Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Når får vi bilene våre?

Startet av eha, fredag 07. oktober 2016, klokken 19:45

« forrige - neste »

TB

#15
Sitat fra: eha på onsdag 17. august 2016, klokken 09:34
Jeg ser jo hvor du jobber, men takk for svar. Dette virker selvfølgelig veldig interessant. Tenker du da at det ville være en løsning å koble tre slike zap-ladere til én og samme 3-fas kurs (enten 25A eller 32A)? Siden disse laderne er så smarte kan jeg vel enkelt sjekke forbruket for laderen som disponeres av leietaker?

Hvilke priser snakker vi om her? 10K per boks + arbeid?
Offisiell pris eg mottok i forbindelse med forarbeid til prosjekt i borettslag var 15000, minus 10% pga. bestilling av 9 stk  = 13 500 (Mottok prisar av Ola Røsok Rørmark, Account Manager, Zaptec AS.)

Finnes og ein enklare versjon, Home, men den støtter ikkje lastbalansering slik eg forstår.
(Denne var ikkje aktuell for prosjektet, så denne kjenner eg ikkje / er ikkje vurdert.)

Har forstått det slik at Zapcharger Pro kan bli kobla på samme kabel / kurs og kommunikasjon går på faseledere, treng ingen ekstra datakabel i tillegg som eksempelvis Salto sin, som treng ein Salto CLU strømstyring til omlag samme pris som Saltoboks 582.

Enkelt reknestykke: 3 x Saltoboks 582 + 1 Salto CLU = 44 000
3 x ZapCharger Pro = 45 000

Dvs, omlag samme pris for innkjøpet (dette er basert på prisar eg mottok i vår.)
Kostnad til kabel skal (i teorien) vere mindre for ZapCharger, spesielt der det er lange kabelstrekk.

Spørsmål er om det og kreves årlig abonnementet for å få tilgang til deler av funksjonaliteten?
Salto har noko dei omtaler som Cloudcharge    som kostar 790,- per ladestasjon per år.
Usikker om det også er tilsvarende for Zaptec, her har eg ikkje detaljer p.t.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

elektrolux

Home kan oppgraderes med Pro sitt relekort. Eneste forskjellen er at Home ikke fasefordeler, noe som normalt ikke er nødvendig hjemme. Ellers har den full lastfordeling.

Veiledende pris på Pro er ca 17500.- / boks, og de kobles i uendelig anntall* innpå en og samme kurs. Er kursen for liten vil dette selvfølgelig resultere i uendelig lang ladetid, men innen en kommer opp i slike antall vil kursen til enhver tid utnyttes optimalt. ;) De store besparelsene kommer når en utvider anlegget med en ekstra boks på et senere tidspunkt.

Zapchargeren kommer med admin profil, og bruker profil og admin har full oversikt over alle brukerne.

På Zapchargeren er slik tilgang gratis, mens det tilbys forenklede løsninger der hver bruker får tilsendt faktura fra Zaptec. Da tilkommer et månentlig gebyr.

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

eha

Vent litt, du sier at zap-boksene ikke kan administreres uten tilgang til internett?

Boksene "ringer hjem"?   ???
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

elektrolux

#18
Helt riktig!

Ingen internett, ingen app. ;)

Men om det blir behov for det kan det nok legges tilrette for app via USB / Blootooth.

Tenker meg om så er det også mulig via PLC slik at alt du trenger er en PLC til mobil adaptor.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

Nå er det jo ikke nødvendig med dynamisk fasefordeling så lenge en snakker om 3 stykk enfasstasjoner som er det en kan få til på IT nett.
Fordelingen kan gjerne være statisk.

Spørsmålet er egentlig hvordan last summerse og deles.
Stasjon en kobles L1,L2. To kobles L2,L3 og tre L3,L1.
Spørsmålet er da om ladestasjonen deler 25A på antall tilkoblede biler, eller om strømmen hver enkelt bil trekker legges til grunn. Tar delingen hensyn til at dette er vektorer?

Kan den konfigureres slik at den vet forskjell på om alle er koblet på samme fase, eller hvor mange som er koblet til hver enkelt fase og da beregne vektor summer?

Benyttes målte verdier slik at om en bil kun trekker 8A vi de andre få tilsvarende mer?

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

ZCS er designet for å kobles med samme leder til L1 og er dermed ikke egnet til slik oppkobling. Har med PLC kommunikasjonen å gjøre.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Griffel

#21
Da er det bare å konstantere at i dette tilfelle med begrensningen 50A hovedsikring og IT nett har disse lastdelingssystemene ingen hensikt!

Større inntak og Transformator må til før noe annet enn 3 stykk 16A kurser en til hver ladestasjon har noen hensikt.

Alternativt kan en jo legge opp en 32A kurs til en av stasjonene og manuelt redusere trekket fra denne når en annen er tilkoblet og når det er kaldt ute.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

#22
Sitat fra: elektrolux på onsdag 17. august 2016, klokken 12:02
ZCS er designet for å kobles med samme leder til L1 og er dermed ikke egnet til slik oppkobling. Har med PLC kommunikasjonen å gjøre.
Da er det vel kanskje også slik at N også må ha samme leder?
Ren nyskjerrighet:
Om en har 2 stajoner koblet L1,L2 og L1,L3 klarer lastdelingen da å summere strømmen i L1 korrekt.
Eller deler den innstillingen på 2?
Om så L2 måles mindre enn lik deling på grunn av bilens lader vil da L3 automatisk øke?
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

TB

Sitat fra: elektrolux på onsdag 17. august 2016, klokken 11:33
Helt riktig!
Ingen internett, ingen app. ;)
Men om det blir behov for det kan det nok legges tilrette for app via USB / Blootooth.
Tenker meg om så er det også mulig via PLC slik at alt du trenger er en PLC til mobil adaptor.
Hmm, det kom ikkje klart fram i den info eg har fått så langt. Der er det installasjon i garasjer, uten Internett tilgang. (Internett må i så fall bli løyst via 4G, finnes ingen telekabler / fiber til garasjer, i eige bygg.)

Tanken var på eigenhand å lese av faktisk forbruk pr. ladestasjon / boks, for å fordele internt. Betyr det at det ikkje er mulig å lese ut forbruk direkte frå bokser uten Internett tilgang?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

zyp

Jeg ser for meg at det kanskje kunne vært mulig å bygge et enkelt og billig automatisk lastdelingsoppsett basert på Mainpine-kontrollere.

Mainpine leser en ekstern motstand for å bestemme strømgrensen som skal rapporteres via pilotsignalet. For å enkelt bytte mellom flere grenser kan man koble til en bryter for å velge motstandsverdi. Jeg teoriserer at det kan være mulig å automatisere dette ved å bruke hjelpekontakter på kontaktorene, koblet litt ala en forrigling.

For å ta et eksempel kan vi ta utgangspunkt i en trefasekurs på 25A. Da kan vi som tidligere nevnt lade én bil med 25A eller tre biler med 14A hver. Mainpine skal ha 536 ohm for 25A og 316 ohm for 14A.

På kontrolleren for uttak 1 kobler vi en motstand på 536 ohm. I parallell med denne kan vi koble en motstand på 770 ohm som blir koblet inn av hjelpekontakter på kontaktorene for uttak 2 og 3. Dette gjør at når uttak 2 eller 3 blir slått på så vil kontrolleren for uttak 1 lese til sammen 316 ohm og redusere strømmen til 14A.

På kontrollerne for uttak 2 og 3 kan man enten gjøre tilsvarende eller bare koble de fast til 316 ohm, avhengig av om man ønsker muligheten til å trekke maks effekt ut av alle uttakene eller bare et spesifikt.

Spørsmålet er bare om systemet vil reagere raskt nok til å unngå overbelastning. Vil bilen som lader på uttak 1 rekke å redusere fra 25A til 14A når uttak 2 kobles inn før det blir et problem? Hadde vært interessant å teste dette i praksis.

stefse

Tesla kan vel lades med 3fas, det burde du vel kunne utnytte?

Skulle ønske alle biler hadde 3 fas lader, konnektoren er jo klargjort for det. Så kunne 1 Fas lading vært begrenset til 10A uavhengig  av tilkobling. Ønsker du kjappere, må du bruke 3fas.
Endatil 16A 3fas monner bra iforhold til 16Aenfas.
Tesla Model3
VW eGolf - solgt

eha

Sitat fra: stefse på onsdag 17. august 2016, klokken 18:01
Tesla kan vel lades med 3fas, det burde du vel kunne utnytte?

Skulle ønske alle biler hadde 3 fas lader, konnektoren er jo klargjort for det. Så kunne 1 Fas lading vært begrenset til 10A uavhengig  av tilkobling. Ønsker du kjappere, må du bruke 3fas.
Endatil 16A 3fas monner bra iforhold til 16Aenfas.

Takk, ja, skal ha det i bakhodet! 3-fas 16A gir vel 6,4 kW, kontra 1-fas som gir 3,7 kW.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

turfsurf

Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

eha

Synes det har kommet veldig mange bra innspill! Takk til alle dere som har bidratt.

Status på prosjektet er at jeg kun er ute og sonderer terrenget. Om ikke lenge får vi vår første elbil, en Tesla, og i starten blir det lading på vanlig schuko (ev. blå kontakt) på eksisterende kurs. Det er ikke plass til bilen i den lille garasjen vår (den er dessuten ombygd til boder), så på lang sikt skal den nok rives og erstattes av en ny. Da tenker vi å få plass til tre biler. Alle skal ikke nødvendigvis ha like mye tak over seg, men det bør være lademuligheter for alle tre. Allerede i dag har vi en leieboer som vurderer å kjøpe elbil, og jeg tror absolutt ikke det vil skade å utstyre utleiehybelen med slike muligheter.

Siden dette ligger 1-3 år frem i tid konkluderer jeg ikke nå, men synes det er viktig å begynne å sette seg inn i disse tingene. Om ikke elbilene selv er kompliserte, så står alle de ulike lademulighetene i motsetning til dette.

Jeg kommer til å undersøke muligheten for å øke inntaket til 3x 63A, ev. 3x 80A. Videre har jeg forstått viktigheten av å involvere kompetente fagfolk og rådgivere. Noen sa "snakk med en elektriker", men jeg har vel egentlig mye mer tiltro til folk på dette forumet. Dere er mye bedre rådgivere og får meg til å se mulighetsrommet på en annen måte enn en elektriker vil gjøre, selv om jeg til syvende og sist må engasjere en slik en til å installere det hele, når planene en vakker dag skal settes ut i livet.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

eha

Sitat fra: turfsurf på onsdag 17. august 2016, klokken 18:51
3 fas 16A TN gir 11kW

Jepp, men da må jeg finne på noe fancy. Jeg har IT. :)

Nei, en  >:(  skulle det visst være...

Edit: Jeg bruker denne til å regne: http://www.rapidtables.com/calc/electric/Amp_to_Watt_Calculator.htm
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA