Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre?

Startet av eha, fredag 07. oktober 2016, klokken 19:45

« forrige - neste »

eha

OK. Anyways. Jeg har 3x 50A og er på smertegrensen allerede før jeg har noen elbil. 3x 63A gir en økning på litt over 5 kW, så med potensielt 3 elbiler i fremtiden og en kald vinter, så kan det bli for lite selv om de bare lader sakte. 3x 80A ville ha gitt meg nesten 12 kW mer enn i dag, og da hadde jeg vært bedre rustet for fremtiden :)
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

eha

For å si det sånn - 3x 80A er helt uaktuelt siden det medfører graving og anleggsbidrag. I så fall skulle jeg ha krevd 3x 100A (fordi hvis jeg betaler i dyre dommer for noe, så skal jeg på pur f bare ha det beste som finnes). Men nå blir det ikke noen av delene. Det blir antakelig oppgradering til 3x 63A samtidig med at jeg "tar" sikringskapet :)
2017 Tesla Model X 90D

TB

Med tanke på at nettleige skal være kobla mot forbrukstopp vil det truleg lønne seg å fordele forbruket utover i staden for høge toppar.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

eha

Sitat fra: TB på torsdag 25. august 2016, klokken 23:29
Med tanke på at nettleige skal være kobla mot forbrukstopp vil det truleg lønne seg å fordele forbruket utover i staden for høge toppar.

Jeg mente det stod på Hafslunds sider (da jeg var logget inn) at det blir økt nettleie dersom hovedsikringen er over 3x 125A.
2017 Tesla Model X 90D

TB

Sitat fra: eha på torsdag 25. august 2016, klokken 23:54
Sitat fra: TB på torsdag 25. august 2016, klokken 23:29
Jeg mente det stod på Hafslunds sider (da jeg var logget inn) at det blir økt nettleie dersom hovedsikringen er over 3x 125A.
Det stemmer, med dagens system er grensa 3 x 125 A for dei faste kostnadene.

Men, med AMS vil det være mulig - og er alt innført i enkelte områder effektbasert nettleige. Om Hafslund vil innføre dette er nok ikkje avklart enno.

Systemet vil straffe dei som tek ut høg effekt, og premiere dei som tek ut mindre effekt - dvs. det vil lønne seg å flate ut effektbruken. System som automatisk slår av t.d. elektrisk varme, vv tank, elbil lading osv. ved høgt forbruk (eks komfyr, vaskemaskin, tørketrommel) 

Dette vil likne på overforbruksmåler som var i bruk før i tida, der vv tank hadde 0-1-2-3 knapp på kjøkkenet. Kostnadsbeviste husmødre slo ned, eller av vv tanken når komfyr var i bruk og overforbruk vart dermed redusert med mindre rekning som "premie".
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Griffel

Sitat fra: Griffel på mandag 15. august 2016, klokken 00:07
Hva som lønner seg på sikt er avhengig av hva nettselskapene ender på, og det er ikke en gang sikkert at de ender på det samme. Strømprisen er en ting den varierer over døgnet og fra dag til dag når de nye målere er innført.
Nettleie diskuteres i det vide å brede.
Selskapene er stort sett enige om inføring av en form for effekt avgift, men er uenige om hvordan.

Alt. 1 Topplast per måned, eller gjennomsnitt av 3-5 høyeste timeutak per måned.
Alt. 2 Fastledd basert på sikringsstørrelse.
Alt. 3 En kombinasjon av 1 og 2
Alt. 4 Timebasert Effektledd som i likhet med energipris på strømmen varierer over døgnet og året. (Mange mener at dette er beste alternativ, men at kundene vil finne det for komplisert).

Når det gjelder Alt. 3 (kanskje mest sansynlig) er det delte meninger om fordeling av avgiften mellom de to leddene, noen at det meste av effektavgiften skal ligge på fastleddet (2), andre vil ha største delen på variabel (1).

Når det går om energipris er det riktig at stort utak på noen få timer når prisen er lavest er gunstig. Men om topplasten hver månede er på 22kW kan nok nettleie mer enn spise opp billig strøm. Store hovedsikringer kan også bli dyrt.

Men som o.b.lix skriver en kan tilpasse seg ved å skifet til mindre hovedsikringer og redusere ladestrømmen tilpasset aktuell tariff.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA