Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Råd anngående valg av el bil

Startet av Goggen123, mandag 10. oktober 2016, klokken 20:01

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Crown på torsdag 15. september 2016, klokken 10:44
En kjekk detalj (blant mange andregjennomtenkte) jeg la merke til, var at når du hadde radioen på og parkerte, så slo av motoren med knappen, så fortsatte radioen å spille helt til man åpnet døren. På Leafen slås jo da alt av, og så må man trykke startknappen uten å holde foten på bremsen for å høre radio videre etter at man har parkert, f.eks. hvis man skal hente noen og vente i bilen.

Brukerfeil på Leafen i så fall, om du eller noen andre skal vente i bilen trykker du på "P" for å sette den i park og ikke på startknappen. Gjør dette stadig når f.eks kona venter i bilen mens jeg er inne i butikken og handler noe.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Crown

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 15. september 2016, klokken 13:04
Brukerfeil på Leafen i så fall, om du eller noen andre skal vente i bilen trykker du på "P" for å sette den i park og ikke på startknappen. Gjør dette stadig når f.eks kona venter i bilen mens jeg er inne i butikken og handler noe.

Sitter du igjen med _kun_ radio da, og ikke f.eks. kjørelys?
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

jkirkebo

Sitat fra: Crown på torsdag 15. september 2016, klokken 13:08
Sitat fra: jkirkebo på torsdag 15. september 2016, klokken 13:04
Brukerfeil på Leafen i så fall, om du eller noen andre skal vente i bilen trykker du på "P" for å sette den i park og ikke på startknappen. Gjør dette stadig når f.eks kona venter i bilen mens jeg er inne i butikken og handler noe.

Sitter du igjen med _kun_ radio da, og ikke f.eks. kjørelys?

Spiller det noen rolle at de to små runde lysene nederst foran står på mens du venter i bilen? Varmeapparat/AC er vel også greit å ha i gang så bilen ikke blir kald eller dugger ned?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Crown

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 15. september 2016, klokken 13:14
Spiller det noen rolle at de to små runde lysene nederst foran står på mens du venter i bilen? Varmeapparat/AC er vel også greit å ha i gang så bilen ikke blir kald eller dugger ned?

Men da er det ikke det samme da. Jeg har ikke behov for å ha lysene på hele tiden hvis jeg f.eks. venter i bilen på kveldstid på en parkeringsplass. Har jeg kjørelysene på da så er det ulovlig og jeg blender for fotgjengere, skrur jeg om til parklys så kommer jo baklysene på også og det lyser enda mer.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

HPSE

Eg fikk høre fra forhandler at det var 8(eller 10) års oppdatering av kart og oppdateringen må gjøres hos forhandler (!)
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

TLO

Jeg har bestilt bil med ladepakke hjemme. Men, jeg må si at jeg lurer litt på denne ladepakken. Jeg forstår det slik at den skal lade med 3,7kw - og det vil ta ca.10 timer å fullade fra tomt batteri. Da må jeg ha 16 amper sikringer(?) Men bilen har egen lader på 6,6 kw - som skal kunne lad batteriet på 4,5 time under forutsetning av at det er (?). Ja, hva er forutsetningen? Men da kommer det store spørsmålet: Hvorfor skal jeg investere i en egen hjemmelader dersom den gir lenger ladetid? Jeg har fått med meg at det er sikrere etc. Men den store forklaringen har jeg ennå ikke fått? Har noen forstått dette?

HPSE


Eg har bestilt bil, men foreløpig ikke ladepakke..... Sliter litt med å forstå om eg trenger det eller ikke.. Har en kontakt (dobbel) med 13A sikring i garasjen... oppvaskemaskinen går på samme sikring.. forstå at eg ikke kan lade & vaske opp samtidig... for meg er det ikke noe problem om det tar 10 timer å lade så lenge det er trygt... Kjøper ikke ladestasjon til 12000 eller mer (sannsynligvis mer siden det er ca 25 m til sikringsskap. Kanskje 30) om ikke eg må..
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

Inop

SitatMen bilen har egen lader på 6,6 kw - som skal kunne lad batteriet på 4,5 time under forutsetning av at det er (?).

Slik jeg har skjønt det så sitter laderen i bilen. Når de snakker om hjemmelader er det vel egentlig snakk om strømforsyning til bilens lader.

Den vanlige stikkontakt-klumpen som følger med gir 8 eller 10 ampere. Den hjemmeladeren du nevner gir 16 ampere og lader nesten dobbelt så fort som den medfølgende kabelen.

Bilens lader kan kjøre på 6.6 kw men da trenger du en ladeledning (hjemmelader) som leverer 32 ampere.
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

W.A.

Hei!

bilen har ombordlader på 6,6kW. Og batteri kapasitet er på 28kW.
Hjemmelader som kan gi full effekt(6,6kW) pr. Time bruker da Ca. 4timer og 20 min. 28kW dele på 6,6kW = Ca. 4timer og 20 min

For å få full effekt da må man ha 32A egen kurs fra sikringsskapet til hjemmeladeboksen. Og i tillegg til det må hjemmeladeboks må kunne klare å gi minimum 6,6kW i timen og saltoboks 572 gir over 7kW som jeg har fått montert hos meg
Første elbil. Signerte kontrakten 29.aug.2016:
Hyundai IONIQ EV med teknikk og skinn, Phantom black, utlevert den 13.des. 2016

Skedsmokorset

Elmo

Sitat fra: W.A. på fredag 16. september 2016, klokken 19:38
bilen har ombordlader på 6,6kW. Og batteri kapasitet er på 28kW.
Hjemmelader som kan gi full effekt(6,6kW) pr. Time bruker da Ca. 4timer og 20 min. 28kW dele på 6,6kW = Ca. 4timer og 20 min

For å få full effekt da må man ha 32A egen kurs fra sikringsskapet til hjemmeladeboksen. Og i tillegg til det må hjemmeladeboks må kunne klare å gi minimum 6,6kW i timen og saltoboks 572 gir over 7kW som jeg har fått montert hos meg
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Carl Anton Stenling

Bør vel også nevnes at ikke alle nettselskaper er happy med å tillate installering av 32 A enfase uttak til elbillading.
Argumentet er at det kan gi skjev fasebelastning, men sannsynligvis er de like mye redd for at belastningen rundt middagstider skal bli for høy.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Crown

Jeg kan i hvert fall sterkt anbefale 32A ladestasjon hvis man har strømnett til det. Vi investerte i det til 6,6kWh Leafen og angrer ikke. Veldig deilig å kunne plugge inn etter jobb f.eks. og rekke å lade 25% opp på en times tid så har man til resten av kveldens kjøring av unger hit og dit :-D Har til vanlig satt opp timeren slik at den starter ladingen kl 23 og da er det ikke så mye annet strømforbruk. Og nå som vi får to elbiler, så er det likevel ikke noe stress å få ladet begge to fra null til fullt i løpet av dagen hvis det er behov for det.

Uansett er det ikke å anbefale å gjøre all ladingen sin på "vanlig" stikkontakt, en skikkelig hjemmeladestasjon er viktig, om det er 16A eller mer er ikke så nøye.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

Powerflux

Sitat fra: Carl Anton Stenling på fredag 16. september 2016, klokken 21:48
Bør vel også nevnes at ikke alle nettselskaper er happy med å tillate installering av 32 A enfase uttak til elbillading.
Argumentet er at det kan gi skjev fasebelastning, men sannsynligvis er de like mye redd for at belastningen rundt middagstider skal bli for høy.
3-fas 32A derimot er helt greit og med overgang til 1-fas er dette et ikke-tema ;D
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Inop

SitatUansett er det ikke å anbefale å gjøre all ladingen sin på "vanlig" stikkontakt

Skal ikke være noe galt i å bruke den medfølgende ladeklumpen så lenge man passer på at klumpen ikke henger i stikkontakten. Det er bedre for batteriet å lade sakte enn fort hvis man har tid til det :)
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

moby666

Tror det er feil. Det er bedre for batteriet å lade på 28 ampere enn 10 ampere. På Kia soul blir medfølgende ladekabel på 10 ampere kalt vedlikeholdslading mens 28 ampere blir kalt normal lading.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA