Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vi som venter på Ampera-e (som vi har bestilt med kontrakt)

Startet av Per Volt, lørdag 08. oktober 2016, klokken 22:02

« forrige - neste »

Per Volt

Jeg har kjøpt en i3 som skal leveres mot slutten av september. Jeg har fått tilbud på leasing av bilen til ca 2500kr mnd samt 80k innbetaling først (totalpris 320k kr). Renten da oppgitt til 3.9%. Varighet 36 mnd. Dette sammenlignet med 2.25% hvis jeg innlemmer det hele i huslån. Slik jeg forstår det vil jeg da ha en kostnad på 80000+2500*36=170000 ved leasing. Renteutgifter ved lån er 21600. Mao må man nedskrive bilen ca 150000kr for break even-nær 50% verditap over tre år. Hva tror dere? Er det noen erfaringer med om dette er faktisk verditap for elbiler over tre år?

Goggen123

Hva med km-begrensning ved leasing, eller har du fri km?
Og er ikke nye leasingavtaler min. 48 mnd?

Per Volt


tth

Alltid spennende dette med leie kontra eie. Har du prøvd  eie_leiebil_kalkulatoren til Smarte Penger?  http://www.smartepenger.no/kalkulatorer/1628-kalkulator-privatleie-av-bil
Men som du selv er inne på - utfallet her avhenger av verdifall.

tutti

#4
Sitat fra: Per Volt på torsdag 18. august 2016, klokken 13:52
12000kn og 36 mnd
Kanskje er det lettere å se økonomien hvis du regner om til km?

Leasing: 170 000 kr (3 år) / 36000 km (3 år) ? = 4,7 kr/km.

Eie: 320 000 kr (kapitalkostnad ny bil inkl. rente etter fradrag) / 50 % (verditap 3 år) = 160 000 kr (kostnad i løpet av 3 år) / 36000 km = 4,4 kr/km

Det ser ut som det er rimeligere å eie enn å lease med dette enkle regnestykket.

Her er det dog noen usikkerheter ingen vet helt sikkert:
- Blir verditapet mer enn 50% blir det dyrere å eie.
- Må man dekke dyre småskader etter endt leasing så blir det enda billigere å eie.
- Kjører du mye lønner det seg mer å eie.

Og for å se ting i perspektiv:

For 5 kr. pr km kan man kjøpe seg en ny småbil for 150 000 og kjør den helt uten rekkeviddeangst eller fryse om vinteren ved langturer.

AppleKnocker

Vil du bytte bil uansett om tre år? Hvis ja taler det for leasing. Hvis du vurderer å beholde bilen lenge(r) vil du kunne komme gunstigere ut ved å eie.
Men da er du jo stuck med en hipsterbil, og må drikke brokkoliøl, gre skjegget vær morgen, sykle singlespeed og gå i trange bukser og skjorter laget av hamp...
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

EspenM3

Sitat fra: AppleKnocker på mandag 22. august 2016, klokken 23:47
Vil du bytte bil uansett om tre år? Hvis ja taler det for leasing. Hvis du vurderer å beholde bilen lenge(r) vil du kunne komme gunstigere ut ved å eie.
Men da er du jo stuck med en hipsterbil, og må drikke brokkoliøl, gre skjegget vær morgen, sykle singlespeed og gå i trange bukser og skjorter laget av hamp...

Alternativ til leasing når det gjelder elbil. Hør om forhandler tilbyr lån med restverdi og gjenkjøpsavtale. Da står du, fram til avtalt tilbakeleveringsdato, friere med tanke på salg/bilbytte. Man kan også velge å beholde bilen lengre enn avtalt periode om man finner det riktig. Er ikke noen mva-fordel ved leasing av elbil, så en slik avtale vil i tilfelle teoretisk sett bli rimeligere totalt sett enn leasing/privatleie.

arthur

Som jeg har forstått det er leasingselskapene usikre på restverdi av el-biler og derfor vil det i dag trolig ikke være fornuftig å lease en el-bil. Jeg privatleaste en Toyota Avensis i 2010 mye grunnet høy restverdi (høyere enn jeg trodde på) samt meget usikre tider mht avgifter på biler så akkurat der gjorde jeg rett, men i dag ville jeg ikke vurdert det for egen del.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Elmo

#8
Sitat fra: EspenM3 på tirsdag 23. august 2016, klokken 09:30
Er ikke noen mva-fordel ved leasing av elbil, så en slik avtale vil i tilfelle teoretisk sett bli rimeligere totalt sett enn leasing/privatleie.

Var ikke før, en er nå:   Nå blir det momsfritt å lease elbil (1. juli 2015)
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

EspenM3

Sitat fra: Elmo på tirsdag 23. august 2016, klokken 22:27
Sitat fra: EspenM3 på tirsdag 23. august 2016, klokken 09:30
Er ikke noen mva-fordel ved leasing av elbil, så en slik avtale vil i tilfelle teoretisk sett bli rimeligere totalt sett enn leasing/privatleie.

Var ikke før, en er nå:   Nå blir det momsfritt å lease elbil (1. juli 2015)

Momsfritt ja, men i forhold til andre biler er det ikke noe moms som "forsvinner" ved leasing av elbil, dermed blir nedskrivingen høyere. Dermed vil også månedspris på privatleie vs lån bli omtrentlig den samme, men med lån har man en liten skattefordel på renteutgiftene.

streken

Etter å ha vært fossilbilbruker siden september i fjor, har jeg nå lagt inn bestilling på ny i3 94Ah Fully charged (og endelig funnet passordet til elbilforumkontoen min...).

Jeg hadde tenkt å lease en enklere i3, men dro hjem og satte opp regnestykke for leasing kontra kjøp, og valget var svært enkelt for min del. Det ble kjøp, av topputgaven.

Bilia har en relativt gunstig leasingkampanje nå, men den kan fortsatt ikke måle seg med hva det i utgangspunktet koster å eie bilen selv.
Som eier, så får du rentefradrag, du kan kjøre akkurat så langt du vil og du kan selge den når du vil. Du trenger heller ikke å tenke på å måtte levere tilbake bilen til forhandler, med risiko for å måtte betale for små riper som en bruktkjøper brått ser som normalt.
Hvis du regner med å kjøre så lite som 36.000km på tre år og i tillegg har en godt utstyrt utgave, så bør ikke videresalg bli noen stor utfordring. Når selger tilbyr leasing er det fordi de vet at de kan tjene penger på å selge bilen enda en gang. Bedre å ta den fortjenesten selv  ;)
2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. 73000km etter 32mnd. Tilnærmet feilfri drømmebil 🤩
2018 Husqvarna Svartpilen - for lydens skyld.

Eks:
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

EspenM3

Sitat fra: streken på lørdag 27. august 2016, klokken 00:35
Etter å ha vært fossilbilbruker siden september i fjor, har jeg nå lagt inn bestilling på ny i3 94Ah Fully charged (og endelig funnet passordet til elbilforumkontoen min...).

Jeg hadde tenkt å lease en enklere i3, men dro hjem og satte opp regnestykke for leasing kontra kjøp, og valget var svært enkelt for min del. Det ble kjøp, av topputgaven.

Bilia har en relativt gunstig leasingkampanje nå, men den kan fortsatt ikke måle seg med hva det i utgangspunktet koster å eie bilen selv.
Som eier, så får du rentefradrag, du kan kjøre akkurat så langt du vil og du kan selge den når du vil. Du trenger heller ikke å tenke på å måtte levere tilbake bilen til forhandler, med risiko for å måtte betale for små riper som en bruktkjøper brått ser som normalt.
Hvis du regner med å kjøre så lite som 36.000km på tre år og i tillegg har en godt utstyrt utgave, så bør ikke videresalg bli noen stor utfordring. Når selger tilbyr leasing er det fordi de vet at de kan tjene penger på å selge bilen enda en gang. Bedre å ta den fortjenesten selv  ;)

Alt her er jo riktig, bortsett fra den siste setningen der. Det vet ingen med sikkerhet at man gjør etter tre år. Restverdi vil alltid være gambling. Forhandlere tilbyr privatleasing fordi det er etterspurt. Og fortjeneste har vel ikke du heller ved salg av din brukte bil  ;)

streken

Sitat fra: EspenM3 på tirsdag 30. august 2016, klokken 08:52
Sitat fra: streken på lørdag 27. august 2016, klokken 00:35
Når selger tilbyr leasing er det fordi de vet at de kan tjene penger på å selge bilen enda en gang. Bedre å ta den fortjenesten selv  ;)

Alt her er jo riktig, bortsett fra den siste setningen der. Det vet ingen med sikkerhet at man gjør etter tre år. Restverdi vil alltid være gambling. Forhandlere tilbyr privatleasing fordi det er etterspurt. Og fortjeneste har vel ikke du heller ved salg av din brukte bil  ;)

Å lease en fully charged 94Ah koster 210.000kr over 3 år med Bilias nåværende kampanje.

Jeg betaler en hyggelig pris for bilen min, inkl. serviceavtale. Med renteutgifter fratrukket over 3 år, tilsier et tilsvarende verditap for meg at jeg kun vil få 138.000kr for bilen hvis jeg selger den etter 3 år og 45.000km.
Det tror (og håper) jeg virkelig ikke er tilfelle, med andre ord er det noen som skor seg på en lav restverdi.
Om jeg tar feil, så skal jeg glatt innrømme det den dagen jeg selger i3-en  ;D
2017 Tesla Model S 75D "Store Blå", med alt utstyr og FSD. 73000km etter 32mnd. Tilnærmet feilfri drømmebil 🤩
2018 Husqvarna Svartpilen - for lydens skyld.

Eks:
2013 Nissan Leaf Acenta - solgt i 2015 etter 39307 feilfrie kilometer, de fleste med rekkeviddeangst.
2017 BMW i3 94Ah Fully charged. Kjørte 17000 glade km. Ikke feilfri (forstilling, elektronikk, ulyder, klimaanlegg)

EspenM3

Sitat fra: streken på onsdag 31. august 2016, klokken 22:35
Sitat fra: EspenM3 på tirsdag 30. august 2016, klokken 08:52
Sitat fra: streken på lørdag 27. august 2016, klokken 00:35
Når selger tilbyr leasing er det fordi de vet at de kan tjene penger på å selge bilen enda en gang. Bedre å ta den fortjenesten selv  ;)

Alt her er jo riktig, bortsett fra den siste setningen der. Det vet ingen med sikkerhet at man gjør etter tre år. Restverdi vil alltid være gambling. Forhandlere tilbyr privatleasing fordi det er etterspurt. Og fortjeneste har vel ikke du heller ved salg av din brukte bil  ;)

Å lease en fully charged 94Ah koster 210.000kr over 3 år med Bilias nåværende kampanje.

Jeg betaler en hyggelig pris for bilen min, inkl. serviceavtale. Med renteutgifter fratrukket over 3 år, tilsier et tilsvarende verditap for meg at jeg kun vil få 138.000kr for bilen hvis jeg selger den etter 3 år og 45.000km.
Det tror (og håper) jeg virkelig ikke er tilfelle, med andre ord er det noen som skor seg på en lav restverdi.
Om jeg tar feil, så skal jeg glatt innrømme det den dagen jeg selger i3-en  ;D

Ja, det er jo først da man finner det ut  :)

sfinxern

Sitat fra: streken på onsdag 31. august 2016, klokken 22:35Med renteutgifter fratrukket over 3 år, tilsier et tilsvarende verditap for meg at jeg kun vil få 138.000kr for bilen hvis jeg selger den etter 3 år og 45.000km.
Det tror (og håper) jeg virkelig ikke er tilfelle, med andre ord er det noen som skor seg på en lav restverdi.

Dette er bare statistikk og antakelser. Det har ingenting med virkeligheten å gjøre.
En ny i3 nå kommer ALDRI i verden til å koste bare 138 000kr om 3 år og 45 000km.

Personlig tror jeg at den vil ligge mellom 220 - 250 000kr!

Jeg har også regnet på dette for mitt vedkommende og jeg kommer absolutt best ut ved å eie bilen og ikke lease.
2017 Tesla Model S 75D
Bestilt 31.8.2017 - levert 4. desember
2016 BMW i3 94ah Fully Charged Protonic Blue
Produsert 26.8.2016 - levert 16.september 2016.
Min første elbil :)
Helelektrisk bilpark fra 4. desember 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA