Mercedes "Edition", skal jeg kjøpe den?

Startet av Pavel Kolotilov, mandag 15. august 2016, klokken 12:46

« forrige - neste »

krl

Vi har kjørt ca. 10.000 km med B Electric. Bilen er meget god å kjøre, og kan trygt anbefales. Jeg kjører heller B-klassen enn Teslaen når jeg kan velge. God plass til barn og bagasje (f.eks barnevogn) sammenlignet med Leaf etc...

Hurtiglading har aldri vært savnet. Maksimalt har vi vel vært oppe i 250 km på en dag, men da ladet bilen hjemme et par timer mellom turene.

Egil Fonn

Sitat fra: Leif Nilsen på mandag 15. august 2016, klokken 22:47
Ville ikke kjøpt mercedes b uten mulighet til hurtiglading, går greit når du skal bare holde deg i byen, men den dagen du skal bytte inn, selge, vil du ikke få igjen så mye som de andre elbil får
Tror ikke bruktprisene blir dårligere på B-electric. Den har batteri med god varme, kjøle og lade kontroll. Ikke slitasje fra hurtiglading og kun 80% opplading av batteri. (uten range+) Dette burde gi batteriet et langt liv. Den er også blant de sprekeste i denne klassen med sine 180Hk.
En grei nr 2 familie bil til det daglige, som vil dekke manges transport behov i mange år. Jeg tipper den vil holde seg minst like godt i pris som andre elbiler.
Jeg er godt fornøyd med bilen, har ikke kjøpt den for langkjøring og savner ikke hurtiglading. 11kw hjemmelading har jeg mye nytte av.
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Ingeniøren

Sitat fra: Egil Fonn på onsdag 17. august 2016, klokken 21:57
Sitat fra: Leif Nilsen på mandag 15. august 2016, klokken 22:47
Ville ikke kjøpt mercedes b uten mulighet til hurtiglading, går greit når du skal bare holde deg i byen, men den dagen du skal bytte inn, selge, vil du ikke få igjen så mye som de andre elbil får
Tror ikke bruktprisene blir dårligere på B-electric. Den har batteri med god varme, kjøle og lade kontroll. Ikke slitasje fra hurtiglading og kun 80% opplading av batteri. (uten range+) Dette burde gi batteriet et langt liv. Den er også blant de sprekeste i denne klassen med sine 180Hk.
En grei nr 2 familie bil til det daglige, som vil dekke manges transport behov i mange år. Jeg tipper den vil holde seg minst like godt i pris som andre elbiler.
Jeg er godt fornøyd med bilen, har ikke kjøpt den for langkjøring og savner ikke hurtiglading. 11kw hjemmelading har jeg mye nytte av.

Det du benevner som 80% er vel det andre kalle 100%.... det vil si 80% av maks med 20% sikkerhetsmargin. Det Tesla/MB gjør på range ekstender er å spise noe av denne sikkerhetsmarginen.

Ja bilen er fin den. En kollega har en slik og er veldig fornøyd. Ikke alle som trenger hurtiglading. Selv har jeg bare brukt det 3 ganger på et år, og 2 av de var strengt tatt ikke nødvendig....
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

tomrh

Den ene etter den andre nærmest skryter av å aldri ha behov for hurtiglading. Samtidig køer det seg opp med elbiler foran hurtigladerne fredag ettermiddag, så noen må jo ha behov..  ::)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Egil Fonn

Sitat fra: tomrh på onsdag 17. august 2016, klokken 22:41
Den ene etter den andre nærmest skryter av å aldri ha behov for hurtiglading. Samtidig køer det seg opp med elbiler foran hurtigladerne fredag ettermiddag, så noen må jo ha behov..  ::)

Har bruk for hutiglading på Teslaen som også brukes til langkjøring. Har ennå ikke opplevd kø på tesla sine ladestasjoner. En gang i sommer tok jeg den siste ledige av 10 ladere på Dombås. Men blir vel kø der også etterhvert. Blir det mye kø for lading på langtur blir det dieseldyret som gjelder..
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Pavel Kolotilov

Hei,

etter hadde prøvekjørt MB-ED denne lørdagen (og Leaf og Ioniq tidligere) har vi bestemte å kjøpe MB-ED. Det føles MYYYYYYYYE bedre inne enn alle andre biler. Mye plass, veldig bra på veien og effekt på motoren er veldig bra. Fikk "Edition" versjon + noe ekstra utstyr.

VW golf har vi ikke prøvekjørt fordi den er for dyr. MB-ED koster egentlig mindre en VW.

Tusen takk for alle deres svar.

Hilsen, Pavel
2017 Mercedes-Benz Electric Edition
2015 Nissan Leaf Acenta

tutti

Sitat fra: Pavel Kolotilov på mandag 22. august 2016, klokken 08:30
VW golf har vi ikke prøvekjørt fordi den er for dyr. MB-ED koster egentlig mindre en VW.
he he, den var ny. Sjekk serviceprisene også siden du er så prisbevisst. MB har svindyre servicer som må tas mye oftere enn VW ;)

CitB59EL

Grattis med bil! Hvis du vil være sikker på service utgiftene så kjøp service avtale til 9995 for 5 år/100 000 km. Vi gjorde dette. Du sparer ca 20% på denne avtalen. Tja kikket på E-golf sine service priser ser ikke ut til å være så ekstremt mye billigere enn B klassen over en 5 års periode?? Første service B klasse ca 1000-1500 kr ca 3500 kr med smøring av bremser(ekstra)

Pavel Kolotilov

Hei CitB59EL,

Jeg har snakket med forhandler om denne avtale og fikk beskjed at det er billigere ikke å ta den fordi prisene på service er ganske lav. Dessuten sa han at avtalen dekkte ikke reservedeler, men bare jobb.

Tror du at det er fornuftig denne avtalen? Betalte du noe ekstra?

Har noen efaring med service på MB-ED i de siste 2 årene (uten avtale)? Er den dyr?

Hilsen, Pavel
2015 Nissan Leaf Acenta

moby666

Gratulerer med bil. Alle har forskjellige behov, derfor er det bra at forskjellige biler dekker forskjellige behov. Jeg skulle ønske at MB-ED hadde dekket mine, da hadde nok også kjøpt denne.

mb-lynet

Gratulerer med ny elbil. Vi fikk vår i sommer og er veldig fornøyd. Hadde alle de andre til prøvekjøring, men vi   var aldri i tvil. MB var klart den beste for vårt bruk, og når den i tillegg var rimeligere en f.eks. e-Golf var valget lett. Forstår ikke at det er mulig å ta bedre betalt for e-Golf en MB, den er større med større motor og bedre kvalitetsfølelse. Vi kommer sikkert aldri til å ha bruk for hurtiglader, og da er ikke dette viktig i det hele tatt. Greit å være miljøvennlig, men er ikke selvpiner :-) på langtur blir det dieselbil. Her ville alle el-bilene kommet til kort uansett bortsett fra kanskje Tesla. Kjører tross alt lett 800 - 900 km på dieselbilen, stasjoner over alt og 5 min å fylle, ingen kø. Har annet å tenke på når man er på langtur en å planlegge for ladestopp. Trodde kanskje diselen skulle bli brukt mer, men den har nå stått omtrent siden sommerferien, i det daglige kjører vi aldri over 10 mil og da er B-electricen tilstrekkelig både vinter og sommer. Vurderer å selge dieselen og bare leie bil når vi har bruk for, eneste er at vi av og til trenger hengerfeste.
Mercedes B-electric

Ingeniøren

Ikke brukt siden sommerferien...

Det er nettopp derfor en del av oss velger en bil med hurtiglader, så kan man kaste dieselbørsa. Går helt fint med noen ladestopp når slike turer bare gjøres nå og da, slik det er for de fleste av oss...
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Panduck

Sitat fra: Ingeniøren på fredag 02. september 2016, klokken 09:02
Ikke brukt siden sommerferien...

Det er nettopp derfor en del av oss velger en bil med hurtiglader, så kan man kaste dieselbørsa. Går helt fint med noen ladestopp når slike turer bare gjøres nå og da, slik det er for de fleste av oss...

Nå har trådstarter kjøpt, og han blir sikkert godt fornøyd, men det er et veldig godt poeng du har her. Her sliter jeg litt med å forstå MB-EL kjøperene. Det snakkes om goood plass, kjempegod kvalitetsfølelse, COMFORT osv osv. Jeg har sett bilen flere ganger, det er en FLOTT bil, jeg forstår at folk faller for den. Leafen min blir liksom ikke det samme når den står parkert ved siden av en slik bil.

Så når er det slike egenskaper betyr mest? På en bil man kjører mye og langt med. Å kjøpe en bil som MB-EL, og la den stå parkert om sommeren fordi man drar på ferie med diseldyret, vel, det høres ut som en merklig invistering. Spesielt om man bare hadde trengt ett par 20 min stopp på hurtiglader.

i3 tilbys uten hurtiglading, det selges vel knapt en bil uten hurtiglading. At i3 er en bil som nå enkelt kan kjøre Kristiansand -> Trondheim og Kristiansand -> Stockholm på en dag mens en stor, flott bil som MB-EL vil bli en pausebil på en strekning som Kristiansand -> Oslo, sier jo litt.

Jeg er klar over at i3 vil kunne få et sikkelig prisfall når nye biler kommer med større batteri, men p.g.a rekkevidde og hurtiglading vil jeg neppe få bruk for en ny bil. i3 er selvfølgelig alt for liten til en familie som skal ha med seg en del på tur, og folk er forskjellig og har forskjellige behov, men jeg har liksom alltid sett for meg at de som vil legge så mye penger ned i en bil og få en så fin bil, også gjerne vil kunne kjøre litt lengre.

Når man ser en i3, tenker man bybil, mens mulighetene sier noe annet. En MB-EL liksom ALT for fin til å være bybil.

(jeg har altså leaf nå som byttes med i3 i løpet av neste uke. det ville sannsynligvis stått en MB-EL i carporten min om den hadde hurtiglading)

Pavel Kolotilov

Hei Panduck,

Sitat fra: Panduck på fredag 02. september 2016, klokken 09:56
Å kjøpe en bil som MB-EL, og la den stå parkert om sommeren fordi man drar på ferie med diseldyret, vel, det høres ut som en merklig invistering. Spesielt om man bare hadde trengt ett par 20 min stopp på hurtiglader.
Du sier egentlig, at vi må lider det hele året en liten bil for en mulighet å bruke hurtigladeren en gang. Jeg foretrekker å lide en gang, og å nytte den resten av året :-)

Før vi valgte denne bilen, skrevet vi på papir alle fordeler og ulemper:

MB-ED fordeler:

-   En bra familie bil med stor bagasjeplass (501 l) og mye plass i salongen: veldig bra barnehage bil;
-   Bra rekkevidde for hverdag;
-   Bilen er høy, derfor det er enklere å sitte i / komme seg ut av bilen;
-   Mercedes  ;-). En veldig vakker og behagelig bil;
-   Med sommer tilbud fikk vi mye utstyr for lite penger. Golf, for eksempel, koster mer med samme utstyr;
-   Jeg likte mye også 340 Nm torg :-)
-   Europeiske bil (vi klager at europeiske økonomien er i krisis og kjøper japanske/koreanske biler);
-   Den har semihurtig lader. I mange tilfeller er det nok.

Ulemper:
-   Mangler hurtig lader; Det er ikke så kritisk for oss, fordi flyr vi på ferie til Syden. Bruker vi bilen ikke for lang turer i Norge.

Personlig likte jeg mye Kia Soul. Den hadde alt som jeg ville se i bilen, bare mangler bagasjeplass. Og koster den mindre enn MB-ED.

Dessverre (for Kia Soul) konen min sa at Soul er en styggeste bilen i hele historien av menneskeheten og vi bare kan kjøpe den over kroppen hennes :-((

Derfor var det helt klart at bilen må være Mercedes :-)
2015 Nissan Leaf Acenta

tomrh

Sitat fra: Pavel Kolotilov på fredag 02. september 2016, klokken 14:26
Dessverre (for Kia Soul) konen min sa at Soul er en styggeste bilen i hele historien av menneskeheten og vi bare kan kjøpe den over kroppen hennes :-((
;D ;D
Synes personlig det er en av de kuleste, spesielt de med to farger.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA