Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Råd anngående valg av el bil

Startet av Goggen123, mandag 10. oktober 2016, klokken 20:01

« forrige - neste »

moby666

Det med app er veldig overdrevent behov. Jeg har hatt biler både med og uten app. Soul har ikke app, men veldig bra timer. Satt den på kl 7 hver morgen i ukedagene. Jeg drar hjemmefra mellom 7-9 hver dag, og da har du uansett varm bil (min står i kald garasje). På leafen måtte jeg finne fram appen og være avhengig av at appen fungerer (funket 20-40% av gangene). App er kult de 2 første månedene, etter det så er faktisk timer mye enklere.

Husk også at Ioniq har carplay, Android auto, skikkelig lydanlegg, elektriske seter med minne, ryggevarsler foran og bak (setter dette foran 360 kamera til Leaf), raskere lading, høyde justering av passasjer sete, bedre justering av ratt, rom under bagasjerom til ladekabel, soltak, kjøling av seter osv osv
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Inop

Har hatt 1. gen Leaf og syntes ryggekameraet på Ioniq er mye bedre. Begge kameraene blir sikkert fort nedgriset på denne tiden av året.

En ting som irriterte meg grenseløst med Leaf er all den pipingen når man gjør noe bilen ikke vil. Hvis du åpner døra et millisekund før du setter bilen i park så blir du straffet med endeløs piping osv. Klager værre en kjerringa til og med...

Irritasjon nr 2 er interiøret. Ser ut som noe som er henta ut fra en gammel science fiction film - også subjektivt selvfølgelig :)
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

utlending1

Veldig enig i de tre siste innleggene her. Ioniq er en 2017-modell og det merkes, mens Leaf har gått utpå dato for lenge siden (interiør, eksteriør, utstyr etc).

Ioniq med 40 kWt-batteri istedenfor 28 kWt tror jeg hadde kapret maaange TM3-reservasjoner.

Inop

Bare for ikke å fremstå som en Leaf-hater så har jeg vært strålende fornøyd med bilen i de årene jeg har hatt den :) Av de 30ish bilene jeg har hatt er Leafen den jeg har vært mest fornøyd med med.
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

moby666

Enig at Ioniq 40kwh blir en killer når den kommer i 2018. For håpe på litt mer hk så kan jeg ikke helt skjønne at folk kan velge tesla m3
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Crown

Vi skal leve med både Ioniq og Leaf 30kWh side om side i mange år etter planen, så får god tid til å merke styrker og svakheter :-) Er egentlig superfornøyd med Leafen, men forventer enda litt mer av Ioniqen.

Angående appen, så synes jeg ikke det er "spesielt behov", vi bruker den hele tiden. Kona har 5 minutter å gå til bilen på uteparkeringen, i -10 er det veldig greit å starte varming før hun går til bilen og komme til varm bil! Samme hvis vi skal kjøre litt uforutsett på ettermiddagen, dvs ikke dekket av timer. Trykk på knapp, kom ut til varm bil. Har Defa smartstart på dieselbilen, så der er også de samme om vinteren, så lenge vi har husket å plugge i. Så der blir Ioniqen et stort tilbakesteg.

Jeg bruker appen også når jeg er først hjemme etter å ha hentet ungene, med variabel kø og arbeidstids slutt på kona så kan jeg i appen se hvor langt hun har kommet, og beregne middagen klar akkurat når hun kommer inn døren hjemme :-D Liker også muligheten til å få opp dags- måneds- og årsforbruket. Så app er genialt, og blir det STOOOOORE minuset på Ioniq! Lever i drømmen om at det går an å få i etterkant når de får opp europeisk basestasjon...
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

utlending1

Hva er folks meninger om LKAS? Ikke akkurat noen autopilot, men jeg synes den er grei. Litt "ping-pong" -effekt i hastigheter over 70 km/t, men fungerer rimelig greit i hastigheter under det.

Inop

Tenkte også ping pong når jeg prøvde, men det er tre instillinger på den:

- Varsling - piper når du drifter ut av banen
- Assistere - hjelper deg når du er på vei ut av banen = ping pong
- Aktiv - holder bilen i banen

Har ikke prøvd aktiv, men hvis du har den på assistere så kan du prøve den :)
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

THE

Sitat fra: moby666 på torsdag 10. november 2016, klokken 18:24
Enig at Ioniq 40kwh blir en killer når den kommer i 2018. For håpe på litt mer hk så kan jeg ikke helt skjønne at folk kan velge tesla m3
Nå skal vel Model 3 komme med mulighet for tilhengerfeste. Det og Super Charger nettverket til Tesla er nok til at jeg vil velge Model3 over Ioniq gitt ellers like egenskaper på bilene. Når det er sagt så virker Ioniq som den absolutt mest interessante bilen på markedet nå.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Crown

Sitat fra: THE på fredag 11. november 2016, klokken 20:27
Sitat fra: moby666 på torsdag 10. november 2016, klokken 18:24
Enig at Ioniq 40kwh blir en killer når den kommer i 2018. For håpe på litt mer hk så kan jeg ikke helt skjønne at folk kan velge tesla m3
Nå skal vel Model 3 komme med mulighet for tilhengerfeste. Det og Super Charger nettverket til Tesla er nok til at jeg vil velge Model3 over Ioniq gitt ellers like egenskaper på bilene. Når det er sagt så virker Ioniq som den absolutt mest interessante bilen på markedet nå.

Nå kommer jo Super Charger-nettverket til å koste penger på Model 3, og jeg tipper (håper?) at Tesla vil tilgjengeliggjøre nettverket sitt til andre biler også mot betaling i fremtiden. I tillegg er det jo ganske så godt tempo i utbyggingen av "vanlige" hurtigladere fremover også, så den fordelen blir stadig mindre.

Men hengerfeste og 4WD derimot :)
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

Amoss

Sitat fra: Crown på fredag 11. november 2016, klokken 20:34
Nå kommer jo Super Charger-nettverket til å koste penger på Model 3, ...

Joda, vet at mange har laget store poeng av at det har vært "gratis" å lade på SuC nettverket - og hadde slett ikke hatt noe i mot å fått en slik avtale selv. Men den store fordelen med dette nettverket er ikke at det var "gratis", men at har en relativt god dekning (nei, sier ikke "perfekt" dekning) og at det var lagt opp fra starten av til å dekke langkjøring vs. lokal-lading i og rundt bysentra, og med relativt mange stolper på hvert sted for å minimere lade-kø, samt ett nettverk i hele Europa så man slipper å stresse med mange kort og avtaler samt en svært enkel betalingløsning uten kort/sms etc.  Forventer egentlig at lading på dette nettet fortsatt vil være billigere enn på noen av de andre lade-nettverkene også etter at man har brukt opp "gratis kvoten", men dette vet vi ikke mer om før vi har fått prisene.

Joda, som du er inne på vil fordelene med dette gradvis reduseres etter som flere nettverk er oppe og går. Og at disse forhåpentligvis etterhvert får ett bedre samarbeid om betalingløsninger.

Sitat fra: Crown på fredag 11. november 2016, klokken 20:34
... og jeg tipper (håper?) at Tesla vil tilgjengeliggjøre nettverket sitt til andre biler også mot betaling i fremtiden.

Tesla har hele tiden sagt at de er villig til å gjøre dette tilgjengelig for andre, men så langt har ingen slått til på dette tilbudet. Men ett av kravene de har sagt er at bilene må kunne ta i mot en lade-effekt på oppimot 100kW, og er vel ikke så mange biler på markedet enda som takler denne hastigheten.

Men Elon har sagt at de kommer til å sette opp CCS ladere på superladerne sine, men nevnte ikke noe om når eller noen andre detaljer.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Jorgen86

Nå er det jo faktisk ingen tesla eiere som får lade gratis lengre med biler som er bygd etter april 17, får 400kwh i året, så gratis lading er ikke noe argument lenger.
Første Elbil bestillt 26.09.16 Hyundai Ioniq polar white med teknikk og skinn, levert 15.11.16
Bosted Jevnaker, Pendler til Oslo.

Øyvind.h

Det har da aldri vært gratis? Man han forhåndsbetalt. Tidligere forhåndsbetalte man for ubegrenset tilgang. Fra april har de satt et tak slik at misbruk og ekstreme brukere må betale. For snittet er bruken fortsatt "gratis" for de som foretrekker den betegnelsen :)

Med andre ord fortsatt knallgod dekning, rå ladehastighet og null ekstra betaling for andre enn ekstreme brukere. Noe som er positivt for både fremtidig nettverksstørrelse og tilgang til nettverket. Genialt og helt nødvendig trekk for å sikre kvalitet og bærekraft.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

knut.aulie

Sitat fra: moby666 på torsdag 10. november 2016, klokken 18:24
Enig at Ioniq 40kwh blir en killer når den kommer i 2018. For håpe på litt mer hk så kan jeg ikke helt skjønne at folk kan velge tesla m3
Helt uenig.
Batteristørrelse er som hardisk/ram/prosessorhastighet på pc, dvs ekstremt kortlevd toppspesifisert.
Hadde Ioniq hatt 40 kWh nå hadde det vært en killer, 40 kWh i 2018 blir en gjesp og havner kun i helt greit kategorien.

Batteriteknologi utviklingen gjør at effekt i forhold til vekt og volum stadig bedres mye. Bare se på i3 når den gikk fra 60ah celler til 94ah celler, den kommer jo nå snart med 120ah celler..... Pansonic/Tesla har nå startet 2170 cellene som sies være best på energitetthet OG lav pris [emoji15] De har Gigafactory så dette vil presse alle andre til å holde tritt.

Ioniq vs M3 er en helt annen konkurranse enn Ioniq vs "kortrekkeviddebiler" nå.

sven erik

hei
husk at  bilen her har sikkert et batteri på 30 3ller 35 kwh  for de opgie hva du får  ikke som tesla toral størlsen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA