Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Vi som venter på Ampera-e (som vi har bestilt med kontrakt)

Startet av Per Volt, lørdag 08. oktober 2016, klokken 22:02

« forrige - neste »

AppleKnocker

Ønsketenkingen tar helt av - å tro at en tre år gammel i3 går for 250 000 i 2019 er komplett urealistisk
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

EspenM3

Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 01. september 2016, klokken 15:57
Ønsketenkingen tar helt av - å tro at en tre år gammel i3 går for 250 000 i 2019 er komplett urealistisk

Ingeniøren

Kommer vel litt an på hva myndighetene gjør med avgiftene i 2017...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

nybmw

#18
Leaset i dag min første bil. Det ble en BMW i3 med levering i Feb. Tror ikke det er et kupp å lease over 3 år. Men jeg ser det som en garanti mot å tape veldi mye penger. Håper og tror at 500km er standarden om 3 år. Da vil ikke dagens i3 være verdt mye. Bevarer de avgiftene til 2020 kan jeg sikre bil før det skjer :)

Den som hadde sagt for 3 år siden jeg kunne kjøpt bil til 300 000,- med rekkevidde på 300 km i 2016 hadde jeg ikke trodd på.
Vi må bare vente og se :)

BMW 5 serie GT og i3

arthur

Sitat fra: nybmw på tirsdag 22. november 2016, klokken 18:49
Leaset i dag min første bil. Det ble en BMW i3 med levering i Feb. Tror ikke det er et kupp å lease over 3 år. Men jeg ser det som en garanti mot å tape veldi mye penger. Håper og tror at 500km er standarden om 3 år. Da vil ikke dagens i3 være verdt mye. Bevarer de avgiftene til 2020 kan jeg sikre bil før det skjer :)

Den som hadde sagt for 3 år siden jeg kunne kjøpt bil til 300 000,- med rekkevidde på 300 km i 2016 hadde jeg ikke trodd på.
Vi må bare vente og se :)

BMW 5 serie GT og i3

Skjønner deg godt og nå vet du nøyaktig hva dine bilutgifter vil bli. Man kan kanskje kalle det et "hvileskjær" og som du sier i påvente av utvikling og hva som vil være tilgjengelig om tre år.

Jeg leaset en fossilbil selv i 2010 nettopp grunnet de store usikkerheter som da rådet mht avgifter på bil samt utvikling, og det angret jeg aldri på, tvert derimot..
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

Goggen123

Jeg leaser en Leaf for 14 mnd og får den i løpet av et par uker. Gleder meg til det!  Gleder meg til det! Også samme tanker rundt utviklingen, trengte bil nå og vil ikke kjøpe pga. alt som skjer på markedet om dagen.

elektrolux

For meg skurrer hele opplegget med leasing eller huslån for å kjøpe bil.

Min anbefaling er å kjøpe rimeligst mulig brukt, og unngå unødvendige utgifter til såkalt service og dyr Kasko etc. Hva gjør f.eks en splitter ny i3 som en 2012 Leaf til 1/3 av prisen ikke klarer for deg? Tenker da ikke på at nye i3 har bedre rekkevidde, men mer om du virkelig trenger disse ekstra fordelene mer enn du trenger 200 000 kr over de neste 3 årene?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

tutti

Sitat fra: elektrolux på onsdag 23. november 2016, klokken 07:16
Hva gjør f.eks en splitter ny i3 som en 2012 Leaf til 1/3 av prisen ikke klarer for deg? Tenker da ikke på at nye i3 har bedre rekkevidde, men mer om du virkelig trenger disse ekstra fordelene mer enn du trenger 200 000 kr over de neste 3 årene?
Mye rasjonell logikk i det du sier.Bra sagt!

nybmw

"For meg skurrer hele opplegget med leasing eller huslån for å kjøpe bil.

Min anbefaling er å kjøpe rimeligst mulig brukt, og unngå unødvendige utgifter til såkalt service og dyr Kasko etc. Hva gjør f.eks en splitter ny i3 som en 2012 Leaf til 1/3 av prisen ikke klarer for deg? Tenker da ikke på at nye i3 har bedre rekkevidde, men mer om du virkelig trenger disse ekstra fordelene mer enn du trenger 200 000 kr over de neste 3 årene?"

Kosten på leasing over 3 å / 45 000km er ca 155 000,- inkl service. Over 3 år håper jeg å slippe å bruke penger på bremser, dekk osv.. Om det er så mye billigere å gjøre det på noen annen måte er jeg ikke overbevist om. Den gamle i3 med 160 km hadde ikke jeg kunnet kjøpt. En annen ting er at bilen skal brukes når jeg er ute og reiser, driftssikkerhet er viktig.

Jeg har ikke noe tro på at en bil ikke taper seg 100 000,- over 3 år. Men som sagt vi får se. Det har alltid kostet mere med nytt, men spm nå er hva fremtidens teknologi kommer med  :D



tutti

Sitat fra: nybmw på onsdag 23. november 2016, klokken 11:55
Kosten på leasing over 3 å / 45 000km er ca 155 000,- inkl service. Over 3 år håper jeg å slippe å bruke penger på bremser, dekk osv.. Om det er så mye billigere å gjøre det på noen annen måte er jeg ikke overbevist om. Den gamle i3 med 160 km hadde ikke jeg kunnet kjøpt. En annen ting er at bilen skal brukes når jeg er ute og reiser, driftssikkerhet er viktig.

Jeg har ikke noe tro på at en bil ikke taper seg 100 000,- over 3 år. Men som sagt vi får se.
La oss si at alt går galt med Leafen til 1/3 av prisen når det gjelder dekk, bremser, forsikring og ekstra service. La oss si at det koster 20 000 tilsammen. I tillegg har Leafen et tap på 10% i året. La oss si 40 000 tilsammen. Da har du kanskje 60 000 i utgifter på Leafen. I3 koster det i så fall nesten 100 000 mer på bare 3 år..

nybmw

[quote
La oss si at alt går galt med Leafen til 1/3 av prisen når det gjelder dekk, bremser, forsikring og ekstra service. La oss si at det koster 20 000 tilsammen. I tillegg har Leafen et tap på 10% i året. La oss si 40 000 tilsammen. Da har du kanskje 60 000 i utgifter på Leafen. I3 koster det i så fall nesten 100 000 mer på bare 3 år..
[/quote]

Har ikke tenkt å fortsette denne debatten :) å må helder ikke ha siste ordet..... Men går du på FINN og søker LEAF / Privat personer (hva forhandlere prøver å få eller får er ikke så viktig for der ligg differanser som er tap for meg) så har de i snitt tapt 25-30 tusen i året over 3 år. Hvorfor tror du dette vil stoppe når nybilene om 3 år vil ha tripple rekkvidden som standard? Jeg prøvde å skrive dette i første innlegget mitt, jeg tror bilene på veiene i dag vil tape seg ned mot null raskere en fossile biler pga bedre rekkevidde. Heldigvis får vi ny og forbedret teknologi. Jeg tror ikke på regnestykket ditt vil vise seg som korrekt om 3 år  ;)  Og selvsagt, ny bil er ny bil. Brukt er brukt.

Crown

Sitat fra: nybmw på onsdag 23. november 2016, klokken 13:12
jeg tror bilene på veiene i dag vil tape seg ned mot null raskere en fossile biler pga bedre rekkevidde. Heldigvis får vi ny og forbedret teknologi. Jeg tror ikke på regnestykket ditt vil vise seg som korrekt om 3 år  ;)  Og selvsagt, ny bil er ny bil. Brukt er brukt.

Håper egentlig du har rett, og at man kan kjøpe en 5 år gammel elbil med rekkevidde 200km om noen år for "ingenting", dvs under 50k. HEELT ideelt for oss som har ungdommer i huset som snart skal ha lappen og egen bil til å kjøre rundt til treninger, venner og helst på en billigst og sikrest mulig måte :-D
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk

tutti

#27
Sitat fra: Crown på onsdag 23. november 2016, klokken 13:20
Sitat fra: nybmw på onsdag 23. november 2016, klokken 13:12
jeg tror bilene på veiene i dag vil tape seg ned mot null raskere en fossile biler pga bedre rekkevidde. Heldigvis får vi ny og forbedret teknologi. Jeg tror ikke på regnestykket ditt vil vise seg som korrekt om 3 år  ;)  Og selvsagt, ny bil er ny bil. Brukt er brukt.

Håper egentlig du har rett, og at man kan kjøpe en 5 år gammel elbil med rekkevidde 200km om noen år for "ingenting", dvs under 50k. HEELT ideelt for oss som har ungdommer i huset som snart skal ha lappen og egen bil til å kjøre rundt til treninger, venner og helst på en billigst og sikrest mulig måte :-D
Tvilsomt. Rett og slett fordi det knapt eksisterer et bruktmarked for elbiler utenfor Norge. Å importere elbiler fra varme land har også vist seg å være katastrofe for batteriene som ikke tåler så godt varme strøk over tid. "norske" biler har da derimot 3 år garanti igjen.

Med de få bruktbilene som finnes i Norge så er det nok heller slik at populæriteten stiger i været når de kommer ned på et fornuftig prisnivå for nr. 2 biler/ungdomsbiler. Siden bilene også selges uten noen avgifter så er det heller ikke umulig å selge elbiler som Tesla til utlandet senere.

Egil Fonn

#28
Sitat fra: tutti på onsdag 23. november 2016, klokken 09:31
Sitat fra: elektrolux på onsdag 23. november 2016, klokken 07:16
Hva gjør f.eks en splitter ny i3 som en 2012 Leaf til 1/3 av prisen ikke klarer for deg? Tenker da ikke på at nye i3 har bedre rekkevidde, men mer om du virkelig trenger disse ekstra fordelene mer enn du trenger 200 000 kr over de neste 3 årene?
Mye rasjonell logikk i det du sier.Bra sagt!

For meg handler ikke bil bare om økonomi.
1: Primært skal en bil frakte fører og passasjerer fra A-B på en trygg  og komfortabel måte.
2: Sekundært kommer bilens kjøreegenskaper, utseende, interiør, funksjonalitet og kvalitet.
Jeg velger bil utifra punkt 2. Punkt 1 fikser alle moderne biler.
Så ja. vis jeg brydde meg 0 om bil og fokuserte på økonomi ville jeg kjøpt en gammel leaf eller trilling vis de rakk langt nok.

Jeg har også bestilt en I3 og jeg velger å kjøpe den framfor og lease. Jeg står da fritt til å kjøre de km jeg har behov for. Jeg kan selge den når jeg måtte ønske, og jeg mener det vil gi de laveste kostnadene.
Mange velger en nr 2 bil til husholdningen utifra punkt 1. Derfor kommer det til å bli et godt marked for brukte kurante elbiler med lave drivstoff utgifter etterhvert som fossile drivstoffpriser øker.
MB B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt familie 31.05.19)
BMW i3 94ah Rex 2017 fra 02.12.18
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
MB EQC fra 31.03.20

Luftventil

Sitat fra: Egil Fonn på onsdag 23. november 2016, klokken 18:57
Sitat fra: tutti på onsdag 23. november 2016, klokken 09:31
Sitat fra: elektrolux på onsdag 23. november 2016, klokken 07:16
Hva gjør f.eks en splitter ny i3 som en 2012 Leaf til 1/3 av prisen ikke klarer for deg? Tenker da ikke på at nye i3 har bedre rekkevidde, men mer om du virkelig trenger disse ekstra fordelene mer enn du trenger 200 000 kr over de neste 3 årene?
Mye rasjonell logikk i det du sier.Bra sagt!

For meg handler ikke bil bare om økonomi.
1: Primært skal en bil frakte fører og passasjerer fra A-B på en trygg  og komfortabel måte.
2: Sekundært kommer bilens kjøreegenskaper, utseende, interiør, funksjonalitet og kvalitet.
Jeg velger bil utifra punkt 2. Punkt 1 fikser alle moderne biler.
Så ja. vis jeg brydde meg 0 om bil og fokuserte på økonomi ville jeg kjøpt en gammel leaf eller trilling vis de rakk langt nok.

Jeg har også bestilt en I3 og jeg velger å kjøpe den framfor og lease. Jeg står da fritt til å kjøre de km jeg har behov for. Jeg kan selge den når jeg måtte ønske, og jeg mener det vil gi de laveste kostnadene.
Mange velger en nr 2 bil til husholdningen utifra punkt 1. Derfor kommer det til å bli et godt marked for brukte kurante elbiler med lave drivstoff utgifter etterhvert som fossile drivstoffpriser øker.

Enig. For meg er bil noe mer enn bare et fremkomstmiddel, og dermed betaler jeg for heller litt ekstra for å ha en bil jeg liker godt.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA