Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Ladestasjon i egen garasje og evt hvorfor?

Startet av tomrh, torsdag 06. oktober 2016, klokken 11:59

« forrige - neste »

tomrh

Ihvertfall iflg TrønderEnergi som hadde en stand for unger på Rennebumartnan i helga. De hadde utstilt et brett som forestilte rom i et hus, og var utstyrt med brytere der man kunne slå av/på komfyr, TV, vaskemaskin etc og se hvor mye hvert enkelt apparat trekker, og hvor mye effekt det totalt ble brukt. I garasjen stod en elbil - morsomt at de i det hele tatt hadde den med. Men da sønnen min slo den på, trakk det hele 11 kW. :o

Tror man virkelig at elbiler flest lader på 11 kW veggboks hjemme? Barna lærer jo her at elbiler trekker fryktelig mye strøm relativt til alt annet i huset.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

AppleKnocker

Det er vel ikke det mest vanlige, men stort sett alle nye områder som bygges ut leveres med TN nett og noen steder bygger man om til TN. Og da er jo veien veldig kort til å smekke opp en 3x16A 11kw plugg.

Det er jo greit å være litt fremtidsrettet når ungene skal læres opp. Ellers kunne de jo lært at bilene går på diesel ;D
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

sylwester

#2
Sitat fra: tomrh på søndag 14. august 2016, klokken 23:11
... Barna lærer jo her at elbiler trekker fryktelig mye strøm relativt til alt annet i huset.

Det er jo energi og ikke effekt som har noe å si da. Om vi har 3kW eller 11kW så vil bilen lade den den er full og dermed vil energien være det samme.

Så lenge det ikke er elektrisk varme så er vel det eneste som kan sammenliknes med effekten komfyren, men man lader jo uansett ikke mer enn èn time i snitt hver dag med den ladehastigheten med en personbil som kjører 13.000km i året, som er gjennomsnittet i Norge.

Jeg bruker ca. 3 ganger det på elektrisk fyring hjemme. Dvs. jeg kunne hatt 2 elektriske biler og fremdeles brukt mindre strøm enn jeg gjør idag med en annen løsning for oppvarming. Det er litt å tenke på når noen påstår kraft til bil må tas fra kull.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

nofuelno

11 kW vil være en normal installasjon for elbil på et TN-anlegg.
Lader du en Tesla, Mercedes eller Zoe, vil de kunne trekke 11 kW fra denne ladekontakten,
mens de fleste andre biler kun vil trekke 3,6 kW.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 - Think Classic 2004 - Maranello

THE

Det finnes vel en del Zoe-eiere med 11kW lading hjemme, blant annet meg selv, men det er vel ikke veldig utbredt med 11 eller 22kW lading hjemme.

Selv med 11kW lading hjemme er det av og til for tregt til at jeg kan bruke elbilen på ettermiddagen, spesielt på vinterstid da jeg kommer hjem med nesten tomt batteri og skal kjøre opp mot 15 mil i løpet av ettermiddagen/kvelden på veier uten et godt hurtigladetilbud.

Med Tesla hadde jeg nok så godt som aldri hatt bruk for 11kW lading pga stor batteripakke som gjør det mye mer fleksibelt med forbruk og lading. Hurtigladere bygges etter hvert ut nesten overalt også, så behovet for rask hjemmelading blir mindre.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

tomrh

Sitat fra: AppleKnocker på mandag 15. august 2016, klokken 00:10
Det er jo greit å være litt fremtidsrettet når ungene skal læres opp. Ellers kunne de jo lært at bilene går på diesel ;D
Ja, godt at de satte en elbil i garasjen! :D

Min oppfatning er at man vil få ned ladeeffekten hjemme via avgifter, jfr. effektavgiften i Fredrikstad og andre steder som gjør at jkirkebo lader sin Tesla på svært lav strømstyrke. Og behovet for effekt er omvendt proporsjonalt med størrelsen på batteriet. Klart at kortrekkeelbiler bør ha høyere effekt fordi batteriet er så lite, men kort rekkevidde er ikke fremtidsrettet. Med "uendelig" batteri klarer man seg med lav ladestrøm for bilen akkumulerer hele tiden mens den står på lading og begrenses ikke av at batteriet er fullt.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

jkirkebo

Sitat fra: tomrh på mandag 15. august 2016, klokken 08:20
Sitat fra: AppleKnocker på mandag 15. august 2016, klokken 00:10
Det er jo greit å være litt fremtidsrettet når ungene skal læres opp. Ellers kunne de jo lært at bilene går på diesel ;D
Ja, godt at de satte en elbil i garasjen! :D

Min oppfatning er at man vil få ned ladeeffekten hjemme via avgifter, jfr. effektavgiften i Fredrikstad og andre steder som gjør at jkirkebo lader sin Tesla på svært lav strømstyrke. Og behovet for effekt er omvendt proporsjonalt med størrelsen på batteriet. Klart at kortrekkeelbiler bør ha høyere effekt fordi batteriet er så lite, men kort rekkevidde er ikke fremtidsrettet. Med "uendelig" batteri klarer man seg med lav ladestrøm for bilen akkumulerer hele tiden mens den står på lading og begrenses ikke av at batteriet er fullt.

Det stemmer. Jeg har justerbar ladestasjon for Leafen, kan velge mellom 6A, 10A og 16A. Leafen lader vesentlig oftere på 16A enn Teslaen lader på 16A eller mer for å si det slik. Heldigvis lades Leafen stort sett på dagtid og om sola skinner kan jeg fint lade begge bilene på 16A og fortsatt eksportere strøm til nettet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

oled

Sitat fra: THE på mandag 15. august 2016, klokken 08:09
Det finnes vel en del Zoe-eiere med 11kW lading hjemme, blant annet meg selv, men det er vel ikke veldig utbredt med 11 eller 22kW lading hjemme.

Selv med 11kW lading hjemme er det av og til for tregt til at jeg kan bruke elbilen på ettermiddagen, spesielt på vinterstid da jeg kommer hjem med nesten tomt batteri og skal kjøre opp mot 15 mil i løpet av ettermiddagen/kvelden på veier uten et godt hurtigladetilbud.

Med Tesla hadde jeg nok så godt som aldri hatt bruk for 11kW lading pga stor batteripakke som gjør det mye mer fleksibelt med forbruk og lading. Hurtigladere bygges etter hvert ut nesten overalt også, så behovet for rask hjemmelading blir mindre.

Jeg kjører selv Tesla, og med stort batteri er det svært sjelden jeg har behov for maksimal lade hastighet for å få nok strøm til å kjøre videre annet enn når jeg skal kjøre på langtur naturligvis. Når jeg hadde Leaf trengte jeg ofte mer fart enn jeg kunne få for å kunne kjøre videre etter å ha kjørt mye.

tomrh

Mulig det kanskje er bare jeg som reagerer, men synes det sender et litt galt signal å anta 11 kW hjemmelading i en slik presentasjon? Foreldre er jo med barna og kikker og kan fort få litt bakoversveis over å se at elbil trekker så mye effekt. Spesielt hvis man ikke tenker over hvor lenge man må lade.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Vollis47

De færreste trenger vel 11 kW eller mer særlig ofte. Selv er jeg så heldig å ha en hurtigladeplass i nærheten, så både Peugeot iOn og Nissan eNV200 klarer seg godt med ca 1,8 kW til daglig.

Men andre har annerledes kjøremønster og hurtiglademuligheter.
Kristiansand / Egersund, Zaptec Pro ladebokser
Tesla MS 75D, juni 2018
Kia Soul 30kWh, juni 2017 (solgt)
Nissan e-NV 200, februar 2016 (solgt)
Peugeot ion, august 2015 (solgt)

elektrolux

Rart de ikke legger opp til at ladingen er regulerbar, og til og med kan styres automatisk etter tilgjengelig effekt.*

*Det er jo nettopp det som er hensikten med mode3 lading som betyr extern styring av ladestyrken.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Salt-Hv27

Sitat fra: sylwester på mandag 15. august 2016, klokken 00:59
...
Det er jo energi og ikke effekt som har noe å si da. Om vi har 3kW eller 11kW så vil bilen lade den den er full og dermed vil energien være det samme.
...
Som jkirkebo antyder, er det flere steder det er om å gjøre å redusere spissbelastningene. Nettleieavgiften i vårt område (Hvaler) beregnes etter toppbelastningene i måneden, og da er det vesentlig om bilen lades med 10A (2,2 kW eller 2,2 kWh på en time) eller med 50 A (11 kW). Det er et poeng å lade bilen når ikke også andre "tunge" forbrukere er i gang i husstanden, som varmtvannsbereder, oppvask- eller vaskemaskin, o.l. Kan jeg velge, kjøres tunge forbrukere når det er fullt solskinn og jeg har over 2 kW effekt fra solcelletaket.
--
C-zero 2016
Grand C4 GrandTourer 2018
3 kW solcelleanlegg på taket
Østfold

fredag

Sitat fra: tomrh på søndag 14. august 2016, klokken 23:11
Ihvertfall iflg TrønderEnergi som hadde en stand for unger på Rennebumartnan i helga. De hadde utstilt et brett som forestilte rom i et hus, og var utstyrt med brytere der man kunne slå av/på komfyr, TV, vaskemaskin etc og se hvor mye hvert enkelt apparat trekker, og hvor mye effekt det totalt ble brukt. I garasjen stod en elbil - morsomt at de i det hele tatt hadde den med. Men da sønnen min slo den på, trakk det hele 11 kW. :o

Tror man virkelig at elbiler flest lader på 11 kW veggboks hjemme? Barna lærer jo her at elbiler trekker fryktelig mye strøm relativt til alt annet i huset.

Jeg vil tro at det vanligste er at elbiler lades på 10A (2,3kW) , fordi schuko-ladekladden folk flest får med bilen er begrenset til 10A.

Men det er jo riktig at elbiler trekker mye, både strøm og effekt. Det er få andre gjenstander i et hus som nesten makser ut en kurs over lange perioder i løpet av en dag. Det er jo feks derfor schuko helst ikke skal brukes til å lade elbil.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

AppleKnocker

Sitat fra: Salt-Hv27 på mandag 15. august 2016, klokken 12:46
Som jkirkebo antyder, er det flere steder det er om å gjøre å redusere spissbelastningene. Nettleieavgiften i vårt område (Hvaler) beregnes etter toppbelastningene i måneden, og da er det vesentlig om bilen lades med 10A (2,2 kW eller 2,2 kWh på en time) eller med 50 A (11 kW).

Det er vel slik at elbilbatterier liker å lades med høyest mulig KW når de saktelades. Mener det dukket opp en en artikkel eller whitepaper som at at batteriet har 60% lenger levetid med 16A lading sammelignet med 10A, og alt annet er likt. (lite forbehold om at jeg husker dette riktig)

Hvis det er et fnugg av sannhet i dette er det kanskje ikke så lurt å skru ned ladestrømmen, selv det kanskje minimerer strømregningen. Hvis batteriet må byttes tidligere blir det kostbart på sikt.
BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

eha

#14
Sitat fra: AppleKnocker på søndag 21. august 2016, klokken 22:19
Det er vel slik at elbilbatterier liker å lades med høyest mulig KW når de saktelades. Mener det dukket opp en en artikkel eller whitepaper som at at batteriet har 60% lenger levetid med 16A lading sammelignet med 10A, og alt annet er likt. (lite forbehold om at jeg husker dette riktig)

Hvis det er et fnugg av sannhet i dette er det kanskje ikke så lurt å skru ned ladestrømmen, selv det kanskje minimerer strømregningen. Hvis batteriet må byttes tidligere blir det kostbart på sikt.

Om 5 eller 8 år, når garantien er utløpt, vil du kunne kjøpe et nytt til en brøkdel av prisen av hva det koster i dag... :) Situasjonen er selvsagt en annen om man har en 5 år gammel elbil med utløpt garanti. Men selv da vil jeg tro at du vil kunne kjøpe et mye bedre batteri for en billigere penge, lenge før du klarer å slite batteriet nevneverdig.
2017 Tesla Model X 90D
201X Tesla Model 3 reservert

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA