Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Installasjon av CEE-uttak på eksisterende kurs

Startet av Thomas Brathaug, onsdag 12. oktober 2016, klokken 11:11

« forrige - neste »

Thomas Brathaug

Hei

Nå er jeg nærmere enn noensinne å kjøpe min første elbil. En ny I3 Charged Edition 94 Ah står nå øverst på ønskelista.

Men så ser jeg at prisen på brukte I3er endelig er dalende,og at det er en del penger å spare på å kjøpe en ett år gammel I3, f. eks denne som er i nærheten av der jeg bor: http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=80247421

For meg er det mulig å klare meg med 60 Ah. Det betyr bare at jeg må bruke dieselbilen litt oftere enn hvis jeg hadde kjøpt 94 Ah(Kanskje et par turer i mnd som faller inn i den kjørelengden).

Så spørsmålet mitt er; Vil vi se et enda større fall i prisene om et par måneder når flere 94Ah har kommet på markedet? Og hvordan vil verditapet være iløpet av en treårs periode for meg hvis jeg kjøper en brukt vs hvis jeg kjøper en ny med lenger rekkevidde?

Mvh
Thomas

Snorre

Du kan regne hjem 50% på tre år med 94Ah, men 10% p.a for brukt.
BMW i3 94Ah

Zuexi

Jeg er ingen spåmann, men i mitt hode ville jeg tenkt på disse tingene:

Hva du må ut med for en 94 Ah med tilsvarende utstyr? Er denne merkostnaden noe du er villig til å betale?
Du får jo nå muligheten til å velge akkurat det utstyret og fargen du ønsker, hvis det er vesentlig for deg.
Skal du låne penger er kanskje ikke differansen i månedkostnaden så altfor stor. Har du cash binder du opp kapital i bilen.

I forhold til verditap, så handler vel dette om tilbud og etterspørsel på salgstidspunktet, samt betalingsvillighet hos kjøperen.
Man vil naturligvis ha et verditap på 94 Ah, men om bruktbilprisene mellom 60 Ah og 94 Ah ikke er altfor store, vil jeg tro de fleste er villig til å betale litt ekstra for lenger rekkevidde. Ergo må man kanskje ytterligere ned i pris for å bli kvitt 60 Ah.

Om 3 år er denne bilen fylt 4, man har da altså 1 års reklamasjon igjen ovenfor BMW. Ved salg av 94 Ah vil man altså ha 2 år reklamasjon igjen ovenfor forhandler.

94 Ah har også støtte for trefas lading og hurtiglader raskere. (Mener det var LMOR her inne som skrev at hans nye hurtigladet endel raskere enn hans gamle)
I tillegg må man lade mindre fordi man kommer seg lenger på en oppladning = tid spart.

Fossilt brennstoff er forsatt (og kommer nok alltid til å være) mye dyrere enn strøm, så da sparer du penger der også ved at du bruker bilen mer enn dieselbilen. Riktignok får du lenger km.stand ved salg, som igjen gjenspeiler restverdi.

Jeg valgt å bestille ny i3. Brukt var aldri et tema for min del, i hovedsak pga. rekkevidden.
Det er sikkert mange flere hensyn å ta i forhold til bruksmønsteret ditt, for vi har alle forskjellige behov, men håper du har fått noen ting å vurdere... det viktigste er jo at du kjøper deg i3! Fornøyd blir du sikkert uansett! :-)

Zuexi

Sitat fra: Snorre på mandag 22. august 2016, klokken 23:15
Du kan regne hjem 50% på tre år med 94Ah, men 10% p.a for brukt.

Så du mener at restverdien på denne bilen om 3 år vil ca. være 165.000, mens hvis du kjøper en ny i3 til f.eks 300.000 idag så er restverdien 150.000,- ...

bjorngb

Om 3 år er en 3 år gammel 94ah verdt mer enn en 4 år gammel 60ah - det sier seg selv (git alt annet likt).

Vår vurdering for å kjøpe ny 94ah er ut ifra et 10+ års perspektiv. Det er en bil vi kan klare oss med de neste 10 årene. En 60ah med redusert batteri om 4-6 år tror vi ikke dekker behovene. Et viktig spørsmål er om du selger om 3 år, eller om du bare er interessert i en potensiell verdi bundet opp i bilen. Tas tapet over lenger tid, blir kosten mindre pr år.
i3 Fully Charged Protonic Blue - signert 2016-06-20

Thomas Brathaug

Hei

Takk for svar. Jeg hadde egentlig bestemt meg for å kjøpe ny, men med en prisforskjell mellom gammel og ny på ca 100k(En i nærheten på ute for 195k, men forsvant fort) så kan jeg leve med litt kortere rekkevidde.

Det jeg tenker rundt verditap, er at prisene på 60 Ah kommer til å falle kraftig så fort 94 Ah dukker opp på bruktmarkedet. De fleste er villig til å betale litt for 50% mer rekkevidde. Så jeg er redd for å kjøpe en 60 Ah nå som jeg ikke får solgt om et par år.

Hvis jeg hadde tenkt i et 10-års perspektiv er at dette er vår første elbil og vi fortsatt ikke er 100% sikker på om dette vil passe for oss. Vi bor "på bygda" uten hurtigladere i nærområdet og til dels lange kjøreetapper. Det kan føre til at vi må selge for å kjøpe oss hybrid eller bensinbil igjen. Eventuelt at vi kjøper oss en med enda lenger rekkevidde når det blir tilgjengelig om et par år. Men slik vi ser det nå, så vil en kortrekkeviddebil dekke 90% av behovene vi har for nr 2 bilen vår.

Ser de fleste anbefaller kjøp av ny bil. Det frister :-) 

JorgenM

Hvis du er opptatt av det estetiske ville jeg valgt en 2014-modell. Fra 2015 leverte BMW 4 identiske felger med i3, altså at de blir stående "feil veg" på ene siden.

60Ah-versjonen er bittelitt raskere og har bittelitt lavere forbruk :)

i3 er først og fremst en bybil så tror ikke prisene på 60Ah-versjonen vil falle noe særlig pga nye versjoner med økt rekkevidde.
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

Snorre

Sitat fra: Zuexi på mandag 22. august 2016, klokken 23:32
Sitat fra: Snorre på mandag 22. august 2016, klokken 23:15
Du kan regne hjem 50% på tre år med 94Ah, men 10% p.a for brukt.

Så du mener at restverdien på denne bilen om 3 år vil ca. være 165.000, mens hvis du kjøper en ny i3 til f.eks 300.000 idag så er restverdien 150.000,- ...

Nei. De neste årene vil 60Ah fortsette å falle 10% fra den prisen den er verdt idag, mens 94Ah vil ha 50% verdifall over de 3 første årene
BMW i3 94Ah

Olemann


Vurderte selv å bytte inn min 2014 med en 2017 med 94 Ah, men droppet det.  Hovedgrunnen var at jeg ikke trengte de ekstra km selv om det er praktisk, dessuten at nyhetens interesse for denne som har 50% økt kjørelenge selvsagt er stor - men i lys av utviklingen fra 2012 til nå og antatt utvikling de neste 3 år så vil det som nå synes som et kvantesprang med nye i3 reduseres til en lett oppgradering - sett retrospektivt om 3 år.  Jeg bytter heller da når både hengerfeste og 30 reelle mil er å få.
Restverdien på rustfri 2014 i som bybil antas fortsatt være god om 3 år.

Gnilre

Sitat fra: Snorre på tirsdag 23. august 2016, klokken 13:08
Sitat fra: Zuexi på mandag 22. august 2016, klokken 23:32
Sitat fra: Snorre på mandag 22. august 2016, klokken 23:15
Du kan regne hjem 50% på tre år med 94Ah, men 10% p.a for brukt.

Så du mener at restverdien på denne bilen om 3 år vil ca. være 165.000, mens hvis du kjøper en ny i3 til f.eks 300.000 idag så er restverdien 150.000,- ...

Nei. De neste årene vil 60Ah fortsette å falle 10% fra den prisen den er verdt idag, mens 94Ah vil ha 50% verdifall over de 3 første årene
Jeg solgte en 2 år gammel Kia Soul EV med knapt 20 % prosent prisfall, altså ca 10 % pr. år. Hvordan en BMW kan falle så hinsides mye mer i pris enn et Koreansk billigmerke fatter jeg ikke.

Saken er at elbiler etter de første Leafene er mye mer attraktive for de fleste enn mye annet på 4 hjul. Forskjellen på 60Ah og 94 Ah BMWi3 er ved langkjøring adskillig mer enn det virker som fordi man ikke lader bilen fullt ved hurtiglading, men bufferen du gjerne vil sitte igjen med etter å kjørt noen mil før neste hurtiglading kan være den samme ved de to bilene. Poenget mitt er at en 50% økning av batteristørrelsen kanskje er 70 % bedre ?

BMWi3 60Ah er en sommerbil for langkjøring, BMWi3 94Ah kan du ta med på langkjøring hele året. BMWi3 60Ah kan etterhvert bli redusert til en bil kun for pendling ettersom batteriet taper seg, noe som kan medføre større prisfall på denne. BMWi3 94Ah mener jeg er et fornuftig kjøp dersom man liker karosseriet. Jeg gjør jo ikke det og venter på en annen liten elbil med større batteri.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016. Fin langturbil !
Opel Ampera-e levert 19.mai 2017 og solgt november 2017 etter 12.000 km. Beste bilen jeg har hatt.
Vil ha en 4-hjulsdrevet litt stor elbil. Vision eller EQC ?

Zuexi


Sitat fra: Snorre på tirsdag 23. august 2016, klokken 13:08
Sitat fra: Zuexi på mandag 22. august 2016, klokken 23:32
Sitat fra: Snorre på mandag 22. august 2016, klokken 23:15
Du kan regne hjem 50% på tre år med 94Ah, men 10% p.a for brukt.

Så du mener at restverdien på denne bilen om 3 år vil ca. være 165.000, mens hvis du kjøper en ny i3 til f.eks 300.000 idag så er restverdien 150.000,- ...

Nei. De neste årene vil 60Ah fortsette å falle 10% fra den prisen den er verdt idag, mens 94Ah vil ha 50% verdifall over de 3 første årene
60Ah: 229.000*0.9^3=166.941,-

94Ah: trådstarter sier "må legge til ca 100.000 for en 94Ah". Så da tar jeg utgangspunkt i 330.000,-

330.000 * 0,5 = 165.000,-

Så avskrivningsregnestykket går ikke opp!

Uansett kan kan vi konkludere med at 94 Ah ville være mer verdt enn 60 Ah - hvor mye derimot får vi se 3 år frem i tid...

02jan

Litt enig og uenig her.
I3 har falt mye i pris , vurderte selv å bytte til 94Ah, men å godta verditap på 150'kr, er for mye for meg. Betalt bilen selv og har heller ikke klart å få rabatt.
Bilen har for meg høyere pris en hva markedet er villig til å gi.

Uansett , er 100% fornøyd med min i3, som brukes til det meste av kjøring med familien. At en 60ah skal fortsette å falle får så være , vi skal nok bruke bilen i flere år fremover.  Har ikke behov for langkjøring mer en ca 10 ganger i året, antar å henge på hurtigladestasjon 2-4 timer totalt pr år.

Så får vi se , når bilen har klart 200.000 km og restkapasitet er under 70% ,om jeg får tak i et billig brukt 120ah batteri for nye km på veien.

Ganske uenig i at bilen bare er bybil og bare en sommerbil - min i3 har erstattet dagligdags og helgebruk av Audi a6 quattro og Honda Crv, nå som fruen også har falt for i3.

For de som kjøper 94ah får selvsagt det mer komfortabelt på langkjøringturer på over 25 mil sommer og 20 mil vinter.




Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

turfsurf

Hvis man starter med en prisforskjell på 100kkr så vil nok ikke den forskjellen i pris øke. Etter hvert som årene går så vil den bare bli mindre. Sånn sett er nok det mest økonomiske å kjøpe en brukt 60Ah, så lenge det er en bil som gjør det du trenger den til. Unntaket er hvis det blir mange lange turer med hurtiglading, da kan man spare inn forholdsvis mye av forskjellen. Litt som å betale for superlading up front med Tesla.


--
turfsurf
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

turfsurf

Sitat fra: Gnilre på onsdag 24. august 2016, klokken 19:20
BMWi3 60Ah er en sommerbil for langkjøring, BMWi3 94Ah kan du ta med på langkjøring hele året. BMWi3 60Ah kan etterhvert bli redusert til en bil kun for pendling ettersom batteriet taper seg, noe som kan medføre større prisfall på denne. BMWi3 94Ah mener jeg er et fornuftig kjøp dersom man liker karosseriet. Jeg gjør jo ikke det og venter på en annen liten elbil med større batteri.
Vil heller si at 60Ah i3 ikke er egnet for langkjøring, og 94Ah er egnet for sommerturer. Ja, jeg har prøvd. 10-15 mil mellom hver stopp blir for ofte.  Det går en gang i blant, men helst ikke.


--
turfsurf
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Amigakongen

@JorgenM

Strømforbruk og CO2-utslipp for BMW i3 (60 Ah):
Strømforbruk i kWh / 100 km (ved blandet kjøring): 12,9

Strømforbruk og CO2-utslipp for BMW i3 (94 Ah):
Strømforbruk i kWh / 100 km (ved blandet kjøring): 12,6/13,1*

Sitat fra: JorgenM på tirsdag 23. august 2016, klokken 07:41
60Ah-versjonen er bittelitt raskere og har bittelitt lavere forbruk :)
2015 BMW I3 - 11800km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA