Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Råd anngående valg av el bil

Startet av Goggen123, mandag 10. oktober 2016, klokken 20:01

« forrige - neste »

Crown

Sitat fra: Inop på lørdag 17. september 2016, klokken 07:47
SitatUansett er det ikke å anbefale å gjøre all ladingen sin på "vanlig" stikkontakt

Skal ikke være noe galt i å bruke den medfølgende ladeklumpen så lenge man passer på at klumpen ikke henger i stikkontakten. Det er bedre for batteriet å lade sakte enn fort hvis man har tid til det :)

Derom strides de lærde, i det siste har det kommet rapporter på det stikk motsatte :)

Men jeg tenkte i hovedsak pga sikkerhet og robusthet.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

kjekk

Tenker de fleste vil klare seg helt utmerket med 10A lading og ladekladd dersom man ikke kjører 20 mil hver dag. Pendler 9 mil daglig med leaf og har aldri hatt problemer med å frese litt rundt etter arbeidstid.

TLO

Takker for mange gode svar når det gjelder lading. Men, jeg har et oppklarende spørsmål: Dersom jeg ikke monterer hjemmelader, hvor lang ladetid blir det når jeg har 16 ampere kurs allerede. Blir det da 16amperex230volt=3680w/h (w pr. time)=3,68kw/h?

Og ladetid fra tomt batteri blir da 28kwh / 3,68kw/h = 7,6h

Dersom dette er riktig, ser jeg ikke hva jeg skal med hjemmelader? Eller er det slik at lading uten hjemmelader kun "benytter" 10 ampere uansett.

Elmo

#48
Sitat fra: TLO på søndag 18. september 2016, klokken 20:27
Eller er det slik at lading uten hjemmelader kun "benytter" 10 ampere uansett.

JA. Eller faktisk bare 9 (eller 8 ) med medfølgende ladeledning.

Men du kan kjøpe en alternativ ledning som kan stilles opp til 16A for 4-5 tusen. Mange fraråder som du vet å lade på 16A fra schuko, men med en slik kan du iallefall gjøre det i nødsfall.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Crown

Sitat fra: TLO på søndag 18. september 2016, klokken 20:27
Takker for mange gode svar når det gjelder lading. Men, jeg har et oppklarende spørsmål: Dersom jeg ikke monterer hjemmelader, hvor lang ladetid blir det når jeg har 16 ampere kurs allerede. Blir det da 16amperex230volt=3680w/h (w pr. time)=3,68kw/h?

Og ladetid fra tomt batteri blir da 28kwh / 3,68kw/h = 7,6h

Dersom dette er riktig, ser jeg ikke hva jeg skal med hjemmelader? Eller er det slik at lading uten hjemmelader kun "benytter" 10 ampere uansett.

Lading uten hjemmeladestasjon benytter 10A uansett, eller 8A som er den nye standarden for lading via vanlig stikkontakt, eller schuko som det også kalles.

Dessuten er ladehastigheten nesten den minste grunnen til å ha ladestasjon hjemme, sikkerhet og robusthet er hovedgrunnen, i tillegg kommuniserer en ladestasjon med bilen din på en helt annen måte enn en "dum" stikkontakt.  Hvis du googler litt finner du nok av materiale om dette :)

https://www.nrk.no/norge/elbilforeningen-advarer-elbileiere-mot-a-lade-i-stikkontakt-hjemme-1.12515591
https://www.hafslundnett.no/oss/presse_og_aktuelt/14389

2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

TLO

Jau, jau.....
Takker for svar. Det kosta meg kr.11 850.-!

Crown

Sitat fra: TLO på søndag 18. september 2016, klokken 20:54
Jau, jau.....
Takker for svar. Det kosta meg kr.11 850.-!

Må ikke spørre hvis du ikke liker svaret du kan få, og ikke send regningen! ;)  ;D
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

moby666

Jeg kjøper en kladdløs 32 ampere ladekabel med cee støpsel. Hadde en slik til Soul og den fungerte kjempe bra. Lett å ta med seg til hytta som også har 32 ampere kontakt.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

tutti

Sitat fra: Elmo på søndag 18. september 2016, klokken 20:48
Sitat fra: TLO på søndag 18. september 2016, klokken 20:27
Eller er det slik at lading uten hjemmelader kun "benytter" 10 ampere uansett.

JA. Eller faktisk bare 9 (eller 8 ) med medfølgende ladeledning.

Men du kan kjøpe en alternativ ledning som kan stilles opp til 16A for 4-5 tusen. Mange fraråder som du vet å lade på 16A fra schuko, men med en slik kan du iallefall gjøre det i nødsfall.
Jeg kjøpte min 16A i 2015 fra ev-institute for 3000+. Har fungert 100% overalt jeg har kjørt. Og jeg kjører MYE.

TLO

Jeg var inne på Hafslund sin hjemmeside, og de skriver:

"En annen løsning hvis man ønsker å lade med mer enn 10 ampere, er å få en installatør til å montere en industrikontakt som er designet for varig høy last."

Betyr det at med en Type 2 kabel og en "industrikontakt" kan lade med 16ampere? - uten ladeboks?

Elmo

#55
Sitat fra: TLO på søndag 18. september 2016, klokken 23:08
Betyr det at med en Type 2 kabel og en "industrikontakt" kan lade med 16ampere? - uten ladeboks?
Ja - forsåvidt.
Det Hafslund påpeker er at du (strengt tatt) ikke har lov til å lade med over 10A på schuko (vanlig kontakt).
Og at hvis du skal lade på 16A uten hjemmeladeboks så må du få installert en CEE/industrikontakt.

Men igjen, for å komme opp i 16A så må du kjøpe en kabel/kladd som leverer 16A (den som følge med bilen gir bare 9A).
Som jeg nevner tidligere koster 16A ladekladd 4-5000kr hos de fleste. Tutti nevner at du kan få en til bare 3000kr.
De fleste av disse leveres nettopp med CEE/industrikontakt for at du ikke skal kunne bruke den på schuko.
Noen leverer (kanskje ulovlig?) med schuko. Andre selger med en overgang fra CEE til schuko for ca 200kr.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

TLO

Hva er en "ladekladd"? Hva gjør den?
På bilen er det en lader med en kapasitet på 6,6 kw/h. Dersom du har schuco og 10 amp sikring lader du med 8 amp. Og det er det "kladden" på den ledningen som sørger for. Men, med 16 amp sikring kan en bruke en Type 2. - enten Type 2 i begge ender eller Type 2 til bilen og CEE i veggen. Da må en naturligvis få en autorisert elektriker til å montere denne CEE - kontakten, eller helst Type 2 på veggen. Da har jeg kontakt med 16 amp anlegg og kan bruke en Type 2 ledning og lade med 16 amp.

Da blir ladingen 16amperex230volt=3680w/h (w pr. time)=3,68kw/h?
Og ladetid fra tomt batteri blir da 28kwh / 3,68kw/h = 7,6h

Men her er altså ingen "ladekladd". Hva er funksjonen til den?

(Det blir litt masete dette, men mens vi venter på ny bil kan det jo være greit å heve kunnskapsnivået en del hakk)

ProsjektX

#57
"Ladekladden" er i prinsippet kun et rele, som sørger for at det ikke er strøm ut til kontakta til bilen, før bilen er koblet til og klar. Et signal fra elektronikken i "ladekladden" forteller bilens lader hvor mye den kan få lov til å trekke av strøm. Dette er egentlig et PWM signal på 1kHz hvor dutycycle forteller dette.

Så simpel elektronikk, dyr kabel...

Har du en "ladeboks" (med eller uten kabel), så er forskjellen i prinsippet at denne ladekladdens funksjoner er flyttet inn i den.

Angående utregning av ladetid må det legge til en faktor for virkningsgrad i laderen som sitter i bilen, så du mister kanskje 5-8% der.
2019 Kia eNiro
2019 Hyundai Kona. Solgt
2017 Hyundai Ioniq. Solgt

HPSE

Men såvidt eg har fått beskjed om så kan man lade på 6, 9 og 12 på kabelen som følger med Ioniq´en. Noen flere som har fått bekreftet/avkreftet dette?
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

Elmo

#59
Sitat fra: TLO på mandag 19. september 2016, klokken 17:28
Hva er en "ladekladd"? Hva gjør den?
"Ladekladd" er klumpen på ledningen på medfølgende ladekabel (se bilder). Den er en sikkerhetsfunksjoner som det er krav om.  En "hjemmeladestasjon" gjør egentlig bare det samme som kladden på ledningen.

Sitat fra: TLO på mandag 19. september 2016, klokken 17:28
Men, med 16 amp sikring kan en bruke en Type 2. - enten Type 2 i begge ender eller Type 2 til bilen og CEE i veggen.
For å kunne bruke ledning med type2 i begge ender så må du han en "hjemmeladestasjon" på veggen.
For å kunne bruke CEE i ene og type2 i andre enden må du ha en ladekabel med kladd.

PS: bildene har jeg "lånt" fra www.nofuel.no - en av flere som selger ladekabler
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA