Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Mål på bilen og mer nøyaktig leveringsdato

Startet av Ballemann, fredag 07. oktober 2016, klokken 12:54

« forrige - neste »

Ballemann

Tjohei!
Bilen går fint, men nekter å lade. Varsellamper kommer opp, og ladekladden klikker(rele) mer enn normalt (eller så har jeg ikke lagt merke til det før)
12v batteriet er 12,66v når jeg tok det ut og målte det. Sjekk bilde :)
Noen som har opplevd lignende? Jeg mistenker dårlig batteri, men ingen bedring når jeg prøvde å lade det opp med ctec lader.
Renault Twizy 2014 (Solgt)
Citroen CZero 2011
Nissan Leaf Tekna 2013
Hjemmelaget EL trøsykkel, 2000w, 20A

TB

Eg har voltmeter som er kobla til i 12V uttaket i bilen. Den viser ofte ned mot 11,5 V utan at eg har opplevd feil av den grunn. 12,66 V høyres ok. Vil og tippe bilen treng meir i "start" øyeblikket enn for å starte lading av hovedbatteriet. Bildet ditt viser at bilen er starta og "effekt meteret" har ein heil del utslag. Feilen er mulig på DC-DC slik at 12V ikkje blir lada? Dermed feiler lading?

Kan vere greit å prøve ein annan ladekladd? Alternativt type 2 ladepunkt (med type 2 til type 1 kabel).
Om det fungerer ok er feilen i ladekladden.

Det kan og være feil på 230 V, jordfeil eller liknande, men det gir vel berre feil på ladekladden og ikkje i bilen?
Var omtalt at feil på AC kan gi ladeproblemer for hurtiglading. Trur normal lading skal fungere.

Har du garanti er nok det beste er nok å oppsøke forhandler. Om det er laderen i bilen som har svikta, eller BMS for hovedbatteri vil det være ein garanti sak. Er bilen importert har du reklamasjonsrett mot importøren.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Ballemann

Hei og takk for utfyllende svar!
Jeg har til nå prøvd med annet batteri og annen ladekladd (på to forskjellige stikk). Så da blir det verksted imorgen :)
Citroen CZero 2011
Nissan Leaf Tekna 2013

Ballemann

Kom bare halvveis til verkstedet, au au
Citroen CZero 2011
Nissan Leaf Tekna 2013

pwb

Ser at bilen er 1 mnd over garanti, men husk at hvis du har kjøpt den fra en forhandler som bruktbil så har du 5 års reklamasjonsrett fra du kjøpte den og hvis det er batteriet som er ødelagt og den ikke har gått så mye at man må forvente at det er ødelagt så skal det dekkes. Forsikringen kan også dekke slikt hvis du har super duper forsikring og det er batteriet f.eks.

TB

Sitat fra: Ballemann på onsdag 17. august 2016, klokken 15:33
Kom bare halvveis til verkstedet, au au
Stoppa bilen heilt opp pga. feilen, eller var det tomt for strøm?
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

Ballemann

Kjøpte bilen brukt. 1 mnd over garanti er skikkelig nederlag, men så har den vandret snart 90.000km. Det ble tatt batteritest når vi kjøpte den tidligere i år (ca 5000 km siden) så jeg håper det teller litt. Har vanlig kasko på denne, så evnt utgift må jeg nok sikkert dekke selv, men jeg trives med å skru bil, jeg håper bare ikke hele batteripakken må byttes!
Bilen hadde 4 prikker igjen på batteriet, så noe er galt. Når den stoppet (på motorveien, heldigvis i nedoverbakke like før en avkjøring m/busstopp), begynte lampene å blinke i takt med en høy pipe/varsellyd. Får beskjed fra verkstedet imorgen etter diagnosekjøringen (Din Bil i Tr.Heim, som forøvrig har den minst imøtekommende kundebehandleren jeg noensinne har møtt)
Tvi tvi...
Citroen CZero 2011
Nissan Leaf Tekna 2013

tomrh

Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

pwb

Sitat fra: Ballemann på onsdag 17. august 2016, klokken 22:35
Kjøpte bilen brukt. 1 mnd over garanti er skikkelig nederlag, men så har den vandret snart 90.000km. Det ble tatt batteritest når vi kjøpte den tidligere i år (ca 5000 km siden) så jeg håper det teller litt. Har vanlig kasko på denne, så evnt utgift må jeg nok sikkert dekke selv, men jeg trives med å skru bil, jeg håper bare ikke hele batteripakken må byttes!

Har du kjøpt den privat har du 2 år å reklamere på, har du kjøpt den hos forhandler har du 5 år. Hvis det er DE som har tatt denne testen og DU har fått beskjed om at batteriet er ok så har DU en god sak med mindre du synes 5000km er en helt ok levetid på bilen. Hvis det er batteriet da, er det en liten filleting så er det ikke sikkert verdt å begynne å krangle i det hele tatt.

Ballemann

De ringte fra verkstedet igår, de hadde ikke funnet feilen, men den ligger på "230v" siden. Det har de brukt 1,5 time på...
Citroen CZero 2011
Nissan Leaf Tekna 2013

Ballemann

Feilen ligger i om bord laderen, pris 35000,-
Litt usikker på hva jeg skal gjøre videre
Citroen CZero 2011
Nissan Leaf Tekna 2013

tomrh

Det finnes folk som kan fikse dette billigere, men spørs om de finnes i Trondheims-området? Jeg vet at elektrolux her på forumet har montert inn ekstra Brusa-ladere i Leaf, han ville nok kunne gjort tilsvarende i en trilling men holder til i Stavanger. Forum-medlem "Bly" kunne også gjort det men bor i Grimstad. Hvis du er flink til å skru selv så kunne du jo kontaktet disse folka og høre hva som må gjøres? Ved å bytte ombordlader vil du også kunne få høyere ladehastighet, f.eks. 6 kW. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

lenny36

Kanskje du kan få tak i den fra en huggebil? En ringerunde kan spare deg for masse penger...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ballemann

Jeg jobbet tidligere på Trøndelag bildeler, kunne få en lader for 5000,- der :)
Men de er fra 2014, så er usikker på om de er lik?
Det skal være ganske rett fram å bytte lader, så spørs om jeg bare prøver...
Mylig jeg må ha en ny 10A ladekladd med nyere ombord lader? Noen som vet?
Citroen CZero 2011
Nissan Leaf Tekna 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA