Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Bestilling av nye Zoe 400 km

Startet av OleI, onsdag 05. oktober 2016, klokken 19:41

« forrige - neste »

OleI

På P85D er det velkjent at det er forskjell i ytelse ut fra SOC.
Er det også forskjell på min P85?
Kan telle på en hånd hvor mange ganger jeg har hatt over 70%, men mener bestemt at jeg merker forskjell over 85%..
Psykisk eller er det en forskjell??

Veggen

Ja det er helt klart forskjell.
Jo høyere SOC, jo høyere spenning og dermed effekt.
Slik er det med alle batteriderevne dingser.

Muffinman

Nå gikk vel Musk ut og sa at batteriene yter best rundt 90% oppi P85D-skandalen? Var muligens noe om at indre motstand var lavest da.

Cookie Monster

Ja sies så. Men er rundt 95-100% det virker som den yter best.

På P85D merker man veldig fort at den blir mye slappere ved lavere SOC allerede ved 70-80%. Det gjør man ikke like mye på en P85 eller 85D/90D. Da må man en del lavere før man merker noe til det.
Siden batteriet kan levere mer effekt enn det motoren kan produsere ganske ganske langt ned på SOC. Men på P85D/P90D er det batteri som begrenser først uansett.

Ved fult pådrag i ca 100 km/t på min P85D , samt nesten 100% SOC så faller volt fra 400V til ned mot 290V. Helt vilt spenningsfall og er egentlig rart Tesla tillater et så stort fall. Men de har vell kontroll :)

Med Ludicrous virker det som det er bedre ytelse også ved lav SOC. Men er jo enda samme cellene på en P85D og P85DL så synes det er litt rart den skal holde effekten så mye bedre.

2015 P85D

OleI

Takker for info til samtlige! Da blir det å lade opp før neste demokjøring☺️

OleI

En ting jeg kom til å tenke på i etterkant. Har en X60 i bestilling, hvordan fortoner dette seg da det som ikke er brukt ligger i topp? Kommer jo aldri til å komme opp SOC på 90 ved mindre jeg oppgraderer.

Muffinman


Amoss

#7
Sitat fra: OleI på søndag 14. august 2016, klokken 17:01
En ting jeg kom til å tenke på i etterkant. Har en X60 i bestilling, hvordan fortoner dette seg da det som ikke er brukt ligger i topp? Kommer jo aldri til å komme opp SOC på 90 ved mindre jeg oppgraderer.

Jeg *formoder* (Presiserer her: ren gjetting fra min side!) at i alle fall nye 60 - og formodentligvis alle ikke-P-utgavene av Tesla? - har en SW begrenset ytelse godt under begrensingene som kommer fra batteri eller motor ved SOC over 90% (og antagelig godt under det også). Så lader du til "100%" så yter den nok like godt som en 75 på 100% SOC.

Om du ser på kurvene kakemonsteret la inn her ser du at selv TMS90DLv2 har en flat - sannsynligvis begrenset - effektkurve over ~70% SOC dersom man ikke har på valget "Max Battery".

Edit: Ser nå at dette ikke fremkommer fra vedlegget til kakemonsteret, uttalte meg vist basert på en nyere/mer oppdatert utgave av samme diagram. :p

Men ja, den vil nok "dabbe av" på en litt høyere (virtuell) SOC enn en 75 utgave.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Amoss

Sitat fra: Amoss på søndag 14. august 2016, klokken 17:35
Edit: Ser nå at dette ikke fremkommer fra vedlegget til kakemonsteret, uttalte meg vist basert på en nyere/mer oppdatert utgave av samme diagram. :p

Her er det oppdaterte diagrammet:
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

OleI

Håper ikke det stemmer Amoss, dvs at den dabber raskt av.
Isåfall ser jeg fort for meg at folk kommer til å klage på lik linje med P85D saken.
Selv om folk flest som kjøper X60 har slått fra seg Performance ønsker de nok fortsatt å ha det de ha betalt for.
Time will show 8)

Amoss

Sitat fra: OleI på mandag 15. august 2016, klokken 14:55
Håper ikke det stemmer Amoss, dvs at den dabber raskt av.

Raskt og raskt fru Blom... Finner det i alle fall svært naturlig at om man kjøper ett 60kWh batteri (uansett om det er ett faktisk 60kWh eller ett 75kWh batteri med SW begrensning) så har man færre kWh tilgjengelig - også i området med topp ytelse. Men som sagt - dette er kun mine formodninger...
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA