Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Råd anngående valg av el bil

Startet av Goggen123, mandag 10. oktober 2016, klokken 20:01

« forrige - neste »

MSS

Har et spørsmål vedr hjemmelader for Ioniq. Bør man bestille med fastmontert ladekabel, eller en sånn hvor man kan sette inn ulike kabler? Noen tanker? Har garasje, men tenker å montere hjemmelader på utsiden eller må/bør det være på innsiden? Hva tenker dere?
Omsider - Elbil bestilt
Hvit Hyundai Ioniq 2017 - teknikkpakke, skinnseter og takluke
Bestilt 29.9.16
Mottatt 04.01.17

MSS

Sitat fra: Crown på torsdag 29. september 2016, klokken 22:37

Gratulerer! Blir stadig vanskeligere å vente ja :) Akkurat varme i baksetet synes jeg var rart ikke var med, ettersom Hyundai var noen av de første "vanlige" merkene som fikk det i i40, og ungene elsker det i Leafen. Men får satse på at varmekanalene bak gjør nytten godt nok.

Takker, men hvordan skal disse varmekanalene fungere?
Omsider - Elbil bestilt
Hvit Hyundai Ioniq 2017 - teknikkpakke, skinnseter og takluke
Bestilt 29.9.16
Mottatt 04.01.17

Crown

Sitat fra: MSS på søndag 02. oktober 2016, klokken 11:05
Takker, men hvordan skal disse varmekanalene fungere?

At det kommer luft fra klimaanlegget fra egne dyser bak midtkonsollen, se bildet her:

2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

Crown

Sitat fra: MSS på søndag 02. oktober 2016, klokken 10:57
Har et spørsmål vedr hjemmelader for Ioniq. Bør man bestille med fastmontert ladekabel, eller en sånn hvor man kan sette inn ulike kabler? Noen tanker? Har garasje, men tenker å montere hjemmelader på utsiden eller må/bør det være på innsiden? Hva tenker dere?

Vi monterte 32A-lader uten fastmontert ladekabel til Leafen. Da må vi bruke en "løs" kabel, men vi har kjøpt en ekstra slik at den alltid henger her. Leafen bruker en type 1 plugg i bilen. Derfor kan vi nå bruke samme laderen til Ioniq'en som har type 2 plugg i bilen, bare bytte kabel. Det er største fordelen, at du kan bruke flere typer kabler.

Største fordelen med fastmontert kabel er vel hvis du bor slik til at du er utsatt for tyveri, så er det ikke noen kabel å stjele.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

Elmo

Sitat fra: MSS på søndag 02. oktober 2016, klokken 10:57
Har et spørsmål vedr hjemmelader for Ioniq. Bør man bestille med fastmontert ladekabel, eller en sånn hvor man kan sette inn ulike kabler? Noen tanker? Har garasje, men tenker å montere hjemmelader på utsiden eller må/bør det være på innsiden? Hva tenker dere?
Fordelen med stasjon uten kabel er at da kan den brukes til både type1 og type2 biler. Ulempen er at du må finne frem kabelen hver gang (med mindre du lar den henge da).
De aller fleste ladestasjoner er laget for å kunne monteres utendørs.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

SWoxholt


Inop

SitatFant manualen på nett for de som er interessert

Jøss, så bra. Takk skal du ha :)
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

TLO

Ser mange har bestilt 17" sommerhjul. Hva er fordelen med det i forhold til de originale (16")?

EspenM3

Sitat fra: TLO på mandag 03. oktober 2016, klokken 15:10
Ser mange har bestilt 17" sommerhjul. Hva er fordelen med det i forhold til de originale (16")?

Det ser kulere ut  8) ! Bortsett fra det finnes ingen fordeler  :D

HPSE

Sitat fra: EspenM3 på mandag 03. oktober 2016, klokken 16:27
Sitat fra: TLO på mandag 03. oktober 2016, klokken 15:10
Ser mange har bestilt 17" sommerhjul. Hva er fordelen med det i forhold til de originale (16")?

Det ser kulere ut  8) ! Bortsett fra det finnes ingen fordeler  :D

Stor prisforskjell? har du bilde av 17"´erne?
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

EspenM3

Sitat fra: HPSE på mandag 03. oktober 2016, klokken 17:06
Sitat fra: EspenM3 på mandag 03. oktober 2016, klokken 16:27
Sitat fra: TLO på mandag 03. oktober 2016, klokken 15:10
Ser mange har bestilt 17" sommerhjul. Hva er fordelen med det i forhold til de originale (16")?

Det ser kulere ut  8) ! Bortsett fra det finnes ingen fordeler  :D

Stor prisforskjell? har du bilde av 17"´erne?

Nei, bilde kommer jo an på hvilke felger de forskjellige forhandlere leverer med. Men regner med mange vil benytte 17" felgen som i utgangspunktet er opsjon til hybriden. Den sees på nær sagt alle bilder av bilen på nettet.

MSS

Et sikkerhetsspørsmål. Siden man har knapper istedenfor gir, har jeg et spørsmål som kanskje lyder dumt, men hva skjer om man kjører (fremover da :) ) og revers eller parkeringsknappen trykkes?
Omsider - Elbil bestilt
Hvit Hyundai Ioniq 2017 - teknikkpakke, skinnseter og takluke
Bestilt 29.9.16
Mottatt 04.01.17

dif

Sitat fra: MSS på torsdag 20. oktober 2016, klokken 16:29
Et sikkerhetsspørsmål. Siden man har knapper istedenfor gir, har jeg et spørsmål som kanskje lyder dumt, men hva skjer om man kjører (fremover da :) ) og revers eller parkeringsknappen trykkes?
Jeg testet dette da jeg prøvde Leaf. Kan ikke huske at det skjedde noe som helst. Vil tro det er samme her.
Akershus

Elmo

Sitat fra: dif på torsdag 20. oktober 2016, klokken 16:35
Sitat fra: MSS på torsdag 20. oktober 2016, klokken 16:29
Et sikkerhetsspørsmål. Siden man har knapper istedenfor gir, har jeg et spørsmål som kanskje lyder dumt, men hva skjer om man kjører (fremover da :) ) og revers eller parkeringsknappen trykkes?
Jeg testet dette da jeg prøvde Leaf. Kan ikke huske at det skjedde noe som helst. Vil tro det er samme her.

Riktig det. Skjer ingenting hvis du ikke står stille. Tror til og med du må ha bremsen inne
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

W.A.

fant en veldig fin video som viser hvordan AEB (Autonomous Emergency Braking er et system som automatisk bremser bilen for å unngå farlige situasjoner) virker i realiteten.
videoen er vel på koreansk, så er ikke mye å forstå men det er verdt å ta en titt  8)

Første elbil. Signerte kontrakten 29.aug.2016:
Hyundai IONIQ EV med teknikk og skinn, Phantom black, utlevert den 13.des. 2016

Skedsmokorset

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA