Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Råd anngående valg av el bil

Startet av Goggen123, mandag 10. oktober 2016, klokken 20:01

« forrige - neste »

eldaddy

Har ryggekamera lagringsfunksjon (minnekort) i tilfelle man trenger opptak ved ulykke?
Hyundai Ioniq EV - 20.1.2017
Audi A4 Avant 1.8T 2005
Audi A4 Sedan 2.0 2001 - solgt
Audi A3 1.6 Kombi 1998 - solgt
Volvo 340 Kombi - solgt
BMW 316 Sedan 1.6 1989 - solgt
BMW 316 Sedan 1.6 1987 - solgt

Inop

SitatHar ryggekamera lagringsfunksjon (minnekort) i tilfelle man trenger opptak ved ulykke?

Nix :)
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

Gizmo

Jeg har 2011-Leaf i dag og er vant til å stille inn ladetimeren til 80% 5/7 dager i uken. To ladinger til 100% per uke.

Hvordan er Ioniq (eller Soul?) og egentlig alle nåværende elbiler. Kan man lade de fullt på normalhastighetslading daglig, (så lenge de ikke blir stående 100% ladet over lengre tid). Har den en funksjon for ikke å lade helt fullt?

Hvis den ikke har den funksjonen så bør man da slå av lading av bilen hvis man f.eks. skal reise vekk og ikke skal bruke bilen før et par uker? (Altså utsette lading til samme dag som man er tilbake igjen?)
2016-11-04 Hyundai Ioniq
2011-11-18 Nissan Leaf

nr1rayner

Sitat fra: MSS på torsdag 20. oktober 2016, klokken 16:29
Et sikkerhetsspørsmål. Siden man har knapper istedenfor gir, har jeg et spørsmål som kanskje lyder dumt, men hva skjer om man kjører (fremover da :) ) og revers eller parkeringsknappen trykkes?
På Leaf, hvis du, i fart fremover, setter den i R går den i fri (ingen dramatikk altså). Samme gjelder N, men her må du holde den mot N i 1-2 sek.
Hvis du trykker P vet jeg ikke hva som skjer, men regner med noe tilsvarende vil skje.
Regner med det samme gjelder for Ioniq.

Nå er det jo strengt tatt ikke gir på elbiler. Forskjellen på frem eller bak er vel bare hvilken vei motoren spinner, og det skal jo litt til at den plutselig begynner å spinne motsatt vei når man holder litt fart..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

knut.aulie

Sitat fra: Gizmo på onsdag 02. november 2016, klokken 12:12
Jeg har 2011-Leaf i dag og er vant til å stille inn ladetimeren til 80% 5/7 dager i uken. To ladinger til 100% per uke.

Hvordan er Ioniq (eller Soul?) og egentlig alle nåværende elbiler. Kan man lade de fullt på normalhastighetslading daglig, (så lenge de ikke blir stående 100% ladet over lengre tid). Har den en funksjon for ikke å lade helt fullt?

Hvis den ikke har den funksjonen så bør man da slå av lading av bilen hvis man f.eks. skal reise vekk og ikke skal bruke bilen før et par uker? (Altså utsette lading til samme dag som man er tilbake igjen?)
Soul har timer som kan sette lading til 80%

Mange forhandlere sier det er greit å lade 100% så mye du vil.
Det er en buffer på batteriet som gjør at 100% på meteret ikke er det i vikeligheten ( batteriet er oppgitt til 27 kWh og er målt til 30,5 kWh )

Jeg ville unngått å la bilen stå med 100% , men lader til 100% når jeg trenger det.

knut.aulie

Sitat fra: nr1rayner på onsdag 02. november 2016, klokken 17:12
Sitat fra: MSS på torsdag 20. oktober 2016, klokken 16:29
Et sikkerhetsspørsmål. Siden man har knapper istedenfor gir, har jeg et spørsmål som kanskje lyder dumt, men hva skjer om man kjører (fremover da :) ) og revers eller parkeringsknappen trykkes?
På Leaf, hvis du, i fart fremover, setter den i R går den i fri (ingen dramatikk altså). Samme gjelder N, men her må du holde den mot N i 1-2 sek.
Hvis du trykker P vet jeg ikke hva som skjer, men regner med noe tilsvarende vil skje.
Regner med det samme gjelder for Ioniq.

Nå er det jo strengt tatt ikke gir på elbiler. Forskjellen på frem eller bak er vel bare hvilken vei motoren spinner, og det skal jo litt til at den plutselig begynner å spinne motsatt vei når man holder litt fart..
På Soul kan du sette den i N (triller) i full fart, du kan sette den i R (ryggekamera og ryggelys kommer på) i full fart, den går først over til revers ved 3 km/t , setter du den i P når den er i bevegelse ødelegger du en splint/paddle i systemet og det går ikke på garanti.

Lurt å ikke kalle det girkasse, da elbiler har en elektronisk "retningsvelger" [emoji851]

Ronald Dunk

*Flyttet*

Er det noen av dere som har fått bil, som har fått veiledning i hvordan batteriet bør lades, slik at det holder seg best mulig over tid? Ser at ulike merker gir noe ulike råd: http://www.tu.no/artikler/slik-far-du-batteriet-i-elbilen-til-a-vare/196965

Inop

#112
Spør 10 personer om hvordan å ta vare på batteriet og du får sikkert like mange svar. Spurte en gang Nissan hva de anbefalte og rådene derifra var rimelig på bærtur, de hadde tydeligvis lest seg opp på Nicad batterier eller noe...

Gylden regel er at batteriet trives best når det er halv-ladet og har romtemperatur.

- Hurtiglading gjør batteriet varmt
- Hard kjøring gjør batteriet varmt
- Sort bil i solsteika gjør batteriet varmt
- Batteriet tåler kulde men liker ikke veldig godt å lades/kjøres i kulda - spesielt ikke hurtiglading eller hard kjøring
- Ikke la bilen stå lenge fulladet
- Ikke la bilen stå lenge utladet

På Leaf kan man stoppe ladingen på 80% men tror ikke det er mulig på denne. Forhåpentligvis er det fordi batteriet er en del større enn tilgjengelig kapasitet slik at det ikke er mulig å lade det til 100%.

Bilen har batterivarmer som skal hjelpe til om vinteren men tror denne kun aktiveres når bilen er tilkoblet strøm.

Sikkert mange som har andre og bedre innspill.

Edit: Aha, du flyttet posten - da flytter jeg etter :)
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

Inop

Hmm, tro om det er mulig å se batteritemperaturen noe sted... Noen som vet?
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

Crown

Sitat fra: Inop på torsdag 03. november 2016, klokken 13:52

På Leaf kan man stoppe ladingen på 80% men tror ikke det er mulig på denne. Forhåpentligvis er det fordi batteriet er en del større enn tilgjengelig kapasitet slik at det ikke er mulig å lade det til 100%.


Har ikke annet å tilføye enn at på Leaf 30kWh så finnes heller ikke muligheten for å stoppe på 80%, og det er ikke nevnt noe sted at det er noe poeng heller. Antakelig fordi ny batteri/ladeteknologi gjør at det ikke er noen vits i mer.
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

Ronald Dunk

Crown og Inop, takk for svar og gode råd. Jeg skal spørre forhandleren om det er gitt spesifikke føringer fra Hyundai. Men, det får bli når jeg henter bilen.

tuono

Det ligger link til instruksjonsbok et sted her inne. Den som leter, han finner.

Edit:
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,30138.0.html

W.A.

Jeg fant en tekst i manualen angående lading av batteriet men skjønte ikke helt hva den mente. Noen kan oversette den på forståelig norsk  :D

side 13 i manualen:
If the high voltage battery charge amount is below 20%, you can keep the high voltage battery performance in optimal condition if you charge the high voltage battery to 100%. (Once a month or more is recommended.)
Første elbil. Signerte kontrakten 29.aug.2016:
Hyundai IONIQ EV med teknikk og skinn, Phantom black, utlevert den 13.des. 2016

Skedsmokorset

Amoss

Sitat fra: Inop på torsdag 03. november 2016, klokken 13:52
- Hurtiglading gjør batteriet varmt
- Hard kjøring gjør batteriet varmt
- Sort bil i solsteika gjør batteriet varmt
- Batteriet tåler kulde men liker ikke veldig godt å lades/kjøres i kulda - spesielt ikke hurtiglading eller hard kjøring
- Ikke la bilen stå lenge fulladet
- Ikke la bilen stå lenge utladet

Legger til ett par punkter til:
- All lading gjør batteriet varmt
- Ikke la batteriet være unødig varmt unødig lenge

Ja, i utgangspunktet sliter hurtiglading mer på batteriet enn saktere lading, men erfaringer som Tesla-eiere har samlet inn indikerer at "super-lading" på disse bilene i realiteten sliter mindre på batteriet enn saktelading. Sannsynligvis kommer dette av at batteriene, som rett nok blir utsatt for høyere temperaturer under super-ladingen, ikke blir utsatt for denne varmen like lenge som ved lading med saktere hastigheter/lavere temperaturer. Om dette er direkte overførbart til andre bil-/batteri-modeller/-typer kan jeg ikke svare på, men greit å ha i tankene.

"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Inop

All lading gjør batteriet varmere men det er stor forskjell på varmeutvikling ved hurtilading og saktelading. Blir som en lyspære, jo mer strøm du putter på jo varmere blir den. Kanskje Tesla tåler det bedre pga. bedre kjøling av batteriet?

Hvis du skal være skikkelig slem mot batteriet kan du grisekjøre mellom hurtigladerene en varm sommerdag og gjerne la bilen stå i sola mens du lader :)
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA