Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladbare hybrider ødelegger for elbilsatsingen

Startet av chaglen, lørdag 08. oktober 2016, klokken 17:05

« forrige - neste »

chaglen

Er det noen som har fått noen indikasjoner (fakta eller rykter) på når batterioppgraderingen (60Ah til 94Ah) vil være tilgjengelig, og til hvilken pris?
2017: Tesla Model S 75D 2017
2016: Tesla Model S 2013 Signature 85 kWh (solgt)
2014: BMW i3 2014 (solgt)
2010-2013: Buddy Pluss BAES 2010 (solgt)

TM

#1
Jeg har lest at oppgradering vil bli tilgjengelig i Q3 eller Q4. Prisen er estimert til 7000 euro eks. mva. Hvis batteri og arbeide er fritatt for mva i Norge skulle det tilsi en pris på ca kr 60-70.000. Jeg tror ikke det er mange som vil finne det attraktivt, men har man en tidlig 2014 modell med nær 100.000 km så er det kanskje lønnsomt....men bare kanskje. For de fleste vil det være gunstigere å selge bilen og kjøpe en ny. Og akkurat det er kanskje ikke helt tilfeldig  ;)

chaglen

Såpass. Da er det nok mer attraktivt å se på en ny bil, ja. Takk for svar.
2017: Tesla Model S 75D 2017
2016: Tesla Model S 2013 Signature 85 kWh (solgt)
2014: BMW i3 2014 (solgt)
2010-2013: Buddy Pluss BAES 2010 (solgt)

Amigakongen

Er vel egentlig bare å vente til ca 2019 på neste oppgradering. Da vil du jo få dobbel kjørelengde. :)
2015 BMW I3 - 11800km

chaglen

#4
Fikk i dag svar fra en representant fra Bilia Skøyen:

"Du kan bytte batteri men dette koster rundt 100.000,- så det koster mer enn det smaker."
2017: Tesla Model S 75D 2017
2016: Tesla Model S 2013 Signature 85 kWh (solgt)
2014: BMW i3 2014 (solgt)
2010-2013: Buddy Pluss BAES 2010 (solgt)

Klykken

Ca 70.000 er det jeg har "hørt", men det var fra selger. Dette tar jeg med den største klypa jeg har til saltet. :)

BMW i3 fra 26.06.2014
Reservert TM3 22.03.17
Tesla Model S85D April 2015, kjøpt juli 2018
Helelektrisk bilpark <3

Hvitmalt

€7.000 + arbeid var vel antydet i en pressemelding fra BMW?

Men er dette prisen der BMW beholder ditt gamle batteri, eller kan man selge det videre selv?

Noen som har sjekket hva bilopphuggere skal ha for en i3 batteripakke?
Model S 75 AP2.5 EAP - December 2017

Beckern

Sitat fra: Amigakongen på onsdag 17. august 2016, klokken 20:24
Er vel egentlig bare å vente til ca 2019 på neste oppgradering. Da vil du jo få dobbel kjørelengde. :)

Og vente et par-tre år til for at prisen skal gå ned.
Da er de eldste batteriene oppi 8 år med kjørelengder mellom 100 og 200 000 km og bytte begynner å bli interessant.

Kanon

#8
Sitat fra: chaglen på fredag 19. august 2016, klokken 14:39
Fikk i dag svar fra en representant fra Bilia Skøyen:

"Du kan bytte batteri men dette koster rundt 100.000,- så det koster mer enn det smaker."

Pris tatt fra løse luften.  Snakket du med selger kanskje ?  Pris er IKKE fastsatt enda. BMW prøver og lodde interesse , og selgerne trenerer kan det virke som.
Spurte han deg om utfylling av skjema?  Det skal de faktisk gjøre!
Et uforpliktende skjema skal fylles ut og sendes inn, så skal pris fastsettes basert på interesse blant oss i3 eiere.
Alle i3 forhandlere har denne infoen fra BMW sentralt, på meg virker det som selgerene har bestemt seg for og sabotere hele opplegget.

Tips: IKKE snakk med selgeren om batteribytte, snakke heller med verksmester. De skal ikke selge deg ny bil...

tessy

#9
Fikk samme svar fra en selger på Jæger Sentrum (Bergen) også, komt til å koste minst 100.000,- så de ville nok heller selge en ny til meg...

Hansi

Sitat fra: Kanon på lørdag 20. august 2016, klokken 10:59
Alle i3 forhandlere har denne infoen fra BMW sentralt, på meg virker det som selgerene har bestemt seg for og sabotere hele opplegget.

Tips: IKKE snakk med selgeren om batteribytte, snakke heller med verksmester. De skal ikke selge deg ny bil...

Synd hvis selgerne saboterer hele opplegget i tørsten for å selge ny bil, men jeg tror nok dette er et godt tips..
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

bromm

Min selger sa at 7000€ var prisen de hadde fått bekreftet for batteripakken eks. innbytte. Dette betyr at kunden eier den gamle pakken til den evt. er solgt, eller blir gjenbrukt i f.eks dette systemet (som forøvrig har blitt lansert i mellomtiden):

https://www.press.bmwgroup.com/canada/article/detail/T0261315EN/battery-storage-system-electrified-by-bmw-i-announced-at-evs29-in-montreal?language=en

Jeg vet ihvertfall hva jeg selv skal gjøre - vente på 120Ah-pakken, og så henger jeg den gamle 60Ah-pakken på veggen for å brukes i solcelle-løsning ;)

Amigakongen

@bromm
Eller henge 120ah batteriet på veggen? :D
Hadde vært fint med ett par slike batterier i garasjen.
2015 BMW I3 - 11800km

Beckern

Sitat fra: bromm på fredag 09. september 2016, klokken 20:00
Min selger sa at 7000€ var prisen de hadde fått bekreftet for batteripakken eks. innbytte. Dette betyr at kunden eier den gamle pakken til den evt. er solgt, eller blir gjenbrukt i f.eks dette systemet (som forøvrig har blitt lansert i mellomtiden):

https://www.press.bmwgroup.com/canada/article/detail/T0261315EN/battery-storage-system-electrified-by-bmw-i-announced-at-evs29-in-montreal?language=en

Jeg vet ihvertfall hva jeg selv skal gjøre - vente på 120Ah-pakken, og så henger jeg den gamle 60Ah-pakken på veggen for å brukes i solcelle-løsning ;)

Jeg en solcelle og eller karft-utjevningspakke kan jo bli interessant i disse dager.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA