Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladestasjon i egen garasje og evt hvorfor?

Startet av tomrh, torsdag 06. oktober 2016, klokken 11:59

« forrige - neste »

tomrh

#15
Sitat fra: AppleKnocker på søndag 21. august 2016, klokken 22:19
Hvis det er et fnugg av sannhet i dette er det kanskje ikke så lurt å skru ned ladestrømmen, selv det kanskje minimerer strømregningen. Hvis batteriet må byttes tidligere blir det kostbart på sikt.
Det er ganske fersk forskning fra en prof. Jeff Dahn m.fl., som fant at det er selve ladeprosessen, uavhengig av strømstyrke, som danner belegg på anoden. Det er derfor viktig å forkorte tiden brukt på normallading, altså er det høy effekt som gjelder.

Det var nylig en uheldig Leaf-eier som postet at han har mistet 4 kapasitetsbarer, batteriet er nede på noen-og-seksti prosent og bilen er nærmest ubrukelig. En norskkjøpt 2012-mod gått 133.000. Han har bare gjort det Nissan forventer at kundene skal gjøre: plugget i med 10A originalkladd hver gang han kom hjem. Etterhvert som kapasiteten har droppet har han måttet hurtiglade mye. Enten var det noe galt med batteriet hans, eller så er dette første offer for produsentenes uvitenhet ang. lading og batterihelse. Bilen hans er jo nærmest verdiløs nå etter bare 4 år. Så enig med AppleKnocker her, det kan fort bli mye dyrere dette enn å spare effekt-tillegg på strømregningen.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Ingeniøren

Så da er vel 32A enda bedre for ikke å snakke om hurtiglading på et kvarter eller så ...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

sylwester

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 22. august 2016, klokken 22:16
Så da er vel 32A enda bedre for ikke å snakke om hurtiglading på et kvarter eller så ...

Så lenge batteriet ikke er har en uheldig temperatur for lading, vil jeg tro det er korrekt.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

tomrh

Hurtiglading over 1C er ikke bra for levetiden, se figur 4 her: http://batteryuniversity.com/learn/article/bu_808b_what_causes_li_ion_to_die

11 kW er godt innafor ihvertfall ;)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA