Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Da kunne de ikke dy seg lenger, innfører full P-avgift for elbiler i Trheim

Startet av stefse, onsdag 17. august 2016, klokken 20:29

« forrige - neste »

Sverreb

Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 18. august 2016, klokken 22:01
Påstanden, med eller uten forbehold, eller la oss til og med si risikomomentet du velger å trekke frem, er jo ytterst eksentrisk og bisarr.

Så hvorfor argumenterer du ikke mot det istedet for å komme med usaklige karakteristikker. Forklar meg gjerne hvorfor det er umulig å tenke seg at vi som samfunn ikke kan overinvestere i elbiler. Alt du gjør er å karakterisere motargumenter som eksentrisk, bisarr etc, men du kommer ikke med noen egne betrakninger eller argumenter.

Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 18. august 2016, klokken 22:01
Samtidig høres du ut som MDG Lan på en dårlig dag med ideer som ikke ville passert en ungdomskolesensor.

Det er jo ganske festlig å se deg komme med en slik sammenligning. I mine øyne er du og MDG i oslo to alen av samme stykke. Dere later begge til å ha bestemt dere for en ting som er viktigst i verden for miljøet. MDG sier sykkel, du sier elbil. For dere begge later det til å være umulig å seriøst vurdere løsninger som ikke utelukkende fokuserer på og favoriserer deres valgte løsning.

Jeg sier personlig ja takk begge deler, men til rett tid og til riktig tempo. Det er ikke så gunstig å demonstere at man er verdensmester i stup når bassenget er tomt.

AppleKnocker

Jeg har ikke tenkt å sitte på elbilforum.no og argumentere for hvorfor elbil er miljøvennlig og smart, hvis det er noe slikt du er ute etter. Da hadde jeg heller opprettet en bruker på beemerz.no.

Jeg må nesten si det rett ut, men det meste av det du skriver gir ingen mening.

1) Det er ikke samfunnet som investerer i elbiler. Det er privatpersoner samt enkelte virksomheter. Samfunnet investerer i veier og jernbane, men ikke i elbiler.
2) Jeg er siviløkonom og jobber i finansbransjen. Jeg forstår ikke hva du mener med "å overinvestere". Betyr det at man betaler for mye for elbilene? At markedsverdien på en Leaf er 230', men folk "overinvesterer" og betaler 330' i stedet? Jeg er ikke sikker på om "overinvestere" er et norsk ord engang, men på engelsk betyr det noe i den retningen. Eller betyr det at investeringen ikke er lønnsom for elbilkjøpernes familieøkonomi? Det gjelder i såfall investering i fossilbil i større grad, og det er få som tjener penger på bilen sin. Finansielt vil alltid bil være et tapsprosjekt, så du kan ikke blande inn allokering av kapital og marginalavkastning som i en bedrift.

Jeg tror det ville være bedre om du men dine egne ord forklarer kort og  enkelt hva du har i mot elbiler.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

jkirkebo

Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 18. august 2016, klokken 20:01
På topp hadde elbiler en andel av salget på ca 25% i Norge.
Nå har det falt til ca 15% etter at avviklingen av elbilfordelene har starter.
Enkelte mener det skyldes at det er nye modeller med bedre elektrisk rekkevidde på vei. Det er feil av to grunner:
2) Ingen andre land har sett en nærmest halvering av elbilsalget slik vi har opplevd i Norge.

Nå overdriver du. Måneden med høyest elbilandel var mars 2015, med 23,4%. Men det skyldes ene og alene en ekstremmåned for Tesla, der de leverte 1/3 av alle årets biler på en eneste måned. Gjennomsnittet for hele 2015 var på 17,3%. Om det har falt til 15% nå betyr det et fall på ca. 15%, noe som ikke er veldig avskrekkende.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

nr1rayner

For at elbilen (og hybrid, og batteri for lagring av nettstrøm..) skal utvikle seg, MÅ noen gidde å kjøpe dagens elbiler.
Har ingen kjøpt de har ingen produsenter sett hensikten i de, og utviklingen stoppet opp. Som vi vet fremmer elbiler videre utvikling av batterier.
Og skal folk gidde å kjøpe de, må de enten ha vesentlig lavere pris enn sine fossile brødre, eller har fordeler som frister folk til å tenke seg om 3 ganger.
Synes det er totalt unødvendig å stå med motoren i gang på rødt lys (og mange andre gode grunner), liker altså elbil i utgangspunktet, men hadde nok aldri kjøpt en Leaf hadde det ikke vært for gratis (eller vesentlig billigere) bompasseringer. Da ville jeg mest sannsynlig kjørt diesel, f.eks. Fiesta, Focus, muligens en liten bensinbil typ Aygo, Space-star e.l.

Kjører temmelig daglig regionbuss i Trondheim, stort sett rute 310 enten til Orkanger eller Stjørdal, og da som regel i rushtiden, både inn til og ut av Trondheim.
Hva er da dominerende i bybildet? Jo, det er privatbilen.
Hva er det som sørger for at det er kø? Jo, det er privatbilen.
Skal ikke si at privatbilen ikke er nødvendig, for det er den så absolutt!
Men, det burde legges mye mer til rette for at folk tar buss.
Utbygging av 4-felts i storlerbakkene (her er det daglig nesten stillestående kø og et sabla styr å komme seg frem.
I dag gikk det ganske radig unna, tapte ca 8 min i forhold til rutetid fra City syd til nederst i storlerbakkene. Og da bruker jo vi bussene tillegg kollektivfelt og snarvei på Sandmoen.
Likevel brukte jeg altså 12min istedet for 4min pga kø.
Og køen består som kjent stort sett av personbiler, en og annen lastebil og buss.
Regionbussene tar opptil 60 pass, går som regel i rushtiden med fra ca 30 til 60, la oss si et snitt på 40.
40 biler er ganske mange meter kø! Med et snitt på 5meter bil + 5meter mellom bilene blir det 400 meter kø, og da er det enda grei plass i bussen..!
Hadde dobbelt så mange på den strekningen parkert bilen og tatt buss istedet, vil jeg tro 4-felts byggingen hadde vært totalt unødvendig isolert sett på trafikkflyten.
Tenkt at alle som stod i den køa akkurat der, akkurat da, var matpakkekjørere og alle tar buss i stedet, f.eks. ned til knutepunkt hvor de kan hente bilen og kjøre helt hjem (finnes forøvrig flere av de i dag).
De som da stod i køa fra City syd til Klett hadde fått plass på ca 4-5 busser tipper jeg, og sitteplass til alle.

De snakker miljø, men våger ikke å virkelig satse.
Det må satses vesentlig mer på buss, hyppigere avganger, flere ruter, lavere pris men aller helst gratis (betalt over skatteseddelen).
Elbiler må fortsatt ha fordeler hvis folk skal velge det, men å gi oss alle rettigheter blir til slutt som å pisse i motvind..
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

AppleKnocker

Sitat fra: jkirkebo på fredag 19. august 2016, klokken 00:12
Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 18. august 2016, klokken 20:01
På topp hadde elbiler en andel av salget på ca 25% i Norge.
Nå har det falt til ca 15% etter at avviklingen av elbilfordelene har starter.
Enkelte mener det skyldes at det er nye modeller med bedre elektrisk rekkevidde på vei. Det er feil av to grunner:
2) Ingen andre land har sett en nærmest halvering av elbilsalget slik vi har opplevd i Norge.

Nå overdriver du. Måneden med høyest elbilandel var mars 2015, med 23,4%. Men det skyldes ene og alene en ekstremmåned for Tesla, der de leverte 1/3 av alle årets biler på en eneste måned. Gjennomsnittet for hele 2015 var på 17,3%. Om det har falt til 15% nå betyr det et fall på ca. 15%, noe som ikke er veldig avskrekkende.

Det var et vendepunkt i mars 2015. Snittet for 2015 er ikke så interessant da andelen først økte, og så falt. Fallet har uansett fortsatt og i juli 2016 var andelen elbiler ca 10%. 
Altså et jevnt, kraftig, vedvarende fall over 1.5 år. Selv komiske Ali må snart innrømme at noe har skjedd med interessen for elbiler.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015

stefse

Noen her har tydeligvis parkert seg bak et skrivebord og betrakter verden gjennom et makroskop. Hva med å ta turen ut iblandt? Når du sykler bak en diesel-Volkswagen, en Hiace eller en bensinbil som nettopp har startet opp, føles plagene høyst reelle. Da hjelper det ikke så mye å tenke at joda, om 20 år blir nok denne elektrisk..

Kanskje vi får en skrivebordsbetraktning på hvor mye mer luftveisplager og krefttilfeller vi kan oppnå ved å senke eller stoppe innføringsraten av elbiler?
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Sverreb

Sitat fra: AppleKnocker på fredag 19. august 2016, klokken 00:01
Jeg har ikke tenkt å sitte på elbilforum.no og argumentere for hvorfor elbil er miljøvennlig og smart, hvis det er noe slikt du er ute etter. Da hadde jeg heller opprettet en bruker på beemerz.no.

Nei. Jeg er ute etter nøyaktig det jeg spurte om. Kan du forklare hvorfor det er umulig å tenke seg at vi som samfunn kan overinvestere i elbiler.

1) Det er ikke samfunnet som investerer i elbiler. Det er privatpersoner samt enkelte virksomheter. Samfunnet investerer i veier og jernbane, men ikke i elbiler.

Du blander sammen det offentlige (stat/kommune) med samfunn. Samfunnet norge består av alle menneskene og organisasjonene i det.

2) Jeg er siviløkonom og jobber i finansbransjen. Jeg forstår ikke hva du mener med "å overinvestere". Betyr det at man betaler for mye for elbilene? At markedsverdien på en Leaf er 230', men folk "overinvesterer" og betaler 330' i stedet? Jeg er ikke sikker på om "overinvestere" er et norsk ord engang, men på engelsk betyr det noe i den retningen. Eller betyr det at investeringen ikke er lønnsom for elbilkjøpernes familieøkonomi? Det gjelder i såfall investering i fossilbil i større grad, og det er få som tjener penger på bilen sin. Finansielt vil alltid bil være et tapsprosjekt, så du kan ikke blande inn allokering av kapital og marginalavkastning som i en bedrift.

Overinvestere betyr simpelten å investere mer enn hensiktsmessig. Hadde alle kjøpt seg et par ekstra boliger hadde vi overinvestert i bolig, hadde vi bygd vannkraftverk for mye mer kapasitet enn hva vi kan bruke eller eksportere hadde vi overinvestert i vannkraft (selv om det i teorien er grønn kraft). Dette er ekstreme eksempler lagd for å være overtydelige. Jeg påstår ikke at tilfellet elbiler er på dette nivået.

Også biler er ting vi investerer i for å få verdi ut av, ikke pengeverdi riktignok. Finansiellt taper de seg alltid, men verdi kan være andre ting enn å få penger tilbake.

Min bekymring er at vi risikerer å kjøpe så mye av de kortrekkeviddebilene som er tilgjengelig nå at mange av de ikke vil finne nok bruk til å generere verdi for sine brukere som motsvarer kostnaden. Ett scenario for dette er at veldig mange av de som har slike finner ut at de liker elbil, men vil kjøpe en av de bilene med lengre rekkevidde som kommer de neste årene. Dermed kan du få mange ganske nye kortrekkeviddebiler som sitter i oppkjørsler uten å brukes noe særlig, med et marked som krymper fordi de potensielle kjøperne tenker i stor grad på samme måte.

Det rent finansielle tapet er helt riktig på private hender, men det betyr ikke at det ikke er et samfunnsproblem.

Jeg tror det ville være bedre om du men dine egne ord forklarer kort og  enkelt hva du har i mot elbiler.

Jeg tror det hadde vært bedre om du sluttet med å legge ord i min munn. Jeg har ingenting i mot elbiler. Det later til at bare fordi jeg uttaler meg kritisk til noen aspekter med norske elbilincentiver så må jeg i dine øyne være anti-elbil. Dette er en tåpelig 'enten så er du med oss (fullt og helt) eller så er du mot oss' tankegang.

Sverreb

Sitat fra: stefse på fredag 19. august 2016, klokken 08:12
Når du sykler bak en diesel-Volkswagen, en Hiace eller en bensinbil som nettopp har startet opp, føles plagene høyst reelle. Da hjelper det ikke så mye å tenke at joda, om 20 år blir nok denne elektrisk..

Hvilken elbil anbefaler du til kjøpere som egentlig er på jakt etter en hiace?

AppleKnocker

Jeg heller mer og mer mot at disse SverreB innleggene er en spøk. Alternativt det verste røret jeg har lest på lenge.

Det er ikke et samfunnsproblem at privatpersoner "overinvesterer" i elbil mer enn det er et samfunnsproblem at tenåringsjenter "overinvesterer" i tyggegummi eller høyhelte sko. Med mindre store deler av befolkningen havner på sosialen eller går personlig konkurs, er ikke dette noe som påvirker samfunnsøkonomien.

Sammenlignet med å ikke eie bil, er investering i elbil en katastofe.
Sammenlignet med å eie fossilbil, er investering i elbil nesten alltid lønnsomt.

"Overinvestering" kunne man kanskje brukt for å beskrive en situasjon hvor en person kjøper 10 Nissan Leaf uten å trenge dem.

Jeg har tenkt på det en stund, men nå må jeg nesten spørre: er du 14 år Sverreb?

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015

DagfinnN

Han troller og tar næring av å få svar. Fjern trollet med ikke å svare.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

automat

@Sverreb, jeg skjønner ikke din bekymring for skjebnen kortrekkeviddebilene. Det er ikke alle som kan eller vil klaske 2-300.000 på bordet for en bil som skal brukes til og fra jobb pluss litt småkjøring. Så brukte elbiler kan brukes til akkurat det samme som mange elbiler brukes til i dag, men av en mindre kjøpesterk gruppe enn nybilkjøperne.

Det ligger over 11000 biler ute på finn nå, i prisområdet 20-80.000 kr. Under 40 av de er elbiler. Så det er åpenbart at det finnes et marked.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Amoss

Sitat fra: automat på fredag 19. august 2016, klokken 10:34
@Sverreb, jeg skjønner ikke din bekymring for skjebnen kortrekkeviddebilene.

Tror egentlig ikke han er så bekymret for disse, det han gjør nok fortsatt å "snakke opp" parallellhybrider med enda kortere el-rekkevidde. Denne gangen ved å "snakke ned" kortrekkevidde elbilene.
Model S 85D

Dampmaskin

Har begynt å lure litt på om elbilforum er et diskusjonsforum eller et møtested for en evangelistisk kult. Har en følelse av at jeg kanskje kan få svaret ved å følge med på denne tråden fremover. :) Subscribed.

Øystein16

Sitat fra: OlafGTE på fredag 19. august 2016, klokken 10:58
Har begynt å lure litt på om elbilforum er et diskusjonsforum eller et møtested for en evangelistisk kult. Har en følelse av at jeg kanskje kan få svaret ved å følge med på denne tråden fremover. :) Subscribed.

Husk på at du har lov å ta med deg 200 liter ekstra bensin om enkelte begynner å jakta på deg...

cra

Jeg kan ikke konkludere med annet enn at de fleste overinvesterer i fossilbil, når man kjøper en langtur-bil med tilhengermulighet som man (i alle fall de aller fleste) strengt tatt bare kjører korte turer med? Da er det jo kortrekkevidde-elbil som er "riktig" investering?

Den totale elbil-andelen er fortsatt så liten at der vil være marked for hver eneste en av kortrekkeviddeelbilene lenge enda. Antakelig til lenge etter at de felste nye e-biler har noenlunde grei rekkevidde. Det er nok mange som med fordel kan bytte ut "bil nr 2". Den lille yarisen eller fiestaen som mor henter ungene i barnehagen med (for å være litt stereotypisk) brukes ikke til å trekke henger eller på ferie, og kunne fint vært byttet ut med en trilling, Leaf e.l.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA