Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Elbilsalget eksploderer

Startet av doe, tirsdag 11. oktober 2016, klokken 23:28

« forrige - neste »

doe

Hei,

Vi vurderer å kjøpe elbil som bil nr 2/pendlebil, men har litt begrenset busjett.
Kunne godt tenkt oss Soul, men vurderer brukt Leaf for å spare noen kroner.

Går det fint å pendle feks en 2013-mod Leaf på strekningen Lyngdal-Flekkefjord vinterstid tro? ca 40km en vei.
Tenker det er fordel å komme seg helt frem og helst helt tilbake, selv på vinterstid med 10 minus og slaps. Noen tanker om dette lar seg greit gjøre?

Ser ut til å være mulig å lade i Flekkefjord også, men litt usikker hvordan det vil fungere, om man kan satse på at det alltid er ledige ladeplasser...

Ser det er en del Leaf fra 2013 som er nede i ca 130 000kr, med 30-70 000km. Kan dette våre aktuelt tro? Noe spesielt man bør passe på?

Eller burde vi heller satse og kjøpe Soul til 230 000kr?...

Hilsen fersking på området (og forumet) :)
Daniel

AppleKnocker

Jeg har en 2014 Leaf og pendler ca 4 mil hver vei hele året. Her er det motorvei med 110 sone store deler av veien. Selv på den verste vinterdagen har jeg grei margin uten å lade på jobb. Om sommeren kan jeg kjøre t/r to ganger hvis jeg tar det rolig.

Pre 2013 Leafene har ofte batteritap og mindre effektivt varmeapparat som gjør at de kan være i grenseland for en 8 mils tur på en skikkelig badass vinterdag.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Vollis47

Pendling mellom Flekkefjord og Lyngdal vil gå veldig bra med en Leaf. Der er hurtiglader begge steder pluss en ny dobbel på Kvinesheia ved PitStop. Bare på ekstra kalde dager vil du kanskje lade litt på en av plassene. Normalt vil lading hjemme før du reiser på jobb være tilstrekkelig. Lykke til med elbil-kjøpet.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

tutti

Sitat fra: AppleKnocker på mandag 22. august 2016, klokken 15:50
Jeg har en 2014 Leaf og pendler ca 4 mil hver vei hele året. Her er det motorvei med 110 sone store deler av veien. Selv på den verste vinterdagen har jeg grei margin uten å lade på jobb. Om sommeren kan jeg kjøre t/r to ganger hvis jeg tar det rolig.

Pre 2013 Leafene har ofte batteritap og mindre effektivt varmeapparat som gjør at de kan være i grenseland for en 8 mils tur på en skikkelig badass vinterdag.
160 km vei i 110 sone med et 20 kWh batteri høres ikke realistisk. Er du sikker på det?

tomrh

Hvis han tar det rolig. ;) (dvs kjører langt under 110..)

Har ingen problem med å tro på dette. Vår '12 Leaf holder såvidt 2x42 km med uteparkering uten lading og med diverse mods for å klare sprengkulda..
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

nr1rayner

Klarer sånn ca akkurat 2 dager t/r med ca 38km hver vei, da stort sett 80-sone.
Prøvde ikke, da jeg mest sannsynlig hadde kommet hjem med skilpadde, eller svært nær.
Forøvrig litt uheldig når man ikke har lademulighet hjemme..
Det burde sånn ca akkurat gå på de aller kaldeste vinterdagene (-15/-20 C)med litt sparsommelig bruk av varme, men har egentlig aldri prøvd da lading hjemme var litt bob bob, så kunne ikke akkurat starte med 100% og forvarmet.. Men hadde da mulighet for lading på jobb.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

sylwester

Sitat fra: AppleKnocker på mandag 22. august 2016, klokken 15:50
... Pre 2013 Leafene har ofte batteritap og mindre effektivt varmeapparat som gjør at de kan være i grenseland for en 8 mils tur på en skikkelig badass vinterdag.

2013-modellene til Leaf starta vel som 1. generasjon og fikk såkalte 100 forbedringer med varmepumpe i en ny versjon som kom senere på året. Regner med at du inkluderer de eldste 2013-modellene som "pre-2013"?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

AppleKnocker

Sitat fra: tutti på mandag 22. august 2016, klokken 17:33
Sitat fra: AppleKnocker på mandag 22. august 2016, klokken 15:50
Jeg har en 2014 Leaf og pendler ca 4 mil hver vei hele året. Her er det motorvei med 110 sone store deler av veien. Selv på den verste vinterdagen har jeg grei margin uten å lade på jobb. Om sommeren kan jeg kjøre t/r to ganger hvis jeg tar det rolig.

Pre 2013 Leafene har ofte batteritap og mindre effektivt varmeapparat som gjør at de kan være i grenseland for en 8 mils tur på en skikkelig badass vinterdag.
160 km vei i 110 sone med et 20 kWh batteri høres ikke realistisk. Er du sikker på det?
Ligger ikke i 110 for å klare det, nærmere 90 på motorveien. Det er heller ikke 110 sone hele veien. Det blir først 80, og så 50 mot slutten av turen.
Er ikke sikker på fartsgrensene mellom Flekkefjord og Lyngdal, men det er vel neppe så mye motorvei?

En Leaf med varmepumpe og friskt batteri vil aldri få problemer med denne turen.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

AppleKnocker

Sitat fra: sylwester på mandag 22. august 2016, klokken 20:41
Sitat fra: AppleKnocker på mandag 22. august 2016, klokken 15:50
... Pre 2013 Leafene har ofte batteritap og mindre effektivt varmeapparat som gjør at de kan være i grenseland for en 8 mils tur på en skikkelig badass vinterdag.

2013-modellene til Leaf starta vel som 1. generasjon og fikk såkalte 100 forbedringer med varmepumpe i en ny versjon som kom senere på året. Regner med at du inkluderer de eldste 2013-modellene som "pre-2013"?
Stemmer, før og etter varmepumpe er det viktige skillet. Merkbar forskjell om vintern, samt at batteriet tåler mer juling på gen 1.5.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Kafk4

Hei
Selv med en 2013-Leaf med litt redusert kapasitet vil du klare turen med rundt 30-35 % igjen.
Du skriver ikke hvor i Lyngdal og Flekkefjord, så da estimerte jeg fra sentrum til sentrum.

Sjekk ut http://www.jurassictest.ch/GR/ for å estimere selv. Husk å endre parameterne på tilgjengelig batteri på Leafen før du stoler på denne. 18,5-19,5kWh er normalt for en bil som er fra 2013

kodalse

Sitat fra: AppleKnocker på mandag 22. august 2016, klokken 23:40
Sitat fra: sylwester på mandag 22. august 2016, klokken 20:41
Sitat fra: AppleKnocker på mandag 22. august 2016, klokken 15:50
... Pre 2013 Leafene har ofte batteritap og mindre effektivt varmeapparat som gjør at de kan være i grenseland for en 8 mils tur på en skikkelig badass vinterdag.

2013-modellene til Leaf starta vel som 1. generasjon og fikk såkalte 100 forbedringer med varmepumpe i en ny versjon som kom senere på året. Regner med at du inkluderer de eldste 2013-modellene som "pre-2013"?
Stemmer, før og etter varmepumpe er det viktige skillet. Merkbar forskjell om vintern, samt at batteriet tåler mer juling på gen 1.5.
Kan det stemme at batteriene er ulike fra 2011/12 til 2013/15?
Jeg ser det blir påstått, men ingen referanse til dette noen steder såvidt jeg kan se.
Den relativt omfattende engelske wikien for Leaf nevner heller ikke annet enn at Nissan basert på erfaring fra tidligere modelller økte garantien til 160.000 km ved 2013 modellen, med tilbakevirkende kraft for 2011/12 modellene i USA.
https://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_Leaf

Selv har jeg på min 2012 en kapasitet på 19,3 - 19,6kWh i dag ved ca 70.000 km, SOH på 92%.
Det er jo i toppsjiktet for hva som ble angitt for en 2013 modell tidligere i denne tråden.
Med webastoen og varmemoden til TorC tror jeg ikke det er annen merkbar forskjell enn at batteriene på nyere bil selvsagt er nyere og av den grunn bør ha mer restkapasitet.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

sylwester

Det snakk om såkalt øglebatteri, som kom enten i 2013 eller fra den oppgraderte 2013-modellen. Den skal tåle varmere klima bedre.

I USA har Nissan et batteribytteprogram hvor alle modellene kan få byttet til et nytt batteri av siste generasjon, men man må betale ekstra for en kit for å få den tilpasset.

SitatThe MSRP for the installation kit (which includes brackets and other minor parts required to retrofit the newer pack to original vehicles) is approximately $225.

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

AppleKnocker

Sitat fra: kodalse på tirsdag 23. august 2016, klokken 09:35
Kan det stemme at batteriene er ulike fra 2011/12 til 2013/15?
Jeg ser det blir påstått, men ingen referanse til dette noen steder såvidt jeg kan se.
Den relativt omfattende engelske wikien for Leaf nevner heller ikke annet enn at Nissan basert på erfaring fra tidligere modelller økte garantien til 160.000 km ved 2013 modellen, med tilbakevirkende kraft for 2011/12 modellene i USA.
https://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_Leaf

Selv har jeg på min 2012 en kapasitet på 19,3 - 19,6kWh i dag ved ca 70.000 km, SOH på 92%.
Det er jo i toppsjiktet for hva som ble angitt for en 2013 modell tidligere i denne tråden.
Med webastoen og varmemoden til TorC tror jeg ikke det er annen merkbar forskjell enn at batteriene på nyere bil selvsagt er nyere og av den grunn bør ha mer restkapasitet.
Her er én referanse til batteriforskjellene.
https://www.summet.com/blog/2015/04/05/the-2013-nissan-leaf-lizard-battery-and-module-differences/

Det har helt klart skjedd noe med batteriet fra 2011/12 til senere modeller. Batteriene  de to første årene tålte verken varmt klima eller hurtiglading (som gir varmt batteri) særlig godt.

Det er sikkert individuelle forskjeller. Min 2014 modell som nærmer seg 50 000 km har fortsatt 100% SOH i følge Leafspy. Rekkevidden er faktisk bedre i år enn i fjor. Slitte, harde sommerdekk har nok litt av æren.

Jeg vil nok driste meg til å påstå en gjennomsnittlig gen 1.5/2 Leaf fra 2013 har 2-3% bedre rekkevidde om sommeren. Om vinteren er forskjellen 5-10% eller mer. I tillegg kommer batteriproblemene som kan gi gen 1 biler kraftig redusert rekkevidde.


BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

kodalse

Meget interessant, og takk for linkene!
Føler at jeg ser frem til NG bilene med 30 mil og hengerfeste mer og mer.
Da vil dieseldyret forsvinne og "gammel-leafen" beholdes til nærkjøringen.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Øystein16

Det er ein del rimelegare importerte Leaf som ikkje har setevarme (og rattvarme?). Du får mykje bil for pengane med Leaf. Stilig parkeringsbrems :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA