Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: zoe selges med hurtiglading i andre land enn Norge.

Startet av Øyst1, søndag 09. oktober 2016, klokken 15:47

« forrige - neste »

Øyst1

I sommer skulle jeg lade i Lyngdal. Kom inn og så at det stod en firmabil å ladet, ingen andre i kø. Jeg stiller meg opp, går for å sjekke laderen. Firmabilen har ladet i 5 min og har godt over 90 prosent på batteriet.
Litt irritert er jeg, da jeg tenker at det var unødvendig å hurtiglade bilen når batteriet var så fullt. Hvertfall i ferieutfartstider.
Eieren var også forduftet.
Jeg satte meg til å vente. Det gikk 30 min, ingen kom. Bilen var for lengst fulladet, og jeg begynte å kjenne irritasjonen gå over til sinne.
Det var nå kommet en bil bak meg i køen.
Nye 15 min går, og ingen eier kommer. Nå er det to biler bak meg i køen.

Det er søndag, men jeg ringer irritert til firmaet som står på bilen. Er heldig å får tak i en person. Sier fra at en av deres biler nå lager stor kø på ladestasjonen. Uten noen form for beklagelse kommer det fra andre enden " jeg hadde tenkt å jobbe 15 min til, og laderen er for alle!"
Jeg klikker, og sier han har med å komme seg å flytte bilen straks. Er nå god kø og alle er irriterte.

Til slutt kommer typen, mumler noen ord om at han som alle andre hadde rett til å lade, setter seg inn i bilen og drar.

Så til dere som kanskje føler dere truffet. Laderene er for alle, men ikke vær egoister. Lag bilen til 80 prosent, da laderene nå står så tett at det går fint å komme til en ny lader. Bilen har heller ikke godt av mer. Og er køen lang, eller det er utfartstider, ikke forlat bilen over lengre tid, det skaper bare frustrasjon!
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

haavardw

Tror nok at du var utsatt for et sjeldent tilfelle av en dust, vi får håpe at han lærte noe.

Å oppfordre til 80%-kutyme syns jeg imidlertid høres ut som idé som kan slå uheldig ut på stemningen rundt ladestasjoner. Jeg har måtte lade til 90-100% flere ganger for å rekke hele veien hjem på langturer, med biler i ladekø bak meg. Det handler ikke om at jeg er egoist, det handler om at jeg ikke vil risikere at neste ladestasjon ikke fungerer (been there) eller at jeg må ringe tauebil. Jeg syns det bør være opp til hver enkelt elbilist å bestemme hvor mye strøm han skal fylle på - ikke folkene rundt.

Dersom man okkuperer en ladeplass og strengt tatt kunne klart seg uten, håper og tror jeg imidlertid at de fleste er såpass oppegående at de flytter seg når andre kommer til.
–––
- 12v ride on-bil til barna
- Land Cruiser 1999
- Leaf 30kwh, 2016
- Cybertruck 2022(?)

Carl Anton Stenling

Dersom man skal lade høyere enn 80 % og ladingen går tregt så er det god praksis å bytte til saktelading hvis tilgjengelig, evt. 22 kW-uttaket i nødsfall.
Hurtigladere er laget for hurtiglading og bør ikke brukes til saktelading mens andre står i kø.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

tutti

Sitat fra: Øystein K på torsdag 18. august 2016, klokken 17:28
Jeg klikker, og sier han har med å komme seg å flytte bilen straks. Er nå god kø og alle er irriterte.
På vegne av sikkert endel konfliktskye elbileiere; takk for at du sa fra!

tutti

#4
Sitat fra: haavardw på torsdag 18. august 2016, klokken 18:19
Jeg har måtte lade til 90-100% flere ganger for å rekke hele veien hjem på langturer, med biler i ladekø bak meg. Det handler ikke om at jeg er egoist, det handler om at jeg ikke vil risikere at neste ladestasjon ikke fungerer (been there) eller at jeg må ringe tauebil. Jeg syns det bør være opp til hver enkelt elbilist å bestemme hvor mye strøm han skal fylle på - ikke folkene rundt.
Her handlet det om en elbilfyr som ikke engang gadd å sitte i bilen mens den ladet med treg hastighet de siste minuttene. Tipper du er en helt annen type som ihvertfall sitter og venter i bilen.

I så fall kan du oppleve at når du passerer 90% og gjenværende ladetid til 100% er nesten en time så kommer vi bort til deg og ber deg om å flytte deg. Særlig når det er kaldt og ungene skriker av kuldesjokk i baksete. Hvis du ikke reagerer så kan det hende at du får i oppgaven å forklare ungene mine hvorfor du er så egoistisk ;)

Øyst1

Sitat fra: haavardw på torsdag 18. august 2016, klokken 18:19
Tror nok at du var utsatt for et sjeldent tilfelle av en dust, vi får håpe at han lærte noe.

Å oppfordre til 80%-kutyme syns jeg imidlertid høres ut som idé som kan slå uheldig ut på stemningen rundt ladestasjoner. Jeg har måtte lade til 90-100% flere ganger for å rekke hele veien hjem på langturer, med biler i ladekø bak meg. Det handler ikke om at jeg er egoist, det handler om at jeg ikke vil risikere at neste ladestasjon ikke fungerer (been there) eller at jeg må ringe tauebil. Jeg syns det bør være opp til hver enkelt elbilist å bestemme hvor mye strøm han skal fylle på - ikke folkene rundt.

Dersom man okkuperer en ladeplass og strengt tatt kunne klart seg uten, håper og tror jeg imidlertid at de fleste er såpass oppegående at de flytter seg når andre kommer til.

I områder med lang avstand mellom ladere, og man har en bil som ikke har veldig lang rekkevidde forstår jeg at noen må tyne ut de siste prosentene under lading.

Men i området det her er snakk om er der ladere for hver femte mil nå, og flere er under utbygging. Så det skal på ingen måte være nødvendig å lade mer enn rundt 80 prosent. De siste prosentene går så tregt, at det vil være mer lønnsomt både økonomisk og tidsmessig ( så lenge det ikke er kø på neste lader) å kjøre til neste lader, eller laderen etter der for å lade.
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

nr1rayner

Er laderen ferdig skal du kunne koble den fra, så er det bare spørsmål om man da kommer så nært at man får ladet selv..
Slik prisen er hos Fortum betaler man vel 2,5 så lenge bilen er koblet til, håper det er slik i det tilfellet der.

Han er vel en av de som stiller seg inntil dieselpumpen, fyller tanken, betaler, drar på jobb og henter bilen 8 timer etterpå...

I slike tilfeller ser jeg ikke hvorfor man ikke skulle ringe bergingsbil på eiers regning...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Øyst1

Sitat fra: nr1rayner på torsdag 18. august 2016, klokken 20:50
Er laderen ferdig skal du kunne koble den fra, så er det bare spørsmål om man da kommer så nært at man får ladet selv..
Slik prisen er hos Fortum betaler man vel 2,5 så lenge bilen er koblet til, håper det er slik i det tilfellet der.

Han er vel en av de som stiller seg inntil dieselpumpen, fyller tanken, betaler, drar på jobb og henter bilen 8 timer etterpå...

I slike tilfeller ser jeg ikke hvorfor man ikke skulle ringe bergingsbil på eiers regning...

På min bil kan jeg låse ladekabelen fast i bilen. Så er ikke bare uten videre lett å koble fra. Selv når bilen er ferdig ladet. Prøvde å koble fra hans bil, men ladekabelen satt fast, og ville ikke ta i for mye i frykt for å ødelegge noe.
2017 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
2011 Skoda Octavia DIESEL - Solgt juni 2020
2019 Hyundai Ioniq 28 kWh, Teknikk..
Nissan Leaf Nordic 30 kWH. Levert april 2016. - Solgt november 2019.
2016 Citröen C4 Grand Picasso Exclusive. - solgt.

cra

Ring og si at noen prøver å flytte/herpe/taue/whatever bilen og at han må komme med en gang. Når han kommer løpende sier du bare at du klarte å jage dem vekk like før han kom, og så forklarer du hvorfor det ikke er vits i at han står der lenger enn ca 80% og at en annen kontakt vil gjøre samme nytten. :-)

Forøvrig synes jeg argumentet hans om at han har like mye rett til å lade som alle andre er særdeles dårlig når det står mange andre og venter som har like mye rett til å lade som han::)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

nr1rayner

Den låsen på Leaf er vel kun for L1/L2 pluggen, chademo låses av laderen, og låses automatisk opp når lading er ferdig, tror jeg..
QC selskapet skal vel kunne hjelpe,og så kan man legge igjen en sur lapp..

Men uansett, skal være unødvendig å komme bort i sånt, da har man virkelig ikke forstått lading av elbil!
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Bondeknøl

Hvis landingen var ferdig hadde jeg absolutt ringt operatørene og fått kontakten løst fra bilen.
Synes du kan si hvilket firma det var jeg. Folk som kjører firmabiler med logo driver jo reklame for firmaet sitt og bør derfor tåle å få hørt det når de ikke oppfører seg.

mo73ro

Siden det var en firmabil mistenker jeg at han egentlig brukte laderen som parkeringsplass. Firma betaler nok for lading, så at de prosentene han ladet her kostet mye betyr nok ingenting for sjåføren selv.

Om bilen hadde ladet i 5 minutter og var på 90 prosent betyr at ladingen startet et sted mellom 80 og 85 prosent, så med ladeklumpen i vanlig stikk hadde bilen ladet opptil 10 prosent på den tiden han hadde tenkt å stå der.

Dette er heller ikke en uvanlig situasjon. Opplever for ofte biler som skal lades langt over 80 prosent og må vente i lang tid. Det vil nok hjelpe litt med to hurtigladere pr lokasjon. Men dette har ført til at jeg ikke lenger bruker elbilen på turer jeg vil være avhengig av hurtiglading. For mye venting og dårlige opplevelser har gjort at det er ikke verdt det.
Leaf Acenta Sort 2015

19.09.2015 KM 5300, GIDS 265, SOH 93
14.11.2015 KM 11450 GIDS 275, SOH 97

leafnor

Trenger ikke tenke lenge på hvordan reaksjonsmønsteret til egoisten ville være om rollene var snudd, firmabilen lite strøm og lader opptatt av en som var 99,9% ladet.
Leaf 2012/Aug 160.000 km

cra

Sitat fra: leafnor på fredag 19. august 2016, klokken 07:29
Trenger ikke tenke lenge på hvordan reaksjonsmønsteret til egoisten ville være om rollene var snudd, firmabilen lite strøm og lader opptatt av en som var 99,9% ladet.

Vi får satse på at Karma legger opp til det.  ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

TorC

For meg ser det ut til at brukere av firmaelbiler og kommunale elbiler har tatt over for den bølgen med "egoister/kunnskapsløse". Det virker som om det nå er flere nybegynnere som tar hensyn, men brukere av firmaelbil og kommunale elbiler har tatt over. Jeg har sett flere her i byen som setter bilen på lading selv om de er nesten fulle, og blir borte i timesvis, og dette gjentar seg med samme bilene stadig. Det kan nesten virke som at de tror at de må være tilkoplet når de ikke er i bruk.

Jeg tipper derfor at dette bunner i manglende opplæring....

Derfor hadde det jo vært fint om f.eks elbilforeningen laget en gjennomarbeidet kort bruksanvisning/forklaring firmaer og kommuner kunne hatt i sine biler. Og ikke minst hadde det vært supert for de som låner ut sine biler jevner, og brukere av f.eks nabobil. Da vil det jo også være enklere for de som vurderer å leie ut sin elbil! :-)
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA