Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Råd anngående valg av el bil

Startet av Goggen123, mandag 10. oktober 2016, klokken 20:01

« forrige - neste »

Mosfet


Bilen har ikke automatisk nedblendtbare langlys. Har vært standard på alle biler jeg har hatt siste 7 årene så ikke tenkt over at det ikke var en opsjon på Ioniq, så litt skuffende, spesielt med tanke på at den har alt teknisk utstyr for å faktisk klare det inkl kamera i front.

Ellers topp fornøyd med tanke på mengde bil til prisen.

HPSE

Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

Ipadjove

Har forstått det slik at den bruker kamera øverst i vinduet til lane keep osv. Er vel det kamera som også kanskje burde brukes til å lese skilt og se biler/blende ned?

Mosfet

Sitat fra: HPSE på søndag 13. november 2016, klokken 18:47
Bilen har vel ikke kamera i front? :)

Bilen har både radar og kamera i front.

Radar for å bla. holde avstand ved cruise control og kamera for bla. å holde seg innenfor kjørefelt (Active lane keep assist).

Så at den da ikke har auto nedblendbare langlys er jo bare merkelig.. Andre Hyndai biler med samme hardware har det så kun ikke skrudd på av ukjent grunn.

tuono

Enig I at dette kunne vært prioritert med tanke på alle andre gadgets de har innkorporert.
Når det er sagt: Langlysene svir vel ikke akkurat øynene ut på motgående trafikk....

Elmo

Sitat fra: sven erik på lørdag 12. november 2016, klokken 15:42
husk at  bilen her har sikkert et batteri på 30 3ller 35 kwh  for de opgie hva du får  ikke som tesla toral størlsen
Hyundai sier ganske tydelig at batteriet er 28kWh totalt.
Men det er rart at den da skal ha - og har - 280km rekkevidde.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Mosfet

Sitat fra: Elmo på søndag 13. november 2016, klokken 20:12
Sitat fra: sven erik på lørdag 12. november 2016, klokken 15:42
husk at  bilen her har sikkert et batteri på 30 3ller 35 kwh  for de opgie hva du får  ikke som tesla toral størlsen
Hyundai sier ganske tydelig at batteriet er 28kWh totalt.
Men det er rart at den da skal ha - og har - 280km rekkevidde.

Veldig spent på denne selv. Eks Tesla oppga 85Kwh batteri på sine 85 modeller, men batteriet var egentlig bare 81Kwh hvor 4Kwh var reservert til beskyttelse, mao kun 77Kwh tilgjengelig for bruk.

Et fåtall produsenter har og oppgitt faktisk brukbar kapasitet som sin batteri kapasitet. Skal ikke se bort i fra at Hyundai er en av disse.

Synd det ikke finnes noen standarder her for hva man må oppgi og ikke. Foreløpig litt ville vesten her blandt elbilprodusentene hvor Tesla er dårligste jeg har sett i klassen på ærlighet hittil.

Skal sjekke neste gang om bilen oppgir brukt kapasitet når man kjører fra feks 100% til nær 0%. Slik kan man jo se hva den faktiske kapasiteten er.

autopass

Fotoboksvarslingen min forsvinner om jeg ikke kobler bilen til wifi via telefonen min. Valget blir ikke husket. Noen som erfarer det samme eller husker bilen det? Hva er trikset evt?
2017 Hyundai Ioniq Hvit 3/11-2017

Førstereis som elbileier!

sven erik

Sitat fra: kusteiker på søndag 13. november 2016, klokken 20:26
Sitat fra: Elmo på søndag 13. november 2016, klokken 20:12
Sitat fra: sven erik på lørdag 12. november 2016, klokken 15:42
husk at  bilen her har sikkert et batteri på 30 3ller 35 kwh  for de opgie hva du får  ikke som tesla toral størlsen
Hyundai sier ganske tydelig at batteriet er 28kWh totalt.
Men det er rart at den da skal ha - og har - 280km rekkevidde.


nå ar jeg glemt å se  men etter mit forbruk og  antal km  må denne opgi faktiske kwh om ikke er det noe galt

Veldig spent på denne selv. Eks Tesla oppga 85Kwh batteri på sine 85 modeller, men batteriet var egentlig bare 81Kwh hvor 4Kwh var reservert til beskyttelse, mao kun 77Kwh tilgjengelig for bruk.

Et fåtall produsenter har og oppgitt faktisk brukbar kapasitet som sin batteri kapasitet. Skal ikke se bort i fra at Hyundai er en av disse.

Synd det ikke finnes noen standarder her for hva man må oppgi og ikke. Foreløpig litt ville vesten her blandt elbilprodusentene hvor Tesla er dårligste jeg har sett i klassen på ærlighet hittil.

Skal sjekke neste gang om bilen oppgir brukt kapasitet når man kjører fra feks 100% til nær 0%. Slik kan man jo se hva den faktiske kapasiteten er.

Inop

Virker som regen funker med fulladet batteri, flere som har lagt merke til det?

I så fall tyder det vel på at batterikapasiteten er større enn det som er i bruk ellers ville batteriet bli overladet. 1 gen Leaf har ingen regen ved fulladet batteri.

Ellers kan jeg bekrefte at maks regen på speilblank is ikke er noe problem. Bilen skjønner at hjulene mister grepet og slipper opp :)
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

sven erik

mye av det dere etterspør kommer  etter vært de har mye i andre land  bare vent til det kommer nokk biler og  hundai fr opp  nett her i evropa  for ting ligger klaart i bilen

Jorgen86

Noen som vet hva slags pære fjernlyset er? Jeg skal bytte men fant ikke ut av det når jeg leste i bokji.
Første Elbil bestillt 26.09.16 Hyundai Ioniq polar white med teknikk og skinn, levert 15.11.16
Bosted Jevnaker, Pendler til Oslo.

400VDC

Sitat fra: Jorgen86 på mandag 28. november 2016, klokken 22:10
Noen som vet hva slags pære fjernlyset er? Jeg skal bytte men fant ikke ut av det når jeg leste i bokji.
Det er type HB3 halogen.
Hyundai Ioniq 2017, hvit, teknikk
Nissan Leaf 2012
Siste fosil: Ford S-max, VW Caravelle

W.A.

 " VESS" er alltid på hos meg når jeg starter bilen.  Er det mulig at den er av ved starten?
Og "auto hold" er alltid av ved starten.  Den vil jeg ha automatisk aktiv når jeg starter bilen. Er det mulig?
Første elbil. Signerte kontrakten 29.aug.2016:
Hyundai IONIQ EV med teknikk og skinn, Phantom black, utlevert den 13.des. 2016

Skedsmokorset

Inop

Sitat fra: W.A. på onsdag 14. desember 2016, klokken 21:40
" VESS" er alltid på hos meg når jeg starter bilen.  Er det mulig at den er av ved starten?
Og "auto hold" er alltid av ved starten.  Den vil jeg ha automatisk aktiv når jeg starter bilen. Er det mulig?

Hehe, har akkurat samme ønske som deg men tror ikke det er mulig.

De har vel tenkt at VESS alltid skal være på pga. sikkerhet men vært så greie å gi oss mulighet til å slå den av i spesielle tilfeller (les: alltid). Er ikke alle biler som har mulighet til å slå av lyden så det er jo et pluss ihvertfall.

Når Auto Hold er aktivert blir brekket satt automatisk på når bilen settes i P. I tillegg blir Auto Hold alltid deaktivert når brekket blir satt på (enten automagisk eller manuelt) så den dreper seg selv på en måte...
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA