Tekniske ting vi lurer på

Startet av Goggen123, lørdag 20. august 2016, klokken 13:05

« forrige - neste »

Powerflux

Litt nerdeteknisk spm men here goes:

Hvilken batteritype/kjemi benyttes her.
Står bare Lithium Polymer men det sier ikke så mye!
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

ProsjektX

Noen av de som har testet den som har stukket hodet under baken på bilen for å se om det er noen åpenbar måte å feste inn hengerfeste på rammevangene...? Å ikke kunne frakte med sykler er litt dealbreaker.
2023 Tesla Model Y, 2021 Ioniq 5 P45, 2019 Kia eNiro, 2019 Hyundai Kona, 2017 Hyundai Ioniq

johnsalf

rullemann

Noen som vet om det vil kunne festes rails på taket? Vet at dette nok stjeler litt rekkevidde, men synes det er meget praktisk istedenfor vanlige fester på taket.

johnsalf

Fikk dette bekreftet av selger - enkel takbyle for sykkel, kano eller litt materialer er en forutseting for meg.
Som de fleste andre moderne ikke-stasjonsvogner har bilen ikke takrenner/rails - må bruke bøyler hvor festet går inn i døråpningen. (Biltema har en universalmodell, ellers leverer Thule tilpasset ulike biltyper. Har ikke sett den på Thule's lister enda, men de ulike modellene går til mange forskjellige biler - en av de eksisterende vil helt sikkert passe.)
Selv foretrekker jeg sykkelen på taket for litt lenger turer og for de fineste syklene, sykkelen står fastere og bedre festet uten å komme borti noe - men vil nok savne det lille "saksestativet" på tilhengerfestet når brukssykkelen bare skal kjøres hjem fra jobb.

Ktjor

Noen som har fått sjans til å sjekke om fjernlysene er noenlunde brukbare?

Inop

Har vel 1000 småting jeg lurer på som alle andre, men er det noen som vet:

- Låses ladeledningen når bilen er låst sånn som på eGolf (regner med det)?
- Kan man bruke varmeapparat og musikkanlegg mens man hurtiglader?
- Er det kjøling på batteriet (har fått med meg at det kan varmes)?
- Er autolys med dimming eller er det bare av/på?
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

tutti

Sitat fra: Kristian Tjørhom på lørdag 10. september 2016, klokken 14:23
Noen som har fått sjans til å sjekke om fjernlysene er noenlunde brukbare?
Er ikke glødelamper egentlig tullete på en 2017 modell? Hvorfor putter Hyundai bling-bling led i fronten hvis man ikke har led hele veien?

moby666

Tror ikke det er så mange som har fått til led fjernlys. EGolf har skikkelige dårlige led fjernlys. I3 har også halogen på fjernlys som er veldig dårlige.

HPSE

Kjøper man teknikkpakken er det trådløs mobil lading.. MEN dette fungerer ifølge selger kun på nyere Samsung telefoner.. Samsung S6 eller nyere tror eg... Han sa at man da evt måtte ha et ladedeksel på mobilen.. Har funnet det til min Sony Z3+, men det er sånn som kun dekker baksiden.. ikke sånn som går helt rundt telefonen... Forslag til løsning? Kan man evt kjøpe et sånt deksel og så "knekke" av litt sånn at det ligger mellom telefon og plate der telefon skal ligge for å lade? (med dagens deksel på telefonen)
Bosted Naustdal i Sogn og Fjordane

Bli medlem av Facebook gruppen "Blue Ioniq" om du har bestilt/fått en blå Ioniq :)

Inop

På telefoner som har løst bak-deksel kan man oftest få kjøpt et nytt deksel som er kanskje 1-2 mm tykkere som har QI lading.  Sony Z3+ har ikke deksel man kan ta av, så da er vel eneste løsningen å finne et QI futeral med USB plugg som går inn i telefonen og lader. Denne så ikke så ille ut:

http://nillkin.org/smartphones-accessories/sony-phones-accessories/sony-xperia-z4-accessories/nillkin-sony-xperia-z4-z3-magic-case

Hvis man skal bruke Android Auto eller Apple CarPlay tror jeg man må koble telefonen via USB-kabel til bilen. Da vil telefonen lades via kabelen.

Crown

En kjekk detalj (blant mange andregjennomtenkte) jeg la merke til, var at når du hadde radioen på og parkerte, så slo av motoren med knappen, så fortsatte radioen å spille helt til man åpnet døren. På Leafen slås jo da alt av, og så må man trykke startknappen uten å holde foten på bremsen for å høre radio videre etter at man har parkert, f.eks. hvis man skal hente noen og vente i bilen.

I tillegg var bagasjeromsnett standard, det var one touch opp/ned av rutene både på passasjer- og førerside, likte også at instrumentpanelet skiftet modus ettersom om det var "sport" normal eller "eco", tøft orange med 0-100% effekt istedet for analogt speedometer på sport f.eks. Nei kan ikke si annet enn at hele bilen virker veldig gjennomtenkt uten noen spesielle svake punkter.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Gizmo

Er det noen som aner hva slags oppløsning på 8"-skjermen har? Tror Leafs skjerm har ca 800x480 ( i alle fall ikke mer). Håper det er vesentlig høyere på Ioniq, men så ikke ut som grafikken var så mye mer detaljert den korte turen jeg hadde med bilen. Det er ikke en kjempeviktig ting, men er vel like viktig som finishen på knapper og ting rundt skjermen, for å gi en følelse av materialkvalitet osv.
2016-11-04 Hyundai Ioniq
2011-11-18 Nissan Leaf

sylwester

På en annen tråd på forumet om prøvekjøring virket det som om bilen ikke kom med app, men det står jo fjernkontroll i oversikten med andre biler.

Betyr det at den er som i-MIEV sin og baserer seg på kort rekkevidde?

Det høres for meg ut som helt på tryne å ikke ha App siden bilen har jo automatisk kartoppdatering og dermed internettilkobling.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Inop

SitatEr det noen som aner hva slags oppløsning på 8"-skjermen har?
Leste at den 7" skjermen som sitter i instrumentpanelet har 1280x720 oppløsning, men har ikke funnet noe om den 8" skjermen. Hvis man ser på det første bildet som HPSE postet her http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,29764.30.html (klikk på det for å zoome) så ser det kanskje ut som det er høyere oppløsning enn 800x480?

SitatPå en annen tråd på forumet om prøvekjøring virket det som om bilen ikke kom med app, men det står jo fjernkontroll i oversikten med andre biler

Ser ut som Ionic kommer med app i USA - "MyHyundai Blue Link App". Kanskje det kommer til europa også?

https://www.hyundaiusa.com/ioniq

Tror kanskje kartene i bilen oppdateres når den er koblet til et wifi nettverk (det er noe wifi tilkoblingsgreier i bilen ihvertfall), men vet ikke :)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA