Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av satheesh.net, onsdag 05. oktober 2016, klokken 21:44

« forrige - neste »

Tin

Sitat fra: bjoris på torsdag 29. september 2016, klokken 22:06
Tipper det blir rundt 300 på x60 da...

Tviler jeg på når det er i underkant av 330 på x75d.. 280 kanskje..


Tin

Typical virker ligge på 220 wh/km på vår x75d. Vet ikke om det er i tråd med det andre erfarer.

jkirkebo

Sitat fra: Tin på fredag 30. september 2016, klokken 22:48
Typical virker ligge på 220 wh/km på vår x75d. Vet ikke om det er i tråd med det andre erfarer.

Det stemmer jo perfekt med 170 miles eller 273km på X60D. Blir ganske nøyaktig 60kWh tilgjengelig ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

minim

Vil det si at med en TMX 60 så kommer man ikke mellom superladerene alltid? Ser at fra SC Åsane til Sandane er det 240km så selv med bare regnvær skal det vel holde hardt å rekke frem?
-TMS 85D
-03 VW Polo

turfsurf

Det vil nok gå greit med 240km selv med litt regn. Dårlig vinterføre kan være en utfordring.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

nie

Sitat fra: minim på lørdag 01. oktober 2016, klokken 14:37
Vil det si at med en TMX 60 så kommer man ikke mellom superladerene alltid? Ser at fra SC Åsane til Sandane er det 240km så selv med bare regnvær skal det vel holde hardt å rekke frem?
Det har du nok rett i. Med 60 kWh tilgjengelig må forbruket godt under 2,4 kWh/mil for å komme frem og det kan holde hardt med mindre forholdene er optimale. Skal det være X for kjøring nord/sør på Vestlandet ville jeg gått for 90. Da får man også bedre aks.

minim

Men det går hardt utover lommeboken :p Vi hadde egentlig en limit på 700k, men ser at jeg kanskje må ta en ny fossil bil for å få nok rekkevidde for den summen.
-TMS 85D
-03 VW Polo

nie

Sitat fra: minim på lørdag 01. oktober 2016, klokken 16:00
Men det går hardt utover lommeboken :p Vi hadde egentlig en limit på 700k, men ser at jeg kanskje må ta en ny fossil bil for å få nok rekkevidde for den summen.
Vi snakker jo nå om X og da tror jeg at 90 er det greieste på din strekning. Som vi har snakket om i annen tråd så er S75 eller 85 mer enn tilstrekkelig og da er du jo innenfor budsjett?

jkirkebo

Sitat fra: nie på lørdag 01. oktober 2016, klokken 15:21
Sitat fra: minim på lørdag 01. oktober 2016, klokken 14:37
Vil det si at med en TMX 60 så kommer man ikke mellom superladerene alltid? Ser at fra SC Åsane til Sandane er det 240km så selv med bare regnvær skal det vel holde hardt å rekke frem?
Det har du nok rett i. Med 60 kWh tilgjengelig må forbruket godt under 2,4 kWh/mil for å komme frem og det kan holde hardt med mindre forholdene er optimale. Skal det være X for kjøring nord/sør på Vestlandet ville jeg gått for 90. Da får man også bedre aks.

På turen Åsane-Sandane passerer man 4 CHAdeMO-ladestasjoner, men jeg ser også at det hvert sted er kun én lader i motsetning til her på Østlandet som det vanligvis er 2, 3 eller endog 4 stk. hvert sted. Fortum er tydeligvis flinkere enn BKK og GK der. Alikevel skal det vel mye til at alle 4 er opptatt eller ute av drift, så turen burde være ganske uproblematisk om man har med seg CHAdeMO-adapter.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

nie

Som du sier så er det kun en lader på hver lokasjon. Tidlig i høst hadde jeg en traumatisk opplevelse hvor jeg hadde vært på helgetur i Ytre Sogn uten lademulighet. Planla å lade chadehmoh på ferjekaien på Oppedal på returen. Der stod det FIRE biler i kø. Jeg koblet til type 2 (som ga 7kW) og stod en halvtime så jeg kom meg hjem med et nødskrik.

For meg var dette et forvarsel om hvordan fremtiden kan bli hvis ikke noen alvorlig får ut fingeren og bygger ut kapasitet. Tiden for hurtigladere med ett punkt år lokasjon bør iallfall være deninitivt over.

Basert på dette er jeg også meget skeptisk til å kjøpe en X60 for bruk på den strekningen.

minim

Ja chademo regner jeg ikke som et reelt alternativ på denne strekningen. Den er faktisk bra trafikkert på E39 her så jeg ser for meg at til flere av disse små elektriske som spys ut til mer trafikk blir det innom disse laderene også. SC er kjappere og det er bra med stasjoner både i åsane/sandane så de er jeg ikke så bekymret for. Uten tettere SC nettverk langs kysten så er ikke X60 et godt alternativ for min del ihvertfall. Til daglig bruk hadde den vært super siden det egentlig er en 75 pakke slik at levetiden på den vil jo være vesentlig lenger med samme rekkevidde enn en 75pakke.
-TMS 85D
-03 VW Polo

nie

Jeg har stor sans for chadehmoh og har skaffet meg eget adapter men utfordringen er kapasitet i form av antall ladere. Akkurat som meg, farter du sikkert langs E39 fredag og søndag kveld sammen med "alle andre" og da kan det være utfordring å finne ledige lade-punkt. Nå er det stor utbygging på gang langs denne strekningen så det kan jo bedres. Det er jo også slik at man selv med x60 stort sett kan kjøre uten å lade ekstra. Man er derfor fleksibel og kan kjøre forbi evt ladere med kø.

minim

beklager at jeg dro inn en avsporing. Får stoppe å diskutere det i denne tråden som er om rekkevidde på 80/90/100 SOC :) Følger dog spent med å ser hva som blir postet her etterhvert som folk får prøvd TMX 60.
-TMS 85D
-03 VW Polo

satheesh.net

Fint om flere kan skrive litt om sine erfaringer i denne tråden...

kjølholdt

til opplysning så har best jølstraholmen et chademo adapter til utlån, ser sjelden at denne stasjonen er i bruk når jeg kjører forbi. da greier du fint sandane på de verste vinterdagene. 15 min på jølstraholmen bør gi deg nok med en x60
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA