Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Da kunne de ikke dy seg lenger, innfører full P-avgift for elbiler i Trheim

Startet av stefse, onsdag 17. august 2016, klokken 20:29

« forrige - neste »

Kavorka

Sitat fra: Sverreb på torsdag 18. august 2016, klokken 01:46
Samfunnsøkonomisk sett skal vi ikke glemme at elbil er kun et lite hakk bedre enn bil i urbane strøk. Det er fortsatt å foretrekke at man bruker kollektiv, gange eller sykkel selv om man skulle alternativt bruke elbil og ikke forbrenningsbil. For biltrafikken i bysentra er nok trengsel et mye større problem enn forurensing. (Ikke fordi forurensing ikke er et problem, men privatbiler er ikke en så stor faktor)

Vi er nå kommet dithen at en overgang til elektrisk privatbilisme er uunngåelig, om ikke annet så ut i fra rent egoistisk egeninteresse da drivstoff er dyrt sammenlignet med elektrisitet. Praktikaliteten er demonstrert, vi må bare bygge opp produksjonskapasiteten.

Det kan dermed argumenteres med at subsidiene og bruksfordelene som gis til elbiler kun flytter på noen prosentpoeng i elbilandel, og vil ikke gjøre stort med når en vesentlig endring av bilparken finner sted siden en geometrisk vekst i salget av elektriske drivlinjer er forventet.

Ikke dermed sagt at alle subsidiene bør fjernes, innkjøpssubsidiene er etter mitt syn ok de, selv om totalt momsfritak kanskje er i overkant.

Bruksfordelene er noe mer problematiske. Adgang til kollektivfelter, gratis parkering, fritak for bompenger er alt elementer som innbyr til økt bilbruk. Med disse fordelene der omgår de som ønsker å kjøre mer bil de bremsene på bruken disse tiltakene er tenkt å være ved å kjøpe en elbil i tilegg til andre biler.

Ut over at de kan gi mer bilbruk enn om vi ikke hadde disse bruksfordelene kan det også gi en overinvestering i alt for lite kapable elbiler. En del av markedet klarer seg fint med dagens kortholdselbiler til hele sitt behov, men for store deler av markedet har disse bare verdi som noe som brukes for å omgå ting som bompenger og betalt parkering. Når økningen i bilbruken ikke blir tålbar lengre og disse fordelene må fases bort risikerer vi å sitte med en stor mengde for lite kapable elbiler med et alt for lite marked til å absorbere de. Det gjør at de som kapitalinvesteringer må avskrives raskere enn andre biler, noe som igjen indkerer dårlig samfunnsøkonomi og bortkastede resurser.
Er enig i mye her. Vi må forvente oss at en del av godene forsvinner når elbiler blir bedre, billigere, og lettere å lade.

Det er imidlertid et dilemma når det er opp til hver enkelt kommune å vurdere parkeringsavgift. Det betyr nødvendigvis mindre inntekter, og det kan være fristende å ta inn de ekstra kronene når man har et budsjett som skal balanseres. Regner med at flere kommuner følger etter. Å overlate dette til kommunen er nok gjort pga manglende vilje til å kompensere kommunenes manglende inntekter over stadsbudsjett, samtidig som regjeringen ville fremstå som tilretteleggere for elbilen. Så kan kommunene ta støyten for en upopulær avgift.

Konsekvensen er uforutsigbarhet for de som skal velge seg ny bil. Mer enn jeg ønsker meg gratis parkering i år, ønsker jeg at elbilfordeler blir revidert og fryst for en ny periode. Elbiler er langt fra konkurransedyktig mot fossilbiler pga manglende bredde i modeller og rekkevidde. Vinningen går opp i spinningen hvis mange kjøper seg en bil nr 2 mens man strengt tatt bare trenger en bil.

MrBeery

Noen som vet om planen er å innføre avgift på bare offentlig sone, eller skal de også ta betalt for de som har soneparkering?

Sverreb

Sitat fra: AppleKnocker på fredag 19. august 2016, klokken 10:01
Jeg heller mer og mer mot at disse SverreB innleggene er en spøk. Alternativt det verste røret jeg har lest på lenge.

Jeg kan bare konstatere at du velger å komme med personangrep istedet for å diskutere sak.

Det finnes ingen tydeligere måte å si at man ikke har saklige argumenter enn å ty til personangrep.

Sverreb

Sitat fra: automat på fredag 19. august 2016, klokken 10:34
@Sverreb, jeg skjønner ikke din bekymring for skjebnen kortrekkeviddebilene. Det er ikke alle som kan eller vil klaske 2-300.000 på bordet for en bil som skal brukes til og fra jobb pluss litt småkjøring. Så brukte elbiler kan brukes til akkurat det samme som mange elbiler brukes til i dag, men av en mindre kjøpesterk gruppe enn nybilkjøperne.

Det ligger over 11000 biler ute på finn nå, i prisområdet 20-80.000 kr. Under 40 av de er elbiler. Så det er åpenbart at det finnes et marked.

Kommer prisen langt nok ned er det alltids noen som kjøper de. Et dramatisk ras i pris er nok først og fremst en belastning for de som kjøpte de i første omgang og så selger med langt større verditap enn hva de gjerne hadde sett for seg.

Sekundært blir så spørsmålet om disse så blir en bil ekstra og dermed bare er en billig måte å få enda ett sett bilhjul i drift enn hva som ellers ville vært tilfelle (F.eks studenter som kjøper en bunnpriset gammel elbil istedet for å gå 2 km til universitetet...). Det kan være negativt for veibruk og arealbruk i pressområder.

Som sagt, dette er en bekymring, ikke noe jeg vet vil skje. Det jeg er sikker på er at bruksfordelene ikke kan fortsette så veldig mye lengre, og det redelige ville vært å komme med en plan for hvordan de skal avvikles istedet for å bare ta det fra ett budsjett til det neste.

eha

Sitat fra: Sverreb på fredag 19. august 2016, klokken 14:54
Som sagt, dette er en bekymring, ikke noe jeg vet vil skje. Det jeg er sikker på er at bruksfordelene ikke kan fortsette så veldig mye lengre, og det redelige ville vært å komme med en plan for hvordan de skal avvikles istedet for å bare ta det fra ett budsjett til det neste.

Enig i at vi trenger langsiktighet og forutsigbarhet i politikken på dette området. I tillegg håper jeg at avvikling skjer på en god måte. For meg virker det mest logisk å innskrenke på gratis parkering og bompenger i rushtiden først. Kanskje også ferger. Etter hvert vil bompenger for de store veiprosjektene følge.

I tillegg er det fornuftig å erstatte momsfritaket med en tilskuddsordning som tilbakebetaler momsen, men ikke over et gitt tak, eksempelvis 100.000 kr. Dette vil bane vei for de billigere langdistansebilene som nå etter hvert vil komme (Model 3 m.fl.), samtidig som det er mindre nødvendig å subsidiere de dyreste bilene på det tidspunktet.

I 2016 er elbilandelen fremdeles godt under 3 %. Med tiltakene skissert ovenfor vil elbilandelen kunne stige kraftig selv om mange av de eldre godene forsvinner, rett og slett fordi de nye bilene vil kunne konkurrere ut tilsvarende prisede biler - altså med den forutsetningen at det viktigste tilskuddet beholdes en god stund til.

Politikerne burde så, etter mitt skjønn, klart skissere når de ønsker å trappe ned tilskuddsordningen, eksempelvis ved 10 % markedsandel, 20 % osv.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

nr1rayner

Kjørte mot køa på E6 i dag og tok en ruffly telling.
Kom til ca 500 biler, som da strekker seg fra Storlerbakken og til køa starter ved City syd.
Det holder med 4-5 leddbusser, eller 8-9 busser av typen som går på rute 310, hvor alle har sitteplass.

Privatbilismen er et problem i rushtiden!
De bør prøve å gjøre noe med det, men må stå med havresekken i den ene hånda, ikke bare pisken.
Gratis bybuss og stort parkeringsområde på Klett og Leistad, med gratis buss til byen, men de tørr ikke å satse, eller "har ikke penger", men miljø skal de satse på...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

stefse

Sitat fra: eha på fredag 19. august 2016, klokken 15:07
[
Politikerne burde så, etter mitt skjønn, klart skissere når de ønsker å trappe ned tilskuddsordningen, eksempelvis ved 10 % markedsandel, 20 % osv.

Enig i det. Elllers må man anta at politikerne har tenkt å ta samme trikset som med dieselbilene. Man blir lurt til å kjøpe elbil, også sitter man der med skjegget fullt av postkasser.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

AppleKnocker

Sitat fra: Sverreb på fredag 19. august 2016, klokken 14:54
Sitat fra: automat på fredag 19. august 2016, klokken 10:34
@Sverreb, jeg skjønner ikke din bekymring for skjebnen kortrekkeviddebilene. Det er ikke alle som kan eller vil klaske 2-300.000 på bordet for en bil som skal brukes til og fra jobb pluss litt småkjøring. Så brukte elbiler kan brukes til akkurat det samme som mange elbiler brukes til i dag, men av en mindre kjøpesterk gruppe enn nybilkjøperne.

Det ligger over 11000 biler ute på finn nå, i prisområdet 20-80.000 kr. Under 40 av de er elbiler. Så det er åpenbart at det finnes et marked.

Kommer prisen langt nok ned er det alltids noen som kjøper de. Et dramatisk ras i pris er nok først og fremst en belastning for de som kjøpte de i første omgang og så selger med langt større verditap enn hva de gjerne hadde sett for seg.

Sekundært blir så spørsmålet om disse så blir en bil ekstra og dermed bare er en billig måte å få enda ett sett bilhjul i drift enn hva som ellers ville vært tilfelle (F.eks studenter som kjøper en bunnpriset gammel elbil istedet for å gå 2 km til universitetet...). Det kan være negativt for veibruk og arealbruk i pressområder.

Høyt verditap på elbil er ingen nyhet. Det har vært spådd siden 2011 og det har i stor grad vist seg å stemme. Helt naturlig for produkter som stadig blir bedre. Noe av rasjonalet bak elbilfordelene er å kompensere for høyt verditap.

Uten fordelene for innkjøp og bruk havner vi raskt i en situasjon hvor salget konvergerer mot maks 1% som i andre land. Noen ønsker jo det, og da er jo greit å argumentere for å fjerne fordelene.

Elbiler vil neppe neppe bli typiske skrot/billigbiler. De er for komplekse og kostbare å holde i drift mot slutten av sin levetid. Risikoen for at studenter i billige elbiler skal oversvømme gatene og beslaglegge enorme arealer i nær fremtid, er nok et innspill i kategorien oppspinn fra Sverreb. Kreftkjerrer vil dekke et slikt hypotetisk behov.
Jeg må si jeg lurer på hvor du tar alt dette fra Sverreb. Du har tilsynelatende en unik evne til å komme opp med helt irrelevante problemstillinger.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

stefse

Sitat fra: stefse på torsdag 18. august 2016, klokken 16:46
Konklusjon: SverreB sitter på gutterommet og håper på et priskrakk på brukt Nissan Leaf så han får kjøpt seg elbil ;D

Begynner nesten å tro at det stemmer.  Ihvertfall en kar som liker å forholde seg til teori dette her.

Kom deg ut en tur, gjerne på sykkel i en trafikkert gate, så kan du oppleve på kroppen hva ulempene med fortsatt bruk av eksosbiler betyr i praksis.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

DagfinnN

Sitat fra: nime01 på fredag 19. august 2016, klokken 18:22
Sitat fra: nr1rayner på fredag 19. august 2016, klokken 15:52
Kjørte mot køa på E6 i dag og tok en ruffly telling.
Kom til ca 500 biler, som da strekker seg fra Storlerbakken og til køa starter ved City syd.
Det holder med 4-5 leddbusser, eller 8-9 busser av typen som går på rute 310, hvor alle har sitteplass.

Privatbilismen er et problem i rushtiden!
De bør prøve å gjøre noe med det, men må stå med havresekken i den ene hånda, ikke bare pisken.
Gratis bybuss og stort parkeringsområde på Klett og Leistad, med gratis buss til byen, men de tørr ikke å satse, eller "har ikke penger", men miljø skal de satse på...
Men.. men.. hvis 500 bompengebetalende biler blir borte sånn uten widerøe... hvem skal betale for kollektivtransporten da?
Busspassasjerene...
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Sverreb

Sitat fra: AppleKnocker på fredag 19. august 2016, klokken 16:57
Uten fordelene for innkjøp og bruk havner vi raskt i en situasjon hvor salget konvergerer mot maks 1% som i andre land.
Hvem har argumentert for å fjerne innkjøpsfordelene?
Du har fortsatt til gode å svare på om du mener bruksfordelene er bærekraftige.

Sitat fra: AppleKnocker på fredag 19. august 2016, klokken 16:57
Jeg må si jeg lurer på hvor du tar alt dette fra Sverreb. Du har tilsynelatende en unik evne til å komme opp med helt irrelevante problemstillinger.
Og du gjør ditt beste for å skape et giftig debattforum. At du hele tiden kommer med personkarakteristikker gjør absolutt ingenting for din troverdighet. Hva er målet ditt egentlig? Være drittsekk nok ovenfor alle du er uenig med slik at du kan få ha ditt eget lille ekkokammer i fred?

Sverreb

Sitat fra: stefse på fredag 19. august 2016, klokken 18:00
Kom deg ut en tur, gjerne på sykkel i en trafikkert gate, så kan du oppleve på kroppen hva ulempene med fortsatt bruk av eksosbiler betyr i praksis.

Jeg har opplevd snitting og farlig kjøring som syklist i oslo av både forbrenningsbiler og elbiler. Problemene med eksos er marginale i forhold. Ovenfor syklende er det lite forskjell på ulemper forårsaket av elbiler og andre. At bruksfordelene inviterer flere til å kjøre i byen er absolutt ingen fordel for de syklende.

stefse

OK herr teskje, er ikke kjøringen jeg sikter til men luften bak bilen. Jeg synes ikke det er marginalt. Eksosen siver også over til sykkelbanene, spesielt på dager med stillestående luft.
Men du har vel sikkert en analyse som sier at det er svevestøv er problemet og ikke avgass og at Tesla er en miljøversting siden den er relativt tung. I dont believe it, og jeg er ikke enig. Eksos tar liv og må vekk, helst i går.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

i05L0

Fantastisk tråd. "Pissing contest" er det første som slår meg. Her er det mye polemikk, retorikk, politikk og sannsynligvis et par doktorgrader (NTNU?) som står steilt mot hverandre.

Vi står midt i et skifte. BMW i3 har blitt omtalt som vår tids T-Ford på grunn av innovasjonene som nå tvinger seg frem på rekke og rad (det ligger en fantastisk, en-timers video på BMW i-tråden der noen har plukket fra hverandre en i3 og analysert resultatene. Kort fortalt så ble de positivt overrasket). Batteriteknologi, komposittmaterialer, plassutnyttelse, sikkerhet, enkelthet, personlig omdømmebygging. På engelsk er betegnelsen disruption. På norsk kan vi kalle det nytenking eller omveltning. Hurtigladestasjoner har snart tatt over dieselpumpen på en stasjon nær deg. Det blir trangt i døra når alle skal selge fossilbilene sine om tre-fem år. I mellomtiden kan vi nyte elbilene våre, uavhengig av hva politikerne tenker i dag, i morgen og neste uke. Politikere er hestehandlere og populister. Fremtiden defineres av hvilke valg VI tar, godt støttet av risikovillige investorer og fremsynte ledere som Elon Musk og andre av hans kaliber
2020 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2021 BMW i3 Charged Plus, 120 Ah
2016 BMW i3 Charged Edition 60Ah

Sverreb

Sitat fra: stefse på fredag 19. august 2016, klokken 20:03
OK herr teskje, er ikke kjøringen jeg sikter til men luften bak bilen. Jeg synes ikke det er marginalt. Eksosen siver også over til sykkelbanene, spesielt på dager med stillestående luft.
Men du har vel sikkert en analyse som sier at det er svevestøv er problemet og ikke avgass og at Tesla er en miljøversting siden den er relativt tung. I dont believe it, og jeg er ikke enig. Eksos tar liv og må vekk, helst i går.
Dine antagelser er feil. Konsentrer deg mer om hva du mener og hvordan du vil argumentere for det, så kan du overlate hva jeg mener til meg. Du imponerer ikke ved konstruere stråmenn.

Jeg ønsker også mindre eksos, men jeg vil ikke betale for det med flere biler.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA