Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre?

Startet av eha, fredag 07. oktober 2016, klokken 19:45

« forrige - neste »

eha

Sitat fra: Jejl på torsdag 18. august 2016, klokken 18:20
Endre til 32A CEE, så trenger du ingen overganger.
Men du må huske å stille ned manuelt i bilen til 16A.

Så, med teskje, forslaget går ut på at jeg skal montere 32A CEE-kontakt på denne 16A-kursen, i stedet for å montere 16A CEE-kontakt?

Hvilke egenskaper har en 32A CEE-kontakt som gjør at jeg utnytte alle 16A på kursen min?

Hvilke egenskaper mangler en 16A CEE-kontakt som gjør at jeg ikke får utnyttet 16A?

Hvor mange A kan jeg lade med ved bruk av en 16A CEE-kontakt?
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

KjellG

Kontakten per se bestemmer ingenting mhp hvor mye du kan trekke ut, det bestemmer sikringen.

Det kan være andre argumenter: en 32A er mer robust(men neppe nødvendig). En 32A kan kobles til i andre 32A uttak, om dette gir noen fordel.

Speeder

32A CEE  kan brukes direkte på Teslas UMC
Zoe 43kW

Rio

Sitat fra: eha på torsdag 18. august 2016, klokken 17:11
Har en utendørs schuko som jeg kjapt kan endre til CEE blå. Trenger jeg noe utover dette for å kunne lade en Tesla på 16A da? (Ja, eksisterende kurs er 16A.)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Den fra Volvo ovenfor funker med Tesla (meg bekjent). Jeg kjenner ikke Kirkebøs utstyr, men tror det er bra kvalitet.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Jejl

Sitat fra: eha på torsdag 18. august 2016, klokken 19:25
Sitat fra: Jejl på torsdag 18. august 2016, klokken 18:20
Endre til 32A CEE, så trenger du ingen overganger.
Men du må huske å stille ned manuelt i bilen til 16A.

Så, med teskje, forslaget går ut på at jeg skal montere 32A CEE-kontakt på denne 16A-kursen, i stedet for å montere 16A CEE-kontakt?

Hvilke egenskaper har en 32A CEE-kontakt som gjør at jeg utnytte alle 16A på kursen min?

Hvilke egenskaper mangler en 16A CEE-kontakt som gjør at jeg ikke får utnyttet 16A?

Hvor mange A kan jeg lade med ved bruk av en 16A CEE-kontakt?
Fordelen med 32 A-stikk er at du da kan bruke det orginale blå adapteret som følger med bilen.

Hvis du monterer et 16A CEE-stikk må du ha en overgang til f.eks schuco og da får du 13A lading.

jkirkebo

Sitat fra: Jejl på torsdag 18. august 2016, klokken 23:20
Sitat fra: eha på torsdag 18. august 2016, klokken 19:25
Sitat fra: Jejl på torsdag 18. august 2016, klokken 18:20
Endre til 32A CEE, så trenger du ingen overganger.
Men du må huske å stille ned manuelt i bilen til 16A.

Så, med teskje, forslaget går ut på at jeg skal montere 32A CEE-kontakt på denne 16A-kursen, i stedet for å montere 16A CEE-kontakt?

Hvilke egenskaper har en 32A CEE-kontakt som gjør at jeg utnytte alle 16A på kursen min?

Hvilke egenskaper mangler en 16A CEE-kontakt som gjør at jeg ikke får utnyttet 16A?

Hvor mange A kan jeg lade med ved bruk av en 16A CEE-kontakt?
Fordelen med 32 A-stikk er at du da kan bruke det orginale blå adapteret som følger med bilen.

Hvis du monterer et 16A CEE-stikk må du ha en overgang til f.eks schuco og da får du 13A lading.

Evt. selger jeg overganger som går til rødt adapter. Da får man 16A, men må bruke en adapter samt anskaffe det røde adapteret. Til gjengjeld slipper man å stille ned manuelt i bilen, den går automatisk til 16A. Men det er også greit å klare seg uten adaptere om man kan, slik sett er 32A blå CEE en god løsning (og fast 16A ladestasjon en bedre løsning).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kjekk

Ser at mange nye eller blivende elbileiere legger opp nokså kostbare og overdimensjonerte ladeløsninger hjemme.  Det er vel lurt å faktisk se på forventet bruksmønster/strømbruk før man bruker sekssifrede beløp på  dette.  Sikkert mange elektrikere her inne som gnir seg i hendene, men realiteten er at de aller fleste lader med 10A nattestid og klarer seg utmerket med eksisterende anlegg. Dersom ikke alle i husstanden kjører budbil/taxi med base hjemme er det neppe behov for maksimal ladehastighet for alle bilene.  I dette tilfelle høres det fornuftig ut å dimensjonere for samtidig lading av tre biler, men i realiteten kjører man jo ikke 60 mil hver dag og kommer hjem med tomme batterier som må fylles omgående,  så bilene vil aldri ha behov for raskeste lading.   Med forventet økning i batterikapasitet og konstant kjørelengde er heller behovet dalende også i fremtiden. Jeg ville heller brukt penger på å oppgradere sikringskap og kurser i huset slik at man kan leve trygt med det som foregår i garasjen og lagt opp 3 16A kurser el. lignede til garasje/biloppstillingsplass slik at man kan fylle på det man har brukt frem til neste dag.   

eha

Sitat fra: kjekk på fredag 19. august 2016, klokken 10:54
Ser at mange nye eller blivende elbileiere legger opp nokså kostbare og overdimensjonerte ladeløsninger hjemme.  Det er vel lurt å faktisk se på forventet bruksmønster/strømbruk før man bruker sekssifrede beløp på  dette.  Sikkert mange elektrikere her inne som gnir seg i hendene, men realiteten er at de aller fleste lader med 10A nattestid og klarer seg utmerket med eksisterende anlegg. Dersom ikke alle i husstanden kjører budbil/taxi med base hjemme er det neppe behov for maksimal ladehastighet for alle bilene.  I dette tilfelle høres det fornuftig ut å dimensjonere for samtidig lading av tre biler, men i realiteten kjører man jo ikke 60 mil hver dag og kommer hjem med tomme batterier som må fylles omgående,  så bilene vil aldri ha behov for raskeste lading.   Med forventet økning i batterikapasitet og konstant kjørelengde er heller behovet dalende også i fremtiden. Jeg ville heller brukt penger på å oppgradere sikringskap og kurser i huset slik at man kan leve trygt med det som foregår i garasjen og lagt opp 3 16A kurser el. lignede til garasje/biloppstillingsplass slik at man kan fylle på det man har brukt frem til neste dag.

Takk for innspill. Jeg er fullstendig klar over dette, men jeg liker samtidig å vite hvilke muligheter jeg har. I noen tilfeller er det ikke mye som skal til for å få litt raskere ladetid :) Å kunne lade med 4-5 kW, f.eks., vil kunne hjelpe folk som kommer på besøk med kortrekkevidde-elbil.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

kjekk

Da må du få hyppig besøk, 50.000 kr = 1000 hurtigladinger på nærmeste ladestasjon  ;)

Griffel

Sitat fra: kjekk på fredag 19. august 2016, klokken 11:09
Da må du få hyppig besøk, 50.000 kr = 1000 hurtigladinger på nærmeste ladestasjon  ;)
Så er spørsmålet hvor er nermeste ladestasjon?

Sitat fra: eha på fredag 19. august 2016, klokken 11:03
I noen tilfeller er det ikke mye som skal til for å få litt raskere ladetid :) Å kunne lade med 4-5 kW, f.eks., vil kunne hjelpe folk som kommer på besøk med kortrekkevidde-elbil.
Sette opp en 32A ladestasjon med manuelt valg av strømstyrke. Så spørs det bare hva de som kommer på besøk kan benytte. Du har uansett bare en fase 230V å tilby. Strømstyrken må du da tilpasse hva du har tilgjenglig på den aktuelle fasen. Sikringsskapet ser uansett ut til å være modent for renovering, legg større uprioriterte laster på samme fase, for eksempel varmtvann så slår du av dette når du har besøk av den som trenger mer enn 16A og får et par kW mer å bruke til lading.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eha

Sitat fra: Griffel på fredag 19. august 2016, klokken 11:42
Sitat fra: kjekk på fredag 19. august 2016, klokken 11:09
Da må du få hyppig besøk, 50.000 kr = 1000 hurtigladinger på nærmeste ladestasjon  ;)
Så er spørsmålet hvor er nermeste ladestasjon?

Et stykke unna. Og folk må i så fall belage seg på å dra eller ankomme tidligere for å få tid til å lade, for de får ikke ladet mens de er på besøk, i alle fall. Et annet spørsmål er hvor mye jeg er villig til å betale for å få til noe som er litt bedre enn dette ugunstige alternativet, og da dette er høyst subjektivt finnes det vel ingen fasitsvar. For noen er 50.000 kr mye penger, for andre, det som er til overs i løpet av et par måneder.

Sitat fra: Griffel på fredag 19. august 2016, klokken 11:42
Sitat fra: eha på fredag 19. august 2016, klokken 11:03
I noen tilfeller er det ikke mye som skal til for å få litt raskere ladetid :) Å kunne lade med 4-5 kW, f.eks., vil kunne hjelpe folk som kommer på besøk med kortrekkevidde-elbil.
Sette opp en 32A ladestasjon med manuelt valg av strømstyrke. Så spørs det bare hva de som kommer på besøk kan benytte. Du har uansett bare en fase 230V å tilby. Strømstyrken må du da tilpasse hva du har tilgjenglig på den aktuelle fasen. Sikringsskapet ser uansett ut til å være modent for renovering, legg større uprioriterte laster på samme fase, for eksempel varmtvann så slår du av dette når du har besøk av den som trenger mer enn 16A og får et par kW mer å bruke til lading.

Akkurat! Og bare for å presisere, jeg har presentert to ulike behov her i tråden: Det initielle behovet (langsiktig planlegging av ny garasje), og det kortsiktige behovet (jeg får en bil levert før denne tid).

Jeg vurderer å sette opp en ladestasjon et annet sted i oppkjørselen (rett ved inngangsdøra), slik at jeg har noe midlertidig. En bonus med denne løsningen er at jeg kan gjenbruke/flytte stasjonen når garasjen blir renovert eller gjenoppbygget. I tillegg ligger sikringskapet rett innenfor døra, og det vil da være billig å legge opp ny kurs herfra midlertidig. Hvor mange A denne kursen skal være har dermed ikke så mye å si, så lenge jeg er bevisst på den totale lasten.

Rekkefølgen på ting kommer antakelig til å være noe slik:

  • Midlertidig ladeløsning ved inngangsdøra (kanskje ladestasjon).
  • Nytt sikringskap.
  • Ny garasje/oppstillingsplass. Ev. ladestasjon flyttes hit.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

eha

Jeg sendte en henvendelse til Hafslund om mulighetene for å øke fra 3x 50A til 3x 80A.

Her er svaret jeg fikk:

"
Jeg har gått gjennom din henvendelse angående økning av hovedsikring (...) . Etter min beregning viser det seg at den eksisterende trafoen har per i dag ledige kapasiteter (516/800kVA), men strømnettet er ikke godt nok for å dekke ditt behov (80A), grunnet overbelastning på stamnett jordkabel 240Al fra trafo til mast 012677. Vi kan derfor ikke dekke ditt effektbehov slik nettet er i dag, men du kan få maks 3x63A i stedet.

For å få mer strøm slik du ønsker (3x80A) må vi forsterke eksisterende stamnett og kunden må dekke anleggsbidrag. Jeg er usikkert på hvor mye det vil koste. Den nøyaktige prisen krever befaring fra vår underentreprenør. I tillegg må du grave selv fra trafo til mast 012677 (ca 20 meter).
"




Som dere ser av svaret og figuren må det altså graves i et boligområde et par hundre meter unna huset vårt (Tajet 2 øverst til høyre, trafo nede til venstre). Jeg tolker det slik at det er kun denne nye jordkabelen som må graves.

Men dette koster vel mer enn det smaker? Med en oppgradering til 3x 63A i stedet - for de av dere som har fulgt med i denne tråden - bør jeg uansett være trygg på at det vil kunne gå greit å lade 2-3 elbiler i fremtiden.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Rio

eha: Du er selvsagt ikke en ordentlig elbilist før du sitter i kulden og mørket (bortsett fra et lite LED-lys) fordi all strømmen går til lading av elbilene! :D

Som jeg har sagt mange ganger: med mindre du har helt spesielle kjøremønstre, trenger man ikke så mye effekt hjemme, fordi bilene "fylles oss" over natten til mer enn man skal kjøre neste dag. Det er ikke hjemme man trenger høy effekt.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

eha

Sitat fra: Rio på torsdag 25. august 2016, klokken 10:17
eha: Du er selvsagt ikke en ordentlig elbilist før du sitter i kulden og mørket (bortsett fra et lite LED-lys) fordi all strømmen går til lading av elbilene! :D

Som jeg har sagt mange ganger: med mindre du har helt spesielle kjøremønstre, trenger man ikke så mye effekt hjemme, fordi bilene "fylles oss" over natten til mer enn man skal kjøre neste dag. Det er ikke hjemme man trenger høy effekt.

Jeg er klar over dette. Men kortere ladetid (= høyere effekt) er mer skånsomt for Teslas batterier, sies det.

Og jeg er vel neppe en ordentlig elbilist før jeg har fått meg elbil, vel? ;)
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Rio

Sitat fra: eha på torsdag 25. august 2016, klokken 10:29
Sitat fra: Rio på torsdag 25. august 2016, klokken 10:17
eha: Du er selvsagt ikke en ordentlig elbilist før du sitter i kulden og mørket (bortsett fra et lite LED-lys) fordi all strømmen går til lading av elbilene! :D

Som jeg har sagt mange ganger: med mindre du har helt spesielle kjøremønstre, trenger man ikke så mye effekt hjemme, fordi bilene "fylles oss" over natten til mer enn man skal kjøre neste dag. Det er ikke hjemme man trenger høy effekt.

Jeg er klar over dette. Men kortere ladetid (= høyere effekt) er mer skånsomt for Teslas batterier, sies det.

Og jeg er vel neppe en ordentlig elbilist før jeg har fått meg elbil, vel? ;)

Jeg tror ikke det utgjør noen som helst forskjell for et batteri på rundt 100 kWh. Uansett om du lader med 3,6 kW eller 11 kW er det en bagatell sammenlignet med 120 kW. Dersom det er en forskjell er den nok ganske teoretisk, vil jeg tro.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA