Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Feil med bremsekalippere?

Startet av handyman72, lørdag 08. oktober 2016, klokken 23:07

« forrige - neste »

handyman72

Har en 2013 i-MiEV som jeg kjøpte i desember i fjor. Har ikke behov og har aldri ladet den på hurtiglader. Den lades kun når jeg er hjemme, fra en vanlig kontakt i garasjen på en 16 A kurs.

Har ikke tenkt på det tidligere, men nå har jeg vært nede ved et par anledninger for å sjekke kontakten. Den er tydelig varmere enn omgivelsene. Liker selvfølgelig ikke det, og ønsker derfor råd om hva som kan gjøres. Må det legges helt ny kurs fra sikringskap, eller kan jeg bare koble til en boks ved kontakten som et vern mot varmgang?

sylwester

Mener du varm som i lunk ala 16A-kabel eller at du ikke klarer å holde fingeren på den uten at du brenner deg?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

handyman72

Det oppleves som varmere enn hva som kan forventes både på stikk og kontakt. Jeg dro ut stikket og kjente på de to metallpinnene, de var så varme at jeg nesten ikke kunne ta på dem :(

pwb

Sitat fra: handyman72 på torsdag 18. august 2016, klokken 10:32
Det oppleves som varmere enn hva som kan forventes både på stikk og kontakt. Jeg dro ut stikket og kjente på de to metallpinnene, de var så varme at jeg nesten ikke kunne ta på dem :(

Husk på at når det er så varmt at man nesten ikke kan ta på dem så er ikke det mange gradene og det er langt igjen til noe kan smelte eller ta fyr.

tomrh

Foreslår å poste dette under "Ladeplasser og ladekabler", der er det endel elektrikere som leser og svarer. I dette delforumet treffer du omtrent bare i-MiEV, C-Zero og Ion eiere, og får vel respons deretter. Jeg er ingen elektriker men lader med egen kabel fra blå industrikontakt nettopp for å unngå problemet du beskriver.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Mr.Zero

Er ladekladden din på 16A, bytt til blå industrikontakt. Er ladekladden din på 10A, bytt stikkontakt. Husk også å avlaste kladden ved å henge den opp i en krok på veggen slik at ikke støpsel og kontakt belastes med vekten av kladden.
Selv har jeg ladet med 10A kladd på 16A kurs i nesten 4 år uten særlig merkbar varmeutvikling. Alternativt er å installere en vegglader slik at du kan lade på 16A(14) og samtidig sove godt om natta... ::)
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 Full Pakke Protonic blue
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

handyman72

Ladekladden er på 10A, og den henger på veggen så det ikke er noen belastning i forhold til tyngde. Ladebokser er for fast montering og må monteres av elektriker?

Ballemann

Vil anbefale å montere CEE (blå industrikontakt) først som sist. Du kan lage en overgang på ladekladden din slik at du ikke trenger ny ledning.
Ring en elektriker, antar at prisen blir mellom 2-3000,-
Renault Twizy 2014 (Solgt)
Citroen CZero 2011
Nissan Leaf Tekna 2013
Hjemmelaget EL trøsykkel, 2000w, 20A

larsk

Veldig rart. Jeg bruker medfølgende ladekladd, og det blir ikke lunkent engang...
2015 Mitsubishi i-Miev
Elektrisk motorsag
Elektrisk tannbørste

edyrli

Jeg vil anbefale Green Up kontakta. Den er designet for å kunne levere 25kWh over 8 timer.
Jeg har aldri opplevd noe varmgang med denne og har alltid ladet på 14A.

http://www.nofuel.no/Produkt/greenup-220v-kontakt-

Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

handyman72

Sitat fra: Ballemann på torsdag 18. august 2016, klokken 12:08
Vil anbefale å montere CEE (blå industrikontakt) først som sist. Du kan lage en overgang på ladekladden din slik at du ikke trenger ny ledning.
Ring en elektriker, antar at prisen blir mellom 2-3000,-

Blir kanskje denne løsningen jeg går for. Men ved å bruke overgang, er det ikke da fortsatt risiko for varmgang i schuko-kontakten?

automat

Jo, men siden den henger fritt, er det mindre risiko for branntilløp enn en kontakt på trevegg. Og den er enkel å skifte ut  når den blir slitt.
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

65lars

Til Handyman72:
"Har en 2013 i-MiEV som jeg kjøpte i desember i fjor. Har ikke behov og har aldri ladet den på hurtiglader. Den lades kun når jeg er hjemme, fra en vanlig kontakt i garasjen på en 16 A kurs."

Jeg lurer på, har du med bilen - den opprinnelige garantien?  Høres ut for meg som om det kan være noe galt med ladekladden, der.

Og da spiller det vel ingen rolle hva Elektrikere kan utføre for deg - til mange kroner.
Trilling, bestilt KIA

emagic

Jeg har brent av schukoen på min 16A ladekabel to ganger på 5,5 år.  Begge gangene var årsaken dårlig kontakt i kontakten i veggen, ikke inni støpselet.

Om du føler deg konfortabel med det så vil jeg anbefale å skru av dekselet på kontakten på veggen for å se hvordan den ser ut inni.  Er det svimerker inni den ber du en elektriker sjekke! Mne, skal du først bestille elektriker hjem så bør det være for å sette opp en "hjemmeladestasjon".  Bedre å bruke noen kroner enn å svi av huset mens du sover...

emagic



handyman72

Sitat fra: emagic på torsdag 18. august 2016, klokken 20:53
Jeg har brent av schukoen på min 16A ladekabel to ganger på 5,5 år.  Begge gangene var årsaken dårlig kontakt i kontakten i veggen, ikke inni støpselet.

Om du føler deg konfortabel med det så vil jeg anbefale å skru av dekselet på kontakten på veggen for å se hvordan den ser ut inni.  Er det svimerker inni den ber du en elektriker sjekke! Mne, skal du først bestille elektriker hjem så bør det være for å sette opp en "hjemmeladestasjon".  Bedre å bruke noen kroner enn å svi av huset mens du sover...


emagic

Hva slags hjemmeladestasjon er da aktuell?

 
© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA