Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: X60D!

Startet av Griffel, tirsdag 11. oktober 2016, klokken 11:39

« forrige - neste »

Griffel



Fra budstikka:http://www.budstikka.no/elbil/elbiler/holmen/her-lades-elbilene-med-diesel/s/5-55-355100

(Ikke helt, dette er en nødløsning, strømløs garasje, etter flom som rammet Holmen-området 6. og 7. august.)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Ferry

Kan ikke ha sett mye rart denne Jødal, hvis han virkelig mener at dette er noe av det rareste han har sett. Jeg har sett mange slags aggregater brukt til det meste. Noen kjøper til og med ny bil med innebygd aggregat. De er faktisk svært populære nå.
"Som aktiv miljøforkjemper ser Jødal ladingen i et langt større perspektiv. Nemlig det at Norge eksporterer store deler av egen vannkraft til Europa, og i stedet ender med å importere strøm generert av kull eller atomkraft."

"Aktiv miljøforkjemper"? Hva innebærer det?

Bondeknøl

Virker som at folk tror at dette agregatet er i drift for kun å lade denne bilen. Mange smarte folk rundtforbi.

DagfinnN

Sitat fra: Ferry på søndag 21. august 2016, klokken 13:21
"Som aktiv miljøforkjemper ser Jødal ladingen i et langt større perspektiv. Nemlig det at Norge eksporterer store deler av egen vannkraft til Europa, og i stedet ender med å importere strøm generert av kull eller atomkraft."
Om det du sier stemmer og du har et større perspektiv. Hva er så problemet? Hva skjer med den kraften Norge eksporterer tror du i forhold til kull og atomkraft.
Jo den brukes i de landene den eksporteres til i stedet for strøm fra kull-kraftverk.
X100D hentet 27.05.2020
TM3 SR+ hentet 31.12.2019
x S100D Levert 29.11.2017 - solgt 27.05.2020
x Opel Ampera-E bestilt 20.09.2016 - levert 30. mai 2017 - solgt 20.desember 2019
x Subaru Outback solgt april 2017, går all in electric.
x Tesla S85D hentet 9. november 2015, solgt 12.10.2017
x Nissan Leaf solgt 28.07.2015

JorgenM

Har sett denne noen ganger på Facebook idag ja...
i-Pace levert 04.07.2019 - 2013 Tesla S P85 (solgt) - Nitrox EL go-cart - BMW i3 (solgt)

ladov

Drømmesak for elbilhaterne dette..

Jeg hadde for øvrig strømbrudd der jeg bor i vinter. Et dusin lokale trafoer hadde falt ut, etter en stund var de fleste tilbake på nett, unntatt den som huset mitt henger på. Det viste seg å være et brudd i en lokal høyspentkabel og for at vi skulle ha strøm mens de jobbet så kjørte de inn en lastebil med et digert aggregat på planet som surret og gikk de to dagene det tok før de hadde på plass en midlertidig erstatningskabel(permanent løsning måtte vente til telen hadde gått).

Denne saken her, i likhet med det som skjedde hjemme hos meg, viser først og fremst at vi bor i et samfunn der ting er på stell. Når strømmen går dukker en løsning opp, *kjapt*. Og når den permanente løsningen lar vente på seg, så sørges det for en midlertidig løsning så vi kan leve livene våre mest mulig uforstyrret. Noe som betyr at butikkene kan holde åpent og folk får ladet elbilene sine. Akkurat som det skal være i et så velordnet, stabilt og velstående samfunn som vårt.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

nr1rayner

Dette er jo helt i tråd med tankegangen til elbilhaterne, strømmen er plutselig skitten som skiten sjøl når den skal lade elbil, vi lader jo selvsagt KUN med den verste kullkraft, slik at det er mye bedre å kjøre dieselbil.
Så, i realiteten er det jo nettopp det Leafen på bildet gjør, kjører dieselbil, bare at eksosrøret er flyttet litt ;)

Har spurt flere slike elbilhatere om de selv har kuttet strømmen inn til huset og satt inn dieselaggregat, men merkelig nok nekter de å svare..
Men hjemme i sin stikkontakt til komfyr, vv-bereder osv osv har de vel KUN vannkraft, så det er ikke så farlig...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

TorC

#7
Sitat fra: nr1rayner på mandag 22. august 2016, klokken 10:02
Dette er jo helt i tråd med tankegangen til elbilhaterne, strømmen er plutselig skitten som skiten sjøl når den skal lade elbil, vi lader jo selvsagt KUN med den verste kullkraft, slik at det er mye bedre å kjøre dieselbil.
Så, i realiteten er det jo nettopp det Leafen på bildet gjør, kjører dieselbil, bare at eksosrøret er flyttet litt ;)

Har spurt flere slike elbilhatere om de selv har kuttet strømmen inn til huset og satt inn dieselaggregat, men merkelig nok nekter de å svare..
Men hjemme i sin stikkontakt til komfyr, vv-bereder osv osv har de vel KUN vannkraft, så det er ikke så farlig...

Ja det er pussig det der. Jeg har flere ganger forsøkt å få slike til å gi et fornuftig svar, men de bare vaser seg inn i argumenter om at det blir merbelastning på nettet.

Men de har et snev av gyldighet i argumentene sine. Dess mer forbruk i har her i Norge dess mindre kan vi eksportere. Det er imidlertid to store hull i agrumentet. Det ene, som kun er anekdodisk bevis, er at mitt inntrykk er at når folk får elbil i husholdningen så blir de faktisk flinkere til å bruke sparepærer, sparedusjer og generelt flinkere til å spare strøm. Det andre hullet er jo at raffineriene bruker enormt med strøm. I tillegg forutsetter det at vi har god nok kapasitet i kablene til å faktisk øke eksporten.

Men, på den annen side er det jo de samme folka som gnåler om kullkraft ofte de samme som hevder at hydrogen produsert av ren norsk vannkraft er fremtiden...

Når det gjelder den generatoren, så kan det være en fornuftig årsak til at LEAFen ladet der. En bekjent av meg har et slikt dråg stående på hytta. For at han skal kunne bruke støvsugeren så må han også slå på varmeovner for at ikke generatoren skal slå seg av og på stadig. Den må ha en viss belastning for at den skal gå skikkelig. Kan jo være samme greia med denne? 
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Burger

Argumentet mot at vi trekker uren strøm for å lade elbil er at det blir brukt så mye strøm på opphenting, transport, rafinering og pumping av drivstoff til vanlig bil som får elbila til å kjøre omtrent like langt.

Folk glemmer at det går med mye strøm på plattformer og raffinering og oljebransen vil ikke oppgi hvor mye lengre.

2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf
Stjørdal

nr1rayner

Sitat fra: TorC på mandag 22. august 2016, klokken 10:28
Men, på den annen side er det jo de samme folka som gnåler om kullkraft ofte de samme som hevder at hydrogen produsert av ren norsk vannkraft er fremtiden...
Kan ikke huske å ha hørt den, men det forbauser meg jo ikke  ;D
Snakk om å pisse i buksa for å holde seg varm da  ;)

Selvsagt er det et poeng med at strømmen vi bruker kunne vært eksportert, og nettet belastes ekstra, spesielt hvis vi plugger i bilen i tillegg til å lage mat, vaske klær osv osv.
Men, med dagens elbiler og etterspørsel etter det blir garantert ren strøm mer ettertraktet og nye rene kraftverk "presset" fram. Elbilene har nok satt ekstra fokus på det.
I tillegg jobbes det jo med at elbilene skal kunne knyttes til nettet, så de gir fra seg strøm under topper. Sånn sett kan vi som kjører el i dag bidra i utviklingen.
Nå slipper vi jo tidsdifferensierte priser på strøm her til lands (eller kanskje noen med smartmåler har det?).
Det er vel flere kraftverk som kan stenges bare batterier rundtomkring kan hjelpe til med avlastning under peak hour.
Men, den tankegangen er det bare å glemme å forklare en nedsotet fossilforkjemper..

@Burger
Leste nettopp motargumentet til det, kull må også graves fram, fraktes og avfallsstoffer deponeres så det går liksom opp i opp...
Strømmen til raffinering produseres av å brenne gass i Norge visstnok, vel renere enn kullkraft men..
Og ironisk nok kunne vi ikke sette opp et gasskraftverk for å hjelpe til under strømkriser i Norge, fordi det ville forurense for mye...... Nei da er det visst bedre å importere kullkraft igjen.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Ingeniøren

Aggregatet sto og duret og gikk når jeg passerte der i dag på sykkel rundt 06.30. Ingen elbil, journalister eller aktivister å se - bare et kjøpesenter de holdt liv i men det var den ingen som brudde seg om....
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Griffel

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 23. august 2016, klokken 08:11
Aggregatet sto og duret og gikk når jeg passerte der i dag på sykkel rundt 06.30. Ingen elbil, journalister eller aktivister å se - bare et kjøpesenter de holdt liv i men det var den ingen som brudde seg om....
Det er da bra at når nette svikter på grunn av flom at en kan etablere alternativer for å holde liv i samfunnet. I praksis betyr slike nødløsninger kun noe få dager med ulemper.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Øyvind.h

Det er lett å lage strøm av bensin. Det er derimot ikke lett å lage bensin av strøm :)
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Øystein16

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 23. august 2016, klokken 11:49
Det er lett å lage strøm av bensin. Det er derimot ikke lett å lage bensin av strøm :)

Upstream?

Griffel

Samme sted annen bil. Presonlig synes jeg at nødløsningen med generator var grei. Det synes jeg ikke om denne skjøteledningen:

Budstikka: http://www.budstikka.no/elbil/holmen/asker-og-barum-brannvesen/ladet-elbilen-via-skjoteledninger-fra-kontoret-flere-etasjer-over/s/5-55-357310

Ikke en gang som nødløsning.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA