Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Noe bra med Zoe's lading?

Startet av Trustno1, torsdag 06. oktober 2016, klokken 08:10

« forrige - neste »

Trustno1

Jeg driver for tiden og planlegger bygging av ny enebolig. Dette blir i ett nytt felt der det skal bygges ny trafostasjon og jeg håper at det blir 400v tilgjengelig her. I den forbindelse så tenkte jeg at jeg uansett skal undersøke mulighetene for å få satt opp 22kw lading. Siden jeg uansett har dobbellader og en 32A ladestasjon fra før, så kunne vært greit å ha muligheten. (selv om jeg er klar over at jeg egentlig ikke har behov for så mye)

Det jeg lurer på, hva er vanlig størrelse på hovedsikring på nye anlegg med 400v? Eventuelt er det dyrt å be om oppgradert anlegg? Ønsker jo å ha tilstrekkelig restkapasitet for resten av huset selv om jeg lader på 22kw

jkirkebo

Sitat fra: Trustno1 på søndag 14. august 2016, klokken 16:19
Jeg driver for tiden og planlegger bygging av ny enebolig. Dette blir i ett nytt felt der det skal bygges ny trafostasjon og jeg håper at det blir 400v tilgjengelig her. I den forbindelse så tenkte jeg at jeg uansett skal undersøke mulighetene for å få satt opp 22kw lading. Siden jeg uansett har dobbellader og en 32A ladestasjon fra før, så kunne vært greit å ha muligheten. (selv om jeg er klar over at jeg egentlig ikke har behov for så mye)

Det jeg lurer på, hva er vanlig størrelse på hovedsikring på nye anlegg med 400v? Eventuelt er det dyrt å be om oppgradert anlegg? Ønsker jo å ha tilstrekkelig restkapasitet for resten av huset selv om jeg lader på 22kw

Mitt inntrykk er at 3x40A er ganske vanlig, men at det går greit å få 3x63A om man ber om det. Ihvertfall i et nytt felt med ny trafo?

Du bør ha 3x63A inn for å lade på 3x32A.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Leif1

Med morgendagens måleregime, hvor vi må regne med å betale for peakbelastningen vi påfører nettet tror jeg ikke du egentlig har lyst til å lade med 22kw.
Konvertitt fra S til X

o.b.lix

Sitat fra: Leif1 på søndag 14. august 2016, klokken 19:03
Med morgendagens måleregime, hvor vi må regne med å betale for peakbelastningen vi påfører nettet tror jeg ikke du egentlig har lyst til å lade med 22kw.

Faktisk motsatt. Det kommer sannsynligvis til å bli slik at strøm brukt f.eks. mellom 02:00 og 05:00 er billigere. Bedre å fylle fullt da...

I verste fall kan du stille ned ampere i bilen så den ikke trekker mer en 5 A.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»

2017 Tesla model X 90D (Ap2.0) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

krl

Everkene forsøker å få innført prising basert på max-kapasiteten inn til huset også... Ikke en god ting for miljøet dersom dette blir vanlig.

Energieffektive gjennomstrømningsvarmere for varmtvann, elbillading, induksjonskomfyrer og lignende krever høg effekt i kort tid ved optimal bruk. Men everkene er vel null interesserte i innovasjon og miljøet..... Oppgradering av nett er noe som først lønner seg etter 30-50 år, så det synes ikke i budsjettene.

Kavorka

Har 63A TN her i huset, men bare 11kW i garasje. Nå kjenner jeg ikke ditt kjøremønster, men for min del er det til og med overkill med 11 kW.

Griffel

Sitat fra: o.b.lix på søndag 14. august 2016, klokken 21:21
Sitat fra: Leif1 på søndag 14. august 2016, klokken 19:03
Med morgendagens måleregime, hvor vi må regne med å betale for peakbelastningen vi påfører nettet tror jeg ikke du egentlig har lyst til å lade med 22kw.
Faktisk motsatt. Det kommer sannsynligvis til å bli slik at strøm brukt f.eks. mellom 02:00 og 05:00 er billigere. Bedre å fylle fullt da...

I verste fall kan du stille ned ampere i bilen så den ikke trekker mer en 5 A.

Det er ikke lette å si. Hva som lønner seg på sikt er avhengig av hva nettselskapene ender på, og det er ikke en gang sikkert at de ender på det samme. Strømprisen er en ting den varierer over døgnet og fra dag til dag når de nye målere er innført.
Nettleie diskuteres i det vide å brede.
Selskapene er stort sett enige om inføring av en form for effekt avgift, men er unenige om hvordan.

Alt. 1 Topplast per måned, eller gjennomsnitt av 3-5 høyeste timeutak per måned.
Alt. 2 Fastledd basert på sikringsstørrelse.
Alt. 3 En kombinasjon av 1 og 2
Alt. 4 Timebasert Effektledd som i likhet med energipris på strømmen varierer over døgnet og året. (Mange mener at dette er beste alternativ, men at kundene vil finne det for komplisert).

Når det gjelder Alt. 3 (kanskje mest sansynlig) er det delte meninger om fordeling av avgiften mellom de to leddene, noen at det meste av effektavgiften skal ligge på fastleddet (2), andre vil ha største delen på variabel (1).

Når det går om energipris er det riktig at stort utak på noen få timer når prisen er lavest er gunstig. Men om topplasten hver månede er på 22kW kan nok nettleie mer enn spise opp billig strøm. Store hovedsikringer kan også bli dyrt.

Men som o.b.lix skriver en kan tilpasse seg ved å skifet til mindre hovedsikringer og redusere ladestrømmen tilpasset aktuell tariff.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: krl på søndag 14. august 2016, klokken 22:15
Everkene forsøker å få innført prising basert på max-kapasiteten inn til huset også... Ikke en god ting for miljøet dersom dette blir vanlig.

Energieffektive gjennomstrømningsvarmere for varmtvann, elbillading, induksjonskomfyrer og lignende krever høg effekt i kort tid ved optimal bruk. Men everkene er vel null interesserte i innovasjon og miljøet..... Oppgradering av nett er noe som først lønner seg etter 30-50 år, så det synes ikke i budsjettene.

Nå har jo dette blitt delt på på to forretningsområder, du kjøper strøm fra en strømleverandør og nett fra en nettlevrandør. Forretningsområdene er strengt skilt.

Nettlevreandørens kostnader er mer knyttet til effektutak enn til energitransporten, og en større andel av nettavgiften lagt til effektutak vil derfor gi en mer retferdig fordeling av kostnadene.
Siden nettverksdriften er monopolisert er leverandøren underlagt offentlig revisjon og skal ikke tjene på omleggingen.

Hvor mye energi tror du du sparer i året på gjennomstrømningsvarmere for varmtvann og hurtig elbillading? Her er det nok mer snakk om komfort.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Trustno1

Sitat fra: Kavorka på søndag 14. august 2016, klokken 22:35
Har 63A TN her i huset, men bare 11kW i garasje. Nå kjenner jeg ikke ditt kjøremønster, men for min del er det til og med overkill med 11 kW.

Jeg er fult klar over at 22kw er overkill. Jeg har 7kw lading i dag, og det holder mer enn plenty for mitt forbruk. (ca 40k km /år )Men jeg har en P85D med ludi upgrade som jeg vanligvis har stående på 75% SoC, skal man ha det litt gøy med effekten i bilen så bør jo SoC være høyere. Derfor kunne det vært greit å ha mulighet til å fullade på kort tid uten at dette må planlegges.

Regner ikke med at jeg har behov for stort mer enn 4-5kw lading til vanlig.

jkirkebo

Sitat fra: o.b.lix på søndag 14. august 2016, klokken 21:21
Sitat fra: Leif1 på søndag 14. august 2016, klokken 19:03
Med morgendagens måleregime, hvor vi må regne med å betale for peakbelastningen vi påfører nettet tror jeg ikke du egentlig har lyst til å lade med 22kw.

Faktisk motsatt. Det kommer sannsynligvis til å bli slik at strøm brukt f.eks. mellom 02:00 og 05:00 er billigere. Bedre å fylle fullt da...

I verste fall kan du stille ned ampere i bilen så den ikke trekker mer en 5 A.

Jeg lader med 5A (ca. 1,15kW) på natten og gjerne 32A på dagtid når sola skinner (har solcelleanlegg) nettopp pga. effektavgiften. Med 3-fase lader vil minimum dog være 3x5A, altså ca. 3,45kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kavorka

Sitat fra: Trustno1 på mandag 15. august 2016, klokken 01:02
Jeg er fult klar over at 22kw er overkill. Jeg har 7kw lading i dag, og det holder mer enn plenty for mitt forbruk. (ca 40k km /år )Men jeg har en P85D med ludi upgrade som jeg vanligvis har stående på 75% SoC, skal man ha det litt gøy med effekten i bilen så bør jo SoC være høyere. Derfor kunne det vært greit å ha mulighet til å fullade på kort tid uten at dette må planlegges.

Regner ikke med at jeg har behov for stort mer enn 4-5kw lading til vanlig.
Aha, et godt begrunnet behov utenom det vanlige :)

Trustno1

Sitat fra: jkirkebo på mandag 15. august 2016, klokken 08:25
Jeg lader med 5A (ca. 1,15kW) på natten og gjerne 32A på dagtid når sola skinner (har solcelleanlegg) nettopp pga. effektavgiften. Med 3-fase lader vil minimum dog være 3x5A, altså ca. 3,45kW.

Justerer du om ladestyrke manuelt? Finnes vel ingen metode å gjøre dette automatisk basert på tidspunkter såvidt jeg kjenner til

RaBalder

Sitat fra: Trustno1 på mandag 15. august 2016, klokken 12:58
Sitat fra: jkirkebo på mandag 15. august 2016, klokken 08:25
Jeg lader med 5A (ca. 1,15kW) på natten og gjerne 32A på dagtid når sola skinner (har solcelleanlegg) nettopp pga. effektavgiften. Med 3-fase lader vil minimum dog være 3x5A, altså ca. 3,45kW.

Justerer du om ladestyrke manuelt? Finnes vel ingen metode å gjøre dette automatisk basert på tidspunkter såvidt jeg kjenner til
Man kan ikke remote justere ladestrøm trekket i bilen.

Men man kan eventuelt justere på ladestasjonen hva max strømtrekk skal være.
* Skinner solen, så kan max settes til f.eks. 32A
* Overskyet, så settes 0A eller 5A.

Også setter man bilen til å trekke det som til enhver tid er tilgjengelig.

jkirkebo

Sitat fra: Trustno1 på mandag 15. august 2016, klokken 12:58
Sitat fra: jkirkebo på mandag 15. august 2016, klokken 08:25
Jeg lader med 5A (ca. 1,15kW) på natten og gjerne 32A på dagtid når sola skinner (har solcelleanlegg) nettopp pga. effektavgiften. Med 3-fase lader vil minimum dog være 3x5A, altså ca. 3,45kW.

Justerer du om ladestyrke manuelt? Finnes vel ingen metode å gjøre dette automatisk basert på tidspunkter såvidt jeg kjenner til

Justerer manuelt i bilen når jeg setter den på lading ja. Lader stort sett bare et par ganger i uka hjemme.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

N00b

Nytt boligfelt bygges rundt meg. Betalte for å få lagt inn en 95 mm2 kabel og har 400V og 80A hovedsikring. Opp fra et elendig 230V 3 faseanlegg med 63A sikring

Funker som bare rakkeren!  Har såpass bra spenning bilen viser den lader med 23kwh.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA