Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Zaptech lader erfaring?

Startet av Kavorka, tirsdag 11. oktober 2016, klokken 18:05

« forrige - neste »

Kavorka

Når man låner bort bil til folk som aldri har kjørt Tesla hadde det vært greit å ha en en-siders oversikt. Som ku har jeg glemt hvordan det er å være kalv, og trenger innspill på punkter som kan være greit. Innhold kommer til å bli slik som:

Nøkkel
- Åpne panser, dobbeltklikk på nøkkels panser (obs: lukkes med to hender, en på hver side av "T")
- Åpne/låse bil, dobbeltklikk/klikk på nøkkels tak
- Åpne/lukke bagasjerom, dobbeltklikk/klikk på nøkkels bagasjerom
- Åpne ladeluke, hold nøkkels bagasjerom (hvis luke ikke åpner seg prøver man igjen samtidig mens man presser på lukes bakkant)

Lading
- Unngå at bil blir stående med mer enn 90% lading eller mindre enn 20% lading i lengre tid.
- Lademeny er gitt under lyn-symbolet
- På vanlig stikk-kontakt bør man holde seg til 10A strømtrekk for å minimere risiko for varmgang.

Takluke
- Åpning/Lukking av takluke skal skje i lav fart
- Unngå bruk av takluke hvis takbøyler/takboks er på

Kjøring
- Trakk på brems, skyv høyre hendel ned to klikk for "drive"
- Trykk inn forkrommet knapp høyre hendel for parkeringsbrems/nødbrems

Vindusspyler
- Trykk inn forkrommet knapp venstre hendel

Skjerm
- Lysstyrke er lagt inn på høyre scrollehjul.
- Merk at navigering kan vise avstand til superlader og ikke destinasjon.

Poenget er ikke å gi en fullstendig oversikt, men at ny sjåfør raskt kan føle seg hjemme i bilen. Bør jeg ha med flere ting?

RaBalder

Jeg tror jeg ville ha forkortet dette til de viktige punktene.
Det meste er relativt lett å finne ut selv.


Lading
- Unngå at bil blir stående med mer enn 90% lading eller mindre enn 20% lading i lengre tid.
- <og hvordan man åpner ladeluka>

Å plages med å få ladet er aldri gøy, men resten tror jeg de fleste finne ut på egen hånd.

Kavorka

Jeg er enig i at det er relativt lett å finne ut av. Men for de som skal en kort tur er det greit å få det på plass før de kommer frem.

Å holde seg innenfor et bredt  område for batterinivå når bil skal stå over tid er enkelt å få til, bare man vet om det. Dette for å være snill med batteripakke.

At man kan åpne ladeluke med fob er ikke intuitivt, og noen få ganger henger luka godt i magneten. Man kan åpne fra skjerm eller med ladekabelknapp, men fobben er den eneste som alltid virker for alle.

fonberg

Jeg ville beskrevet FOB unntatt frunk, for frunken ønsker jeg ikke andre enn jeg skal bruke på min bil siden den er så skjør. Ut over det ville jeg beskrevet start (trykk inn brems) + girspaken generelt, samt basic lading (dvs. plugg den inn når du parkerer, evt lad til 50 tkm mer enn distansen du skal kjøre til neste ladeplass) hvis dette er aktuelt for den som skal låne bilen.
-2018 i3 FC
-2017 S90D
-2012 Leaf
---
Model Y bestilt.
-TOCN-signaturmedlem.

Muffinman


Kavorka

Lading til +50 tkm er et godt tips :) Når det gjelder frunk: Vil heller beskrive hvordan den lukkes på riktig vis, heller enn å satse på at de ikke åpner frunken.

Crazy... Får sette på Gnarls Barkley sin versjon på volum 11 og se om noe rister på plass i hodet  :o

Amoss

Sitat fra: Kavorka på mandag 22. august 2016, klokken 09:23
Kjøring
- Trakk på brems, skyv høyre hendel ned to klikk for "drive"
- Trykk inn forkrommet knapp høyre hendel for parkeringsbrems/nødbrems

Greit å komme med en detaljert forklaring, men om de som leser den føler at forklaringen er "fordummende" (for å si det slik) så vil de lett skippe resten. Så omtal girspaken som girspak - så får du heller legge til at girspaken sitter på høyre side av rattstammen om du mener det er nødvendig.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Kavorka

Girspak er forståelig og mer presist, så det tas til etterretning. Ser ellers ut til å bli en kort liste dette her.. Vanskeligere er det ikke å kjøre Tesla altså:)

For vinterstid kan det være verdt å legge til et punkt om manglende regen ved kaldt batteri.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA