Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: "Grønt skatteskifte"

Startet av stefse, lørdag 08. oktober 2016, klokken 18:57

« forrige - neste »

nr1rayner

Sitat fra: nime01 på fredag 19. august 2016, klokken 18:22
Sitat fra: nr1rayner på fredag 19. august 2016, klokken 15:52
Kjørte mot køa på E6 i dag og tok en ruffly telling.
Kom til ca 500 biler, som da strekker seg fra Storlerbakken og til køa starter ved City syd.
Det holder med 4-5 leddbusser, eller 8-9 busser av typen som går på rute 310, hvor alle har sitteplass.

Privatbilismen er et problem i rushtiden!
De bør prøve å gjøre noe med det, men må stå med havresekken i den ene hånda, ikke bare pisken.
Gratis bybuss og stort parkeringsområde på Klett og Leistad, med gratis buss til byen, men de tørr ikke å satse, eller "har ikke penger", men miljø skal de satse på...
Men.. men.. hvis 500 bompengebetalende biler blir borte sånn uten widerøe... hvem skal betale for kollektivtransporten da?

Det skrev jeg i min forrige kommentar, det må gå over skatteseddelen  ;)
Uansett hvordan man snur og vender på det er buss til alles beste, uten den, og de som gidder å ta den ville det nok vært stillestående kø i de fleste gater i og rundt byen i rushen.
Uten betaling/validering ville det også gått mye fortere med ombordstigning.
Gidder flere av de som kan ta buss et stykke velge det, kommer de som MÅ kjøre privatbil mye fortere frem. Vinn vinn  ;)
Kunne nok tatt buss mange ganger jeg, men det blir for dyrt i forhold til å kjøre selv, så da blir det å ta bilen. Og jeg er nok ikke alene om å tenke sånn..
Så da pakkes byen full av biler..
Men, de satser ikke nok på bussen...
Miljø blir da bare et ord, ikke en handling.

Selvsagt er elbil bedre enn fossil, så noen fordeler må vi jo ha, men den fordelen med parkering og kollektivfelt kunne vært avsluttet, da er det mulig at noen fossiler holder kjeft om det evige maset om "snyltebil"
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

i05L0

Hvem bryr seg om hva politikere i Trondheim mener - eller vedtar (kortsiktig) for den saks skyld?

For å sitere Henry Ford: "Hadde jeg spurt folk hva de ville ha, så hadde de svart raskere hester." Historien viser hva som skjedde med hest og kjerre i våre samfunn.

Lokalpolitikere er ikke i nærheten av å forstå hvilke endringer de står overfor.
2016 BMW i3 Charged Edition 60Ah, Capparisweiss

eha

Sitat fra: Sverreb på fredag 19. august 2016, klokken 20:52
Sitat fra: stefse på fredag 19. august 2016, klokken 20:03
OK herr teskje, er ikke kjøringen jeg sikter til men luften bak bilen. Jeg synes ikke det er marginalt. Eksosen siver også over til sykkelbanene, spesielt på dager med stillestående luft.
Men du har vel sikkert en analyse som sier at det er svevestøv er problemet og ikke avgass og at Tesla er en miljøversting siden den er relativt tung. I dont believe it, og jeg er ikke enig. Eksos tar liv og må vekk, helst i går.
Dine antagelser er feil. Konsentrer deg mer om hva du mener og hvordan du vil argumentere for det, så kan du overlate hva jeg mener til meg. Du imponerer ikke ved konstruere stråmenn.

Jeg ønsker også mindre eksos, men jeg vil ikke betale for det med flere biler.

Hei! Nå må du våkne! Eksos er ikke bare fælt. Eksos lukter ikke bare vondt.

Eksos dreper og ødelegger mennesker. Langt flere dør eller blir alvorlig skadet av forurensning av lufta enn av trafikkulykker. Innføringen av elbiler er ikke det eneste, men ett av mange, svært viktige tiltak vi gjennomføre for å redde liv og helse.

http://forskning.no/miljoovervakning-miljopolitikk-miljovern-okologi-ressursokonomi/2008/02/flere-dor-av-forurensning
http://www.vareveger.no/artikler/folk-dor-av-darlig-luft-i-oslo/196101
http://www.tu.no/artikler/ny-forskning-eksos-oker-faren-for-demens/196905
http://www.tu.no/artikler/eksos-verre-enn-fart/222028
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/miljoevern/esa-farlig-hoey-forurensing-i-mange-norske-byer/a/10138452/
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/diesel-er-farlig-for-astmatikerne/a/10084281/
https://www.fhi.no/nettpub/mihe/uteluft/03.-nitrogendioksid-no2---forurensn/
https://www3.epa.gov/airquality/nitrogenoxides/health.html

Dette var noe av det jeg fant med 3 minutter med Google. Du har Google selv; bruk det!

... og jeg har ikke engang begynt å snakke om den globale miljøkatastrofen...
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

AppleKnocker

Støtter konklusjonen fra tidligere i tråden om at Sverreb er et troll.
Eksosargumentet fjerner all tvil.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

eha

Sitat fra: AppleKnocker på fredag 19. august 2016, klokken 22:56
Støtter konklusjonen fra tidligere i tråden om at Sverreb er et troll.
Eksosargumentet fjerner all tvil.

Ja, jeg angrer litt på at jeg matet trollet. Dette blir for dumt.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

stefse

Sitat fra: eha på fredag 19. august 2016, klokken 23:02
Sitat fra: AppleKnocker på fredag 19. august 2016, klokken 22:56
Støtter konklusjonen fra tidligere i tråden om at Sverreb er et troll.
Eksosargumentet fjerner all tvil.

Ja, jeg angrer litt på at jeg matet trollet. Dette blir for dumt.
Han sitter vel og brygger opp et langtekkelig svar på den forrige posten din.
#living in a bubble
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

Øystein16

Sitat fra: eha på fredag 19. august 2016, klokken 22:36
Sitat fra: Sverreb på fredag 19. august 2016, klokken 20:52
Sitat fra: stefse på fredag 19. august 2016, klokken 20:03
OK herr teskje, er ikke kjøringen jeg sikter til men luften bak bilen. Jeg synes ikke det er marginalt. Eksosen siver også over til sykkelbanene, spesielt på dager med stillestående luft.
Men du har vel sikkert en analyse som sier at det er svevestøv er problemet og ikke avgass og at Tesla er en miljøversting siden den er relativt tung. I dont believe it, og jeg er ikke enig. Eksos tar liv og må vekk, helst i går.
Dine antagelser er feil. Konsentrer deg mer om hva du mener og hvordan du vil argumentere for det, så kan du overlate hva jeg mener til meg. Du imponerer ikke ved konstruere stråmenn.

Jeg ønsker også mindre eksos, men jeg vil ikke betale for det med flere biler.

Hei! Nå må du våkne! Eksos er ikke bare fælt. Eksos lukter ikke bare vondt.

Eksos dreper og ødelegger mennesker. Langt flere dør eller blir alvorlig skadet av forurensning av lufta enn av trafikkulykker. Innføringen av elbiler er ikke det eneste, men ett av mange, svært viktige tiltak vi gjennomføre for å redde liv og helse.

http://forskning.no/miljoovervakning-miljopolitikk-miljovern-okologi-ressursokonomi/2008/02/flere-dor-av-forurensning
http://www.vareveger.no/artikler/folk-dor-av-darlig-luft-i-oslo/196101
http://www.tu.no/artikler/ny-forskning-eksos-oker-faren-for-demens/196905
http://www.tu.no/artikler/eksos-verre-enn-fart/222028
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/miljoevern/esa-farlig-hoey-forurensing-i-mange-norske-byer/a/10138452/
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/diesel-er-farlig-for-astmatikerne/a/10084281/
https://www.fhi.no/nettpub/mihe/uteluft/03.-nitrogendioksid-no2---forurensn/
https://www3.epa.gov/airquality/nitrogenoxides/health.html

Dette var noe av det jeg fant med 3 minutter med Google. Du har Google selv; bruk det!

... og jeg har ikke engang begynt å snakke om den globale miljøkatastrofen...

Du har ført opp at du har ein Golf med diesel - er det ein bil du har skrota, eller er den i bruk?

Det hadde vore interressant å vita kva tankar du har om den og tilsvarande kva du forventar skal skje med dei ca 2,5 millionar nyare og eldre personbilar i Norge som må tas ut av bruk for overgang til eldrift, samt korleis ein skal skaffa/finansiera dei minst 2,5 millionar nye elbilar som skal inn som erstatning og tidsramme for dette.

Sverreb

Sitat fra: eha på fredag 19. august 2016, klokken 22:36
Sitat fra: sverreb
Jeg ønsker også mindre eksos, men jeg vil ikke betale for det med flere biler.

Hei! Nå må du våkne! Eksos er ikke bare fælt. Eksos lukter ikke bare vondt.

Som jeg sa jeg vil også bli kvitt eksosen. Det må gå ann å tenke mer en en tanke av gangen. Å gi slipp på muligheten til å regulere trafikken uten masse kø vil ikke være produktivt, men det er i praksis det du får om du freder elbiler fra bompenger for all tid.

Som jeg spurte om tidligere, men som det virker å være vanskelig å svare på. Er dagens bruksfordeler bærekraftige eller ikke?


Helge

Sitat fra: Sverreb på fredag 19. august 2016, klokken 20:52
Jeg ønsker også mindre eksos, men jeg vil ikke betale for det med flere biler.

Sitat fra: Sverreb på fredag 19. august 2016, klokken 23:29
Som jeg sa jeg vil også bli kvitt eksosen. Det må gå ann å tenke mer en en tanke av gangen. Å gi slipp på muligheten til å regulere trafikken uten masse kø vil ikke være produktivt, men det er i praksis det du får om du freder elbiler fra bompenger for all tid.

I motsetning til hva en del politikere i Trondheim ser ut til å tro er det fullt mulig å unngå trafikkvekst, ja endog få kuttet ned på trafikken selv med vekst i elbilene. Man må bare kutte minst like mye i fossilbilene som elbilparken vokser. Er ikke det en ønsket utvikling? Bytte ut eksosrørbiler med biler uten eksosrør? Men... de nevnte politikere (og kommunebyråkrater) tør tydeligvis ikke legge på parkeringsprisene enda en del mer på fossilbilene!!! Hadde de gjort det kunne de ha innført halv pris på parkering av elbil så også elbilene betaler NOE, men fremdeles mindre enn de som forurenser bylufta med sine eksosrørbiler. Man hadde vel fått inn minst like mye penger også.
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Sverreb

Sitat fra: stefse på fredag 19. august 2016, klokken 23:12
Han sitter vel og brygger opp et langtekkelig svar på den forrige posten din.
#living in a bubble

Dette begynner å bli temmelig stusselig.

Her sitter det altså en gjeng som på et diskusjonsforum ikke greier å unnlate å lire av seg hersketeknikker og usaklige personkarakteristikker.

Tell til ti og les noen sider bakover nå og se om dere synes dere er vel bekjent med diskusjonsformen dere har lagt dere til her.

Det er greit nok å være mer en middels intressert i noe, men det må gå an å føre en sivilisert debatt selv med noen dere er uenige i uten denslags utidigheter. På sikt er det dere vil oppnå med å ture frem slik å lage et ekkokammer der de eneste som gidder å delta bare gjentar de mest populære meningene. Et slikt forum vil i praksis være irrelevant.

eha

Sitat fra: Øystein16 på fredag 19. august 2016, klokken 23:27
Du har ført opp at du har ein Golf med diesel - er det ein bil du har skrota, eller er den i bruk?

Det hadde vore interressant å vita kva tankar du har om den og tilsvarande kva du forventar skal skje med dei ca 2,5 millionar nyare og eldre personbilar i Norge som må tas ut av bruk for overgang til eldrift, samt korleis ein skal skaffa/finansiera dei minst 2,5 millionar nye elbilar som skal inn som erstatning og tidsramme for dette.

Ja, svaret er ganske enkelt. Det er en naturlig utskiftning av biler. Vår nåværende bil skal selges, ikke skrotes. Biler skrotes når verdien faller under vrakpanten, og slik har det vært veldig lenge. Jo flere nye biler som er rent elektriske, dess bedre blir det. Jeg ser ikke at det skal være vanskeligere enn dette.

Jeg synes du konstruerer et kunstig problem. De aller fleste biler skiftes ut over tid og dette holder i massevis så lenge nye biler er utslippsfrie.

Da vi kjøpte vår Golf diesel i 2010 var ikke elbil et realistisk alternativ for oss. I 2016 er elbil i aller høyeste grad et alternativ. Det finnes virkelig gode elbiler, og vi har bedre råd. Vi bestemte oss dermed tidlig for at vi skal forlate fossilt brensel for vår neste bil.

Hadde det ikke vært for elbilfordelene (momsfritak og éngangsavgift) hadde vi absolutt ikke kjøpt elbil, for da hadde vi ikke hatt råd. Bedre rimelige elbiler er på vei, men ikke tidsnok for oss.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Sverreb

Sitat fra: Helge på fredag 19. august 2016, klokken 23:38
I motsetning til hva en del politikere i Trondheim ser ut til å tro er det fullt mulig å unngå trafikkvekst, ja endog få kuttet ned på trafikken selv med vekst i elbilene. Man må bare kutte minst like mye i fossilbilene som elbilparken vokser.

Det kan sikkert gå en stund. Hvor lenge avhenger av hvor hardhendt man vil være. Å være svært hardhendt er naturligvis en invitasjon til å tape neste valg.
Hva med når det ikke går lengre? Elbilandelen vokser og vil sannsynligvis aksellerere sin markedsandel siden langt mer brukbare biler kommer på markedet de neste årene. Spørsmålet jeg stilte gjenstår: Er bruksfordelene bærekraftige? Hvis ikke: Når skal de fjernes?

eha

Sitat fra: Sverreb på fredag 19. august 2016, klokken 23:43
På sikt er det dere vil oppnå med å ture frem slik å lage et ekkokammer der de eneste som gidder å delta bare gjentar de mest populære meningene. Et slikt forum vil i praksis være irrelevant.

Dette forumet vil nesten per definisjon være et ekkokammer til en viss grad; de fleste her er mer positive til elbiler enn gjennomsnittet i befolkningen. Derfor er det kanskje ikke helt liv laga med de store, politiske diskusjonene her. Men å kalle forumet irrelevant blir feil. Irrelevant for hvem?

Dette forumet er uvurderlig for meg selv når det gjelder å diskutere og finne ut av tekniske detaljer om lading og bilmodeller, bare for å ta et par eksempler.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

KjellG


stefse

Humor er også blitt oppfunnet  SverreB :)

Er et samfunn bærekraftig uten bilrelaterte avgifter, eller lave sådane? Ja det finnes mange velutviklede land som fører denne politikken. Om det er ønskelig er en annen sak. Men det lar seg fint gjøre at når alle har gått over til elbiler, så må vi finne midler til fellesprosjektene andre steder, eller la vær å gjennomføre noen av dem.

En ting vi er enig i er at vi ikke kan legge til rette for evig trafikkvekst av privatbiler. Men vi lever nå engang her og nå i dag, og det er mye bedre for oss at de bilene som kjører rundt oss, ikke slipper ut skadelig eksos. Jeg synes vi skal holde trykket oppe og beholde elbilfordelene en stund til, for det er det verdt, for lokalmiljøet og for kloden.
Også synes jeg det må være redelig å si at når elbilandelen når x% fases den og den fordelen ut. Nå synes dette litt i tåkeheimen hos de fleste politiske partier.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA