Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Walkaround Opel Ampera-E

Startet av Pavel Kolotilov, torsdag 06. oktober 2016, klokken 16:16

« forrige - neste »

Pavel Kolotilov

Hei,

Jeg er en bruker av en diesel bil og tenker å kjøpe en MB B-class electric. Jeg og kona mi, vi har gjort noen prøvekjøringer med Nissan Leaf og kona mi var ikke fornøyed med bagasjeplass. Nå tenker vi at MB B-Class "Edition" (og den koster rundt den samme som ny Acenta 30KW) kunne være en bra kjøp for oss. Derfor har jeg noen spørsmål, kanskje dere kan dele deres tanke om saken?

- Tror dere at det er bra bil for en familie med barn?
- Er "Edition" bra nok eller vi må tenke og kjøpe noe ekstra utstyr?
- Hva om manglende hurtig lader? Har noen erfaring hvordan kan jeg gjøre lang tur, for eksempel Oslo - Kristiansand?
- Hva om forhandler? En næreste til hvor vi bor er Erik Arnesen Helsfyr AS. Hva tenker dere om den?

Tusen takk for deres svar,

MVH,

Pavel
2017 Mercedes-Benz Electric Edition
2015 Nissan Leaf Acenta

kodalse

Selv ville jeg hatt litt is i magen nå.
Ville prøvd ut tilværelsen med en brukt Leaf til 110 - 120k i påvente av at de nye bilene med lenger rekkevidde kommer.
f.eks denne: http://m.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=79964536
Kjøper du en MB nå risikerer du vesentlig verdifall fordi nye biler vil ha langt større rekkevidde innen kort tid.
Verdifallet på dagens brukte Leaf vil være marginalt i forhold til MB.

Oslo - Kristiansand uten hurtiglademuligheter betyr at du har særdeles stor tålmodighet på reise.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

tomrh

Mercedes EV er ingen langturbil. Strekningen Oslo - Kristiansand er 252 km, og krever en ladestopp underveis. Med bare 11 kW blir det fort en time venting, mens med chademo eller combo er det snakk om 20 minutter.

En brukt Tesla S60 med supercharger er en mer passende bil høres det ut om, med masse bagasjeplass. Men kanskje langt over budsjett? Det ble solgt noen på forsommeren til rundt 440' så jeg.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Espen Hugaas Andersen

#3
Mangel på hurtiglader er ganske alvorlig om du i det hele tatt vurderer Oslo - Kristiansand. Man må nok beregne 2-4 timer lading.

Jeg ville vurdert Hyundai Ioniq. God plass, god rekkevidde, grei pris.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: tomrh på mandag 15. august 2016, klokken 13:56
Mercedes EV er ingen langturbil. Strekningen Oslo - Kristiansand er 252 km, og krever en ladestopp underveis. Med bare 11 kW blir det fort en time venting, mens med chademo eller combo er det snakk om 20 minutter.
Jurassictest sier 320 km, og at man kommer frem med -90%. Jeg tenker man i hvert fall bør regne med to timer lading.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 15. august 2016, klokken 14:02
Mangel på hurtiglader er ganske alvorlig om du i det hele tatt vurderer Oslo - Kristiansand. Man må nok beregne 2-4 timer lading.

Jeg ville vurdert Hyundai Ioniq. God plass, god rekkevidde, grei pris.
Når jeg sjekker så er bagasjerommet ca like stort som på Leaf. Jeg trodde det var større. Så da er det kanskje ikke noen gode alternativ for øyeblikket.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

tomrh

Beklager, jeg tok en kjapp googling men forvekslet med avstand i luftlinje.  :-[ 320 km er nok riktig ja, og da kreves det en nesten full opplading av Mercedesen underveis, blir nok ca. 2,5 time venting.

Med Leaf/Kia/e-Golf blir det to hurtigladestopp på ca. 25-30 min hver.

Mercedes har over 500 liter bagasjerom og blir bare slått av Tesla.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Espen Hugaas Andersen

Plug-in hybrid er kanskje ett alternativ, litt utifra hva som er bakgrunnen for å kjøpe elbil. Mitsubishi Outlander PHEV og Passat GTE tenker jeg først og fremst på da. Men da snakker vi over 400k kroner som nybil. Brukt Outlander PHEV blir noe sånt som 350k kroner.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Pavel Kolotilov

Vi vil kjøpe elbil ikke å betale bom i Oslo/Bærum.

Mercedes har bagasjeplass på 501 L vs 370 l (leaf) og 340l (VW). Tesla er egentlig er mer en jeg kan betale :-( Og jeg ser ingen annen bil som B-class i den nærmeste fremtid.

På andre side, jeg er litt redd at vi kjøper en B-class nå og om ett år de bestemmer å tilsatte en hurtiglader. Derfor, sikker at gamlere biler skal tappe mye verdi.


2017 Mercedes-Benz Electric Edition
2015 Nissan Leaf Acenta

Espen Hugaas Andersen

Kan også nevne Nissan e-NV200: https://www.nissan.no/biler/nye-biler/e-nv200-evalia.html

Det er ikke den mest sexy bilen på noen som helst måte, men den har mye plass. Hurtiglading har den også.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Pavel Kolotilov

Hei,

Jeg skal se på denne. Det kunne være en bra bil for familien.

Hilsen, Pavel
2017 Mercedes-Benz Electric Edition
2015 Nissan Leaf Acenta

Hansi

Det går rykter om at Leaf vil komme med 40kWh batteripakke "hvert øyeblikk", jeg vil tippe e-NV200 også kommer med samme oppgraderte batteripakke. Jeg hadde som kodalse skriver ventet litt..
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

PaulusA

Hei Pavel,

Merca er en fabelaktig bil å kjøre, også på lengre turer. Hvis du ikke skal kjøre så langt for ofte, vil det være verdt å legge inn en lang eller to kortere stopp.
Mercedes B Electric Art 2016
Bor i Holmestrand, Vestfold

CitB59EL

Vi har hatt B klasse som familebil i over 1 og den er helt super til vårt bruk!
Bilen har fin fin høyde for barn inn/ut av barnesete og god plass til vogn m.m. Meget god kjørekomfort!  Vi kjører Stjørdal-Overhalla (18,7 mil) ca 10 ganger pr år. Lengste lade stopp i -22C  2.5 timer.
På sommern trenger vi ikke lade hvis vi vil-men tar en matpause halvveis uansett og lader mens vi spiser (30min-60min) på 22Kw.
Bilen får ca 33% batteri pr time uansett årstid er vår erfaring.

Vi prøvde NV200 og den er veldig stor å praktisk men føles som en "nillebil" ilfg kona når vi prøvde den før vi kjøpte B klassen-det som var deal breaker våres var den store kupen å varme opp slik at på vintern. Det gjør at rekkevidden blir blir det en vits med i ytterste konsekvens hurtig ladning pr 5-6 mil..
Ved kjøps tidspunkt var det en hurtig lader Steinkjer og neste stopp overhalla= 10 mil og no go med NV200 på vintern så den utgikk.

Men hvor ofte skal du ta turen til Kristiansand? Hvis det er noen 1-2 ganger året så går det å vente på ladning. Men B klasse er ikke bilen hvis du kjører flere ganger pr mnd på denne distansen da vil dere bare gå lei av å vente på ladning!

Vi tenkte over vårt bruk nøye å B klasen passer vårt bruk bra selv om vi må vente de 2-4 gangene på vintern når det er ekstra kaldt litt lengre enn vi bruker i spisetid.
Kjørte leid Tesla til hunder fossen da jeg hadde muligheten og det var en super bil på lang tur men jeg er ærlig talt glad for at ikke har Tesla i hverdagen-den er alt for stor! B klassen passer langt bedre til vår barnehage/handings bruk enn en Tesla. Vi vurderte Tesla før vi kjøpte B klassen men fant ut at den kanskje ble litt i overkant og er glad for det valget idag. Kan leie utrolig mye bil for mellom legget mellom B klassen og Tesla på den 1 lange ferien turen:)  Alt kommer an på bruk. Brukt leaf er klart billigist men en B klassen med range+ går like langt som 30Kw leaf sånn ca så den dekker de fleste behov greit. 11 mil er minste rekkevidde på vinters tid på vanlig ladning er vår erfaring. 

Pavel Kolotilov

Hei,

Tusen takk, CitB59EL og PaulusA. Jeg bare nevnte Kristiansand, fordi vi alltid ville gjøre en reise å se på Kapitan Sabeltann, men aldri gjorde den. Egentlig, i 4 år at vi bor i Norge, bare en gang vi reiste til Bergen. Alle andre reiser var innen 150 km.

MB ser ut som veldig flott bil. Jeg bare litt bekymret at den kan bli veldig foreldet om 5-6 år.

Hilsen, Pavel


2017 Mercedes-Benz Electric Edition
2015 Nissan Leaf Acenta

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA