Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

30 kwh leaf: Ikke mulig å lade til 80% lenger

Startet av Zero-talent, tirsdag 16. august 2016, klokken 13:45

« forrige - neste »

Zero-talent

Stusset litt på at det ikke er mulig å sette på "long life"-modus (eller hva det nå het) og bare lade bilen til 80% på 30kwh-versjonen. Betyr dette at batteriene i 30kwh er mindre utsatt for slitasje om de står fulladet?

Ikke noe stort problem uansett, jeg bruker timer så bilen står sjelden mer enn en time med fullt batteri. Bare stusser på at de har gjort denne endringen
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
2021 tesla model 3 LR - "midtlivskrisa"
Pendler Porsgrunn - Horten

qualbeen

Stemmer. Bedre teknologi og batteri, så ikke lenger noe poeng å stoppe lading ved 80% :-)

Carl Anton Stenling

Dette handler vel også litt om testsyklusen i USA som straffer elbiler med 80 % modus. Nissan hadde en spesialtilpasning i USA for forrige modell, men har nå valgt å bruke lading til 100 % som standardløsning overalt. Nye batterier gjør nok at konsekvensene er små, men det er sannsynlig at den sakte ladingen øverst i batterispennet sliter noe mer.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Zero-talent

Er vel uansett greit å unngå at bilen står over lengre tid med fullt batteri. Har enda ikke hørt om batterier som liker å være sprengt.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
2021 tesla model 3 LR - "midtlivskrisa"
Pendler Porsgrunn - Horten

Powerflux

Nissan regner vel med at batteritapet vil komme ned mot men sjelden under 70% slik at garantien så og si aldri vil utløses! Kjipt for brukeren men stas for Nissan som kan vise til flotte NDEC tall ::)
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

Olee

Sitat fra: Powerflux på torsdag 18. august 2016, klokken 15:45
Nissan regner vel med at batteritapet vil komme ned mot men sjelden under 70% slik at garantien så og si aldri vil utløses! Kjipt for brukeren men stas for Nissan som kan vise til flotte NDEC tall ::)
+1! Nissan er utspekulert!

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA