Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre?

Startet av eha, fredag 07. oktober 2016, klokken 19:45

« forrige - neste »

Griffel

#30
Sitat fra: turfsurf på onsdag 17. august 2016, klokken 18:51
3 fas 16A TN gir 11kW
Og vil i dette tilfelle kreve transf. og kreve 28A på primærsiden.

Tesla kan i midlertid kobles "2fasig" på 230V nett. Dette krever en 3faskurs om den sikres 32A kan Tesla trekke 7,2kW med 11kW lader. Eller 8,5kW om bilen har større lader.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

turfsurf

Teslaen vår trakk ikke 7,2kW med en slik kobling, men litt over 4kW. "2fas" koblingen gir vel ca 20% mere enn 1fas.


--
turfsurf
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Griffel

#32
Sitat fra: turfsurf på onsdag 17. august 2016, klokken 19:14
Teslaen vår trakk ikke 7,2kW med en slik kobling, men litt over 4kW. "2fas" koblingen gir vel ca 20% mere enn 1fas.
Ca. 15, 4% mer.
Så jeg går ut fra at du lader på 16A kurs.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Sitat fra: Griffel på onsdag 17. august 2016, klokken 12:47
Sitat fra: elektrolux på onsdag 17. august 2016, klokken 12:02
ZCS er designet for å kobles med samme leder til L1 og er dermed ikke egnet til slik oppkobling. Har med PLC kommunikasjonen å gjøre.
Da er det vel kanskje også slik at N også må ha samme leder?
Ren nyskjerrighet:
Om en har 2 stajoner koblet L1,L2 og L1,L3 klarer lastdelingen da å summere strømmen i L1 korrekt.
Eller deler den innstillingen på 2?
Om så L2 måles mindre enn lik deling på grunn av bilens lader vil da L3 automatisk øke?

ZCS måler strømmen på hver fase, og fordeler ut fra det. Den legger en av 2 faser til neutral, altså vil den fordele også IT nett optimalt.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Rio

#34
Hmmm...

Etter å ha kjørt elbil i snart 10 år, så tenker jeg at det er svært sjeldent man trenger mer enn 3,6 kW, med mindre man har et spesielt bruksmønster. Jo større batteri, jo lavere (!) effekt trenger man, faktisk, selv om det selvsagt avhenger av hvor mye man kjører hver dag.

Jeg ville nok satt opp 3 stk 16 A CEE-kontakter, eller 3 stk veggbokser på 16 A. Man trenger jo ikke ha løsninger til 60 000 kr for å få ladet noen biler.


Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

turfsurf

Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

turfsurf

Sitat fra: Griffel på onsdag 17. august 2016, klokken 19:18
Sitat fra: turfsurf på onsdag 17. august 2016, klokken 19:14
Teslaen vår trakk ikke 7,2kW med en slik kobling, men litt over 4kW. "2fas" koblingen gir vel ca 20% mere enn 1fas.
Ca. 15, 4% mer.
Så jeg går ut fra at du lader på 16A kurs.

Ja, det var før den nye hjemmeladeren til Tesla kom, så den eneste måten å få det til på var med rødt adapter (16A).


--
turfsurf
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Griffel

#37
Sitat fra: elektrolux på onsdag 17. august 2016, klokken 19:31
ZCS måler strømmen på hver fase, og fordeler ut fra det. Den legger en av 2 faser til neutral, altså vil den fordele også IT nett optimalt.
Bedre enn ingen ting, men i beste fall å utnytte 2/3 av tilgjenglig effekt i en 3fas kurs er vel ikke definisjonen på optimalt*. I det aktuelle tilfelle med lading av 3 biler opplagt ikke optimalt. (TN nett er en annes sak). Siden 2 av de 3 bilene nå er på samme fase får jo disse to 1/2effekt sammenlignet bilen som er alene.
"Bil 1" 1/3, "Bil 2" 1/6, "Bil 3" 1/6, av tilgjenglig kurs.

En ting som ikke ble besvart er om den kun deler tilgjenglig effekt på antall biler tilkoblet, eller summerer aktuelt trekk i boks 1, 2 og 3 slik at om boks 1 trekker mindre enn 1/3, av den ikke helt optimale fordelingen, vil 2 og 3 få mer? (Summen blir uansett maks 2/3 av tilgjenglig på 3fas IT).

I dette aktuelle tilfelle er jeg stadig enig i det jeg skrev i mitt første innlegg i denne tråden som også støttes av Rio, men det ville være ulik meg å gå for vanlig stikkontakt enten det 16A CEE eller 10A Schuko. Altså det soleklare valg i dette tilfelle er tre 16A veggbokser.

*Selv om dette ikke er "optimalt" tror jeg ikke nødvendigvis at noen andre har en bedre automatisk løsning for lastdeling 3 faser i et 230V IT nett.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

eha

Sitat fra: Rio på torsdag 18. august 2016, klokken 00:41
Hmmm...

Etter å ha kjørt elbil i snart 10 år, så tenker jeg at det er svært sjeldent man trenger mer enn 3,6 kW, med mindre man har et spesielt bruksmønster. Jo større batteri, jo lavere (!) effekt trenger man, faktisk, selv om det selvsagt avhenger av hvor mye man kjører hver dag.

Jeg ville nok satt opp 3 stk 16 A CEE-kontakter, eller 3 stk veggbokser på 16 A. Man trenger jo ikke ha løsninger til 60 000 kr for å få ladet noen biler.

Veldig bra innspill. Jeg tar dette videre. Jeg er først og fremst interessert i å ha en robust løsning, ikke nødvendigvis mest mulig strømsterk. Men om det finnes et par enkle grep som ikke koster fletta for å få et par kW ekstra, så kan det ikke skade, heller.

Jeg tar det også med knusende ro at jeg inntil videre skal lade på vanlig stikkontakt (ev. blå kontakt).
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Griffel

Sitat fra: eha på torsdag 18. august 2016, klokken 10:52
Men om det finnes et par enkle grep som ikke koster fletta for å få et par kW ekstra, så kan det ikke skade, heller.
Ladestasjon som kan stilles manuelt etter hva du har tilgjenglig, avhengig av antall biler og tid på året. Har du det travelt slår du av varmtvannbeholder og skrur opp ladestrøm.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Rio

Sitat fra: eha på torsdag 18. august 2016, klokken 10:52

Jeg tar det også med knusende ro at jeg inntil videre skal lade på vanlig stikkontakt (ev. blå kontakt).

Vanlig stikkkontakt (husholdning, Schuko) bør du absolutt unngå. Jeg har sett så mange nedsmeltede og brente kontakter at det er forstummende.

Som et minimum bruk 16 A CEE blå industrikontakt (krever ingen endring utover å skifte kontakt, dersom den er 16 A allerede), og en av disse:

http://accessories.volvocars.com/no-no/V60/Accessories/Document/VCC-491727/2016

Artikkelnummer: 31407095

Koster 3990 kr på Bilia. Enkleste og billigste løsningen som er trygg, men som Griffel påpeker er en veggboks mye bedre.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Bemerk at den kan levere opptil 16 A (3,7 kW). Med Schuko er du begrenset til 10 A, så veggboks/Mennekes er 60% raskere.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

eha

Har en utendørs schuko som jeg kjapt kan endre til CEE blå. Trenger jeg noe utover dette for å kunne lade en Tesla på 16A da? (Ja, eksisterende kurs er 16A.)


Sent from my iPhone using Tapatalk
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

eha

2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

Jejl

#44
Endre til 32A CEE, så trenger du ingen overganger.
Men du må huske å stille ned manuelt i bilen til 16A.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA