Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vi som venter på Ampera-e (som vi har bestilt med kontrakt)

Startet av Per Volt, lørdag 08. oktober 2016, klokken 22:02

« forrige - neste »

elektrolux

Sitat fra: Go-carter på fredag 25. november 2016, klokken 07:15
Sitat fra: Luftventil på torsdag 24. november 2016, klokken 23:15
Sitat fra: Egil Fonn på onsdag 23. november 2016, klokken 18:57
Sitat fra: tutti på onsdag 23. november 2016, klokken 09:31
Sitat fra: elektrolux på onsdag 23. november 2016, klokken 07:16
Hva gjør f.eks en splitter ny i3 som en 2012 Leaf til 1/3 av prisen ikke klarer for deg? Tenker da ikke på at nye i3 har bedre rekkevidde, men mer om du virkelig trenger disse ekstra fordelene mer enn du trenger 200 000 kr over de neste 3 årene?
Mye rasjonell logikk i det du sier.Bra sagt!

For meg handler ikke bil bare om økonomi.
1: Primært skal en bil frakte fører og passasjerer fra A-B på en trygg  og komfortabel måte.
2: Sekundært kommer bilens kjøreegenskaper, utseende, interiør, funksjonalitet og kvalitet.
Jeg velger bil utifra punkt 2. Punkt 1 fikser alle moderne biler.
Så ja. vis jeg brydde meg 0 om bil og fokuserte på økonomi ville jeg kjøpt en gammel leaf eller trilling vis de rakk langt nok.

Jeg har også bestilt en I3 og jeg velger å kjøpe den framfor og lease. Jeg står da fritt til å kjøre de km jeg har behov for. Jeg kan selge den når jeg måtte ønske, og jeg mener det vil gi de laveste kostnadene.
Mange velger en nr 2 bil til husholdningen utifra punkt 1. Derfor kommer det til å bli et godt marked for brukte kurante elbiler med lave drivstoff utgifter etterhvert som fossile drivstoffpriser øker.

Enig. For meg er bil noe mer enn bare et fremkomstmiddel, og dermed betaler jeg for heller litt ekstra for å ha en bil jeg liker godt.

x2.

x4

Men: Her skulle tydeligvis den søte kløe ( ny bil ) komme før den sure svien ( betaling )

Det betyr igjen at den sure svien varer lengre enn nødvendig. Det er raskere å spare til noe enn å nedbetale det. ;)
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

tutti

#46
BMW har akkurat varslet en oppgradert 120ah utgave.

Dagens "hote" 94ah fikk dermed et ekstra fall i bruktprisen til neste år.

60ah selges nå ned mot 190 000. Det er biler som kostet rundt 300 000 kr bare for 1 til 2 år siden.

Lønner det seg egentlig å kjøre elektrisk når man må ta slike verditap?


KapteinLefso

Det kommer jo an på. Om du skal ha bilen hele dens levetid, så spiller bruktprisen ingen rolle. Da skriver du uansett av hele verdien av bilen over dens levetid. Om du skal ha den i 8-10 år, så tror jeg også det spiller liten rolle. De fleste biler er verdt relativt lite da, og forskjellene vil ikke være så store. Om bilen er verdt 30 eller 60 tusen spiller jo ikke så stor rolle om du ser på forskjellen i verditap per år.

Om du skal bytte elbil en gang i året, så tror jeg det blir veldig, veldig dyrt slik prisene utvikler seg nå...

Vår forrige bil hadde vi i litt over 8 år. Venter på å få levert en i3 nå, og har ingen illusjoner om at det vil være en god ide å selge denne til neste år. Jeg håper derimot at den vil dekke våre behov så langt frem i tid at dette vil være en god investering i forhold til å kjøpe en bil med forbrenningsmotor.
2017 BMW i3

arthur

Sitat fra: tutti på tirsdag 29. november 2016, klokken 11:09
BMW har akkurat varslet en oppgradert 120ah utgave.

Dagens "hote" 94ah fikk dermed et ekstra fall i bruktprisen til neste år.

60ah selges nå ned mot 190 000. Det er biler som kostet rundt 300 000 kr bare for 1 til 2 år siden.

Lønner det seg egentlig å kjøre elektrisk når man må ta slike verditap?

Ja, men man må vente litt og ta nytte av de prisfall som ANDRE opplever som i eksemplet her.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

AppleKnocker

Sitat fra: tutti på tirsdag 29. november 2016, klokken 11:09
Lønner det seg egentlig å kjøre elektrisk når man må ta slike verditap?

Spørsmålet er om det lønner seg å bytte bil annenhvert år.
Svaret er nei.

Det andre poenget, er at kreftkjerrer også faller i verdi.
Billigste 1- og 3 serie i kreftutgave på to år på baken ligger ute for 190 og til dels lavere i enkelte tilfeller. Tipper noen av disse også kostet rundt 300 ny.

Jeg tror for øvrig bruktbilprisene for elbil er litt mer komplisert enn for kreftkjerrene.
I tillegg til den vanlige alders/slitasjekomponenten som driver prisen sakte med sikkert ned, er det en teknologifaktor. Teknologifaktoren kommer nærmest som et sjokk når f.eks batteriene i løpet av kort tid kan doble kapasitet og beholde vekt/størrelse. Dette driver prisen ned med et smell hver gang det inntreffer.
Valutafaktoren er også litt annerledes. Siden avgifter ikke er inne i bildet,  påvirkes elbilbilprisen % vis mer av svingninger i valutakurs. Dette gjelder begge veier for både ny og bruktbilpris.




BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA