Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Råd anngående valg av el bil

Startet av Goggen123, mandag 10. oktober 2016, klokken 20:01

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Inop på torsdag 03. november 2016, klokken 19:53
All lading gjør batteriet varmere men det er stor forskjell på varmeutvikling ved hurtilading og saktelading. Blir som en lyspære, jo mer strøm du putter på jo varmere blir den. Kanskje Tesla tåler det bedre pga. bedre kjøling av batteriet?

Dette har du helt rett i, og godt mulig at du også har rett i det med bedre kjøling av batteriet. Men da jeg renger med at den kjøler ned til ca. samme temperatur også ved saktere lading så tydeliggjør det poenget med "varmt lenge" vs. "varmt kort" (på samme måte som "Ikke la bilen stå lenge fulladet/utladet").

Sitat fra: Inop på torsdag 03. november 2016, klokken 19:53
Hvis du skal være skikkelig slem mot batteriet kan du grisekjøre mellom hurtigladerene en varm sommerdag og gjerne la bilen stå i sola mens du lader :)

Sant nok ;)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

knut.aulie

Sitat fra: Amoss på torsdag 03. november 2016, klokken 17:17
Sitat fra: Inop på torsdag 03. november 2016, klokken 13:52
- Hurtiglading gjør batteriet varmt
- Hard kjøring gjør batteriet varmt
- Sort bil i solsteika gjør batteriet varmt
- Batteriet tåler kulde men liker ikke veldig godt å lades/kjøres i kulda - spesielt ikke hurtiglading eller hard kjøring
- Ikke la bilen stå lenge fulladet
- Ikke la bilen stå lenge utladet

Legger til ett par punkter til:
- All lading gjør batteriet varmt
- Ikke la batteriet være unødig varmt unødig lenge

Ja, i utgangspunktet sliter hurtiglading mer på batteriet enn saktere lading, men erfaringer som Tesla-eiere har samlet inn indikerer at "super-lading" på disse bilene i realiteten sliter mindre på batteriet enn saktelading. Sannsynligvis kommer dette av at batteriene, som rett nok blir utsatt for høyere temperaturer under super-ladingen, ikke blir utsatt for denne varmen like lenge som ved lading med saktere hastigheter/lavere temperaturer. Om dette er direkte overførbart til andre bil-/batteri-modeller/-typer kan jeg ikke svare på, men greit å ha i tankene.
Nissan kjørte en batteritest på en Leaf taxi som var kjørt 160 000 på kun hurtiglading (flere ganger pr dag), der var det ingen degradering.

Det forskes en del på dette men datagrunnlaget er litt dårlig enda og det er mange faktorer som spiller inn. Som temperatur, batterikjemi osv. Derfor er konklusjonene usikre.

Amoss

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 03. november 2016, klokken 22:33
Det forskes en del på dette men datagrunnlaget er litt dårlig enda og det er mange faktorer som spiller inn. Som temperatur, batterikjemi osv. Derfor er konklusjonene usikre.

Det har du helt rett i ja. Føler meg svært trygg på at de punktene jeg førte opp er riktige, men som du sier - konklusjonene man kan trekke basert på dem er mer usikre og kan variere fra bilmodell til bilmodell og/eller batteritype til batteritype.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

JPV

Tja, 8 år/200.000 km garanti på batteriet holder for meg, bilen er solgt lenge før det.
Ioniq Electric, hvit, teknikk, skinn
Forventet til Norge 10.12.2016

epsilone6

Det er ikke noe varme å snakke om i degraderingskontekst med norske temperaturer når en lader fra 0-80% på 6A f.eks., varmeutvikling øker med kvadratet av strømstyrken. Da hadde hurtiglading på 125A tatt helt av i så fall.

Nøyaktig hva som forårsaker degraderingen under lading er komplekst, men det ser ut til å være gunstig å minimere ladetiden ned til et visst ekvilibrium for den aktuelle cellekjemien.

http://batteryuniversity.com/learn/article/bu_808b_what_causes_li_ion_to_die

dolsen

Er det mulig å forvarme bilen til et gitt tidspunkt uten at bilen står på lading? For eksempel klokka 15:30 skal bilen varmes opp til 22 grader. Jeg har forstått det slik at det ikke vil komme noen app til bilen, med det første i alle fall.

utlending1

Må si jeg er veldig imponert over kvalitetsfølen ved bilen. Om noen velger Leaf 30 kWt fremfor Ioniq'en i dag må det være en veldig spesiell grunn til det, rett og slett.

Pluss-sider ved Ioniq (sammenligningsgrunnlaget mitt er Nissan Leaf 30 kWt Nordic-utgave):
+ Kvalitetsfølelse i forhold til prislappen på bilen (litt hardplast rundt infotainmentskjerm etc, men veldig lite i forhold til Leaf f eks)
+ Mye utstyr (filskiftevarsler, adaptiv cruisecontrol, "lane keep assist" blant annet)
+ Plassen! Jeg er 182 cm, og når jeg satte førersetet til den stillingen jeg hadde valgt ved langkjøring (romslig og behagelig) var det akseptabelt for meg å sitte i setet bak. Opplever blant annet at det blir veldig trangt (som å sitte økonomiklasse på fly  ;) ) å sitte bak sjåføren i en Leaf hvis sjåføren er over 170 cm. 4 voksne personer +/- 180 cm kan fint sitte i en Ioniq regner jeg med.
+ Intuitivt opplegg i forhold til informasjonsflyt (infotainment-skjermen er bra, og oppsetet i menyene i dashbordet er også ryddig og flott å se på).
+ Gode seter - både foran og bak.
+ Mange smarte løsninger - spesielt at det er et ordentlig sted å oppbevare mobilen (mulighet for trådløs lading også). Ordentlig(e) koppholder(e) også.
+ I tillegg (kanskje det beste) er hvor "smart" bilen oppleves i forhold til "bruk i dagliglivet": Radioen fortsetter å spille selv om du skrur av bilen inntil du åpner førerdøra, og førersetet beveger seg bakover i det du skrur av bilen for å "tilrettelegge" for enkelt å kunne komme seg ut. Litt usikker på om det siste er tilfellet når du åpner døra for å komme inn i bilen. Og når man stiller bilen i revers så "flipper" sidespeilene noe nedover, slik at man uanstrengt kan se linjene til parkeringsplassen når man for eksempel rygger inn i en oppdelt parkeringsplass.
+ Forbruket (for utfyllende informasjon - se den andre tråden hvor jeg skal prøve å få lagt ut info fra en test-tur i motorveghastighet (i tråden "Rekkevidde")).
+ God støydemping - stille og rolig i kupeen selv i motorveghastighet.
+ Regenereringsoppsettet. To hendler på rattet i samme stil som girhendlere er på fossilbiler, hvor man har 4 innstillinger. Høyeste regenereringsnivå bremser ned bilen kraftig, mens laveste er som å ha bilen i fri. En kan rett og slett bruke gasspedal og hendlene på rattet for å optimalisere kjøringen (bremse ned i kryss ved hjelp av høyeste regenereringsnivå, og velge laveste regenereringsnivå for "å seile"). Skifte av nivåene går ekstremt smidig.


Så var det minus-sider:
- Sikten bakover. "Hatchbacken" er delt opp i to forskjellige glasspartier (hvor den øverste er den største og der en skal se bakover), men "skillet" i mellom tar en del av sikten bakover. En mulig pluss-side kan være at det nederste glasset fort blir skittent ("og tar unna" for det største lenger opp), og at det største derfor holder seg rent - aner ikke om dette er bevisst eller ubevisst fra Hyundai sin side.
- Bagasjerommet er i feil "format". God lengde og ok bredde, men bagasjegulvet er plassert for høyt oppe. Smart-lommen under gulvet er også litt for lite, dessverre. "Nettingen" på gulvet er forøvrig bra for å holde ting på plass (ledninger og annet "småtteri").
- Litt lite batteri (hvis det er lov å si det?) til at det er en gamechanger. 40 kWt hadde rett og slett penetrert elbilmarkedet lett, og for mange blir det nok en "mellomstasjon" mellom "kortrekkevidde-elbiler" og "langrekkevidde-elbiler".

Det er det jeg kom på i forbifarten, så skal jeg prøve å få skrevet en post om test-turen jeg gjennomførte med både Ioniq og Leaf 30 kWt hvor formålet var å teste motorveghastighet - dét området hvor elbilene "er svakest" (høyere hastighet = høyere forbruk).

jkirkebo

Sitat fra: utlending1 på torsdag 10. november 2016, klokken 15:38
Må si jeg er veldig imponert over kvalitetsfølen ved bilen. Om noen velger Leaf 30 kWt fremfor Ioniq'en i dag må det være en veldig spesiell grunn til det, rett og slett.

Pluss-sider ved Ioniq (sammenligningsgrunnlaget mitt er Nissan Leaf 30 kWt Nordic-utgave):
+ Kvalitetsfølelse i forhold til prislappen på bilen (litt hardplast rundt infotainmentskjerm etc, men veldig lite i forhold til Leaf f eks)
+ Mye utstyr (filskiftevarsler, adaptiv cruisecontrol, "lane keep assist" blant annet)
+ Plassen! Jeg er 182 cm, og når jeg satte førersetet til den stillingen jeg hadde valgt ved langkjøring (romslig og behagelig) var det akseptabelt for meg å sitte i setet bak. Opplever blant annet at det blir veldig trangt (som å sitte økonomiklasse på fly  ;) ) å sitte bak sjåføren i en Leaf hvis sjåføren er over 170 cm. 4 voksne personer +/- 180 cm kan fint sitte i en Ioniq regner jeg med.
+ Intuitivt opplegg i forhold til informasjonsflyt (infotainment-skjermen er bra, og oppsetet i menyene i dashbordet er også ryddig og flott å se på).
+ Gode seter - både foran og bak.
+ Mange smarte løsninger - spesielt at det er et ordentlig sted å oppbevare mobilen (mulighet for trådløs lading også). Ordentlig(e) koppholder(e) også.
+ I tillegg (kanskje det beste) er hvor "smart" bilen oppleves i forhold til "bruk i dagliglivet": Radioen fortsetter å spille selv om du skrur av bilen inntil du åpner førerdøra, og førersetet beveger seg bakover i det du skrur av bilen for å "tilrettelegge" for enkelt å kunne komme seg ut. Litt usikker på om det siste er tilfellet når du åpner døra for å komme inn i bilen. Og når man stiller bilen i revers så "flipper" sidespeilene noe nedover, slik at man uanstrengt kan se linjene til parkeringsplassen når man for eksempel rygger inn i en oppdelt parkeringsplass.
+ Forbruket (for utfyllende informasjon - se den andre tråden hvor jeg skal prøve å få lagt ut info fra en test-tur i motorveghastighet (i tråden "Rekkevidde")).
+ God støydemping - stille og rolig i kupeen selv i motorveghastighet.
+ Regenereringsoppsettet. To hendler på rattet i samme stil som girhendlere er på fossilbiler, hvor man har 4 innstillinger. Høyeste regenereringsnivå bremser ned bilen kraftig, mens laveste er som å ha bilen i fri. En kan rett og slett bruke gasspedal og hendlene på rattet for å optimalisere kjøringen (bremse ned i kryss ved hjelp av høyeste regenereringsnivå, og velge laveste regenereringsnivå for "å seile"). Skifte av nivåene går ekstremt smidig.

Mangler ikke Ioniq forvarming via app da? Det betyr mye mer for meg enn alt et du ramser opp over.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Inop

Ingen app nei så da er bilen ubrukelig for deg  :-\
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

HPSE

Sitat fra: dolsen på torsdag 10. november 2016, klokken 14:55
Er det mulig å forvarme bilen til et gitt tidspunkt uten at bilen står på lading? For eksempel klokka 15:30 skal bilen varmes opp til 22 grader. Jeg har forstått det slik at det ikke vil komme noen app til bilen, med det første i alle fall.

Har hørt at dette kun går når den er koblet til strøm :/
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

utlending1

Ingen app-nei, men det betyr lite for meg personlig. Det må, som jeg nevnte, være en spesiell grunn til at folk velger Leaf fremfor Ioniq, og jeg vil betegne app -behov som det. :)

utlending1

Forøvrig så sugde ryggekameraet "big time". Parkeringsensor er dog en pluss, men konseptet ved rygging er bedre på Leaf.

HPSE

Sitat fra: utlending1 på torsdag 10. november 2016, klokken 16:52
Forøvrig så sugde ryggekameraet "big time". Parkeringsensor er dog en pluss, men konseptet ved rygging er bedre på Leaf.

Hva var problemet med ryggekameraet? :-) Eg testa det når eg prøvekjørte bilen og det virka greit?

Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

utlending1

Oppløsninga virka lav (kornete bilde med litt grelle farger). Bildet så også litt utstrakt ut (mulig bilde/kamera-formatet er i retning 16:9-ish), men jeg likte det ikke.

Fungerer sikkert greit, men Leaf skal ha for topp ryggekamera (normal bilde + "360 bird view"). Mangler parkeringsensor, så ville den vært helt fenomenal!

jornhd

#134
Sitat fra: utlending1 på torsdag 10. november 2016, klokken 15:38
Må si jeg er veldig imponert over kvalitetsfølen ved bilen. Om noen velger Leaf 30 kWt fremfor Ioniq'en i dag må det være en veldig spesiell grunn til det, rett og slett..
Du glemte en viktig ting på lista di. Leaf er en ganske stygg bil. Ioniq er ganske stilig. Vet dette er subjektivt, men de aller fleste jeg har snakket med mener det samme. Sete med minne er også et stort pluss, og en av de viktigste grunnene til at vi valgte Ioniq fremfor e-Golf.
En ting jeg irriterte meg veldig over da jeg testet Leaf var at du måtte "godta" advarselen på infotainment skjermen hver eneste gang du startet.
Litt skuffet over at man ikke kan få forvarmet bil uten å være plugget i med Ioniq, men er heldigvis ikke vandt til det fra før.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA