Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Når får vi bilene våre?

Startet av larsk, tirsdag 11. oktober 2016, klokken 18:16

« forrige - neste »

larsk

I helgen (søndag) fikk jeg låne en i3 REX.

Jeg snakket aldri med selger eller andre som "forstår seg på" slike biler, så om det var en av de nye med største batteriet eller den forrige er jeg ikke 100% sikker på, men jeg vil anta det er den "gamle"

Det var tynt med ekstra "gadgets", men helt standard cruiscontroll var heldigvis på plass.
Samt bluetooth for telefon (mulig det er standard?)

Uansett, planen var som følger:
1. kjøre bil med dommer bak sykkelritt (6 runder a ca 20km, veldig kupert løype)
2. kjøre 2 strekk a ca 3mil på motorvei (frem og tilbake med 2 timers pause)
3. noen km til annen til/fra/småkjøring

NB! Bilen ble ikke ladet til 100% før start. Jeg gjetter den hadde rundt 95%
Ikke noe forvarming. Ikke varmeapparat på. Litt AC i ny og ne.

Jeg tror og mener at dette tilsammen vil ligne veldig på "normalt" kjøremønster for en typisk bil nr2 som brukes hovedsaklig i nærmiljøet. Med unntak av at km'ere fra pkt 1 nok normalt sett vil være stykkvis og oppdelt i en slik setting, slik at den vil bruke endel mer strøm pga. kalde batterier. Snittfart etter pkt 1 var ca. 40km/t. Det er betydelig med stigninger og en skikkelige lang bakke på hver runde. Mye opp i fart, ned i fart, opp i fart... rundkjøringer, kryss osv...

Langt ifra noen vitenskapelig "hvor langt går bilen i ett strekk på motorvei, eller med 60 i snitt" eller lign, men likevel en artig "test" - særlig interessant skulle det være å oppleve at bensinladeren starter :)

Rett etter jeg var ferdig med pkt1 så startet bensinbrenner'n. Da hadde jeg kjørt 17.5 mil. Da kjørte jeg i 80-90 på motorvei, og hørte ikke at den startet da veistøy overdøvet motorduren. Jeg merket at gasspedalen ble litt "hardere". Lyden hørte jeg ikke før jeg tok av og putret i sneglefart. Motorlyden er på ingen måte skjemmende.

Totalt kjørte jeg 20.5 mil. ca 3 av disse "på bensin"
Estimert gjennstående rekkevidde var da 12mil på bensin.

"lade-motivasjonen" faller rett ned i kjeller'n når man har med seg "ombordlader og bensintank"
Slik var det ihvertfall for meg. Bilen ble stående flere ganger og over lengre tid i umiddelbar nærhet av både normal-ladere, schuko, og hurtigladere. Men jeg gadd ikke plugge i. Litt fordi jeg håpet å oppleve at bensinladeren startet, men også pga. normal latskap. Det var rett og slett ikke nødvendig da jeg visste at total kjørelengde ikke ville overstige maks iløpet av dagen uansett.
Hadde jeg hatt en slik bil, så ville jeg forsatt å lade kun på natta, som nå, og brukt bensintanken istedet for lader/hurtiglader de gangene batteriet ikke holder hele dagen.

Det gir meg enda mer bensin på bålet ang min lille tillitt til at folk flest plugger inn ladehybridene sine ofte nok, slik at de bruker lite eller ingen bensin... jeg nekter å tro at jeg er latest i landet :D
Særlig, og "as if" og "yeah right" osv osv... at folk flest putter i ladekabel for hver 25km de kjører med hybridene sine... tror jeg ikke før jeg ser det...

Unntaket er kanskje enkelte av de mest nerdete ELbilfantaster, som jo selvsagt frekventerer dette forumet, så til dere: joda, du/dere gjør nok det, men de aller aller fleste andre gidder ikke... kanskje i begynnelsen, men så blir man lei...

Med det sagt;
BMW har laget en hybrid slik en hybrid SKAL være.
Den inviterer, og legger opp til, mest mulig kjøring på EL, og litt på bensin. I en bil man kan kjøre både kort og langt, er morsom å kjøre og føles som en skikkelig BIL.

De fleste dagens hybrider legger opp til motsatt; bittelitt kjøring på EL, mest på bensin...

Når ELbilsubsidiene blir mindre, så vil BMW's REX bli mer lik ELbiler i pris, og da er den konkurransedyktig.
Slik den står nå, men den prislappen, så faller den mellom to stoler.

Alt i alt en positiv opplevelse.
For dere som er interessert i å bruk 465.000 på en slik bil med alt utstyr: løp og kjøp! :)

BTW, og nesten litt "off-topic";
En Mercedes B med en slik bensinlader, til 350.000, så kjøper jeg.....


2015 Mitsubishi i-Miev
Elektrisk motorsag
Elektrisk tannbørste

Tor K

Sitat fra: larsk på mandag 22. august 2016, klokken 09:30
Bilen ble stående flere ganger og over lengre tid i umiddelbar nærhet av både normal-ladere, schuko, og hurtigladere. Men jeg gadd ikke plugge i. Litt fordi jeg håpet å oppleve at bensinladeren startet, men også pga. normal latskap. Det var rett og slett ikke nødvendig da jeg visste at total kjørelengde ikke ville overstige maks iløpet av dagen uansett.
Hadde jeg hatt en slik bil, så ville jeg forsatt å lade kun på natta, som nå, og brukt bensintanken istedet for lader/hurtiglader de gangene batteriet ikke holder hele dagen.

Har hatt min i3 Rex, i 3 uker nå. Gjør også slik du beskriver med tanke på å hurtiglade. I tillegg er hurtiglading omtrent samme pris som å å kjøre på bensin. Litt grov utregning:
5,5l per 100km når "hold ladenivået" er aktiv og bilen kjører på generator. Bensinen koster ca. 13,5kr/l. Det blir 74kr per 100km,

13,5kWh per 100km under vanlig drift. Hurtiglading betalte jeg ca. 5kr per kWh hos fortum fra 0-80% . Det blir 68kr per 100km. Koster fort mer hvis man "glemmer" å koble fra på 80-85%, og batteriet lader seinere.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: larsk på mandag 22. august 2016, klokken 09:30Når ELbilsubsidiene blir mindre, så vil BMW's REX bli mer lik ELbiler i pris, og da er den konkurransedyktig.
Slik den står nå, men den prislappen, så faller den mellom to stoler.
Det er vel litt spekulasjon. Mest sannsynlig vil avgiftene skrus opp på ladehybridene samtidig som de skrus opp på elbilene. Slik at elbilene fortsatt vil være billigst med en grei margin.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Beckern

Humm, det var dyr lading. Jeg bruker å betale for 10 til 15 minutter, og får da som regel inn 7-10kWh
Omtrent 3,5 kr/kWh. Hurtiglading, særlig når man har rex bør stoppes før 75% på den gamle modellen om økonomien skal råde.
Med den nye kan man visst gå mye lenger.

Men viktigst er jo at de fleste lader hjemme til en pris som er på under 1 kr pr kWh.
For meg er det den viktigste årsaken til å ha elbil. Med en kostnaden blir prisen 1,2 - 1,6 kr/mil
Med 3000 mil i året blir det litt penger sprat i drivstoff.


Tor K

Sitat fra: Beckern på mandag 22. august 2016, klokken 14:11
Humm, det var dyr lading. Jeg bruker å betale for 10 til 15 minutter, og får da som regel inn 7-10kWh
Omtrent 3,5 kr/kWh. Hurtiglading, særlig når man har rex bør stoppes før 75% på den gamle modellen om økonomien skal råde.
Med den nye kan man visst gå mye lenger.

Men viktigst er jo at de fleste lader hjemme til en pris som er på under 1 kr pr kWh.
For meg er det den viktigste årsaken til å ha elbil. Med en kostnaden blir prisen 1,2 - 1,6 kr/mil
Med 3000 mil i året blir det litt penger sprat i drivstoff.

Takk for tipset. Kan være jeg har ladet i overkant lenge på hurtigladeren.

Lader uansett hjemme og på jobb, så er ikke et stort problem :)

EinarV

Nå har vel BMW uttalt (fant desverre ikke igjen kilden i farten) at 95% av kjøringen med deres REX modell av i3 er på strøm og at den er mest av psykologisk betydning. Denne kjøringen finner vel også stortsett sted i land med helt andre betingelser enn oss. Dvs dyrere strøm og billigere bensin. Så enkelte blir vel drevet av det grønne alibiet også selv om man har REX, men jeg er stort sett enig med trådstarter når det gjelder andre parallel hybrider. I3 er en elbil med rekkevidde forlenger, de fleste andre hybrider er fosilbiler med et meget svakt miljøalibi.

Edit: Regnestykket ang pris pr km tror også jeg er noe bedre i el-favør enn det du fremstiller her :)
Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

Øystein16

Sitat fra: EinarV på mandag 22. august 2016, klokken 14:25
Nå har vel BMW uttalt (fant desverre ikke igjen kilden i farten) at 95% av kjøringen med deres REX modell av i3 er på strøm og at den er mest av psykologisk betydning. Denne kjøringen finner vel også stortsett sted i land med helt andre betingelser enn oss. Dvs dyrere strøm og billigere bensin. Så enkelte blir vel drevet av det grønne alibiet også selv om man har REX, men jeg er stort sett enig med trådstarter når det gjelder andre parallel hybrider. I3 er en elbil med rekkevidde forlenger, de fleste andre hybrider er fosilbiler med et meget svakt miljøalibi.

Edit: Regnestykket ang pris pr km tror også jeg er noe bedre i el-favør enn det du fremstiller her :)

I Rogaland er eller kan ein ladbar hybrid vera ei betre miljøval enn elbil for dagleg pendling og gjeremål

bjorngb

Sitat fra: Øystein16 på mandag 22. august 2016, klokken 15:50
I Rogaland er eller kan ein ladbar hybrid vera ei betre miljøval enn elbil for dagleg pendling og gjeremål
Kan du utdype? Hvorfor Rogaland?
i3 Fully Charged Protonic Blue - signert 2016-06-20

Øystein16

Sitat fra: bjorngb på mandag 22. august 2016, klokken 15:59
Sitat fra: Øystein16 på mandag 22. august 2016, klokken 15:50
I Rogaland er eller kan ein ladbar hybrid vera ei betre miljøval enn elbil for dagleg pendling og gjeremål
Kan du utdype? Hvorfor Rogaland?

Finn fram kartet og trekk ein sirkel rundt rundt Forus og Haugesund og sjå kor folk flest bur og arbeider.


EinarV

Sitat fra: Øystein16 på mandag 22. august 2016, klokken 16:20
Sitat fra: bjorngb på mandag 22. august 2016, klokken 15:59
Sitat fra: Øystein16 på mandag 22. august 2016, klokken 15:50
I Rogaland er eller kan ein ladbar hybrid vera ei betre miljøval enn elbil for dagleg pendling og gjeremål
Kan du utdype? Hvorfor Rogaland?

Finn fram kartet og trekk ein sirkel rundt rundt Forus og Haugesund og sjå kor folk flest bur og arbeider.

Tror du må utdype mer. Jeg bor på Randaberg og jobber på Forus til vanlig, men er for tiden på et prosjekt så jeg ukependler til Stord. Jeg ser ikke hvordan jeg skulle komme bedre utav det med en hybrid. Men nå er jeg kanskje ikke typisk for Rogaland?
Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

LMOR

Bor også i Rogaland, nærmere bestemt Haugesund. Kjører ofte til Bergen, Stavanger og Oslo.
Er også spent på svaret. Elbil må jo ansett være det mest miljøvennlige.
Nå skal jeg teste om jeg kommer meg til Sandvika med bare 1 lading på 30-40min mens jeg spiser middag. Da er det kun tilhengerfeste igjen som gjør at en fossilbil har noen fordeler for oss som ikke vil bruke 1mill+ på bil.
Leter fremdeles etter ny elbil med tilhengerfeste ++
2019 i3 120Ah
2017 i3 94Ah (solgt)
2014 i3 60Ah (solgt)

Øystein16

Sitat fra: EinarV på mandag 22. august 2016, klokken 17:03
Sitat fra: Øystein16 på mandag 22. august 2016, klokken 16:20
Sitat fra: bjorngb på mandag 22. august 2016, klokken 15:59
Sitat fra: Øystein16 på mandag 22. august 2016, klokken 15:50
I Rogaland er eller kan ein ladbar hybrid vera ei betre miljøval enn elbil for dagleg pendling og gjeremål
Kan du utdype? Hvorfor Rogaland?

Finn fram kartet og trekk ein sirkel rundt rundt Forus og Haugesund og sjå kor folk flest bur og arbeider.

Tror du må utdype mer. Jeg bor på Randaberg og jobber på Forus til vanlig, men er for tiden på et prosjekt så jeg ukependler til Stord. Jeg ser ikke hvordan jeg skulle komme bedre utav det med en hybrid. Men nå er jeg kanskje ikke typisk for Rogaland?

Du svarer vel sjøl i siste setning - ditt mønster er ikkje heilt typisk. Det bur som du veit ca 300 000 innbyggjarar i kommunane mellom Randaberg i nord og Bryne lenger sør - avstand er ca 40 km i flatt terreng og med mildt klima. Med lading i begge endar og kombinasjon av elbilar og ladbare hybridar med prioritert elektrisk drift og tilrettelagt saktelading også for hybridar, kunne me faktisk redusert den lokale forureininga fundamentalt for dei som køyrer i den strekninga. I tillegg har me Jærbanen som ein del kan bruka eller parkera ved.

I Haugalandet gjeld det vel tilsvarande avstandar for ca 80-100 000 innbyggjarar.

bjorngb

Men Øystein, du svarer ikke.på hvorfor ladbar hybrid er et bedre miljøvalg. Hva i vår flate del av landet gjør at ladbar hybrid har mindre utslipp enn ren el? Eller er det noe annet enn lokale utslipp som favoriserer ladbar hybrid?

PS : med ladbar hybrid her mener jeg som du poengterer 'ladbar hybrid med prioritert elektrisk drift'
i3 Fully Charged Protonic Blue - signert 2016-06-20

Øystein16

Sitat fra: bjorngb på tirsdag 23. august 2016, klokken 00:17
Men Øystein, du svarer ikke.på hvorfor ladbar hybrid er et bedre miljøvalg. Hva i vår flate del av landet gjør at ladbar hybrid har mindre utslipp enn ren el? Eller er det noe annet enn lokale utslipp som favoriserer ladbar hybrid?

PS : med ladbar hybrid her mener jeg som du poengterer 'ladbar hybrid med prioritert elektrisk drift'

Vår ladbare Golf kan trekkja tilhengar på 1,5 tonn 100% elektrisk. Sidan vår aktuelle kjøreradius for slike formål er innanfor 20 km, er det nok for vårt behov (hageavfall/trelast/møbler/kvitevarer). Vår ladbare var derfor og jokaren som gjorde at dei to andre hustandane i familien vår kunne kjøpa og kjøra elektrisk.


bjorngb

Men påstanden din var at ladbar hybrid med prioritering på elektrisk fremdrift var best for alle i Rogaland. EinarV hadde en ikke helt normalt bilbruk. Det har vel ikke de som klarer seg fint med 1 elbil og pendling fra jørpeland -Stavanger? Eller de som ikke har førerkort som lar dem en gang trekke henger. Jeg ser ikke helt hvordan en hybrid kan/må være et bedre miljøvalg uansett situasjon.
i3 Fully Charged Protonic Blue - signert 2016-06-20

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA