Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: "Grønt skatteskifte"

Startet av stefse, lørdag 08. oktober 2016, klokken 18:57

« forrige - neste »

stefse

Saken står på adressa.no bak betalingsmur.

Såvidt jeg vet er det første storbykommune ut med å legge elbil-ballen død?
Sjefsargumentet er vel trafikkvekst. At folketallet øker og bussbiletten koster mer enn 2-3 fullladinger er selvsagt ikke relevant.

Thats it for Trondheim. Nyt eksosen!
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Leif Nilsen

Rart at politikere sier at nullutslippbiler eks elbiler, er fremtiden og miljøvennlig, skal nå legge til rette med å avspises med de gitte det de tingene som elbilhatere har hauset fram med nå, nå skal gratis parkerings-fordelen skal bort!
Hvis det er parkeringsproblem, så har det vært slik i alle tider! Ikke kom her og si at det er pga elbil det er parkeringsproblem!

stefse

Problemet ligger muligens også litt på det følelsesmessige plan. 
Vært interessant om noen kunne undersøkt hvilke biler disse politikerne kjører, og kanskje bilene til journalistene også. Samt bilparken til eventuelle andre lederskikkelser i byen.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Kanutten

Jeg mener vi bør tåle å betale for parkering. Dersom konsekvensen av dette er at folk går tilbake til bil med forbrenningsmotor så har man vel strengt tatt anskaffet elbil på feil grunnlag. Vi har fortsatt fordelen av svært lave driftstoffutgifter og avgifter.
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

stefse

Vi kan betale, men det øker neppe sjansen for de 95% av befolkningen som kjører eksosbil vil skifte til elbil.
Det er for tidlig rett og slett. De burde funnet på noe annet om de ikke liker å se elbiler parkert rundt seg.

En grei markering kunne vært å finne frem de værste eksospurkene som er å oppdrive, og kjøre disse rundt kommunehuset hele dagen. Så kunne de sittet der innhyllet i eksosen de tydeligvis ønsker seg.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Kanutten

Det er ikke trusselen om avgift på parkering som demper salget av elbiler i Norge.

Jeg tror den viktigste årsaken er mangelen på biler som kan benyttes som eneste bil i en husholdning. Tesla er pt. det eneste reelle alternativet, og ikke spesielt billig.

Vi må ta innover oss at folk som er vant til Passat diesel nok ikke er spesielt fristet til å bytte til en bil som går maks 15 mil.
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

Amoss

Sitat fra: Kanutten på onsdag 17. august 2016, klokken 22:06
Det er ikke trusselen om avgift på parkering som demper salget av elbiler i Norge.
Nei, kanskje ikke isolert sett. Men dette er jo bare en av flere bruksfordeler som nå enten har falt eller står for fall.
På flere fergestrekker har de begynt å ta betalt for elbiler.
I alle fall i bompengeringen rundt Oslo skal elbiler også snart betale (rett nok ikke full pris - skulle bare mangle med MPG ved makta i byen)
Kollektivfeltfordelen er så vidt jeg har forstått mer eller mindre radert bort på innfartsveiene inn til Oslo
... og nå også fri parkering - nå først Trondheim og Tønsberg, og flere kommer nok kjapt etter.
Dette samtidig med at man begynner å nærme seg tiden da MVA skal betales også for elbiler.

Klart, hver for seg spiller det nok ikke så store rollen, men når man ser at "alle" ekstrafordelene forsvinner så kjapt så skal det mer til for å overbevise en fossilbilist om å skifte til eldrift. Spesielt når man nå får gode prisavslag på å velge fossilbil med el-alibi (hybrider med mini-batterier for eldrift).


Sitat fra: Kanutten på onsdag 17. august 2016, klokken 22:06
Vi må ta innover oss at folk som er vant til Passat diesel nok ikke er spesielt fristet til å bytte til en bil som går maks 15 mil.

Har full forståelse for det. Så derfor er det så dumt at fordelene forsvinner omtrent akkurat når det endelig skal begynne å komme alternativer med mer realistiske rekkevidder til mer realistiske priser :p
Med fulle elbil-fordeler garantert minst til 2020-2022 så tror jeg de neste par/tre årene hadde vist en voldsom vekst i antall ebiler her til lands, ledet av Ampera-e, Model 3 og evnt. andre som kommer med mellom-til-lang rekkevidde (Leaf 40kWh?).

Ps: joda, forstår at det er en god grunn til at kollektivfeltet ble problematisk, men om man bare kunne frosset de andre så...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

eha

Sitat fra: Amoss på onsdag 17. august 2016, klokken 23:03
I alle fall i bompengeringen rundt Oslo skal elbiler også snart betale (rett nok ikke full pris - skulle bare mangle med MPG ved makta i byen)

Kun et forslag, kun 10 kr, og kun i rushtiden :) Følte bare for å presisere det.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Amoss

Sitat fra: eha på onsdag 17. august 2016, klokken 23:12
Kun et forslag, kun 10 kr, og kun i rushtiden :) Følte bare for å presisere det.

Kun ett forslag så langt ja, og kun 10kr. i starten. Men det med kun i rushtiden var vel bare første trappetrinn slik jeg mener å huske forslaget?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

stefse

I Trondheim var det vist snakk om full p-avgift.
En gradvis opptrapping kunne jo startet med 20% P-avgift for gradvis å øke. Gradvis opp og nedtrapping av økonomiske incentiver er en velprøvd måte å teste ut virkningen av politikken på.
Men de har de ikke tenkt på(?) her det all inn med en gang.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Amoss

Sitat fra: stefse på torsdag 18. august 2016, klokken 00:05
I Trondheim var det vist snakk om full p-avgift.
En gradvis opptrapping kunne jo startet med 20% P-avgift for gradvis å øke. Gradvis opp og nedtrapping av økonomiske incentiver er en velprøvd måte å teste ut virkningen av politikken på.
Men de har de ikke tenkt på(?) her det all inn med en gang.

Så da blir det "spennende" å se hva som skjer når de samme politikerne vil "se på" bompengene i Trondheim. Spesielt dersom Oslo da alt har fått gjennomslag for å innføre bompenger for elbiler. (Ja, prinsippet er brutt uansett om det er "bare 10kr." eller "bare i rushtrafikken".)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

vegardg

Debatten har lite fokus på lekkasjen fra buss til elbil. Jeg har ingen tall å slå i bordet med, men mange kolleger og naboer med grei økonomi har gått til anskaffelse av elbil for å slippe å ta buss til jobb. Dette til tross for at de bor sentrumsnært, <30 min med buss. Å kjøre fossilt med bom og parkeringsavgift er helt uaktuelt. Nå kan en mene mye og mangt om kollektivtilbudet og at det er langt mer kjipt å stå sammenklemt på en buss sammenlignet med å kjøre egen bil til jobb, men det er nok ikke til å komme fra at en god del trafikk er flyttet fra buss til elbil med elbilfordelene.

nr1rayner

Ser egentlig ingen problem med at vi skal betale P-avgift.
Vel, strengt tatt burde kanskje ingen gjøre det..?
Nå er jo ikke busstilbudet så utrolig mye å skryte av, det burde vært flere avganger, flere ruter og flere som går utenfor sentrum. Prisene burde gå ned, og aller helst gratis med buss (inntektene til AtB må da komme over skatteseddelen, at andre tar buss er uansett en fordel for de som holder seg til bilen pga mindre trafikk ergo mindre kø og alle kommer fortere fram).

Det er nok ganske mange som velger elbil til jobb istedet for buss, og jeg skjønner de godt..

Skal de komme noen vei annet enn å snakke om miljø må de begynne å virkelig sette spaden i jorda!
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

Sverreb

Samfunnsøkonomisk sett skal vi ikke glemme at elbil er kun et lite hakk bedre enn bil i urbane strøk. Det er fortsatt å foretrekke at man bruker kollektiv, gange eller sykkel selv om man skulle alternativt bruke elbil og ikke forbrenningsbil. For biltrafikken i bysentra er nok trengsel et mye større problem enn forurensing. (Ikke fordi forurensing ikke er et problem, men privatbiler er ikke en så stor faktor)

Vi er nå kommet dithen at en overgang til elektrisk privatbilisme er uunngåelig, om ikke annet så ut i fra rent egoistisk egeninteresse da drivstoff er dyrt sammenlignet med elektrisitet. Praktikaliteten er demonstrert, vi må bare bygge opp produksjonskapasiteten.

Det kan dermed argumenteres med at subsidiene og bruksfordelene som gis til elbiler kun flytter på noen prosentpoeng i elbilandel, og vil ikke gjøre stort med når en vesentlig endring av bilparken finner sted siden en geometrisk vekst i salget av elektriske drivlinjer er forventet.

Ikke dermed sagt at alle subsidiene bør fjernes, innkjøpssubsidiene er etter mitt syn ok de, selv om totalt momsfritak kanskje er i overkant.

Bruksfordelene er noe mer problematiske. Adgang til kollektivfelter, gratis parkering, fritak for bompenger er alt elementer som innbyr til økt bilbruk. Med disse fordelene der omgår de som ønsker å kjøre mer bil de bremsene på bruken disse tiltakene er tenkt å være ved å kjøpe en elbil i tilegg til andre biler.

Ut over at de kan gi mer bilbruk enn om vi ikke hadde disse bruksfordelene kan det også gi en overinvestering i alt for lite kapable elbiler. En del av markedet klarer seg fint med dagens kortholdselbiler til hele sitt behov, men for store deler av markedet har disse bare verdi som noe som brukes for å omgå ting som bompenger og betalt parkering. Når økningen i bilbruken ikke blir tålbar lengre og disse fordelene må fases bort risikerer vi å sitte med en stor mengde for lite kapable elbiler med et alt for lite marked til å absorbere de. Det gjør at de som kapitalinvesteringer må avskrives raskere enn andre biler, noe som igjen indkerer dårlig samfunnsøkonomi og bortkastede resurser.

stefse

Elbil er mye bedre enn eksosbiler i urbane strøk pga. EKSOSEN!

Trill kroner og øre så mye du vil, jeg synes frisk luft er et uvurderlig gode, spesielt når jeg sykler eller går.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA