må også ta hensyn til at andre modeller ikke faller så rakst i nybilpris som i3. Og strengt tatt så er det mellomlegget som teller så lenge en kjøper ny elbil. Jeg betalte 10% mindre for den nye, og fikk mer utstyr på toppen. I ettertid angrer jeg ikke på skinn, soltak og felger  :D

I morgen kveld kommer en rapport på den praktiske forskjellen i rekkevidde på langtur i Norge. Forskjellen kommer av at en kan lade 25,5 kWh like effektivt som 13,5 kWh med den gamle. Så effektiv rekkevidde blir dobbelt så lang, som gjerne betyr at en kan hoppe over 2 "gamle" nødvendige ladestopp. Haugesund - Oslo betyr det 1-2 stopp vs 6 stopp. Noe som igjen betyr samme tid over fjellet som med fossil, da en uansett bør ha 1 stopp på en halvtime med middag, og 1 lite 5min stopp i tillegg.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Vind

Sitat fra: LMOR på torsdag 25. august 2016, klokken 11:05
I morgen kveld kommer en rapport på den praktiske forskjellen i rekkevidde på langtur i Norge. Forskjellen kommer av at en kan lade 25,5 kWh like effektivt som 13,5 kWh med den gamle. Så effektiv rekkevidde blir dobbelt så lang, som gjerne betyr at en kan hoppe over 2 "gamle" nødvendige ladestopp. Haugesund - Oslo betyr det 1-2 stopp vs 6 stopp. Noe som igjen betyr samme tid over fjellet som med fossil, da en uansett bør ha 1 stopp på en halvtime med middag, og 1 lite 5min stopp i tillegg.
Jeg tror mange ikke forstår at dette betyr veldig mye (ladehastighet), snakket i går med en "u"lykkelig Mercedes B eier - som var fornøyd med bilen, men mangelen på hurtigladning gjør at han ikke kan bruke bilen i det hele tatt utenfor by.  Det at i3 har fått betraktelig større batteri - og raskere hurtiglading gjør den fantastisk anvendelig.

BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

LMOR

Gratulerer med ny bil Vind, tidlig ute igjen  8)
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA