Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla Model S Firmware ønskeliste SAMLET

Startet av Elgoffe, onsdag 12. oktober 2016, klokken 09:26

« forrige - neste »

Elgoffe

Lekte litt med tanken på å prøve Bmw I3 hjul for å se hva dette gjør med rekkevidden... Bør jo bli betraktelig mindre rullemotstand med 155 dekk og smale felger, spesielt i normal landeveishastighet der luftmotstanden ikke er så gjeldende som på motorvei?

En må selvfølgelig ignorere alt av anbefalte dekkdimensjoner, load indekser og påregne bruk av spacere, men boltsirkel er identisk så skal være mulig å få det til å rulle  :D


jensjacob

Med en given vægt af bilen og et givet dæktryk, så har du et fastlagt tværsnitsareal som er i kontakt med vejen. Sådan må det være.

Så jo smallere dækket er jo mere areal må der være i længderetningen, dvs. mere deformation af gummiet i dækkets væg. Ikke nødvendigvis godt tænker jeg.
Et bred dæk vil have mere af arealet gående på tværs. Stadig en vis mængde deformation af gummiet men ikke længere dæk væggen i samme grad.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

stein84

Bmw-hjulene tilsvarer vel samme kontaktflate som 225(?) på en mini... Men vil vel tro du må frem med vinkelsliper, eller valse hjulbuene rimelig bra, uten å legge på gummi med atskillig mindre profil. Er ikke mye gummi når du hiver på 20" :p

moby666

Nå er vel heller ikke i3 særlig effektiv iforhold til andre elbiler?
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)


02jan

min erfaring er at smale hjul , bruker mindre energi.

Fikk 5-10% økt forbruk på min Audi a6 , ved å gå fra org. 195 til 235.
Kjører denne maskinen nå på 195/65x15, hvor hjulstøy er fraværende selv i 100 km/t. På norske veier er dette oppsettet mer komfortabelt om mer en bra nokk egenskaper - på bil med 1600kg tommvekt.

Mulig mange moderne biler må ha sportsbilhjul for å holde seg på veien, prøvde nylig en ny mellomklassebil med 225 på 18 tommer til 500'kr , betydelig mye hjulstøy i 80 km/t, mer en 10 desibel høyere en 20 år gammel Audi(målt på samme vei og forhold).

Usikker på om i3 hjul passer på egolfen, antar bl.a det er for stor forskjell på rulleomkrets.

Spørsmålet er om det finnes smale dekk (165-185) med rett rulleomkrets til egolf, ville ikke overrasket meg om det kunne gi noe ekstra rekkevidde + mindre dekkstøy.
Tesla CyberT dual AWD - reservasjon 1127xxxxx
Bmw i3 fra juli 2014 - solgt juni 2019 :(

2019 - Gjøvikbanen/Scott spark
2016 - folkevogn Passat alltrack diesel
1981- Jeep CJ-7 4.2 Renegade
1969 - BMW 1600-2
1997' hengerfeste C4 2.6 Avant quattro - lånt ut til far.

nr1rayner

Har lest noe a-la det jensjacob skriver før, uten å helt forstå det.
Vel, ser man på små endringer f.eks. 175 vs 185 kan jeg til dels forstå det. Men setter man det på spissen og tar 145 vs 285 kan jeg bare ikke fatte og begripe at kontaktflaten blir den samme..
Ved kraftig akselerasjon eller sving (asfalt) er det vel også kjent at bredere dekk gir bedre grep, det må jo da bety at kontaktflaten øker? Altså kreftene (f.eks. kw) fordeles over større flate og unngår f.eks. da hjulspinn med 225, men har hjulspinn med samme dekktype i 195..
Ca dobling av dekkbredden skulle jo da gi halvering av lengden, da må jo 135 deformeres enormt..

Mulig det stemmer, men inntil en viss grad. Når man ser på 02jan sin erfaringer, vil jeg tro hans 235 krysset en "grense". Altså, de 5-10% ville han ikke sett ved å fortsette å gå ned fra 195 til 155/165.
Vil tro det ligger en "magisk grense" rundt 195-215 på personbiler, altså over det blir ren sløsing, mens det har fint lite å si med smalere dekk pga det jensjacob skriver.
Men, dette blir jo bare gjetninger fra en ikke utdannet fyr  8)

En annen ting er luftmotstand, som selvsagt blir lavere med smalere hjul.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

turfsurf

Det jensjacob skriver gjelder vel med samme felgdiameter, rulleomkrets og lufttrykk. Mindre felg og lavere lufttrykk gir større annleggsflate


--
turfsurf
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

nr1rayner

@nime
Her har hovedsaklig hjulvekt utrolig mye å si, men også rulleomkrets.
Som jeg har presisert i en tråd i Leaf-delen, uavfjæret vekt har fint lite å si for akselerasjon, du kan ha 60kg kaliper uten at bilen går merkbart dårligere (selvsagt da annet enn at bilen totalt blir tyngre).
Her er det den roterende massen som har noe å si, og des lenger ut fra sentrum den kommer, des mer har det å si  ;)

Husker jeg hadde 185/60-14 og 185/65-14 på min første bil, ble lagt på samme felger.
185/65 var svintunge i forhold, samt litt større rulleomkrets.
Bilen gikk sykt mye bedre med 185/60  ;)
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA