Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva er ditt gjennomsnittforbruk så langt?

Startet av autopass, torsdag 06. oktober 2016, klokken 18:50

« forrige - neste »

model3citizen

#15
Diverse qouter, dobbeltqouter og trippel quoter fjernet, da det ikke bidrar i debatten og bare forvirrer. -Forum admin


Siden jeg har hatt Kia Soul Ev, så kan jeg jo snakke den ned med troverdighet?

En liten anekdote fra virkeligheten, som sier litt om forskjellen mellom BMW og Kia.

I løpet av de 25000km jeg pendlet med Kiaen så måtte jeg tørke av innsiden av frontruta flere ganger på grunn av at det la seg et fint lag med støv (eller hva det nå var) på glasset.

Nå har jeg kjørt akkurat samme mønster over 31500km, i samme periode (dog litt lengre, men begge startet i november), og frontruta er fortsatt relativt ren og fin på innsiden ... ikke i nærheten avså ille som den var i Kiaen etter bare noen tusen km på E6.

Det er rart det der, men når det gjelder biler, så er faktisk djevelen i detaljene.
'15 i3, '16 i3, '19 T3P

Bli med i Rekkeviddeangstforeningen

Kanutten

Sitat fra: model3citizen på onsdag 12. oktober 2016, klokken 07:15
Hva er forresten "kvalitetsfølelse" ? Enten er det kvalitet eller så er det ikke kvalitet.

Nja... I dette tilfellet (Golf vs Soul) var det snakk om flere ting som kanskje kan vurderes subjektivt, eksempelvis materialvalg. Golf har mye mindre hardplast og "glorete" farger i interiøret - jeg synes det gir et inntrykk av bedre kvalitet, men andre har kanskje motsatt oppfatning? Hardplast behøver ikke nødvendigvis å være av dårlig kvalitet selv om jeg synes det ser billig ut.
I-PACE FE
e-UP
Tysk sportsbil med bensinmotor bak :)

moby666

Noe jeg var mest skeptisk til da jeg kjøpte soul var det lyse interiøret og den hvite plastikken som hadde litt fisherprice over seg. Etter en uke tenkte jeg ikke noe mer over dette. Sett deg inn i feks en leaf etter du har sittet i en Soul så synes du nok interiøret er på MB nivå  8)
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

AppleKnocker

#18
Rent språklig blir det nokså monotont å starte hver setning med "jeg mener". Dersom jeg siterer andre eller kommer med fakta prøver jeg å ha en kilde. De fleste både med og uten godvilje forstår at det man skriver på et forum, er egne meninger.

Jeg kjører blant annet Nissan Leaf.

Innlegget er redigert av forum admin



BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

AppleKnocker

Men tilbake til temaet: er det ikke ironisk at en bil som virkelig mangler sjel i alle henseende kalles Soul? Eller har de stavet hovedstaden i Sør-Korea feil...


BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

dolsen

Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 13. oktober 2016, klokken 18:57
Men tilbake til temaet: er det ikke ironisk at en bil som virkelig mangler sjel i alle henseende kalles Soul? Eller har de stavet hovedstaden i Sør-Korea feil...

Det får jo være opp til hver enkelt å bedømme om bilen har sjel eller ikke. Det er notert at du ikke synes det.

Du er velkommen til å lage en kvantitativ studie på hvordan for eksempel brukerne på dette forumet oppfatter Kia Soul. Jeg skal gledelig gi mitt bidrag.

For øvrig er jeg ingen fan av utseendet til Kia Soul, men jeg likte godt at man satt litt høyere enn i andre biler i samme segment da jeg prøvekjørte den. Utseende og rekkevidden gjorde at jeg valgte en Hyundai Ioniq, som etter min mening er et bedre kjøp. Men smaken er som baken, og folk har forskjellige behov.

moby666

#21
Jeg gikk fra leaf til Soul og det var et stort steg på så si alle områder. Bare navi i Soul er et lysår lengre fremme enn leaf. Seter og interørkvalitet er vannvittig mye bedre i en Soul enn i en leaf. Gikk fra en trilling til leaf og savnet faktisk trillingen på mange områder.
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

AppleKnocker

Den eneste kvantitative studien som er relevant å se på, er salgstall for de ulike bilene. Alle biler, enten de er gode eller dårlige, har sin fanskare. Kia Soul fanklubben utmerker seg med å være få, høylytte og de går til personangrep med en gang noen påpeker svakheter ved bilen.
Kia Soul er ingen storselger i noen verdensdel eller land.

Denne tråden er startet av en person som vurderer å kjøpe elbil. Jeg har kjørt samtlige som er for salg i Norge, og det er to biler jeg vil fraråde alle å kjøpe: Kia Soul og Tazzari Zero. De ligner litt på hverandre, men det største likhetstrekket er at de er elendige biler sammenlignet med alternativene. Det mest åpenbare alternativet til Soul er Ioniq. Det er samme bil under skallet, men absolutt alt er bedre på Ioniq.
Jeg har ennå ikke hørt noen som argumenterer for det motsatte på en seriøs måte.
I 99% av tilfellene hvor potensielle elbilkjøpere ber om råd på dette forumet, kommer folk løpende som siklende bikkjer og anbefaler den bilen de eier selv. Det er egentlig litt patetisk.

Mine topp tre anbefalinger er biler jeg ikke eier selv:
Tesla X90D
Hyundai Ioniq
Opel Ampera-e (med forbehold om at jeg ikke har kjørt den)



BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

dolsen

Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 13. oktober 2016, klokken 21:31
Den eneste kvantitative studien som er relevant å se på, er salgstall for de ulike bilene. Alle biler, enten de er gode eller dårlige, har sin fanskare. Kia Soul fanklubben utmerker seg med å være få, høylytte og de går til personangrep med en gang noen påpeker svakheter ved bilen.
Kia Soul er ingen storselger i noen verdensdel eller land.


Det er registrert ca. 3000 biler av Kia Soul i Norge i år. Et helt respektabelt tall synes nå jeg. Som du så fint påpeker, har alle merker sin fanklubb. Dette er fordi folk er forskjellige og har forskjellig smak og behov. Det er derfor jeg har påpekt at du kanskje burde uttrykke deg litt annerledes når du skriver. Det er vel og bra at du ønsker å "advare" andre medlemmer av forumet om at Kia Soul i dine øyne ikke er like bra som alternativene, men det er flere måter å gjøre dette på.

For å være litt on topic også, så hadde jeg villet prøvekjørt alle de bilene i prissegmentet ditt. Deretter er det bare å sammenligne plusser og minuser. Etter min mening er plussene på Soul at man sitter høyt og har god oversikt og 7 års garanti. Minus er utseende og rekkevidden.

AppleKnocker

#24
Sitat fra: dolsen på torsdag 13. oktober 2016, klokken 22:43
Det er registrert ca. 3000 biler av Kia Soul i Norge i år. Et helt respektabelt tall synes nå jeg.

Vi har helt klart ulikt begrep om hva som er respektabelt, men i følge OFV AS solgte Kia ca 102 elbiler i Norge i september 2016. Det er omtrent like mye som trillingene tilsammen. Eller halvparten av B-klasse, en fjerdedel av eGolf og en femtedel av I3.

Markedsandel 3,8% blant elbilene, 7 promille hvis man måler av totalt bilsalg den måneden. Case closed.

Setning med drittslenging fjernet av Forum admin
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

moby666

De fleste soul som kommer til landet har vært registrert 1 dag i tyskland og blir regnet som brukt import selv om bilene er nye. Trodde de fleste viste dette...
2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

dolsen

Sitat fra: AppleKnocker på torsdag 13. oktober 2016, klokken 23:04
Sitat fra: dolsen på torsdag 13. oktober 2016, klokken 22:43
Det er registrert ca. 3000 biler av Kia Soul i Norge i år. Et helt respektabelt tall synes nå jeg.

Vi har helt klart ulikt begrep om hva som er respektabelt, men i følge OFV AS solgte Kia ca 102 elbiler i Norge i september 2016. Det er omtrent like mye som trillingene tilsammen. Eller halvparten av B-klasse, en fjerdedel av eGolf og en femtedel av I3.

Markedsandel 3,8% blant elbilene, 7 promille hvis man måler av totalt bilsalg den måneden. Case closed.

Kanskje sjekke litt bedre hva slags merkelige påstander du strør om deg med, før du hakker på andres måte å uttrykke seg på?

Beklager at jeg traff en nerve. Å basere salgstall for en måned når du skal sammenligne blir kanskje litt søkt? Det er kanskje interessant å se på siste måned hvis man ønsker å prognosisere, men fikk ikke inntrykk av at dette var meningen.

AppleKnocker

Man kan godt trekke inn bruktimport, men det gjør ikke Kia Soul EV til noen bestselger. Mange elbiler blir bruktimportert i hopetall. At bensinversjonen er på topp 20 i USA (litt av et selskap av kvalitetsbiler når man ser på listen) er egentlig bare støy i diskusjonen.

Kan ikke noen heller fortelle hvorfor de mener Soul er bedre enn Ioniq. Jeg lover å lytte til alle argumenter med et åpent sinn.








BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

moby666

Har nå byttet fra soul til Ioniq og har ganske god oversikt over forskjellene:

Fordeler soul
Pris
Høyere bakkeklaring
Høyere sittestilling
Varme i bakseter
3 modus på styrerespons
Bedre plass i baksetet (særlig i høyden)
Støtte for 100 kW CHAdeMO
Ladeluke foran
Mulighet for panoramatak  (noen liker det)
Mer soft touch materialer
Kort leveringstid på noen farger



2018 Kona - på venteliste - nr 12. 
2017 TMX 75d ap2.5  7 seter
2015 egolf alt utstyr
2017 Ampera-a - på venteliste - KANSELERT
2016 IONIQ - Hvit Teknikk Skinn (solgt :()
2016 Outlander PHEV (solgt)
2014 Nissan Leaf Hvit (solgt)
2015 Kia Soul EV sort/rød (solgt)
2014 Citroen C-Zero sort (solgt)

Øyvind.h

Sitat fra: moby666 på torsdag 13. oktober 2016, klokken 23:09
De fleste soul som kommer til landet har vært registrert 1 dag i tyskland og blir regnet som brukt import selv om bilene er nye. Trodde de fleste viste dette...

Mulig å lage en oversikt/kvantifisere dette? Jeg har lest om et par som har oppdaget at deres Soul har vært registrert i Tyskland først og derfor ikke kommer på nybilstatistikken, men er det mulig å se hvor mange dette faktisk gjelder? Eks sjekke bruktimport av 2016-modeller?
Lurer på hvor stor påvirkning dette har på statistikk for nybilsalget av elbiler.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA