Skjev hjulstilling bak eller bakskjermene?

Startet av Helgelars1, lørdag 20. august 2016, klokken 11:35

« forrige - neste »

Helgelars1

Har fått satt på noen nydelige Vossen VFS2 21" felger med 245 dekk foran og 285 (conti sport 5) bak på 10,5" felg på min lekre facelift S 90 D i pearl white :)

Nå viser det seg at på venstre side bak så stikker gummien ca 9-10 mm utenfor bakskjermen. På høyre side bak er det derimot helt 100 % perfekt og dekket går helt i kant med skjermen.

Hatt bilen inne på 4 hjulskontroll hos Tesla Drammen og alle fire hjul ble det justert på og jeg fikk se resultatet på
papiret. Ble omtrent ikke noe forskjell på høyre bakhjul men det ble kanskje 1-2 mm bedre enn før. En kompis av meg som fikk sin levert helt lik bil 4 uker senere fikk akkurat samme problemet med sine felger. Har også målt på flere av de nye faceliftene som er kommet nå og alle bilene har det samme "problemet". Syntes det er utrolig mye å kunne ha et så stort slingringsmonn som på så mye som nesten 1 cm!? Jeg tror det er bakskjermene som gjør dette  og er en produksjonsfeil fra fabrikken. Hva kan en gjøre med dette? De på Tesla visste ikke hvordan de skulle forholde seg til dette problemet og kunne ikke gi meg noen vettugt svar dessverre

Hadde vært interessant om flere med den nye faceliften hadde målt fra dekk til skjerm (eller mellom bremeseskiva og skjermen)og se om det er det samme på deres bil.?

fonberg

Kan du legge ut et bilde som viser hvordan du har målt dette?
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

jensjacob

Måske montere en 10 mm afstandsskive (eller hvad det hedder) bag det hjul som ikke stikker ud. Så bliver det da ens.  ;D
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

Spinner

Sjekket raskt på min 90D, og ja... venstre side stikker i underkant av en cm lenger ut. Hold da en tommestokk inntil felgkanten og brukte øyemål fra oversiden (~3cm på venstre side, ~4cm på høyre). Originale 21".

JorgenM

Sitat fra: jensjacob på søndag 21. august 2016, klokken 00:34
Måske montere en 10 mm afstandsskive (eller hvad det hedder) bag det hjul som ikke stikker ud.
Spacer du tenker på. Kan prøves, men enkelte biler blir håpløse å kjøre etterpå.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

CitB59EL

Tipper det er dårlig karosseri passform som er årsaken til denne forskjellen. Tesla har litt vel mye slakk i kvalitets kontrollen-dessverre. Samme som at mange biler har div glipper i karroseri er vel ujevne rundt om. Ville ikke anbefalt spacere da dette kan være og er hjullager dødare samt at bilen kan bli dårligere å kjøre.

Lynet

Ja min og ca 50% av de jeg har sett har over en cm glippe i forkant panser.
Spacere er også ulovlig.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Muffinman

Sitat fra: JorgenM på søndag 21. august 2016, klokken 08:29
Sitat fra: jensjacob på søndag 21. august 2016, klokken 00:34
Måske montere en 10 mm afstandsskive (eller hvad det hedder) bag det hjul som ikke stikker ud.
Spacer du tenker på. Kan prøves, men enkelte biler blir håpløse å kjøre etterpå.
SitatVille ikke anbefalt spacere da dette kan være og er hjullager dødare samt at bilen kan bli dårligere å kjøre.
SitatSpacere er også ulovlig.
Humor derimot er hverken håpløst, ulovlig eller skadelig for hjullager. Men kan være litt vanskelig å få øye på en søndag morgen ;)

Hodetelefoner

American car :) this is just how it is  ;D
Det har dog blitt mye bedre de siste årene

Muffinman

Tydeligvis ikke alt. På min 2015 er klaringene like på begge sider. Å sette karosseriet skjevt på chassiet må være den største blemma så langt. Og gjelder det f.eks. en serie, eller alle faceliftbilene, er virkelig ille.

Det er neppe noe som kan rettes sånn uten videre heller. Man må nok være innstilt på å godta en del rusk når man kjøper disse bilene, men dette synes jeg er langt utenfor hva som kan aksepteres.

EDIT: Sikt langs sidene på bilen og se etter forskjeller. Studer også overgangen mellom bakdør og bakskjerm. Det kan kanskje avsløre ulikheter som er relatert til problemet du opplever.

petersv

Godt de kjører en re-tooling dette kvartalet da ;)

Helgelars1

Hmm

Har ikke veldig lyst til å bare akseptere at det skal være slik. 1 cm forskjell bak er veldig mye på en bil til nesten en million syntes jeg. Det gjelder tydeligvis hele facelift serien som har kommet til Norge i år siden jeg nå vet om minst 5 biler med samme problemet.

Fint om så mange så mulig får målt bilene sine og legger ut resultatet her.

Dette ønsker jeg en god forklaring på av Tesla og hva som kan gjøres for å fikse denne saken! Skal ta en prat med Tesla  på mandag så får vi se hva som skjer?

Lynet

Kan være at hele bakrammen som DU sitter i har 5mm slakke i boltene så dette kan justeres inn.
Er nok robotmontert..
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

jazzwheel

JorgenM

Er forøvrig slik på min 2013-modell også.

Ikke at det bryr meg :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA