Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Hva koster mørkekjøring rund om i landet?

Startet av Steffen Grøhn, torsdag 06. oktober 2016, klokken 07:31

« forrige - neste »

Steffen Grøhn

Hei. Jeg har nå en 1. generasjon Leaf. Den får betraktelig mindre rekkevidde om vinteren. Men, hvorfor er det slik? Batteriteknologien er er jo omtrent likt som på Tesla, og Tesla holder jo sine batterier på 3° C? Her i Bergen er det jo rundt 3 grader om vinteren, så rekkevidden burde jo ha vært lengre da?

En annen ting; tror dere det vil bli mulig om f.eks. 10 år å få montert et nytt batteri i TMX? Jeg har en TMX 60D i bestilling, svart delskinn (har kone og to barn på 2 og 4), lyst interiør i taket, 5 seter, hengerfeste, autopilot og luftfjæring. Svart metallic, og default farge på treverket inni.

krister461


oled

Det er nok litt mer komplisert enn som så. En Tesla har større batteri. Når det er kaldt bruker bilen mer energi på oppvarming, og med et lite batteri forsvinner mer av energien bort til dette enn det gjør på et større batteri - fordi bufferet er større.

Hvis du for eksempel hadde hatt en gass ovn med en liten tank som gir 4 kWh effekt oppvarming, og en gassovn med en stor tank som gir det sammen. Du hadde brukt like lang tid på å varme opp et rom, men når rommet når riktig temperatur er det vesentlig mindre gass igjen i den lille gassflasken i forhold til den store. Slik er det med elbiler også. Når den ekstra energien som brukes på oppvarming når det er kaldt er brukt opp er det mindre energi igjen på det lille batteriet.

På Tesla gjenvinnes varmen fra motoren slik at den går tilbake til å varme opp batteriet og bilen. På den måten sparer Tesla energi. Leaf har ikke en slik løsning. Der er det strøm fra hoved batteriet som varmer opp batteriet og bilen, men nyere leaf har varmepumpe som hjelper litt. Når det er kaldt er også luftmotstanden større. Det gjør at du bruker mer energi når du kjører.

Når det gjelder hvor varmt batteriet er har jeg vanskelig for å tro at batteriet ligger jevnt på 3 grader om vinteren på en Tesla. Kaldt batteri er ikke bra for batteriene, og bilen må ha varmt batteri for å kunne ta imot lading. At temperaturen kan bli lav når den står over tid kan den nok, men ikke når den brukes.

Kristian O

Eg trur det er mykje rekkevidde å spare vinterstid om man timer lading. Eg bruker scheduled charging slik at bilen nærmer seg ferdigladet når eg reiser heimenfra. Dermed har batteriet en viss varme fra lading, slik at bilen ikkje bruker batterivarme. 6kW spart i x antall minutt.
I tillegg forvarmer eg bilen. Opplever da veldig lavt forbruk også vinterstid.

Eg er også rimelig sikker på at veiforhold har større påvirkning enn temperatur, ivertfall om man gjer som beskrevet over. Den siste veka har det regna "litt" på nordvestlandet. Det har gitt meg forbruk på over 220 Wh/km, til tross for redusert fart pga vann. Normalt for årstida er 160- 170 Wh/km. Har også hatt forbruk under 170 fleire ganger vinterstid med temperaturer rundt 0, men med fine veier.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Amoss

Sitat fra: oled på søndag 14. august 2016, klokken 14:52
Når det gjelder hvor varmt batteriet er har jeg vanskelig for å tro at batteriet ligger jevnt på 3 grader om vinteren på en Tesla. Kaldt batteri er ikke bra for batteriene, og bilen må ha varmt batteri for å kunne ta imot lading. At temperaturen kan bli lav når den står over tid kan den nok, men ikke når den brukes.

Når det gjelder lagring av batterier som ikke er i bruk skal det visstnok være best at de er kalde. Godt gammelt husråd er å putte husholdningbatterier som ikke er i bruk i kjøleskapet for lagring.

Men for batterier som brukes så bør de være på bortimot romtemperatur. Bla. derfor man ikke får begrenset regenerering med Tesla før batteriet er varmt nok, og om man starter lading mens batteriet er kaldt så vil bilen bruke energien på å varme opp batteriet (om det er kaldt) før den starter selve ladingen, og/eller lader sakte frem til batteriet har fått tilstrekkelig temperatur.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

oled

Sitat fra: Amoss på søndag 14. august 2016, klokken 17:54
Sitat fra: oled på søndag 14. august 2016, klokken 14:52
Når det gjelder hvor varmt batteriet er har jeg vanskelig for å tro at batteriet ligger jevnt på 3 grader om vinteren på en Tesla. Kaldt batteri er ikke bra for batteriene, og bilen må ha varmt batteri for å kunne ta imot lading. At temperaturen kan bli lav når den står over tid kan den nok, men ikke når den brukes.

Når det gjelder lagring av batterier som ikke er i bruk skal det visstnok være best at de er kalde. Godt gammelt husråd er å putte husholdningbatterier som ikke er i bruk i kjøleskapet for lagring.

Men for batterier som brukes så bør de være på bortimot romtemperatur. Bla. derfor man ikke får begrenset regenerering med Tesla før batteriet er varmt nok, og om man starter lading mens batteriet er kaldt så vil bilen bruke energien på å varme opp batteriet (om det er kaldt) før den starter selve ladingen, og/eller lader sakte frem til batteriet har fått tilstrekkelig temperatur.

Kaldt ja, men det skal ikke være for kaldt. Derfor batteri varming slår inn når batteriet blir for kaldt når bilen står i ro.

Amoss

Sitat fra: oled på søndag 14. august 2016, klokken 19:14
Kaldt ja, men det skal ikke være for kaldt. Derfor batteri varming slår inn når batteriet blir for kaldt når bilen står i ro.

Sant nok, "Alt med måte" som det gamle ordtaket sier :)  Men altså rundt 0 grader burde ikke være noe problem for ett batteri som ikke er i bruk. Når er det egentlig denne batteri-varmingen av ett batteri som ikke er i bruk slår inn?  Mente det var snakk om nede i -30°C eller noe deromkring?  Dog meget mulig det er noe høyere, men i alle fall godt under 0.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902


Steffen Grøhn

Hva tror dere om å kjøpe ny, større batteripakke om 10-15 år?

Øggen

Akkurat batteri trur ej det kanskje kan vere muligheter for det. MEN, Tesla he jo ikkje akkurat blitt kjennt for å gi muligheter til å "ettemontere" nyutviklinga
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
CyberTruck TriMotor/FSD

Amoss

#10
Sitat fra: Steffen Grøhn på mandag 15. august 2016, klokken 10:47
Hva tror dere om å kjøpe ny, større batteripakke om 10-15 år?

Tesla selger nå en ny og oppgradert batteripakke til Tesla Roadster, en modell ble produsert fra 2008 til 2011 om jeg ikke huser feil. Denne gir en kraftig økning av rekkevidden på disse bilene i forhold til hva de kom med som nye. (Men ikke be meg om detaljer er - har ikke disse tallene i hodet).

Så ja, innen 10 år seg jeg slett ikke bort i fra at Tesla vil tilby "skiftebatterier" til Model S og X med større kapasitet/rekkevidde enn de kommer med i dag.

Edit: Ja, også ikke glem at da 90kWt pakkene kom så sa Elon at han ikke mente det var noen vits for de med 85kWt pakkene å oppgradere **. Han henviste til at de forventet en stadig og jevn økning av kapasiteten i batteripakkene, og at det ville være mer fornuftig å vente noen år før man vurderte ett slikt skifte - om man altså ikke hadde noen prekære problemer med det man hadde.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

jkirkebo

Sitat fra: Steffen Grøhn på mandag 15. august 2016, klokken 10:47
Hva tror dere om å kjøpe ny, større batteripakke om 10-15 år?

Det tror jeg blir lite lønnsomt, bedre å selge bilen med original batteripakke og kjøpe en (brukt) nyere en med større pakke.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

petersv

Sitat fra: Steffen Grøhn på mandag 15. august 2016, klokken 00:19
Sitat fra: krister461 på søndag 14. august 2016, klokken 14:36


Sitat fra: Steffen Grøhn på søndag 14. august 2016, klokken 14:34
Tesla holder jo sine batterier på 3° C?
Hvor har du det fra?

En selger her i Bergen sa det.

Han sa feil, mente feil eller ordla seg feil. Batteriene er kun 3 grader når bilen har vært parkert i 3 grader i langt tid. Mye varmere etter litt kjøring, opp mot 50 faktisk.

Steffen Grøhn

Ok. Jeg la godt merke til det han sa om tre grader da vi diskuterte batterier, varming og kjøling. Jeg sa jo at det er jo et ganske annet klima her i enn i California, og det kreves jo mindre kjøling her enn der, og det var da han sa at kjølingen / batteriene holdt 3 grader. Jeg er ganske god til å huske tall, så jeg vet ikke hva han har ment om ikke hverken batteriene eller kjølemediumet holder tre grader.

petersv

Jeg betviler ikke din hukommelse eller hørsel :) Men det han sa er riv ruskende galt iallfall.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA