Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: "Grønt skatteskifte"

Startet av stefse, lørdag 08. oktober 2016, klokken 18:57

« forrige - neste »

Øystein16

Sitat fra: eha på fredag 19. august 2016, klokken 23:48
Sitat fra: Øystein16 på fredag 19. august 2016, klokken 23:27
Du har ført opp at du har ein Golf med diesel - er det ein bil du har skrota, eller er den i bruk?

Det hadde vore interressant å vita kva tankar du har om den og tilsvarande kva du forventar skal skje med dei ca 2,5 millionar nyare og eldre personbilar i Norge som må tas ut av bruk for overgang til eldrift, samt korleis ein skal skaffa/finansiera dei minst 2,5 millionar nye elbilar som skal inn som erstatning og tidsramme for dette.

Ja, svaret er ganske enkelt. Det er en naturlig utskiftning av biler. Vår nåværende bil skal selges, ikke skrotes. Biler skrotes når verdien faller under vrakpanten, og slik har det vært veldig lenge. Jo flere nye biler som er rent elektriske, dess bedre blir det. Jeg ser ikke at det skal være vanskeligere enn dette.

Jeg synes du konstruerer et kunstig problem. De aller fleste biler skiftes ut over tid og dette holder i massevis så lenge nye biler er utslippsfrie.

Da vi kjøpte vår Golf diesel i 2010 var ikke elbil et realistisk alternativ for oss. I 2016 er elbil i aller høyeste grad et alternativ. Det finnes virkelig gode elbiler, og vi har bedre råd. Vi bestemte oss dermed tidlig for at vi skal forlate fossilt brensel for vår neste bil.

Hadde det ikke vært for elbilfordelene (momsfritak og éngangsavgift) hadde vi absolutt ikke kjøpt elbil, for da hadde vi ikke hatt råd. Bedre rimelige elbiler er på vei, men ikke tidsnok for oss.

Konklusjonen min er da at du ønsker at dieselbilen din skal forurense videre, og forstår derfor ikkje behovet ditt for å fortella Sverreb om eksos og helsefare.

Amoss

Sitat fra: Øystein16 på lørdag 20. august 2016, klokken 01:05
Konklusjonen min er da at du ønsker at dieselbilen din skal forurense videre, og forstår derfor ikkje behovet ditt for å fortella Sverreb om eksos og helsefare.

Trodde det var en forskjell mellom å ønske noe og å være realist. Svaret på spørsmålet du stilte tidligere er at man også i overskuelig fremtid er nødt til å kunne selge brukbare biler som representerer en verdi for eieren videre på bruktmarkedet for å kunne finansiere en ny el-bil, på samme måte som man utskiftningen til en hver annen bil.

Alternativene er at han selv må "bruke opp" bilen til den ikke lengre har noen verdi så den kan skrotes før han bytter til elbil, at han beholder fossilbilen og bruker den når det er mer praktisk (men fortsatt erstatter det meste av fossilkjøringen med el-kjøring) eller at han selv personlig må ta ett relativt stort tap. Uansett hvor idealistisk folk skulle være så er det grenser for hvor store økonomiske tap man kan tillate seg å utsette seg selv for.

Teorien er at man skroter biler i en ende av markedet, og "fyller på" med nye i den andre enden. "Fyller man på" med nye elbiler istedet for fossilbiler så blir det flere færre kjørte km med fossildrift og utslipp enn om man "fyller på" med nye fossildrevne kjøretøy.

Og slik må det være dersom man ikke vedtar noen av forslagene som har vært fremsatt om å gi en kraftig øket vrakpant for fossilbiler som erstattes av nye elbiler.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

eha

Sitat fra: Amoss på lørdag 20. august 2016, klokken 08:44
Og slik må det være dersom man ikke vedtar noen av forslagene som har vært fremsatt om å gi en kraftig øket vrakpant for fossilbiler som erstattes av nye elbiler.

Takk, Amoss. Nå beveger vi oss litt over i venstre versus høyre i politikken. Jeg mener dette ikke kan overlates til individet, men at samfunnet må styre utviklingen ved å bruke økonomiske virkemidler. Det er naivt å tro at idealister skal ta personlige, økonomiske tap på selvstendig grunnlag. Da får vi aldri gjennomført noe.

Det er langt, langt bedre hvis vi alle går sammen om å bære økonomien i dette. Jeg sover derfor godt om natten på tross av at jeg har en dieselbil.

I stedet for å gjøre alt selv ønsker jeg å jobbe for at samfunnet i fellesskap ledes over til å bruke biler uten utslipp (i alle fall lokale utslipp). Samfunnet gjør allerede dette gjennom både negative og positive virkemidler for hhv. de forurensende og de utslippsfrie, selv om jeg mener det ikke er nok.

Dersom dieselbilen min skal skrotes før tiden er det altså samfunnet som må ta dette tapet (f.eks. gjennom innbytteordning med økt pant), og ikke jeg personlig.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

nr1rayner

Her ble det (sikkert vært hele tiden, orket ikke lese alt) utrolig mye sidesprang skjitkasting, personangrep og andre irrelevante diskusjoner.

Besvarer mitt syn på SverreB's spørsmål før jeg sier takk for meg på denne tråden:
Er bruksfordelene bærekraftige? Nei, ikke i det lange løp. Norge AS er tydeligvis så fattige at man må ha inntekter av privatbilismen for å holde veien operativ...
P-avgift og kollektiv-felt mener jeg er modent NÅ. Men de resterende fordelene må helt (eller delvis beholdes).

Når skal de fjernes? Fordeler må enda til for å friste folk til å velge elbil hvis vi skal få et raskt "grønt skifte". Den dagen man ikke trenger fristelser for å velge det, men det er et reelt valg for de fleste (tenker da de som kjøper nybil) kan man fjerne helt.
Avgiftene kan gradvis trappes ned med oppstart om 1-2 år, da flere av "neste generasjon" elbiler kommer, altså flere normalt prisede biler med 40-60kwh.
De kan og bør ikke helt fjernes før Ola og Kari Nordmann kan "velge og vrake" i forskjellige modeller, samt at rekkevidden er så god og ladenettverk (hurtiglading) er så godt utbygd at man kan kjøre omtrent så fritt som man gjør med fossilbil i dag. Det blir altså ganske mange år frem i tid...
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

stefse

Trondheim har nå innført full P-avgift for EL, mens en forskrift om maks halv pris av fossil er på trappene i stortinget. Hørte jeg noen si kommunalt dobbeltarbeid? ;D
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

eha

2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

cra

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA