Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading av elbil i borettslag og sameier

Startet av Herbie, mandag 10. oktober 2016, klokken 19:22

« forrige - neste »

frankofobia

Ja. Ganske enkelt, med så elendig rekkevidde så er det idioti å ikke regenerere det som er mulig.
TMS P85+ 2013 - 2015
TM3P: Bekreftet levering 25/3 VIN:5YJ3E7EB0KF195829 tidligere registrert
TM3P: Ny bil levert 29/3. Så å si ingentingå bemerke :-)

eivhelle

Sitat fra: frankofobia på tirsdag 23. august 2016, klokken 11:19
Ja. Ganske enkelt, med så elendig rekkevidde så er det idioti å ikke regenerere det som er mulig.
Unødvendig regenerering er med på å redusere rekkevidden. Det er derfor idioti å ikke seile når nedbremsing er unødvendig.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

frankofobia

Godt poeng ;-)

Sitat fra: eivhelle på tirsdag 23. august 2016, klokken 11:29
Sitat fra: frankofobia på tirsdag 23. august 2016, klokken 11:19
Ja. Ganske enkelt, med så elendig rekkevidde så er det idioti å ikke regenerere det som er mulig.
Unødvendig regenerering er med på å redusere rekkevidden. Det er derfor idioti å ikke seile når nedbremsing er unødvendig.
TMS P85+ 2013 - 2015
TM3P: Bekreftet levering 25/3 VIN:5YJ3E7EB0KF195829 tidligere registrert
TM3P: Ny bil levert 29/3. Så å si ingentingå bemerke :-)

Elmo

Sitat fra: Kanutten på lørdag 20. august 2016, klokken 14:34
Den store fordelen med Golf er jo at du faktisk kan velge selv.
Egentlig rart at ikke alle elbiler har den muligheten.

Enig, men prøv å hevde det på BMW i3 forumet :o  da risikerer du å bli halshugget ;)

PS: VW eUp er sånn og da :D
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Kanutten

I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

stein84

Holder meg til D og ACC, og foretrekker "coasting" fremfor noe annet. Problemet nå, er at jeg venter på i3, hvor det da blir veksling mellom den og golf om dagene :/ Kan bli litt klabb og babb....  :P

Lasse Nessøe

Sitat fra: Herbie på lørdag 20. august 2016, klokken 12:08
Jeg mener, hvorfor ønsker noen å sitte å "jage" med gasspedalen for å holde en jevn hastighet? Jeg fatter ikke hvorfor ikke standarden på alle elbiler er null motorbrems som default ved null bruk av gasspedal. Hvem vil ha en sykkel som bremser når man ikke tråkker?

Minst halvparten av alle artikler, filmer osv som tester bilene tror jo dette gir lenger rekkevidde. Hva med å gjøre litt research? Bremsepedalen gjør samme nytten. (Tesla-eiere, se vekk)

Helt klart, ja. Jeg kjører 100% av min tid i B-giret. Jeg sitter aldri å jager gasspedalen. Adaptiv cruisecontrol er nok i bruk for min del ihvertfall 70-80% av kjøringen, selv på småturer i byen, og ellers bruker jeg B-giret til å bremse. Tok meg vel noen dager å få til en jevn kjørestil, men nå syns jeg det er helt genialt. Har kjørt 55k med bilen og bremsene er "som nye".

Boldy

Prøvde begge kjørestiler da jeg kjøpte E-Golfen for 2 år siden og har siden de første tillvennings dagene kjørt med gir velgeren i B. Kona gjør det samme og vi er begge veldig fornøyd med dette.
Meget fornøyd E-Golf og Hyundai Kona eier.

jensjacob

Mit argument for at køre i andet end 'D' er at jeg ikke gider at flytte foden mellem speeder og bremse hele tiden ved kørsel i tæt trafik/by eller skiftende trafik på motorvej.

Jeg sejler når jeg kan og hvis jeg får behov for at bremse vipper jeg girstangen tilbage i B. Hvis den så bremser for meget så balancerer jeg det bare ud med speederen. Når omstændighederne så er til sejling igen så vipper jeg girstangen igen. Det er let da jeg alligevel hviler hånden på den det meste af tiden.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Elmo

Sitat fra: Lasse Nessøe på torsdag 27. oktober 2016, klokken 20:49
Sitat fra: Herbie på lørdag 20. august 2016, klokken 12:08
Jeg mener, hvorfor ønsker noen å sitte å "jage" med gasspedalen for å holde en jevn hastighet? Jeg fatter ikke hvorfor ikke standarden på alle elbiler er null motorbrems som default ved null bruk av gasspedal. Hvem vil ha en sykkel som bremser når man ikke tråkker?

Helt klart, ja. Jeg kjører 100% av min tid i B-giret. Jeg sitter aldri å jager gasspedalen.

Den var selvmotsigende da @Lasse Nessøe :o
Det er jo nettopp i B(MW i3) giret at du MÅ jage gasspedalen, fordi bilen bremser og ikke seiler
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Cirrisky

Jeg bruker den ganske aktivt i alle moduser egentlig. Kanskje litt unødvendig, men den er innom alt fra D til D-1-2-3 til B.
Bykjøring synes jeg passser ypperlig til B. Mye stopp for lys, fotgjengere, kryss osv, veldig digg å bare slippe gassen og la bilen bremse ganske bra.
D bruker jeg mye på motorveien, når det er lite bremsing, og man gjerne vil kjøre så økonomisk som mulig, og coaste. Bruker også mye ACC, men kobler den ofte av i slake nedoverbakker så den ikke starter å regenerere, og heller coaster og får litt ekstra fart.
1-3 er litt forskjelig med nedoverbakker og andre ting. Alt i alt synes jeg dette systemet absolutt var best av alle bilene jeg prøvekjørte :)

OlafGTE

#27
Etter å ha brukt noen måneder på å lære meg bilen, har jeg også kommet fram til at B og D begge har sine bruksområder.

Jeg bruker B i bysentra, der det er mye rundkjøringer, og der det er fartsdumper. Hvis jeg skal kjøre litt "sporty" på svingete vei bruker jeg også B.

D bruker jeg når fartsgrensa er 60-70 og opp, på moderat svingete vei,  og når jeg en sjelden gang kjører på motorvei uten å bruke ACC.

D er mer avslappende og økonomisk enn B når man ikke trenger å sakke ned.
B er mer avslappende og økonomisk enn bremsepedalen når man må sakke ned.

Nå for tiden driver jeg og øver på å seile inn mot rundkjøringer i D, og så slå over i B på akkurat riktig tidspunkt slik at jeg kommer i perfekt hastighet inn i rundkjøringen uten å måtte røre bremsen. :D

e-curious


OlafGTE

#29
Nei, men den regenererer jevnt.

Jo sterkere regenerering, desto større tap. En jevn, moderat regenerering er det mest effektive.

Det eneste som er mer effektivt enn jevn og moderat regenerering, er å trille fritt (altså D-modus). Da beholder man (nesten) all energien i form av kinetisk energi. Ulempen er at man da ikke får redusert farten, og det er jo det som er det primære formålet med både regenerering og bremsing.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA