Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Software v8.0

Startet av lenny36, tirsdag 11. oktober 2016, klokken 10:33

« forrige - neste »

lenny36

Skiftet skiver og klosser fremme på C-Zeroen i går. Bilen har passert 100.000 nå og det var en tydelig slitekant på skivene i tillegg til mye rust, så tiden var moden for skifte. Kjøpte skiver, klosser og monteringssett for ca 2200,- på Mekonomen. Vi har skiftet dette på mange biler gjennom årene (min far og jeg), men dette var definitivt det verste tilfellet vi har vært borte i. Mulig dette ikke er et vanlig fenomen på trillingene, men på bilen min satt skivene bom klin fast og var umulig å få av. Alt tilgjengelig verktøy ble tatt i bruk, hammer, ters med flere tonns trykk. Siste løsning var rett og slett å skjære av skivene med vinkelsliper(!) Satser på at det blir nye 100.000 km til neste gang:-)

Sent from my iPhone using Tapatalk

elekTrond

Ikke si sånt a  :o Kikka du i "BGB" online verkstedmanualen først? Jeg har planer om å bytte sjøl en gang i framtia pga. "grammofon-riller" i min med bare 40-45' km på seg.  ???

Hva kosta skivene dine? Jeg fant noen i sommer til ~500'ish på nettet, jamnfør >1000,-/stk i Norge. Men det var omtrent det samme for ett sett klosser til begge sider også. Pleier å sjekke biltema, meca, meko, skruvat etc. før/etter jeg har fått pris på orginaldelelageret. Racetema har forresten endeledd til trillingene våre (!). Ikke verst! :-D

Har påbegynt å samle opp informasjon om reservedeler i et regneark. Vet ikke om det finnes noen egen tråd for det her?

Bremser           
http://catalog.meca.no/ProductSheet.aspx?Article_ID=69591&CarReference_ID=1050&CategoryType_ID=1           

1100-119902   Bremsekloss Remsa foran      kr 531,25   Unik del?
• Akebono-system, Med akustisk slitasjevarsel, Remsa           
• Tykkelse 14.60 mm, Bredde 108.70 mm, Høyde 42.50 mm           

1165-1677   Monteringssett ProMeister foran         kr 236,25

Endeledd (Biltema)        149 NOK
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Chassisdeler/For--og-bakstilling/Endeledd/ENDELEDD-VOLVO-MITSU-2000025510/                 

ArtNr   72979    gjengemål 2: M10x1,25   Gjengetype: med høyregjenger   Innvendig gjenge [mm]: M12x1,25   Monteringsside: framaksel   Monteringsside: på begge sider
Passer til:   HYUNDAI: ATOS, ELANTRA               
   MITSUBISHI: CARISMA, COLT, i, LANCER, MIRAGE, SPACE               
   PROTON: GEN, IMPIAN, PERSONA, SATRIA, WIRA               
   VOLVO: S40, V40               
'13 Mjau

TB

Sitat fra: elekTrond på søndag 21. august 2016, klokken 21:20
Har påbegynt å samle opp informasjon om reservedeler i et regneark. Vet ikke om det finnes noen egen tråd for det her?
http://elbilwiki.no/index.php/IMiEV-sisters kan være eit godt alternativ?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

lenny36

Skivene kostet ca 1000kr stykket hos mekonomen, så får håpe det er bra kvalitet. Har ikke sjekket hva de kostet originalt men går ut fra at det ihvertfall ikke er billigere. Går greit å skifte skiver men det trengs en smule tålmodighet og stø hånd på vinkelsliperen hehe. Nei sjekket ikke spesielt verkstedmanualen men skiver er skiver. Ikke noe hokus pokus med det. Det er to hull i skiven for maskinskruer til å presse skiven ut men det var nytteløst i mitt tilfelle. Skivene kommer av men de kan sitte jævlig godt fast :-/

Sent from my iPhone using Tapatalk

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA