Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vi som venter på Ampera-e (som vi har bestilt med kontrakt)

Startet av Per Volt, lørdag 08. oktober 2016, klokken 22:02

« forrige - neste »

Go-carter

Sitat fra: Luftventil på torsdag 24. november 2016, klokken 23:15
Sitat fra: Egil Fonn på onsdag 23. november 2016, klokken 18:57
Sitat fra: tutti på onsdag 23. november 2016, klokken 09:31
Sitat fra: elektrolux på onsdag 23. november 2016, klokken 07:16
Hva gjør f.eks en splitter ny i3 som en 2012 Leaf til 1/3 av prisen ikke klarer for deg? Tenker da ikke på at nye i3 har bedre rekkevidde, men mer om du virkelig trenger disse ekstra fordelene mer enn du trenger 200 000 kr over de neste 3 årene?
Mye rasjonell logikk i det du sier.Bra sagt!

For meg handler ikke bil bare om økonomi.
1: Primært skal en bil frakte fører og passasjerer fra A-B på en trygg  og komfortabel måte.
2: Sekundært kommer bilens kjøreegenskaper, utseende, interiør, funksjonalitet og kvalitet.
Jeg velger bil utifra punkt 2. Punkt 1 fikser alle moderne biler.
Så ja. vis jeg brydde meg 0 om bil og fokuserte på økonomi ville jeg kjøpt en gammel leaf eller trilling vis de rakk langt nok.

Jeg har også bestilt en I3 og jeg velger å kjøpe den framfor og lease. Jeg står da fritt til å kjøre de km jeg har behov for. Jeg kan selge den når jeg måtte ønske, og jeg mener det vil gi de laveste kostnadene.
Mange velger en nr 2 bil til husholdningen utifra punkt 1. Derfor kommer det til å bli et godt marked for brukte kurante elbiler med lave drivstoff utgifter etterhvert som fossile drivstoffpriser øker.

Enig. For meg er bil noe mer enn bare et fremkomstmiddel, og dermed betaler jeg for heller litt ekstra for å ha en bil jeg liker godt.

x2.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

turfsurf

Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

turfsurf

Ellers må jeg bare kommentere at trygg og komfortabel måte er en vurderingssak. Ville aldri puttet familien i en iMiev og dratt på tur.

I tillegg kjøpte vi en ny i3 for å ha en bil som ikke er en rustholk etter 5 år, og som kan brukes som ungdomsbil / kjøretrening uten å føle at jeg trykker på ungene ett vrak.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

AppleKnocker

Sitat fra: Egil Fonn på onsdag 23. november 2016, klokken 18:57
For meg handler ikke bil bare om økonomi.
1: Primært skal en bil frakte fører og passasjerer fra A-B på en trygg  og komfortabel måte.
2: Sekundært kommer bilens kjøreegenskaper, utseende, interiør, funksjonalitet og kvalitet.
Jeg velger bil utifra punkt 2. Punkt 1 fikser alle moderne biler.

At alle fikser punkt 1 er vel en drøy påstand. En BMW I3 veier ca halvparten av en Tesla Model S. Hvis noen innbiller seg at familien i en I3 er like trygg som familien i Teslaen hvis de to kolliderer front mot front, vil jeg anbefale et crash kurs (no pun intended) i fysikk.

Euro NCAP ratings er kun sammenlignbare for biler av samme vekt. Det er anslått at 100-150kg i vektforskjell utgjør en stjerne i en frontkollisjon. Så I3s med sine fire stjerner utgjør ikke én færre enn Model S. Med vektforskjellen er differansen opp mot 11-12 EURO NCAP stjerner.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

turfsurf

Jepp, i3 er bybil. Tesla for europaturer.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

arthur

Sitat fra: AppleKnocker på fredag 25. november 2016, klokken 18:44
Sitat fra: Egil Fonn på onsdag 23. november 2016, klokken 18:57
For meg handler ikke bil bare om økonomi.
1: Primært skal en bil frakte fører og passasjerer fra A-B på en trygg  og komfortabel måte.
2: Sekundært kommer bilens kjøreegenskaper, utseende, interiør, funksjonalitet og kvalitet.
Jeg velger bil utifra punkt 2. Punkt 1 fikser alle moderne biler.

At alle fikser punkt 1 er vel en drøy påstand. En BMW I3 veier ca halvparten av en Tesla Model S. Hvis noen innbiller seg at familien i en I3 er like trygg som familien i Teslaen hvis de to kolliderer front mot front, vil jeg anbefale et crash kurs (no pun intended) i fysikk.

Euro NCAP ratings er kun sammenlignbare for biler av samme vekt. Det er anslått at 100-150kg i vektforskjell utgjør en stjerne i en frontkollisjon. Så I3s med sine fire stjerner utgjør ikke én færre enn Model S. Med vektforskjellen er differansen opp mot 11-12 EURO NCAP stjerner.

Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

haggen

At Vekt alene gir en stor fordel i kollisjon er motbevist i praktiske forsøk en del ganger. Søk fiftgear Volvo vs Renault så er det ett eksempel til. Så det vekt/teoretisk fysikk kortet er rimelig oppbrukt og viser heller en snever evne til å sette seg inn i kompliserte sammenhenger.
Når det er sagt så er tesla mod S/X en svært sikker bil av andre grunner i tillegg til egenvekt.
Det er i3 også, karbon rammen ser ut til å fungere svært godt i virkelige situasjoner den har vært involvert i både i front kollisjon og påkjørsel bakfra.

AppleKnocker

Sitat fra: haggen på fredag 25. november 2016, klokken 22:32
At Vekt alene gir en stor fordel i kollisjon er motbevist i praktiske forsøk en del ganger. Søk fiftgear Volvo vs Renault så er det ett eksempel til. Så det vekt/teoretisk fysikk kortet er rimelig oppbrukt og viser heller en snever evne til å sette seg inn i kompliserte sammenhenger.
Når det er sagt så er tesla mod S/X en svært sikker bil av andre grunner i tillegg til egenvekt.
Det er i3 også, karbon rammen ser ut til å fungere svært godt i virkelige situasjoner den har vært involvert i både i front kollisjon og påkjørsel bakfra.
Jeg har ikke sett at noen har påstått at vekt alene er en fordel i en kollisjon.

Jeg har derimot sett gammel Volvo mot ny Renault, gammel Volvo mot ny Toyota og gammel Land Rover mot nyere Renault. Felles for alle disse testene er at eldre konstruksjoner "taper" mot mer moderne konstruksjoner.

I3 er en ny konstruksjon, det samme er Tesla Model S. Det har skjedd mye siden Volvo var ledende på sikkerhet i 1995. Flertallet av biler i dag er konstruert på en helt annet måte og slik har det vært de siste 15 årene.

Man kan alltid sette seg i bilen å håper at hvis man kolliderer, så er det med bil som er 15 år eller eldre. 
Faktum er likevel at de fleste moderne biler veier 500-1000 kg mer enn I3. Det gjør at riskoen for å få alvorlige skader eller omkomme ved en front mot front i I3, er vesentlig høyere enn de fleste andre moderne biler.
Å påstå noe annet er reinspikka tøv.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

KapteinLefso

#38
De fleste biler er ikke 500-1000 kg tyngre enn i3. Om vi tar et veldig enkelt eksempel så er vel Golf det som kommer nærmest "de fleste biler". Den har en egenvekt som begynner på 1154 kg.

I3 er en veldig lett elbil, men den er ikke ekstremt lett i forhold til snittet av biler i Norge.
2017 BMW i3

AppleKnocker

#39
Golf har egenvekt fra 1154 til 1440.
I-miev har egenvekt på 1070.
Model X har egenvekt på 2504
BMW 5 serie ligger mellom 1785-2065
Passat  ligger mellom 1319-1660
Nissan Leaf veier 1516

Det finnes eksempler på både tyngre å lettere biler enn I3. De fleste biler som selges i Norge er ikke innstegsmodeller uten utstyr og med 1.2l bensinmotor på 80hk. Så i praksis finnes det ikke mange av den letteste Golfen.

Påstanden her er at alle moderne biler kan frakte passasjerer fra A-B på en trygg måte.
Når det er så stor forskjell på moderne biler, hovedsaklig pga vekt, er påstanden falsk.

En BMW I3, I-Miev eller Polo i front kollisjon med BMW X5 eller Tesla Model S/X, kan lett endre i katastrofe.

Dette er en av grunnene til at enkelte biler refereres til som "bybiler". De egner seg best der hvor farten er minimal.

Insurance Institute for Highway Safety sier det ganske presist:
Laws of physics prevail
Some proponents of mini and small cars claim they're as safe as bigger, heavier cars. But the claims don't hold up. For example, there's a claim that the addition of safety features to the smallest cars in recent years reduces injury risk, and this is true as far as it goes. Airbags, advanced belts, electronic stability control, and other features are helping. The same features have been added to cars of all sizes, though, so the smallest cars still don't match bigger ones in terms of occupant protection.
Yet another claim is that minicars are easier to maneuver than big cars, so their drivers can avoid crashes in the first place. Insurance claims experience says otherwise. The frequency of claims filed for crash damage is higher for mini 4-door cars than for midsize ones.
There's no getting around the laws of the physical universe. The Institute's new crash tests confirm this — again.



BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Egil Fonn

Er helt enig. Jeg burde skrevet trygg og komfortabel under punkt 2.
Heller ikke bra om det blir et rustnings kappløp på veien der alle vil kjøre det tyngste kjøretøy.
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

KapteinLefso

Påstanden din var at "riskoen for å få alvorlige skader eller omkomme ved en front mot front i I3, er vesentlig høyere enn de fleste andre moderne biler.". Og dette baserer du på at de fleste biler veier 500-1000 kg mer enn i3 Norges mest solgte bil veier fra 50 kg mindre til 245 kg mer avhengig av versjon, og vekt er langt fra den eneste faktoren. Du overdriver :)
2017 BMW i3

turfsurf

Er veldig enig med AppleKnocker her. Når det er sagt, så er man toast i en Model X også hvis man fronter med ett vogntog. Eller i alt for høy fart. Så det beste man kan gjøre er å bygge sikre veier og redusere tungtrafikk mest mulig, spesielt på mindre veier.

Ble selv nesten frontet av ett vogntog som var halvveis over i min kjørebane (sjåføren fiklet med ett eller annet). Hadde jeg ikke lagt bilen godt ut på vegskuldra da, så hadde det vært en familie på 5 mindre, selv om vi kjørte Model S.

Sikring av veier (midtdeler fortrinnsvis flerfelts) + kommunikasjon mellom biler tror jeg kan redusere alvorlige trafikkulykker ned til nesten null.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

KapteinLefso

Jeg er ikke uenig i at vekt er en viktig faktor. Selvsagt er det det.

Jeg er uenig i at biler flest veier 500-1000kg mer enn i3. Det er å overdrive sterkt. Alternativet til i3 er jo ikke et slagskip fra Tesla, men en annen bil som veier marginalt mer.

Det er også flere faktorer som spiller inn, for eksempel kan litt høyere sitte posisjon være en fordel for i3.
2017 BMW i3

AppleKnocker

Enig i at jeg overdriver.

Men poenget om vekt er gyldig. Og med de siste kommentarene opplever jeg at det er godt belyst og nyansert.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA