Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Lading av elbil i borettslag og sameier

Startet av Herbie, mandag 10. oktober 2016, klokken 19:22

« forrige - neste »

Herbie

Jeg mener, hvorfor ønsker noen å sitte å "jage" med gasspedalen for å holde en jevn hastighet? Jeg fatter ikke hvorfor ikke standarden på alle elbiler er null motorbrems som default ved null bruk av gasspedal. Hvem vil ha en sykkel som bremser når man ikke tråkker?

Minst halvparten av alle artikler, filmer osv som tester bilene tror jo dette gir lenger rekkevidde. Hva med å gjøre litt research? Bremsepedalen gjør samme nytten. (Tesla-eiere, se vekk)

  ;D

krister461

Jeg skjønner ikke at folk vil bruke annet en B. Og synes det er dust at jeg må bruke en ekstra bevegelse for å sette den i B hver gang jeg skal kjøre.

Det er ikke noe jag å holde jevn hastighet. Synes det er mye mere jag å bytte mellom to pedaler hele tiden om jeg kjører i D.

Herbie

Ah, deilig med forskjellig oppfatning. Jeg ser poenget med "én-pedalskjøring", mulig min leggmusklatur ikke er laget for dette. Jeg er nok farget av mitt yrke som lokomotivfører, der trille = win.

krister461

Kan legge til at når jeg kjører så bruker jeg cruise når jeg stort sett skal holde jevn hastighet, og enpedalskjøring når det er mye variabel hastighet. :-)

turfsurf

Enig i dette. Enpedalsregen gjør det mye kjappere og enklere å redusere farten uten å bremse. Holde farten gjøres av ACC.


--
turfsurf
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

tutti

D er fint å bruke når det er lite trafikk
B passer best i tett trafikk
B light 1-2-3 er ikke så viktig for meg.

Kanutten

Den store fordelen med Golf er jo at du faktisk kan velge selv. Egentlig rart at ikke alle elbiler har den muligheten.
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

OlafGTE

Sitat fra: krister461 på lørdag 20. august 2016, klokken 13:02
Kan legge til at når jeg kjører så bruker jeg cruise når jeg stort sett skal holde jevn hastighet, og enpedalskjøring når det er mye variabel hastighet. :-)
Samme grunn til at jeg sjelden bruker D. Når forholdene passer for D, så passer de som oftest også for ACC. Og jeg bruker ACC så ofte som jeg kan. Er kanskje i minoriteten her?

Men jeg bytter litt mellom å legge meg i D eller B før jeg deaktiverer ACC inn mot kryss/rundkjøring, alt etter hvilken fart jeg har, og hvilken fart jeg vil ha inn.

Herbie

ACC er et must, men har blitt veldig glad i å "pulse" golfen ved gi gass i korte intervaller i bykjøring, for så å trille inn til neste sted for nedbremsing (som oftest et lyskryss eller rundkjøring). Hyggelig for forbruket er det også, da det er en klassisk teknikk for hypermiling. Med andre biler enn e-golf er denne måten å kjøre på ytterst tungvindt.

elektrolux

Vi kjøpte e-Up omtrent samme dag som vi ble klar over at denne hadde autoseiling som opsjon.

Var alt for godt vant med Think Classic sin autoseiling og Auto regen til å kjøpe bil uten denne funksjonen.

Er svært lei meg for at den ultimate Thinken, nemlig i3 til BMW mangler denne opsjonen. Ellers ville vi hatt en i3 i stallen for lenge siden.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

gamer73

Personlig kjører jeg E-golf som enhver annen bil med automatgir så jeg kjører ALLTID i D modus. Jeg bruker B og lignende når jeg kjører ned bakker om jeg ikek gidder å justere ACC.

Men det skal også sies at jeg bruker ACC ALLE steder jeg kan dette. den kommer på med en gang jeg kommer ut i en forkjørsvei:)

Herbie

ACC fungerer jo til en viss grad i bykjøring også, men har fått litt ekstra høy puls noen ganger da den ikke oppdager stillestående biler foran. Er det ikke sånn at den skal oppdage hindringer for å unngå kollisjon?

zyp

Før jeg kjøpte egolf kjørte jeg manuellgiret bil, og siden jeg var vant med å bruke girene for å aktivt variere mengden motorbremsing inn mot kryss og rundkjøringer og lignende så kom det veldig naturlig for meg å bytte mellom D og B ved behov.

Jeg kan f.eks. rulle ned en bakke mot en rundkjøring i D, og mot bunnen av bakken bytter jeg over til B. Gjennom rundkjøringa trør jeg inn gasspedalen gradvis først for å stoppe nedbremsingen og så for å akselerere ut igjen, og imens jeg akselererer ut bytter jeg over til D igjen sånn at jeg kan slippe pedalen og trille når jeg har oppnådd ønsket hastighet. Denne typen kjøring er gjerne såpass variert at det for meg ikke føles hensiktsmessig å bruke ACC.

Mellomtrinnene D1-D3 ser jeg derimot ikke så mye nytte i. Eneste situasjonen jeg har erfart at de kan være litt nyttige i er for å unngå å bruke foten i lange bratte nedoverbakker, men her vil uansett både ACC og hastighetsbegrenseren gjøre en bedre jobb. En kamerat som har kjørt bilen min noen ganger liker dog å sette den i D1 eller D2 fordi «da føles den mer som bensinbilen jeg er vant med».

OlafGTE

Sitat fra: Herbie på mandag 22. august 2016, klokken 19:08
ACC fungerer jo til en viss grad i bykjøring også, men har fått litt ekstra høy puls noen ganger da den ikke oppdager stillestående biler foran. Er det ikke sånn at den skal oppdage hindringer for å unngå kollisjon?
Golf sin ACC reagerer kun på objekter som beveger seg i samme retning som deg. Ting som står stille eller kommer mot deg, er ditt ansvar å styre unna. Hvorfor den fungerer slik, skjønte jeg en gang bilen min la seg etter en fotgjenger. :D Det gikk ikke så fort.

Sitat fra: zyp på tirsdag 23. august 2016, klokken 01:51
Før jeg kjøpte egolf kjørte jeg manuellgiret bil, og siden jeg var vant med å bruke girene for å aktivt variere mengden motorbremsing inn mot kryss og rundkjøringer og lignende så kom det veldig naturlig for meg å bytte mellom D og B ved behov.

Jeg kan f.eks. rulle ned en bakke mot en rundkjøring i D, og mot bunnen av bakken bytter jeg over til B. Gjennom rundkjøringa trør jeg inn gasspedalen gradvis først for å stoppe nedbremsingen og så for å akselerere ut igjen, og imens jeg akselererer ut bytter jeg over til D igjen sånn at jeg kan slippe pedalen og trille når jeg har oppnådd ønsket hastighet. Denne typen kjøring er gjerne såpass variert at det for meg ikke føles hensiktsmessig å bruke ACC.
Jeg er også vant med manuell giring, har aldri hatt bil med automatgir før. Nå har jeg begynt å eksperemintere litt med å bruke D mer aktivt selv. Funker bra så langt. Det føles bare godt å få lov til å "gire" litt av og til.

gamer73

la meg si det slik...jeg er passert 40 år og jeg går ALDRI tilbake til manuell giring! Ja det var sikkert gøy når jeg var 25 og hadde bmw, men IKKE nå! automatgir og ACC er noe av det beste som er funnet opp innen bil spør du meg.

Jeg husker turen over fjellet (bergen-oslo) når jeg var yngre....biler med manuell gir og ingen autopilot...men gode biler..volvo og bmw'er...turen var kul nok den men satan så sliten jeg var når jeg kom frem.

Tok samme tur for 2 år siden med mazda 6 med både automatgir og full ACC....jeg var ikke sliten i det hele tatt når jeg kom frem. HELT fantastisk:) Bilen gjør rett og slett den "tunge" jobben for oss:)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA