Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Momsfritak til 2020

Startet av Måkemannen, fredag 07. oktober 2016, klokken 09:05

« forrige - neste »

Måkemannen

(Fant ingen tråd om dette fra før, derfor starter jeg en ny)

Audi er på gang med noe.

Egentlig er det jo genialt, hente ut hver eneste smitt og smule fra topologien (humper og nedoverbakker), men hvor mye kan man egentlig få ut av humpene på dette viset?

Hansi

#1
Har vært diskutert tidligere, enig i at det ikke var så lett å finne..
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,25160.0.html

..og her er min mening om saken :)
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,25160.msg427535.html#msg427535
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Måkemannen

Sitat fra: Hansi på mandag 15. august 2016, klokken 22:22
Har vært diskutert tidligere, enig i at det ikke var så lett å finne..
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,25160.0.html

..og her er min mening om saken :)
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,25160.msg427535.html#msg427535

Om sammenligningen med solceller holder stikk, er det kanskje ikke så mye å hente? Panelet til Leaf vedlikeholdslader vel bare blybatteriet? I artikkelen står det opptil 600W. Ok, men vi får se om det blir sånn i praksis.

Sånn umiddelbart tenkte jeg på denne lommelykta, prinsippet vil vel være noenlunde likt?

nr1rayner

Det heter seg at solcellepanelet på Leaf vedlikeholdslader 12v ja, har altså ingenting med fremdriftsbatteri å gjøre.
Jeg har mine tvil om:
1: hvor my... eh, lite det panelet leverer
2: om det i det hele tatt er koblet til 12v..

Det panelet er nok KUN en gimmick, og et svar fra Nissan på det evige spørsmålet "hva med å sette solcellepanel på taket av bilen?" we've done it, doesn't work, but we've done it...  ;)

Dog kan vel solcellepanel (på sikt med bedre ytnyttelsesgrad) fungere til å lade driftsbatteriet hvis det minst dekker hele taket..

Lading fra støtdempere har vært snakk om ei stund, men det har vel ikke kommet så mye fram i lyset før i disse dager da bilene drives framover av strøm.
Alle monner drar, men kost/nytteverdien for bruker vil nok uansett helle mot lettere batteri med mer kapasitet, flere ladepunkt, enklere å lade (induksjon) osv.
Trondheim
-13 Leaf Tekna, Norsk bil

Har eid -92 Kewet El-jet 2
Og en hel haug av fossile biler (og moped, MC, ATV, traktor), alt fra Ligier Ambra til Ford Transit

OlaM

Tror vinningen lett går bort i spinningen, men det er verdt et forsøk. Solcellepanelet på taket kan jo f.eks. vedlikeholde batteriet (eller minimere tap) når bilen står parkert lenge.

Griffel

Audi har jo antydet 100-150W fra støtdempere dersom dette er 60km/t tilsvarer dette 0,025kWh/mil altså størrelsesorden 1% lenger rekkevidde.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA