Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mercedes "Edition", skal jeg kjøpe den?

Startet av Pavel Kolotilov, mandag 15. august 2016, klokken 12:46

« forrige - neste »

CitB59EL

Den vil være foreldet om 5-6 år men det er også en 5 år gammel smart telefon idag:) Er litt det samme med elbil idag utviklingen er voldsom!
Det en kan tenke på at hvis du kjører f.eks 100 000 km på 5 år så har du spart ca 60-80000 kr i drivstoff som du kan legge på lavere salgs pris pga nye modeller.
Vanlig standard verditap ca 50% verdi igjen etter 5 år dvs 150 000 på en bil til 300 000 kr. Sett 30% på B klassen for å være tøff dvs bil er da verd ca 100 000 kr. Med drivstoff besparelse blir ikke regnestykket så ille totalt sett.
Opptil 150 km er innen for rekkevidde stort sett hele året hvis en bruker range+ og forvarmer batteriet og kupe før lengre turer.

Leif Nilsen

Ville ikke kjøpt mercedes b uten mulighet til hurtiglading, går greit når du skal bare holde deg i byen, men den dagen du skal bytte inn, selge, vil du ikke få igjen så mye som de andre elbil får

Pavel Kolotilov

Hei,

Jeg ser at for amerikansk Nissan Leaf S det er forskjell på 10000 NOK mellom 2013 model uten hurtig lader og uten 6,6 KW lader og den samme 2013 model med begge greier. Hvis det er forskjel du snakker om, jeg kan leve me det.  ;)

Hilsen, Pavel
2017 Mercedes-Benz Electric Edition
2015 Nissan Leaf Acenta

JorgenM

Tror du gjør rett i å frykte at MB vil tilsette hurtiglader snart og B-electric vil nok bli svært lite ettertraktet på bruktmarkedet av den grunn (jeg tror den allerede er problematisk å selge).

Vi holdt på å kjøpe en selv, men fant ut at den manglet hurtiglader og trakk oss på grunn av det.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

Pavel Kolotilov

Jeg så forskjellige MB-ED på finn for rundt 300' NOK fra 2015. Hvis du prøver å selge en brukt bil for så mye penger, kanskje det vil være vanskelig.

Det er ikke så mange elbiler på markedet nå. Problemet er at alle biler har mange ulemper og noen fordeler. Vi egentlig må velge en bil at har ting som vi vil se in en bil og ikke så mange ulemper. For oss, MB-ED har mange fordeler og bare et stort problem (mangler hurtig lader). Hvis vi ser på andre elbiler, vi finner mer ulemper enn fordeler.

Så, det er ikke så let å bestemme seg.
2015 Nissan Leaf Acenta

tomrh

Den mangler hurtiglading, men er garantert 11 kW ladehastighet sommer som vinter.

Til sammenligning, 24 kWh Leaf kan begynne lading på ~40 kW men faller raskt ned på 25-26 kW. Når 70% er passert er man typisk under 20 kW. Om vinteren får man alltid under 20 kW i minusgrader.

Så i praksis lader MB electric ca. halvparten så raskt som 24 kWh Leaf på chademo. Det er i praksis en time istedet for 30 min stopp. Ikke så ille.

Et annet moment er at det ofte kan være ladekø på chademo og ccs, mens 22 kW stolpen som oftest står ledig, jeg har nesten aldri sett noen bruke den her i Trøndelag ihvertfall. Tesla-eiere velger heller superlading, så det er vel bare Zoe-eiere som stort sett bruker dem ellers. Med 15-25 min venting med Leaf/Kia/e-Golf i chademo/ccs-kø går effektiv ladehastighet raskt nedover..  ::)

Ved å velge 16" felger og dekk med lav rullemotstand kan man også få ned forbruket og øke rekkevidden på Mercedesen. CitB59EL har klart å tyne rekkevidden endel og gode erfaringer å komme med.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Ferry

11 kW kan også sees på som garantert treg lading, alltid. Ladehastighet burde vurderes i kjørelengde pr. tid, og ikke bare effekt. Nye i3 lader antagelig 50% mer kjørelengde på samme tid som MBE fra AC. Med hurtiglading er forskjellen 5-6 ggr. Der MBE lader 7 mil på én time kan i3 lade 10 mil på ett kvarter. Som alltid er det kjøremønster som avgjør om dette er viktig eller ei for den enkelte. 11 kW er ypperlig som kjøpesenterlading. For hjemmelading er det unødvendig kjapt, for hurtiglading er det altfor tregt.

THE

Helt enig med Ferry, 11kW er garantert treg lading alltid.

Jeg kjører Zoe med 43 kW lader, og har 11 kW lading hjemme. På langtur bruker jeg Zoe kun hvis det er 43kW lademulighet langs kjøreruta. Jeg kan stoppe på 22 kW noen minutter for å få nok strøm til å nå neste 43 kW lader, men hvis jeg er avhengig av lade mye på 22 kW blir det alt for mye tid som går bort i ladetid.

Jeg hadde aldri kjøpt Zoe med 22kW lading, og sikkert ikke med 43 kW heller om jeg visste at det ble stans i utbygging av 43 kW ladere. (Nå har Fortum til og med fjernet 50-60 43 kW hurtigladere).

Mercedes har nok en bedre komfort og kvalitetsfølelse enn mange andre elbiler, i tillegg er det god plass både i kupe og bagasjerom. Hvis man sjelden eller aldri kjører så langt at man har behov for lading underveis, så er nok Mercedes et alternativ for mange. Selv synes jeg den er alt for dyr i forhold til det man får. Hvis jeg hadde hatt behov for plassen i Mercedes B, så hadde jeg nok uansett valgt Nissan eNV200 selv om den har lavere kvalitetsfølelse, dårligere kjøreegenskaper, kortere rekkevidde pr lading og et kjedelig design utelukkende på grunn av hurtiglading. Nå har jeg riktignok ca 50 hurtigladinger det siste året, og da begynner det å bety noe om man lader 20 minutter eller 1,5 time hver gang.

Hvis man ikke har behov for den store bagasjeplassen som MB-B har, så er det mange biler å velge mellom som jeg personlig vil hevde er mye bedre kjøp, og sannsynligvis til en lavere pris. Hvis dere uansett ender opp med å velge Mercedes B, så kan det være en idé og vurdere leasing. Da slipper man i alle fall å tenke på om det blir vanskelig å selge den igjen, og risikoen for at bruktverdien blir veldig lav pga. mangel på hurtiglading.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

CitB59EL

Selvsagt hadde hurtig lader på B Klassen vært å foretrekke. Men hvis en har et forbruksmønster som gjør at en ikke kjører lange turer hele tiden så er ikke problemet så stort.

Kan nevne for vår del at vi har en C-Zero som nr2 bil. Kjørte denne til Overhalla i sommer for å prøve med følge bil(el Berlingo med bagasje:))  og ja den har hurtig lader som lader på 20 min opp til 80% alt vel så langt. Men pga dårlig lade struktur måtte vi full lade i Steinkjer for å komme til Overhalla(102 km) på 1 lading som gikk akkurat med 12% igjen med øko kjøring.
Vi kunne lade opp til ca 95% å kjørt til Grong og hurtig lader der for så å lade igjen for å komme til overhalla men kjørte om Namsos som er flatere på 1 ladning.

På en sånn tur så går det like raskt/raskere med B klassen pga at den har mer en dobbel kapasitet på batteri-det teller også mener jeg mer enn hurtiglading i vårt tilfelle som kanskje er litt spesielt da bilen MÅ gå min 10mil i vinter temp med full bruk av AC/varmeapperat :) Dette ekskluderte mange elbiler i vårt tilfelle ved kjøp. Hadde f.eks leaf 30Kw vært tilgjengelig  ved kjøp av B klassen i nov 2014 så hadde det nok blitt den. 

Så denne turen er ikke gjennomførbar på vintern i C-zero men den er som sagt nr 2 bil.
. Lang tur i C-zero er jo håpløst med hurtig lading hver 4-7 mil når det blir litt kaldere. 
Min mening er at hurtiglader er fint men at batteri størrelse også har mye å si. Det er mer naturlig imin verden å ta en pause etter 1.5 time (B klassen) enn etter 40 min som må med C-Zero imange tilfeller.

Alt kommer ann på bruksmønstret som en uansett bør tenke nøye igjennom før kjøp av elbil.
Vi leier bil på de lengste ferieturene. Ja vi kunne ha kjørt med C-zero til hunderfossen (40 mil) i sommer men 5-7 hurtigladninger pr vei fristet ikke samme hvor kjekt det er med hurtiglading... Da hadde faktisk B klassen med 2 sakte ladninger vært mer å foretrekke slik at ungene fikk strekke skikkelig på bena. 

Softblue

Ladeproblematikken med Mercedes B Electric er overdrevet. De fleste lader mest hjemme. Må du betale for hurtigladning så er det kostbart. Mercedes har i tillegg 400v lading som gjør at du i de fleste tilfeller kan lade 3 ganger så raskt som på 230v, hvis hurtigladning ikke er tilgjengelig. Skaffer du en Teslalader, som passer til Mercedes, så kan du også lade fra 16A-400v-kontakter (røde industrikontaker).
Har du mulighet til å sette opp en 400v lader hjemme så får du en meget fleksibel bil som kan lades fullt mens du lager middag, før du skal kjøre ungene på trening. Med en bil med 230v ladning, så kan du bli stående lenge å lade hvis du er helt tom. Kjøp bil etter hvilken lademuligheter du har hjemme. Har du bare 1-fase, så kjøp en bil bil med 230v lader ombord (i3, Leaf, egolf, Kia, m.fl.). Har du 3-fase, kjøp en bil en med 400v lader ombord (Mercedes, Zoe, Tesla).
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

zyp

Sitat fra: Softblue på onsdag 17. august 2016, klokken 09:49
Ladeproblematikken med Mercedes B Electric er overdrevet. De fleste lader mest hjemme.

Å basere seg utelukkende på hjemmelading innebærer at all kjøring må foregå så kort fra hjemmet at du rekker bort og hjem igjen uten å lade. Jeg vil tro at de fleste ønsker å ha muligheten til å ta en lengre tur en gang i blandt uten å måtte lade i timesvis.

Må du betale for hurtigladning så er det kostbart.

Hurtiglading er ikke mer kostbart enn det tilsvarende mengde bensin eller diesel er. Hos Fortum er forøvrig 11kW AC gjerne dyrere enn det DC-hurtiglading er på grunn av prismodellen.

Siden Fortum tar 1kr/min uavhengig av effekt så ender du opp med å betale 5.5kr/kWh. Når jeg hurtiglader egolfen min så får jeg i snitt rundt 37kW, og med en pris på 2.5kr/min så blir det rundt 4kr/kWh.

Kjøp bil etter hvilken lademuligheter du har hjemme. Har du bare 1-fase, så kjøp en bil bil med 230v lader ombord (i3, Leaf, egolf, Kia, m.fl.). Har du 3-fase, kjøp en bil en med 400v lader ombord (Mercedes, Zoe, Tesla).

Hvorfor i all verden skal lademuligheten hjemme være en faktor?

THE

Sitat fra: zyp på onsdag 17. august 2016, klokken 10:54
Kjøp bil etter hvilken lademuligheter du har hjemme. Har du bare 1-fase, så kjøp en bil bil med 230v lader ombord (i3, Leaf, egolf, Kia, m.fl.). Har du 3-fase, kjøp en bil en med 400v lader ombord (Mercedes, Zoe, Tesla).

Hvorfor i all verden skal lademuligheten hjemme være en faktor?

Jeg har 11 kW wallbox hjemme og er avhenging av 10 mil kjøring hele året uten lademulighet på jobb eller hurtiglader langs veien. Mercedes er uansett like uaktuell for meg pga. mangel på hurtiglading. Det som er viktig er ikke hvor raskt man kan lade hjemme, men om bilen dekker de behov man har. Hvis man klarer seg med rekkevidden til Mercedes i det daglige uten lading underveis, og veldig sjelden er på langtur, så kan Mercedes være den beste elbilen selv med max 10A lading hjemme.

Foreløpig er det så få elbiler på markedet at man må velge hvilke ulemper som betyr minst for hver enkelt. Jeg har ikke funnet en eneste elbil som passer meg perfekt, men nesten alle bilfabrikanter har "vanlige" biler som dekker alle mine behov uten mange kompromisser. De to elbilene der jeg mener det er veldig viktig å opplyse om lademuligheter er Mercedes B og Renault Zoe da begge modeller mangler hurtiglading. For mange er det tydeligvis OK 11/22 kW lading, men jeg mener det er viktig at man er fullt klar over hva det betyr før man kjøper en av disse bilene.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

tutti

Tidsforskjellen mellom 3-fase og DC lading er mye mindre om vinteren. Ved -10 og nedover kan DC lading fort ta en time mellom 20-30% og ca. 90%. Da vil 3-fase 22 kWh være nesten like rask (og mye billigere eller gratis) og 11 kWh være litt tregere (men totalt sett rimeligere eller gratis).

Min "rekord" er 70 min i -18'c en kald dag i Oslo. Det gir en pris på 2,5/3,5 (sms) kr/min x 70 =  mellom 175 og 245. Den ladingen holdt akkurat til en rask tur på 60 km med mye varme i 100-sonen den dagen. Hadde jeg kjørt litt lengre så kunne det gått, men på mange elbiler stenger bilen varmen for å spare på resten av energien. Det er derfor jeg kaller elbiler for frysebiler.

Det var mye dyrere å kjøre elbil enn fossilbil under slike vinterforhold.

Om sommeren er det selvsagt tregere å lade med 3-fase, men fortsatt kan man spare mye penger hvis man finner gratis ladepunkter :)

moby666

Sen ladetid på vinteren gjelder nok bare eGolf og Leaf, mer moderne elbiler som i3 og Soul har oppvarming av batteriet og vil ikke merke at DC lading tar så veldig lang tid. Selvfølgelig hvis batteriet er varmt, noe det ofte er når du kommer til en DC stasjon.

Pavel Kolotilov

Hei,

Jeg er ikke sikker nå om jeg vil kjøpe eller vente (og vente hva nøyaktig?). Har planlagt prøvekjøring med kona og 3år gammel søn for å se hvordan det føles. Derfor må vi bestemme. 

Hva tenker de om Erik Arnesen Helsfyr AS? Har noen erfaring med dem? Min første inntryk var at de er ikke veldig kunde-orientert  :( .  Jeg sendte mailen til dem på mandag, fikk aldri svar. Motte ringe til dem for å be for prøvekjøring.
2015 Nissan Leaf Acenta

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA