Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Råd anngående valg av el bil

Startet av rmrsr, mandag 10. oktober 2016, klokken 20:30

« forrige - neste »

rmrsr

Hei!

Er det noen her som har foliert/utført en forsegling av i3 i Oslo-området, og som kunne dele av seg av erfaringer/priser?

Jeg ønsker å i alle fall del-foliere visse utsatte deler på bilen: Bakfanger (lett å ripe opp når man laster bagasje), frontfanger - evt. forsøke meg på en kostrastfarge.



john

Snakk med Pål hos Norsk bilfoliesenter på Høvik for alt av folie til rett pris.

NiiN

Jeg lurer egentlig på noe av det samme.

Venter ikke bilen min før i desember, men har allerede begynt å tenke på om den skal behandles eller folieres når jeg mottar den. Skal brukes til mye E6 kjøring, så som biler flest vil nok panser/tak være spesielt utsatt.

Noen med erfaringer med ulike behandlinger / folie?

john

Jeg kommer til å kjøre lakkforsegling på min, samt folie på de mest utsatte plassene.
Jeg tenker da på Xpel ultimate, det er en helt gjennomsiktig folie som nesten ikke synes. Den er også motstandsdyktig mot riper og leger seg selv:


Ingeniøren

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

john

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 20. august 2016, klokken 22:12
Leger selv....det tror jeg ikke noe på ;)

Joda, det funker det :) De kjører ofte demo på messer etc. Ganske stilig. Men det har selvsagt sine begrensninger.

Som du ser i videoen, de bruker en relativt myk messingbørste. Hadde de brukt grovere stålbørste ville ikke stripene forsvunnet. Men til sitt bruk fungerer det fint, du kan vaske bilen uten å være veldig bekymret for litt vaskeriper etc. På lastekanter skal det mer til å få permanente riper (og du skåner jo uansett lakken). Men det er ikke noe magi involvert  :)

Ingeniøren

Så noen som la på folie en gang og de brukte skalpell for å skjære folien rundt detaljer. De skar rett mot lakken og kan ikke skjønne annet enn at de skar igjennom lakken stedvis. Etter dette er jeg meget skeptisk til foliering.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

john

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 21. august 2016, klokken 09:41
Så noen som la på folie en gang og de brukte skalpell for å skjære folien rundt detaljer. De skar rett mot lakken og kan ikke skjønne annet enn at de skar igjennom lakken stedvis. Etter dette er jeg meget skeptisk til foliering.
Ja, du kan ende opp med å måtte hellakkere! Eller enda værre, rustriper over hele bilen (hvis den er av stål)

Kan være dyrt å velge billig.

Zuexi

Sjekket litt rundt før jeg bestemte farge på min. Mener jeg fikk priser mellom 12-15k for vanlig folie. Xpel og annen "klar" folie var dyrere.

Rayray

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 21. august 2016, klokken 09:41
Så noen som la på folie en gang og de brukte skalpell for å skjære folien rundt detaljer. De skar rett mot lakken og kan ikke skjønne annet enn at de skar igjennom lakken stedvis. Etter dette er jeg meget skeptisk til foliering.

Har aldri hatt folie før, men vurderer å ta fronten på i3'n når den kommer... Kjører 50+ mil i uka på motorvei, så uvitende som jeg er tenkte jeg at folie kan gi fornuftig beskyttelse... Men kommer jo an på pris, og om hvorvidt det faktisk er fornuftig beskyttelse..... Om de skjærer/skraper lakken så høres det jo ikke særlig bra ut. Da er kanskje litt steinsprut å foretrekke av de to ondene...

john

Sitat fra: Rayray på søndag 21. august 2016, klokken 11:25

Har aldri hatt folie før, men vurderer å ta fronten på i3'n når den kommer... Kjører 50+ mil i uka på motorvei, så uvitende som jeg er tenkte jeg at folie kan gi fornuftig beskyttelse... Men kommer jo an på pris, og om hvorvidt det faktisk er fornuftig beskyttelse..... Om de skjærer/skraper lakken så høres det jo ikke særlig bra ut. Da er kanskje litt steinsprut å foretrekke av de to ondene...

De som gjør det riktig skjærer ikke i lakken med skalpell.

Jeg tenker å foliere panseret på min, mest fordi det uansett er lakkert i uni black som viser riper ekstremt godt, og er umulig å holde fint.

Når det gjelder foliering/Steinsprut på i3 så har det jo flere sider plukk og mix for/imot:

1: Bilen er av plast, så evt steinsprut vil ikke skape rust, bare være lite pent etterhvert.
2: Lakkering av front/panser er faktisk ikke så dyrt. Kan evt gjøre det før man skal selge bilen
3: Noen ganger kan lakken skades når man tar av folien (dersom den er lagt på feil, brukt kraftig såpe ved påføring etc. Da ender man fort med lakkering uansett
4: Folie finnes i alle former og finisher. Noen holder seg fint over tid, andre ser fort slitt ut.
5: Klar forlie er vanskeligere å legge, dyrere men laget primært for å beskytte det som er under og se originalt ut.
6: Annen folie kan endre utseendet til noe skikkelig stilig! (Eller griseharry, ref. krokodilleskinns-Teslaer etc)

..Så det ender jo litt med personlige preferanser også :-)


bjorngb

Er ikke disse plastdelene til i3 ganske billige? Og bilen ruster ikke ved sår i lakken. Kanskje det er like greit å skifte deler der det blir skader?
i3 Fully Charged Protonic Blue - signert 2016-06-20

john

Sitat fra: bjorngb på søndag 21. august 2016, klokken 21:19
Er ikke disse plastdelene til i3 ganske billige? Og bilen ruster ikke ved sår i lakken. Kanskje det er like greit å skifte deler der det blir skader?

Panser: Kr 3650,- (er nok lakket ettersom alle er sorte)
Framdør: Kr 1150  (kun ytterksallet, grunnet)
Støtfanger foran: Ca 4000 grunnet

Jeg tipper det enkleste er å lakke opp om det blir skader. Men det er jo veldig greit, det er ikke bulker å rette ut først, og man trenger ikke bekymre seg for rust i ettertid.

Rayray

hører at dette er noe jeg må tenke gjennom et par runder til før jeg får bilen..

klilleng

Vurderte også folie, men i forhold til pris så tror jeg heller det blir lakkbehandling med et eller annet keramisk produkt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA